LinCon 2016

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: LinCon 2016

Inlägg av Hylander »

Pärssi skrev:Kompen är spikad till Lincon

https://onedrive.live.com/redir?resid=5 ... file%2cpdf
Tackar då är det dags att börja bygga lista!

Hur går det med missions?
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Aouto
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 dec 2013, 22:58

Re: LinCon 2016

Inlägg av Aouto »

Då våra missions är uppe så går jag även ut med litet info angående terräng, fortifikationer och Gargantuan monstrous creatures frågorna har kommit in under anmälnings tiden och det är inte mer än rätt att alla får ta del av dom.

Fråga:
Jag har en undran, hur spelar ni med Ta'unaren? Får den Stomp/FnP om man kör den på Lincon? Hör hört ryktas att ni inte kör den som alla andra kör den typ..

Svar:
Angående tau'naren så kommer den spelas med alla regler denna gång.
På defcon så spelades den med anpassade regler då någon gnällde på att den var litet för bra för sin komp.
Den kom näst sist då och jag tror inte att Stomp och FNP kommer ändra det resultatet drastiskt.
Det är ju så klart möjligt att en bättre spelare kan göra ett bättre resultat.

Fråga:
Man får ju inte sätta objektiv i byggnader, däremot ovanpå.
I reglerna för köpta fortifikations står det att de ställer upp som andra enheter och andra enheter får ju stå på objektiv.
Om jag ställer min byggnad på en objektivmarkör, då antar jag att objektivmarkören läggs ovanpå byggnaden?
Sen om det inte finns plats, är det jag som väljer vilken terrängbit som byts ut? Eller ska jag välja den minsta biten att ta bort? Typ ställa ut fortet på en platt skog om det finns någon?

Svar:

På Lincon kommer följande gälla:Om du ställer Din Byggnad på ett objectiv flyttas Objectivet kortaste vägen i 3d för att byggnaden ska få plats och högst 1 våning(3inch) upp.
till en legal placering. hoppas det ger svar.

Angående terräng så får du inte flytta/bytta ut Los blockers eller ruiner men skogar och mindre kullar är okej att flytta eller bytta ut.
(Dock ska det eftersträvas att inte flytta någon terräng över huvud taget.)

Fråga:
"Kommer ni att köra med samma bra husregler när det kommer till tåningför stora monster tex?"

Dvs kan man stå men en liten del av basplattan på Gargantuans eller Monsterous Creatures i areaterräng (ruiner skogar) för att få coversaves?

Svar:
Vi kommer köra med följande:
Models base needs to be fully whitin the terrain,ore the model shall be 25% covered,to get cover.
Gargantuan Monstrous Creatures do not benefit from area terrain. (dom är för stora för att ta skydd i terrängen)

Aouto
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 dec 2013, 22:58

Re: LinCon 2016

Inlägg av Aouto »

Då vi har en del reserver som gärna vill vara med och leka så är det bra om man meddelar redan nu om man inte kan komma.

Det är en del personer som hjälper till med extra terräng till turneringen och det uppskattas väldigt mycket.

Följande personer ska alltå ha ett stort tack då dom möjlig gör att flera kan vara med.

Jonas (tre-fyra Bannan lådor)- 3 bord?
Gonka Koff terräng till 1 bord
TOK gänget terräng till 2 bord+2 mattor
Fredrik Eriksson terräng till 3 Bord?
Elmgrens terräng till 1 bord
Henrik Björk terräng till 1 Bord+Matta


Det innebär efter min inventering att vi kommer att kunna erbjuda alla reserver en ordinarie plats i turneringen.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: LinCon 2016

Inlägg av Gonka Koff »

Aouto skrev: Gonka Koff terräng till 1 bord
Nä, asså, jag kan plocka med en låda med terräng, räcker till minst tre bord.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Apocswe
Inlägg: 613
Blev medlem: 30 mar 2010, 05:14

Re: LinCon 2016

Inlägg av Apocswe »

Nej gonka, Los block bord nr1.. :roll:

Jony
Inlägg: 432
Blev medlem: 15 mar 2009, 23:11
Ort: Eskilstuna

Re: LinCon 2016

Inlägg av Jony »

Var hittar jag missions ni har lagt ut?
Ser vad de kan innehålla men vill gärna veta kombinationen de kommer vara i :)

Det var inget, jag har varit alldeles för snabb med att klicka på LinCon länken bara :)

Aouto
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 dec 2013, 22:58

Re: LinCon 2016

Inlägg av Aouto »

Dom ligger i en annan tråd under LBK turneringar precis under den här och efter som jag är så snäll så kommer det en länk till den =)

http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... 58&t=15417

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: LinCon 2016

Inlägg av Enochia »

Jag tycker att det är synd att "tå i cover " inte gäller, jag köper att det är tråkigt när en WK gör det, men det slår ju tyvärr ganska hårt på tyranider igen, våra stackars monster har det ju inte så lätt iaf, bättre tanke för framtiden vore kanske att garantuans inte får skydd i terräng.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Aouto
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 dec 2013, 22:58

Re: LinCon 2016

Inlägg av Aouto »

Gonka Koff skrev:
Aouto skrev: Gonka Koff terräng till 1 bord
Nä, asså, jag kan plocka med en låda med terräng, räcker till minst tre bord.
Se där ännu bättre.
Enochia skrev:Jag tycker att det är synd att "tå i cover " inte gäller, jag köper att det är tråkigt när en WK gör det, men det slår ju tyvärr ganska hårt på tyranider igen, våra stackars monster har det ju inte så lätt iaf, bättre tanke för framtiden vore kanske att garantuans inte får skydd i terräng.
Det är sant att Nids tar en smäll av den regel tillämpningen, men det gör även flera andra armeer. Det är svårt att göra generella rullnings som är lika bra för alla. Jag har dock aldrig förstått varför en tå ska vara tillräckligt för att få cover när det annars krävs att 25% av modellen är täckt av terrängen. Så den här tillämpningen är vad vi på LBK anser är det minst dåliga totalt sätt.

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: LinCon 2016

Inlägg av Enochia »

Enochia skrev:Jag tycker att det är synd att "tå i cover " inte gäller, jag köper att det är tråkigt när en WK gör det, men det slår ju tyvärr ganska hårt på tyranider igen, våra stackars monster har det ju inte så lätt iaf, bättre tanke för framtiden vore kanske att garantuans inte får skydd i terräng.
Det är sant att Nids tar en smäll av den regel tillämpningen, men det gör även flera andra armeer. Det är svårt att göra generella rullnings som är lika bra för alla. Jag har dock aldrig förstått varför en tå ska vara tillräckligt för att få cover när det annars krävs att 25% av modellen är täckt av terrängen. Så den här tillämpningen är vad vi på LBK anser är det minst dåliga totalt sätt.[/quote]

Fast vilka andra armeer tar en smäll? Tau? riptides har 5++, GK, Dreadknights har 5++, Demoner, har minst 5++. ok, Dark eldar tar ju en smäll på sina monster, men dom har ju iallafall FNP för att balansera. Jag förstår varför, men jag tycker synd om mina monster
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Skriv svar