Frågor kring Defcon 2018

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Aouto
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 dec 2013, 22:58

Re: Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av Aouto »

UnderPressure skrev:Har fått min fråga om drones besvarad (så mycket för den idén), men jag behöver ett ytterligare förtydligande: om jag tar en ghostkeel, som måste ta stealth drones (som är helt unika och enbart kan tas av ghostkeels), är det då emot reglerna att också ta en enhet tactical drones, d.v.s marker drones, gun drones, shield drones?
nej det är tillåtet

UnderPressure
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 feb 2017, 12:19

Re: Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av UnderPressure »

Och enheter som har drones inkluderade, som kan välja att detacha och bli en egen enhet, som t.ex Piranhas?

Aouto
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 dec 2013, 22:58

Re: Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av Aouto »

UnderPressure skrev:Och enheter som har drones inkluderade, som kan välja att detacha och bli en egen enhet, som t.ex Piranhas?
Dom dronesen räknas inte till highlander

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av Hylander »

Aouto skrev:
testuser skrev:Så hur är det med Demonprinsar då?

Krockar alla dem (från CSM/DG/CD) då?
Ja dom datacheets med identiska namn krockar.
Aha.

Bra att veta. Då blir det inte en GK stormraven med SM stormraven ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

senberg
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 jul 2017, 13:15
Ort: Stockholm

Re: Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av senberg »

Räknas datasheetsen Captain in terminator armour och Captain on bike som samma eller olika namn? (Får man ha båda?)

Aouto
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 dec 2013, 22:58

Re: Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av Aouto »

senberg skrev:Räknas datasheetsen Captain in terminator armour och Captain on bike som samma eller olika namn? (Får man ha båda?)
Dom är olika datasheets så du får ha en av varje

Jag kommer försöka besvara dom frågor som kommit in här på forumet och på mejl under kvällen.

Aouto
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 dec 2013, 22:58

Re: Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av Aouto »

Om man väljer army faction Imperium, och spelar t.ex en ultramarine tactical och en cadian conscript squad, måste man då ta med en till troop av varenda slag i hela Imperium för att få ta en tactical till? (Sisters, admech, blood angels, astra, sm, etc.)
Ja
Om man väljer army faction Adeptus Astartes och spelar t.ex en ultramarine tactical och en grey knights terminator, måste man då ta med en Adeptus Astartes troop till av varje sort för att få ta en tactical till? (blood angels, crusader squad, sm, etc?
ja
Om man väljer army faction Farsight Enclaves, är man tvingad att spela Kroot Carnivores som tredje troop och byta till Ta'u Empire?
Om jag förstår frågan rätt är svaret nej.
Du väljer vilket faktion keword du skall ha på dit detachemnet och din armee sedan håller du dig till dom. Saknar kroots det/dom faction key wordet behöver du inte ta dom.
Är Cenobyte servitors tillåtna om man köper dom från codex och inte index? Med tanke på att dom är elite i codex och named character i index.
Det beror på om ditt detachment är index eller codex. Men båda är tillåtna.
Hur fungerar "-Alla enheter i ett detachment måste köpas från samma källa antingen codex eller index",
ska det läsas som antingen bara från indexar eller bara codexar, eller ska det läsas som max en fysisk bok,
eller ska det läsas som att t.ex. Ultramarines får bara köpas från antingen index eller codex per detachment?
Antingen en Codex eller i från båda indexarna
Kan man t.ex. spela ett index detachment med några Imperium saker från Index: Imperium 1 och några Index: Imperium 2 saker?
Ja
Kan man spela ett codex detachment med några codex Ultramarines enheter och några codex Blood angels enheter?
Nej
Kan man ha t.ex. Sisters of battle från index med några Ultramarines från codex så länge man inte tar några Ultramarines från index i samma detachment?
Nej
Om man har ett detachment från ett codex och ett detachment från ett annat codex, får dom använda varandras regler då? T.ex. SM codexet har vissa saker och stratagems som kan påverka BA codexets enheter osv.
Så länge reglerna tillåter det hella ja.
Om man köper enheter från index som har fått höjd kostnad eller sänkt kostnad, ska man betala det som står i index eller använda den nya kostnaden?
Chapter aproved trumpar både index och codex när det gäller poäng kostnad. Har det inte skett någon ändring i chapter aproved så tar du kostnaden från källan(codex eller index).
Om man köper enheter från ett codex, får man välja wargear options från motsvarande index datasheet som vanligt, t.ex. conversion beamer?
Nej
Vad är anledningen till sättet att betrakta index separat och inte följa dom vanliga reglerna där uppdateringar ersätter gamla regler?
Ge gärna exempel på några specifika kombinationer av index enheter och codex regler som ni försöker undvika.
Deapstrikande Ynari Dark reapers som skjuter två gånger/Turn
The Emperor's Champion, är named character och unique, men fluffmässigt inte en speciell person. Får man önska att han får consideration att vara tillåten tillsammans med c'tan shardsen?
Jag missade honnom när jag gick igenom codexar och indexar han skall vara tillåten läger till honnom bland tillåtna karraktärer

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av Trulsante »

Ok, förlåt i förhand för nu kanske jag kommer ut som icke-läskunnig, optningshungrig och lat... men jag förstår nog inte riktigt hur man bygger sin armé :p

Om jag har fler än ett detachment som alla har keyword ""Imperium" måste jag då välja datasheets efter Imperium-keywordet?

Exempel:

batallion
adepta sororitas (index2)

HQ
canoness

canoness

TROOPS

battle sisters

battle sisters

battle sisters

Vanguard detachment
codex: blood angels
HQ
sanguinary priest

ELITES
death company

sanguinary ancient

dreadnought

Denna kombon kommer antagligen inte bli helt ovanlig, Adepta Sororitas i index2 har bara ett unnamed HQ samt ett troopchoice att ta. Det ger absolut billigaste 3CPs under rådande restriktioner. Men får jag bygga på det här sättet?

Eller är tanken att jag kan ta en canoness och sedan tvingas jag att välja ett annat imperieHQ från index2? Detsamma med battle sisters, får jag dubblera dessa eller är tanken att jag ska slänga in mechanicum rangers och något mer där istället?

Återigen ursäkta om detta var självklart för alla andra utom mig :D

// Kjelle
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Aouto
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 dec 2013, 22:58

Re: Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av Aouto »

@ kjelle:
om du spelar med imperium som faction keyword så måste du ta en av varje troop choise med faktion keyword imperium innan du får dupplisera den första. och det blir många troops =) det är alltså inte tänkt att man ska kunna göra listan som i dit exempel.
/Tobias

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av Trulsante »

Aouto skrev:@ kjelle:
om du spelar med imperium som faction keyword så måste du ta en av varje troop choise med faktion keyword imperium innan du får dupplisera den första. och det blir många troops =) det är alltså inte tänkt att man ska kunna göra listan som i dit exempel.
/Tobias
Tack så mycket! Då ska jag sluta fuska :)
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Skriv svar