Varför behövs komp?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
hansson
Inlägg: 89
Blev medlem: 20 nov 2009, 13:07

Re: Allmänt

Inlägg av hansson »

Jag har browsat runt lite på svenska40k i några veckor nu, mycket intressant läsning btw, och har några funderingar kring kompsystemet som används i södra Sverige (är från Norrland). Jag har försökt hitta svaren på dessa frågor men har inte lyckats hitta någonting särskilt beskrivande. Om jag missat det så hänvisa gärna till relevant tråd. Notera att även om jag kommer verka kritisk i mina kommentarer nedan så menar jag inte att stampa på fötter eller liknande, utan vill bara få fram lite svar på varför saker och ting är som de är. Uppenbarligen är mallen uppskattad då den används på många större turneringar, ett tecken på att de som satt ihop mallen har gjort ett bra jobb med att göra det; creds till dessa personer som engagerar sig i hobbyn.

Hur kommer det sig att en kompmall används i över huvud taget i 40k i dagsläget? Anses inte spelet vara tillräckligt balanserat som det är? Var är det problemet ligger någonstans? Alla de flesta "grisiga" listor jag sett som eventuellt skulle rättfärdiga ett komp system är generellt sett väldigt extrema på någon punkt. Om vi till exempel kollar på senaste Fantasia Fanatic här uppe i Umeå (den enda större turnering som tillåter special characters och inga restriktioner alls?), så vann en person som körde 2 eldar councils med 9 warlocks + farseer på jetbikes i varje. Tveklöst en hård armé, det är extremt jobbigt att ta kål på inte bara en, utan två sådana enheter. Är tanken med mallen enbart att ta bort liknande arméer? Kan nog sätta upp en rimlig counter med en vanlig all around armé. En annan person körde 9 obbar + 2 lashers, också en rätt ostig armé, men för honom gick det inte alls lika bra. Är det inte så att vad man lottas mot har lika stor betydelse över hur det ska gå i matchen som hur din armé är uppbyggd?

Som sagt, jag avser inte såga kompmallen utan söker mest bara svar på varför den används i ett annat, i min mening, relativt balanserat spel. Med nya och gamla Codexar kommer det alltid finnas bättre och sämre arméer, men jag tycker inte skillnaden är särskilt extrem.

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Allmänt

Inlägg av kelaino »

Som jag ser det finns det två anledningar till mallen (och komp över lag). Dels att man kan använda den till matchlottning och på så vis får man möta jämna listor och får då jämna och spännande matcher. Dels då två ojämna listor möts ska kompen balansera ut listorna så att det är spelarnas prestation och förmåga som jämförs, inte hur hårda listor de har.

Det tidigare är, imho, väldigt smidigt i vänskapsmatcher också. Man kan säga t.ex. "1750 poäng, typ 50 komp" (eller typ30 eller var man vill) så vet man att det blir en jämn och kul match.

Det är så jag ser på det.

ps. (@ admin?) gör den här query'n sig kanske bäst direkt under komp och inte under RT-mallen? ds.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Allmänt

Inlägg av DHettNeck »

Som jag ser det rör dina funderingar inte alls mallen utan komp i överigt.

40K är tyvär inte äns i näreheten av relativt balanserat. Dom olika armérna är sjukt obalanserade men även inom codexarna finns det snällan en intern balans. Tanken med kompen är att man ska kunna ta det man tycker är kul att spela med (bra eller dåligt) men att alla som deltar endå ska ha en chans att vinna i slutändan.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Allmänt

Inlägg av egge »

Fantasia fanatica fick mig att ändra åsikt om okompat en hel del. Det kan vara väldigt kul. Samtidigt tuffade jag upp min lista för okompat klimat och skulle antagligen inte placerat mig lika bra om jag spelat med en lista jag brukar spela på då jag spelar mest på kompat.

Fördelen som jag ser med komp är att det tvingar folk att tänka i en dimension till och faktiskt begrunda enheter som faktiskt är för dåliga för vad de kostar. Det finns enheter som det inte spelas med. Komp ger en bonus till dem som spelar med lite mer ovanliga enheter och straff till dem som bara tar det som alla vet är bäst.

Vanligen är det även så att lottningen brukar ske efter komp. Det betyder att en snällare listor har ofta större chans att möta andra snälla listor och de med tuffare listor får möta andra tuffare listor. Det blir alltså mindre chans att någon som har gjort sin armé för att vara varierande och rolig med lite mindre vanliga enheter får möta någon som bara tar de absolut bästa i ett codex.

Jag spelar t ex med 6 monster på fantaica och skulle antagligen hållit mig till 4 om det var komp och tagit lite mer enheter som inte används så ofta. Hade jag inte spelat med 6 monster så tror jag inte att jag skulle hamnat så bra som jag gjorde.

Slutligen anser jag att en okompad lista byggs på ett av två sätt: antingen för att ha det slappt och kul med lite sämre enheter och val eller mer tävlingsinriktad. I ett kompat klimat anser jag att du har mycket större chans att spela med den sämre listan och ändå kunna vinna. Det blir inte ett lika självklart val. Bara ordet komp gör att folk ignorerar de hårdaste listorna de kan komma på och försöka hitta en balans med de sämre enheterna för att kunna vinna.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Allmänt

Inlägg av Jocke Rapp »

kelaino skrev:ps. (@ admin?) gör den här query'n sig kanske bäst direkt under komp och inte under RT-mallen? ds.
Jag tänkte precis samma sak.

Tråd flyttad.

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: Allmänt

Inlägg av Booogeyman »

hansson skrev:En annan person körde 9 obbar + 2 lashers, också en rätt ostig armé, men för honom gick det inte alls lika bra. Är det inte så att vad man lottas mot har lika stor betydelse över hur det ska gå i matchen som hur din armé är uppbyggd?
Glöm inte att någon måste spela med armén också. Skulle jag spelat med 92 i Umeå skulle jag inte varit topp-3. För att jag är inte tillräckligt bra, men jag skulle definitivt varit på övrehalvan. Med min vanliga lista skulle jag troligen varit på undre halvan.

Vänd på frågan Hansson:
Om GW's codexar är balanserade så testa med en Orklista innehållande följande enheter Warbike, Tankbustas och Flashgitz. Vill du testa extra utmaning tar du inte en PC till Warbikenob och ingen Painboy till Flashgitz. Kör sedan mot en topp-10 lista från Fantasia.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

hansson
Inlägg: 89
Blev medlem: 20 nov 2009, 13:07

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av hansson »

Fungerar det då i praktiken? Spelar folk med Raveners, Spore Mine Clusters, Biovores, Gargoyles, etc?
Bara ordet komp gör att folk ignorerar de hårdaste listorna de kan komma på och försöka hitta en balans med de sämre enheterna för att kunna vinna.
Är det inte så att folk kan försöka bryta mallen så mycket det bara går? Att det blir en konstform att komma på arméer som klart är för bra för deras komppoäng? Jag har några polare som ska ner på QFA nu nästa helg (fantasy komp turnering), needless to say så försöker dom göra så bra armé som möjligt men fortfarande ha max komp (25 i det här fallet).
Om GW's codexar är balanserade så testa med en Orklista innehållande följande enheter Warbike, Tankbustas och Flashgitz. Vill du testa extra utmaning tar du inte en PC till Warbikenob och ingen Painboy till Flashgitz. Kör sedan mot en topp-10 lista från Fantasia.
Åh, tveklöst finns det oerhört dåliga enheter. Enheterna i början av min post är inte att leka med. Perfekt balanserat kommer det aldrig vara, delvis pga nya codexar som dyker upp nu varannan månad som förändrar förutsättningarna, men blir det så mycket bättre med olika inslag av komp? Spelar folk med de enheter som både du och jag föreslagit i komp turneringar? Skulle du kunna ta en top 10 armé med de enheter du föreslog?

Vilka är det som vinner turneringar? De som spelar med "dåliga coola saker" eller de som försöker opta sin armé baserat på kompmallen? Eller är det blandat?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av Zurken »

Just nu är kompmallen inte jättebra och när man använder den kommer såklart "alla" att försöka få så hård armé till så bra komp som möjligt. Det var det som hände på BSK (i borås), många fick alldeles för hög komp där eftersom de utnyttjat de hål som fanns i mallen då (den håller fortfarande på att utvecklas, så man kommer nog inte kunna använda samma hål mer än en gång).

Mallen är bra för att man kan få en fingervisning på hur hård ens lista är och det underlättar att använda den framför att ha subjektiv komp då det inte kräver lika mycket arbete från arrangörer. Så mallen i sig är bra, Katarsis och Jocke Rapp (och om det finns någon annan bakom) har gjort ett jättebra jobb med den.
Subjektiv komp (alltså när arrangörerna går igenom varje lista och sätter kompen själva) kommer alltid vara bättre och rättvisare än en mall, men kräver såklart mer från arrangörerna.

Jag tycker grundidén med komp är bra, att man ska kunna spela med vad som helst och ändå kunna vinna om man vet hur man som bäst använder armén man suttit ihop. Men jag skulle också vilja spela okompat också, det finns knappt okompat här i söder, vilket jag tycker är synd.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av DHettNeck »

Att kompen gör att man får se de ovanligare enheterna oftare på turneringar är det ingen tvekan om, där lyckas den bra.

Att mallopta är ungefär som att bygga så ostigt man kan men man måste begärnsa sig mer.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av HeadWar »

Framförallt så uppdateras ju mallen/bedömningen om någon hittar något som är "för bra".

Skriv svar