Angående restriktionsmall

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Angående restriktionsmall

Inlägg av egge »

Med nya 40k och de nya codexens större antal val. Är det inte helt möjlighet att köra en omvänd restriktionslista? D v s, att man sätter en restriktion att man inte får dubbla några val och sedan börjar med en lista där man grupperar enheterna i antalet man får dubblera dem?

Exempel nids:

Grupp 1. Max 1 plus en extra för varje två utav de andra enheterna du inte tar.
Flytyrant/Swarmlord
Hive guards
Tervigon
Doom i pod

2. Du får ta max 2 utav enheten
Stealers över 15 modeller
Trygoner
Mawlock

Alltså får man ta 2 trygoner och 2 mawlocks.

Grupp 3.
Resten får dubblas/tripplas hur mycket som helst.

Exempel Space wolves

Grupp 1. Max 1 plus en extra för varje två utav de andra enheterna du inte tar.
Specialkaraktär independent character/thunderwolf mount/2+ armour save
Rune priest
Long wolves
Land raider
Thunderwolf cavalry

Grupp 2 får max dubbleras
3 Wolf guards (alltså armén får innehålla max 6 st) med 2+ sv
Land speeder squad

Grupp 3 får tas hur många som helst utav
Resten

Med de nya codexens möjliga variationer, kanske man kan komma en bra bit att enkelt sätta restriktioner i antalet man får dubbla? Givetvis är ovanstående inte riktigt genomtänkta men just på grund utav att nya codex verkar ge mer variationsmöjligheter så kanske det är värt att basera en mall på antalet copy-paste som är tillåtna?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

jeppeapan
Inlägg: 164
Blev medlem: 25 apr 2009, 20:59

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av jeppeapan »

Är detta ett medvetet försök att mynta uttrycket Long wolves? :)

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av imp »

egge skrev:Med nya 40k och de nya codexens större antal val. Är det inte helt möjlighet att köra en omvänd restriktionslista?...
¨

Nej. Det kommer göra alla listor mer lika varandra, det är inte bra, det är inte kul, det ska vi inte ha.
En bild säger mer än 1000 kaniner

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av egge »

imp skrev:
egge skrev:Med nya 40k och de nya codexens större antal val. Är det inte helt möjlighet att köra en omvänd restriktionslista?...
¨

Nej. Det kommer göra alla listor mer lika varandra, det är inte bra, det är inte kul, det ska vi inte ha.
Fast det argumentet är lite sisådär tycker jag. Nu har vi jättefritt och det är rätt många som bara kör copy-paste med spam utav det som är brutet bäst. Ett rakt av inga dubbleringar skulle jag förstå problemet med men att ha den och släppa restriktionen på andra enheter tror jag nog skulle ge rätt bra variation.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av daskad »

Fast det kommer bli mer Copy-Paste om man gör en sådan här restriktionsmall skulle jag nog tyvärr tro!
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av imp »

Har aldrig sett en "inga dubblingar"-variant som gett mer varierade listor
En bild säger mer än 1000 kaniner

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av Gonka Koff »

Jag har suttit ett tag och kanske fattat vad du menar, får man enligt exemplet ta tre thunderwolf cavalry om inte väljer nåt annat från grupp ett?

Ska jag vara ärlig så krävs det mycket mer än så här för att övertyga mig. -du skriver ju inte ens vilket syfte systemet har, och exemplen innehåller väl inget som är speciellt bra?

Men, jag har nog börjat längta lite smått efter komp igen, spelet är mer i obalans nu än vad det varit någonsin sedan jag började spela. Men, -det är ganska lätt att identifiera dom värsta buggarna.

Det finns bara en faktor som avgör om en enhet är bra eller inte, och det är poängkostnaden, och det är bara i de mest uppenbara fallen som vi klarar av att se ungefär hur stort felet är.
Varför inte välja ut 1-2 av de mest felprissatta sakerna ur respektive kodex, och sätta ett nytt pris på dom?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av imp »

Gonka Koff skrev:...Varför inte välja ut 1-2 av de mest felprissatta sakerna ur respektive kodex, och sätta ett nytt pris på dom?
För att det är läskigt?
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av kombat »

Så länge som man inte kör med gamla 4th edition vp så har ju poängkostnaden väldigt lite inverkan i spelet.
Är inte super glad i komp men är ltie sknt att slippa cron-air, flamer/screamerspam. Inte för att jag anser det vara för bra utan för att de är ganska tråkiga att spela mot. 6th edition har gjort flera enheter mycket mer spelbara och det finns ingen enskild enhet som är bruten för sina poäng. Det blir tråkigt när man spammar det men det finns nackdelar med det med. IASL mallen anser jag vara ganska bra men ganska obalanserad och lite för hårt straffande emellanåt.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av egge »

Gonka Koff skrev:Jag har suttit ett tag och kanske fattat vad du menar, får man enligt exemplet ta tre thunderwolf cavalry om inte väljer nåt annat från grupp ett?

Ska jag vara ärlig så krävs det mycket mer än så här för att övertyga mig. -du skriver ju inte ens vilket syfte systemet har, och exemplen innehåller väl inget som är speciellt bra?

Men, jag har nog börjat längta lite smått efter komp igen, spelet är mer i obalans nu än vad det varit någonsin sedan jag började spela. Men, -det är ganska lätt att identifiera dom värsta buggarna.

Det finns bara en faktor som avgör om en enhet är bra eller inte, och det är poängkostnaden, och det är bara i de mest uppenbara fallen som vi klarar av att se ungefär hur stort felet är.
Varför inte välja ut 1-2 av de mest felprissatta sakerna ur respektive kodex, och sätta ett nytt pris på dom?
Egentligen vill jag ha en restriktionsmall som sätter lite hårdare press på variation bland enheterna. Grundtanken var just det att du kan ta väldigt få dubblingar utav vissa enheter och lite fler utav andra och sedan tillåta fritt fram för alla andra. Med dagens moderna codex som ger möjlighet till variation men som alltid har några val som är löjligt mycket bättre än andra så kommer man nog väldigt långt genom att hindra dubblingar utav de värsta enheterna. IASL mallar har ofta en bra poäng men du kan oftast spamma något så blir det rätt obalanserat bra ändå. Jag har nu sett lite listor vad 6:e tar med sig och jag är långt ifrån imponerad. Jag tycker det är precis lika mycket spam utav tråkigt för bra enheter som tidigare och då codexen erbjuder bättre alternativ enheter än tidigare (men som ändå inte når fram lika långt idag) så borde det vara enkelt att säga: de här enheterna som alla vet är för bra. Max en av dem. Sedan är det bara att köra på.

Så poängen var en restriktionsmall som tvingar fram variation. Med dagens codex så finns det många andra val man kan inrikta sig på om man bara minskar ned utav de värsta enheterna.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar