Angående restriktionsmall

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av kombat »

Tanken med de extra tilläggen är att då bt och systrar bara har ett troops och inte straffa dessa för hårt bara för att ta minimum troops som de måste ha. IG var för att de kommer för lätt undan med dubbel blobb och kan spamma massa i platoon valet. Annars tänker jag inte på fler restriktioner. Tanken är inte att balansera eller få bort hårda enheter utan att enbart minska spammandet vilket jag anser är mest tråkigt.

Dedicated transports räknas som ett eget val dvs 2 tactical squads med 2 rhinos räknas som 2 dubbleringar

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av Yabob »

Gonka Koff skrev:på en 3+ spelar man med motståndarens armé. På 1 eller två spelar man med sin egen.
Vill minnas att det omnämndes i WD för många år sen. En turnering nämndes där man bytte armé med sin motståndare i ett mission (utan tärningsslag).
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av Gonka Koff »

Yabob skrev:
Gonka Koff skrev:på en 3+ spelar man med motståndarens armé. På 1 eller två spelar man med sin egen.
Vill minnas att det omnämndes i WD för många år sen. En turnering nämndes där man bytte armé med sin motståndare i ett mission (utan tärningsslag).
Jag tror faktiskt på riktigt att det systemet skulle vara väldigt bra på att få turneringsresultatet att spegla spelarskickligheten. Dock ställs det kanske för hårda krav på deltagarna att kunna spela alla arméer.
Fast om jag inte minns fel testades detta i nåt sammanhang på ett ETC för Fantasy, med mindre lyckad framgång. Minns inte varför.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av egge »

Gonka Koff skrev:
Yabob skrev:
Gonka Koff skrev:på en 3+ spelar man med motståndarens armé. På 1 eller två spelar man med sin egen.
Vill minnas att det omnämndes i WD för många år sen. En turnering nämndes där man bytte armé med sin motståndare i ett mission (utan tärningsslag).
Jag tror faktiskt på riktigt att det systemet skulle vara väldigt bra på att få turneringsresultatet att spegla spelarskickligheten. Dock ställs det kanske för hårda krav på deltagarna att kunna spela alla arméer.
Fast om jag inte minns fel testades detta i nåt sammanhang på ett ETC för Fantasy, med mindre lyckad framgång. Minns inte varför.
"Oj! Glömde jag berätta att dina nids inte behöver slå moral om de är inom synaps"
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Apocswe
Inlägg: 613
Blev medlem: 30 mar 2010, 05:14

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av Apocswe »

Skulle man då inte kunna införa "straff" för dom dubbleringar som blir. Tex att första valet kostar 1*poängkostnad, dubbleringen kostar 1,25*poängkostnad, tripplingen kostar 1,5*poängkostnad osv osv

Undantaget blir dock dom codexar som bara har 1 troop, där kan man ju göra nån specialdeal (tex straff från den 3:e eller 4:e troopen), men får "straff" på dom andra delarna som alla andra.

Tex, du köper 2 librarians (100pts styck), 3 kittade tacticals (200 pts styck) med 3 rhinos (50 pts styck)

Då hade den totala kostnaden blivit 950 pts
Men med det förslagna systemet ovan hade det blivit 225 + 750 + 187,5 = 1162,5 pts

Själva "straffets" storlek kan ju diskuteras, men med detta så hade ju definitivt dubbleringar i större utsträckning försvunnit.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av Flogger »

Apocswe skrev:Själva "straffets" storlek kan ju diskuteras, men med detta så hade ju definitivt dubbleringar i större utsträckning försvunnit.
Hade gärna åkt på en turnering som totalt förbjuder alla dubbleringar som inte är troops (och i det sammanhanget räknas inte tervigons, paladins osv. som troops). Tror det hade gett mer varierade listor :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av kombat »

Jag tror intepå att ta bort dubbleringar för det gynnar bara nyare codexar som har större variation och fler effektiva val och i vissa codexar blir det att man måste ta en av varje.

Målet med min restriktionsmall är attfå bort det värsta spammandet på ett lätt sätt, men at man fortfarande har många val när det kommer till själva list byggandet.

Apocswe
Inlägg: 613
Blev medlem: 30 mar 2010, 05:14

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av Apocswe »

Det blir ju exakt det som sker med Kombat. Förslaget ovan är bara ett hårddraget utdrag, som självklart likt mycket annat kan slipas en heldel med tegelsten :)... Vill du köpa 3 st LR så varsegod, mend en sista kommer kosta dig närmare 400 pts, Vill du köpa 6 enheter psyback så kostar dom därefter, med följd att du lär inte ha så mycket mer...

Kan sätta mig o småfila lite på ett "bättre" system där man får betala extra för upprepningar. Det finns ju många olika sätt man kan öka variationen på armeerna i en turnering.

Något sådant här skulle det kunna se ut:

HQ + Troops minst 50%
Elites + Fast + Heavy max 50%

HQ
Enkel: 1x poängkostanden
Dubblett: 1,25x poängkostnaden

Elites
Enkel: 1x poängkostnaden
Dubbel: 1,25x poängkostnaden
Trippel: 1,5x poängkostanden

Troops
Enkel: 1x poängkostnaden
Dubbel: 1x poängkostnaden
Tre lika: 1,10x poängkostnaden
Fyra lika: 1,5x poängkostnaden
Fem lika: 2x poängkostnaden
Sex lika: 2x poängkostanden

Fast
Enkel: 1x poängkostnaden
Dubbel: 1,25x poängkostnaden
Trippel: 1,50x poängkostnaden

Heavy
Enkel: 1x poängkostnaden
Dubbel: 1,25x poängkostnaden
Trippel: 1,5x poängkostnaden

Extra
Flyers* – Dubblering/trippel ger ytterligare 1,10x poängkostnad/flyer
Fordon - med mer än 33 i total armor ger ytterligare 1,10x poängkostnad
Infanteri :
2+ armor: 10 gubbar/enhet ger ytteligare 1,10x poängkostnad
Enheter över 20 modeller ger ytterligare 1,10x poängkostnad

*Här inräknas alla flyers, inta bara dubbletter av en sort, samt även FMC

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av kombat »

Jag gillar inte system där saker kostar olika än vad som står i codexet så för mig funkar inte ett sådant system så jag kör hellre på rena restriktioner samt det är mer simpelt.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av Flogger »

kombat skrev:Jag tror intepå att ta bort dubbleringar för det gynnar bara nyare codexar som har större variation och fler effektiva val och i vissa codexar blir det att man måste ta en av varje.
Förstår inte riktigt vad du menar med detta? När du säger "nya", vilka menar du då? Du får gärna utveckla ditt svar lite mer så jag är med på vad du menar. Hur gynnas Chaos Space Marines mer av den regeln än tex. Grey Knights?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar