Listor Defcon
Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi
Listor Defcon
Då listrona komm in i en mängd olika format har jag valt att lägga dom i en google map
Ni har fram till 1/1 att hitta fel i listorna,
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Ni har fram till 1/1 att hitta fel i listorna,
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Re: Listor Defcon
@Anton Engström
Dina Dominion Squads med 5 gubbar har du betalt 50 poäng för mycket för, som om dom vore 10 gubbar.
Du har inte skrivit någon warlord och inga relics. Du har inte skrivit vad som ska vara i vilket detachment vilket kommer påverka om du får tillgång till sororitas stratagemsen från chapter approved eller inte, och kommer påverka om dina troops får objective secured från chapter approved. Du har inte skrivit vilka orders enheterna tillhör vilket påverkar vad som buffar vad och vad som kan transporteras etc.
Du har inte följt så många av reglerna för hur listan ska skrivas, t.ex. hur många modeller du har i listan men det spelar ingen roll för mig. Däremot tycker jag att man ska vara tydlig med vilka enheter och vapen man köper. T.ex. inte skriva Rhino istället för Sororitas Rhino då det är en annan enhet, motsv för priest, eller skriva flamers om man menar en Immolation flamer. Eller vilka vapen du har valt på canonessern; bolt pistols, chainswords etc. Men det är bara mina personliga åsikter.
Dina Dominion Squads med 5 gubbar har du betalt 50 poäng för mycket för, som om dom vore 10 gubbar.
Du har inte skrivit någon warlord och inga relics. Du har inte skrivit vad som ska vara i vilket detachment vilket kommer påverka om du får tillgång till sororitas stratagemsen från chapter approved eller inte, och kommer påverka om dina troops får objective secured från chapter approved. Du har inte skrivit vilka orders enheterna tillhör vilket påverkar vad som buffar vad och vad som kan transporteras etc.
Du har inte följt så många av reglerna för hur listan ska skrivas, t.ex. hur många modeller du har i listan men det spelar ingen roll för mig. Däremot tycker jag att man ska vara tydlig med vilka enheter och vapen man köper. T.ex. inte skriva Rhino istället för Sororitas Rhino då det är en annan enhet, motsv för priest, eller skriva flamers om man menar en Immolation flamer. Eller vilka vapen du har valt på canonessern; bolt pistols, chainswords etc. Men det är bara mina personliga åsikter.
@Erik Asplund
Din enhet med Skitarii Vanguards borde kosta typ 127p och inte 198p som du skrivit. (10 skitarii vanguard 80, 3 plasma caliver 42,
enhanced data tether 5, 7 radium carbine 0)
Du har listat 1671p individuella enheter i listan, men skrivit en total på 1600p. Jag misstänker ett samband
Jag kan även påpeka att det är sjukt svårt att lista ut som utomstående om en Tech-Priest Dominus kostar rätt om du inte listar wargearval, men efter lite grävande i chapter approved och codex hittade jag iallafall en kombination som kostar 125p.
Din enhet med Skitarii Vanguards borde kosta typ 127p och inte 198p som du skrivit. (10 skitarii vanguard 80, 3 plasma caliver 42,
enhanced data tether 5, 7 radium carbine 0)
Du har listat 1671p individuella enheter i listan, men skrivit en total på 1600p. Jag misstänker ett samband
@Johan Norrman
Listan är inte legal enligt turneringsupplägget.
Du har blandat codex och olika index i din Spearhead detachement.
”Alla enheter i ett detachment måste köpas från samma källa antingen codex eller index
”Alla enheter i ett detachment måste köpas från samma källa antingen codex eller index
som jag tolkat turneringsreglerna får man fortfarande ta space marines från index. Min spearhead är således helt tagen från index! De missar dock alla regler från codex men det gör inte så mycket. Är detta en feltolkning får jag korrigera men måste till rätt stora ändringar dåStefan-RT skrev:@Johan Norrman
//Norrman
Tjena!
De hämtas ju från två olika Index. Index 1 för marines och Index 2 för systrar.
Arrangör får nog gå in och tolka.
Det vore samma som att blanda två olika codex i en detachment.
Annars går det ju att blanda Astra militarum och marines i samma detachment, om man tar den från index.
Arrangör får nog gå in och tolka.
Det vore samma som att blanda två olika codex i en detachment.
Annars går det ju att blanda Astra militarum och marines i samma detachment, om man tar den från index.
Sant sant! Vi får se vad tobbe säger helt enkelt. ( men ha astra och marines i samma detachent går bra, de blir dock ett imperium detachment och torskar cadia/raven guard bonusarna samt stratagems. Det har jag inte tolkat som att det kompats bort)
Tjena!
Fast det står ju att alla enheter i ett detachment måste köpas från samma källa. Dvs kan man inte ha blood Angels och Astra militarum i samma detachment . Men det kan vara i samma armé
Fick man ha flera LoW? Man fick väl bara ha 1 LoW o 1 Flyer o inga upprepningar av dom. Ser flera listor med 3 LoW.
Så tolkade jag det oxå.. men missuppfattade det till att det var max en flygare och LOW totalt i armén... som det borde varit !!!Fick man ha flera LoW? Man fick väl bara ha 1 LoW o 1 Flyer o inga upprepningar av dom. Ser flera listor med 3 LoW.
1.Max en av varje Hq/troops/Elites/Fast Attack/Heavy Support/Dedicated transpot/Lord of war/Flyer.
- Du får ta en andra om du redan har en av varje inom den battlefield rollen gäller:Hq/troops/Elites/Fast Attack/Heavy Support/Dedicated transpot inom din army-Faction (den faction keyword som alla enheter delar (ta inte med fort)), en tredje om du har två av alla osv. (Detta gäller ej Flyers eller Lords of War).Enheter som ej är tillåtna räknas ej till highlander!