Lincon 2018 Q&A

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: Lincon 2018 Q&A

Inlägg av Pärssi »

Foxen skrev:
kraftman skrev:
Kommer ni göra ngr anpassningar för Drukhari?

Den codexen bygger lite på olika detachments med cult/kabal/coves.
Bra fråga !

Jag antar att man får välja en obsession för Dark eldar (Kabal, wych eller coven) för att slippa intern DE-soppa ? Annars tappar man alla fördelar med obsession...

Därmed blir valen i codex färre och ibland har man bara ett alternativ per slot för highlander !
Kan ju kanske vara ett alternativ. Blir mycket av samma I listorna dock.
Vi har detta förslag under test:
Om båda detachments enbart innehåller enheter med Keyword Drukhari så räknas deras Faction Keywords enbart i respektive detachment för Highlander, dvs du kan spela ett <Obsession X> detachment och ett <Obsession Y> detachment och får duplicera inom respektive utan att räkna army-wide vilka enheter du måste ta för att få duplicera.

Sen gäller alla andra regler på dem såklart. dokumentet är uppdaterat.

Svarten
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 jan 2009, 02:18
Ort: Grödinge

Re: Lincon 2018 Q&A

Inlägg av Svarten »

Svarten skrev:Hamnar Mek Gunz till Orks, i samma fack som Leman Russ och Carnifexes? Dvs max 1?
Bump! Då denna verkar ha missats i all Drukhari-diskussion.

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: Lincon 2018 Q&A

Inlägg av Pärssi »

Svarten skrev:
Svarten skrev:Hamnar Mek Gunz till Orks, i samma fack som Leman Russ och Carnifexes? Dvs max 1?
Bump! Då denna verkar ha missats i all Drukhari-diskussion.
Om de splittrar och måste bli egna enheter vid deployment så ja.

Svarten
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 jan 2009, 02:18
Ort: Grödinge

Re: Lincon 2018 Q&A

Inlägg av Svarten »

Ja, det gör de. Men de köps ett vapen och 5/2 grots, som sedan blir varsina enheter. Gör detta att de blir olagliga, då de inte kan vara en modell?

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: Lincon 2018 Q&A

Inlägg av Pärssi »

Svarten skrev:Ja, det gör de. Men de köps ett vapen och 5/2 grots, som sedan blir varsina enheter. Gör detta att de blir olagliga, då de inte kan vara en modell?
Nej, du får köpa en pjäs med besättning på en "Highlander" slot.

Intentionen är ju att du ska kunna spela med minst en av varje enhet i din Faction.

Svarten
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 jan 2009, 02:18
Ort: Grödinge

Re: Lincon 2018 Q&A

Inlägg av Svarten »

Ja, men intentionen passar inte alls in reglerna ni skrivit i kombination med den enheten, därav frågan :)

kraftman
Inlägg: 646
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: Lincon 2018 Q&A

Inlägg av kraftman »

Jag antar att om man bara spelar ett detachment med Drukhari så gäller samma sak !?

Man måste väl inte ta två då det andra inte ger bonus/buffs ?

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: Lincon 2018 Q&A

Inlägg av Pärssi »

kraftman skrev:Jag antar att om man bara spelar ett detachment med Drukhari så gäller samma sak !?

Man måste väl inte ta två då det andra inte ger bonus/buffs ?
Ja, det gäller även om man bara spelar ett detachment.
Dock; om GW inte gör det så kommer vi införa en cap på max 3 av varje enhet (gäller inte troops) oavsett om man får ha fler enligt Highlander"snurran".

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Lincon 2018 Q&A

Inlägg av Mork »

Nu kan jag inte Druchari codexen, men varför ska man ge fördelar till dem som ingen annan kan få?
(detsamma gäller egentligen för assassins).

Highlander gör ju samma sak för alla. Och om man vill premiera variation (igen, vet inte hur codexen är byggd), då bör man väl
verkligen hålla sig till "begränsningar" som ser till att man bara kan ta olika enheter. Är ju helt ointressant om
den aktuella codexen då blir "ospelbar" eller ej.

Eller har jag missat något?
Mork, the articulate ork!

kraftman
Inlägg: 646
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: Lincon 2018 Q&A

Inlägg av kraftman »

Jag tycker att max 3 av varje är ett bra förslag Pärssi ! Det förhindrar viss spam.

Mork: Det du missat är att med highlander på hela armén så kan Drukhari aldrig få obsessions.. och det är väldigt tråkigt med en helt ny codex och det leder troligtvis till att ingen spelar dom på turneringen förutom som ett extra detachment till Craftworlds/Ynnari. Det tror jag att TO vill undvika...

Det är inga andra codexar som blir tvingade att tappa alla sina specialregler på det sättet. När du läst codexen så förstår du nog vad jag menar. Vissa soppor tillåts för att inte begränsas för hårt med highlander.

Skriv svar