40k-kompmallen 6th Beta

Moderator: Kompmallsansvariga

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Valrosskorv »

Bara nyfiken, hur kommer det sig att ni kompar upp Terminators överlag. Är de verkligen värda det? Jag köper helt att Dunderhammartermosar är farliga i en Land Raider, men jag tycker nog inte att fot-Terminators är värda straffkomp, särskilt inte fot-Assaulttermosar.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av LillePer »

Är inte skytte terminators bra? Sen 10 gående sköldkillar är visst både dyra och svårspelade. Men knappast dåliga.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av LillePer »

Är inte skytte terminators bra? Sen 10 gående sköldkillar är visst både dyra och svårspelade. Men knappast dåliga.

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Valrosskorv »

Visst är de bra, men frågan är om de är värda straffkomp. Rent skyttemässigt sett får man ju dubbelt så många wounds och oftast mer shooting av att bara ta Tacticals. Om Terminators kostade 45 poäng skulle man kunna knö in 3 DA Tacticals till exempel. De lever längre mot allt skytte utom AP3 utanför cover och har bättre skytte än en Terminator, medan Terminatorn är bättre i närstrid. Jag vet inte vad andra tycker, men personligen anser jag inte att skytte behöver premieras ännu mer på bekostnad av närstrid.

Waraxx
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2011, 22:47

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Waraxx »

har ni funderat på något komp system för allies? här är lite ideer jag har haft på den saken.

1.varje arme har 3 "allies-value" en för varje allie grad. tex.

grey knights:

battle brothers : -
convinince: +75
desperete: +25

och sen beroende på vilken alli man tar så går det på vad för allie-typ det är

2. ha specifika allies som ger ett specifikt komp. tex.

grey knights:

necrons +50
tau +30
IG +30

3. göra en liknande tabell som dom har i the rulebook, fast med siffror som bestämmer kompen för kombon, (kan bli jobbigt)

man skulle kunna göra en kombo av alla, vet inte. bollar bara lite.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Asplund »

Kommer några förslag på hur kompen kommer användas på turnering?

Blir enklare att komma med tips på balansering mellan codexar då.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av LillePer »

Nu är det länge sedan det pratades om detta. Men ett alternativ var: ni får 1750p att leka med. Använd modikationerna på poängen. (Dvs en hård lista får slut på poäng tidigare)

(Detta är ju typ tröskel komp, man kan ju lägga till Max -50 Max +50 om man vill ta bort extremer) OBS siffror tagna ur luften.

Sen borde man kunna använda det som gamla mallen. Dvs en faktor på differensen av de två listornas poängmodifikation. (Dvs båda använder codex poäng men får ett värde på listan enligt mallen)

Andra i mallgruppen får gärna flika in.
(Har inte rört tau eller demoner än)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Katarsis »

Asplund skrev:Kommer några förslag på hur kompen kommer användas på turnering?

Blir enklare att komma med tips på balansering mellan codexar då.
Vi hade en liten spelträff nu i helgen då vi testade kompmallen och inför det så räknade jag på lite alternativ.

Jag utgick från ett antal utav exempellistorna till GothCon och räknade deras kompmallskomp och jämförde den med exempelkompen för att se vad varje kompmallssteg var värt. Om man räknade bort listan med högst komp och listan med lägst komp så visade det sig att det faktiskt var en ganska jämn kurva och att den låg på ganska exakt 15 kompmallspoäng per komp på GothCon. Detta ger formeln: 20-((40kKomp-(turneringspoängen-150))/15) = Komp.

Eller kanske enklare uttryckt: Ett i komp per 15 kompmallspoäng, dvs:
1743 - 1757,5 = Komp 10
1758 - 1772,5 = Komp 9
1773 - 1787,5 = Komp 8

/Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Gud er Dansk
Inlägg: 20
Blev medlem: 07 nov 2010, 20:06

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Gud er Dansk »

Hi guys!

I am planning on using your system for a Danish tournament this fall, when will the newest version with Tau and Eldar be updated?

A related question: When will the rules for the Varberg Team tournament come up?

Cheers, Patrick

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Katarsis »

No one is currently working on those but I am planning a tournament myself with this type of comp. So if I got the time hopefully withing a few weeks. Or if someone else gets inspired and starts before me that would be much appreciated.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar