Warhammer 40k på Lincon 2014

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Warhammer 40k på Lincon 2014

Inlägg av refabricated »

Jag är mkt starkt för att man lottar på komp första matchen. Finns fler anledningar.

- Står ingenstans att det INTE lottas på komp på första matchen. Står ifs inte att det lottas på komp heller, men jag har aldrig varit på en kompad turnering där jag inte mötta ngn med samma komp första matchen(har alltid antagit att detta är normen). Kan bara säga att för min del hade det påverkat mitt list-val om jag vetat om detta innan turneringen.
- Som tidigare nämnt så är det inte kul för någon om en hård komp4 möter en snäll komp0. Komp4:an blir ledsen för denna måste tokmosa för att ta vettiga poäng och komp0:an, tja hur kul är det att bli tablad? Blir helt enkelt taskig stämmning redan från start och så vill iaf inte jag inleda en turnering.
- Målet med ett swiss-system är att du i största möjliga mån skall matchas mot motståndare av samma kaliber som du själv. Detta funkar utmärkt efter att man spelat en match och har ngt att matcha efter. Nackdelen är första matchen, men det kan man kirra mha kompen. Använd detta verktyget!

Om ett av hindren till att inte lotta på komp är att det blir jobbigt att lotta så kan jag sätta mig med en hatt och lappar med namn och under uppsikt manuellt lotta första omgången. Ge mig bara en lista på vilka som "checkat in" så fixar jag resten på under 5min. Säg till i förväg om ni vill jag skall göra detta så har jag förberett lappar med allas namn på. Kan t.o.m. ta med en hatt.
Och måste ni använda ett program för lottninen som inte klarar att lotta på komp så kan ni kanske snacka med MC och be TOK:arna att sätta upp det hela. Kommer en del tokar till turneringen som säker åsså hjälper till.

Kan bara böna och be er om att inte kasta in allt i en tombola, betydligt fler kommer bli missnöjda över random första omgång än vad som kommer bli glada av det. Jag gör nästa vilket manuellt slavarbete som helst för att undvika tombolan.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Warhammer 40k på Lincon 2014

Inlägg av LillePer »

Jag håller med Olof, även om jag tjänar mycket mindre på komplottning än vad han gör ;)
Puss på dig Oluf.

Men helt klart förmodligen fler roliga matcher för alla med komplottning.

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Warhammer 40k på Lincon 2014

Inlägg av Papa D »

Asså - jag tar gärna 10p i första matchen, så sätt mig mot komp 0. Jag menar bara att det inte blir kul för nån av spelarna vid bordet...

Klarar ni inte av det så gör ni inte. Tror dock att de e kuligare att möta ungefär samma hårdhet om de går.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Warhammer 40k på Lincon 2014

Inlägg av Ancalagon »

Alltså är inte själva grundtanken att det ska vara svårt för komp 3-4 att plocka en massa lätta poäng mot komp 0-1 pga kompskillnaden efteråt?

Vad blir egentligen "straffet" för högkompande listor annars? Att de tvingas möta andra med samma komp, dvs "lika hårda"? Om de möter samma komp som de har så kan de kan då plocka poäng i precis samma utsträckning som om deras match egentligen utspelades på komp 0, vilket inte jag tycker är speciellt fair mot de som faktiskt valt att spela på komp 0.

Det tro fan det att de flesta som förespråkar komp-lottning i första matchen nästan alltid är de som har högst komp, och därmed mest att "vinna" på det. Att de skulle vilja ha det för att "det är ju inte så kul för komp 0 killen heller att auto-förlora" är otroligt genomskinligt, då resultatet kommer justeras väldigt mycket till komp 0 killens fördel ändå.

Så innihelsike stor skillnad på hårdhet är det inte heller på t.ex komp 1 och komp 3-4 så att det är auto-tabling, speciellt inte om en duktig spelare väljer en lågkompslista av just den anledningen att kunna plocka extra poäng mot högkompare.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Warhammer 40k på Lincon 2014

Inlägg av refabricated »

@Ancalagon
Nu antar du att det vi sagt tidigare är av själviska skäl. Set stämmer inte(inte för mig iaf).
Ur tävlingsperspektiv så skulle jag vara vara glad att möta annat än komp4 match 1. Optimalt vore komp 2 eller 1. Jag känner mig ganska säker på att jag kan vinna den matchen med 14-16vp upp(om jag sätter fortune). vilket ger mig 11-12p.

Så i ~50 av 60 fall så ser jag det som att det gynnar mig att lotta mellan alla.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Warhammer 40k på Lincon 2014

Inlägg av Flogger »

Alltså, detta är inget nytt påfund. I kompade matcher lottas första matchen på komp, så har det varit på nästan varenda kompad turnering jag varit på i alla fall.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: Warhammer 40k på Lincon 2014

Inlägg av Pärssi »

Intressant diskussion då flera nästan likställer hög komp med duktig spelare, det låter mer av det som skrivits att vi efterfrågar en lottning baserad på rankingen (liknande det som SWFBR-gänget försöker få igång) än just kompen.

Att betänka är att i Mission 1 kan man max vinna med 16VP, och då ska man ta alla objektiv, båda secondary samt vinna KP med 6+, något som inte är automatiskt bara för att man spelar en komp 4 lista mot en komp 0, och då vinner man med 10-2. Låt säga att den hårda listan "bara" vinner med 10VP så blir resultatet 7-5.

Med vårt system bedömer vi att det hänger mer på spelarens skicklighet än listans hårdhet, och som Ancalagon påpekar så ska man inte behöva lotta på komp för att få jämnare matcher, då kompen är till för att jämna ut i slutändan. I efterföljande matcher så kommer ju det inte heller tas någon hänsyn till kompen för lottningen.

Vi håller på och se över vårt lottningssystem, men ha som utgångspunkt att vi inte kommer att ta hänsyn till komp i lottningen av match 1.

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Warhammer 40k på Lincon 2014

Inlägg av Papa D »

Kör som ni vill - ni är TO. Va bara kommentarer.

Jag är glad att få åka å krixa bara :)
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Warhammer 40k på Lincon 2014

Inlägg av DHettNeck »

refabricated skrev:Kan bara böna och be er om att inte kasta in allt i en tombola, betydligt fler kommer bli missnöjda över random första omgång än vad som kommer bli glada av det. Jag gör nästa vilket manuellt slavarbete som helst för att undvika tombolan.
Jag är också starkt för komp-lottning match 1 (och jag har komp 1). Däremot, om dom faktiskt har en TOMBOLA som dom lottar första matchen ur är jag sjukt starkt för random lottning ;)
Ancalagon skrev:Alltså är inte själva grundtanken att det ska vara svårt för komp 3-4 att plocka en massa lätta poäng mot komp 0-1 pga kompskillnaden efteråt?

Vad blir egentligen "straffet" för högkompande listor annars? Att de tvingas möta andra med samma komp, dvs "lika hårda"? Om de möter samma komp som de har så kan de kan då plocka poäng i precis samma utsträckning som om deras match egentligen utspelades på komp 0, vilket inte jag tycker är speciellt fair mot de som faktiskt valt att spela på komp 0.

Det tro fan det att de flesta som förespråkar komp-lottning i första matchen nästan alltid är de som har högst komp, och därmed mest att "vinna" på det. Att de skulle vilja ha det för att "det är ju inte så kul för komp 0 killen heller att auto-förlora" är otroligt genomskinligt, då resultatet kommer justeras väldigt mycket till komp 0 killens fördel ändå.

Så innihelsike stor skillnad på hårdhet är det inte heller på t.ex komp 1 och komp 3-4 så att det är auto-tabling, speciellt inte om en duktig spelare väljer en lågkompslista av just den anledningen att kunna plocka extra poäng mot högkompare.
Det där logiska resonemangen höll inte vatten alls. Finns inte ett enda hållbart argument i hela posten. Om komp 4 möter komp 4 blir det ju precis lika rättvist som om komp 0 möter komp 0 vilket är hela grejen med kompen. Tanken med kompen är ju att den ska kompensera när en komp 4 möter en komp 0, inte att dom SKA möta varandra för att "straffa någon med komp 4.

Hur skulle en komp 4 tjäna på att möta en annan lika hård komp 4 lista? Det finns ju inget att vinna på det.

Det är också en enorm skillnad på komp 1 och komp 3-4. De hårdare listorna är sjukt mycket starkare än de svaga. Sen har du ju också fel i sak när du säger att många bra spelare tagit låg-komp när de flesta bra spelarna har tagit komp 3-4 ;)
Pärssi skrev: Med vårt system bedömer vi att det hänger mer på spelarens skicklighet än listans hårdhet, och som Ancalagon påpekar så ska man inte behöva lotta på komp för att få jämnare matcher, då kompen är till för att jämna ut i slutändan. I efterföljande matcher så kommer ju det inte heller tas någon hänsyn till kompen för lottningen.
Grejen med kompen är ju att den jämnar ut resultatet, inte matchen. Därav är det vettigt med komplottning så att alla får börja med en jämn match, inte bara ett jämnt resultat.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Warhammer 40k på Lincon 2014

Inlägg av refabricated »

Beslut är fattat och med det är jag nöjd.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar