LinCon 2013 - 40k turnering - Listkontroll

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Doc Sniksnak
Inlägg: 331
Blev medlem: 07 okt 2010, 20:51

Re: LinCon 2013 - 40k turnering - Listkontroll

Inlägg av Doc Sniksnak »

Gonka Koff skrev:
kombat skrev: kan ju ha nått att göra med att LBK-mallen är ju extremt obalanserad hur hårt den kompar arméer...
Det håller jag faktiskt inte med om, jag tycker att mallen gör ett förvånansvärt bra jobb med att jämna ut oddsen mellan arméerna. Det är en massa coola builds som blir spelbara på grund av de restriktioner som finns. Mallen är såklart obalanserad, precis som alla mallar, men resultatet overall blir ett mycket mer balanserat startfält än utan.... Tycker jag då alltså ;)
Det blir väl lite av ett lackmus-test för Necrons och Tau. Det ska bli spännande att se om mallen lyckas råda bot på obalansen i vilka armeer som når topp 10.

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: LinCon 2013 - 40k turnering - Listkontroll

Inlägg av Yabob »

Neth_Oni skrev:Det är ett konvent i Sveroks regim på ett skolområde, tror det är rätt tydligt att det är alkoholförbud. Har sett många vid flera tillfällen respektlöst ignorera detta och smuggla in alkoholhaltiga drycker iaf vilket jag hoppas slippa se den här gången.
Det är alkohol- och drogförbud på konventet, ja (undrar varför man måste skriva ut drogförbud?). Den största anledningen (bortsett från att det även i vanliga fall inte får drickas i lokalerna) är ju att konventet är öppet för alla åldrar.

Och glöm inte att det som vanligt är totalförbjudet att ha tråkigt på LinCon. Alla som har tråkigt kommer att kastas ut för brott mot ordningsreglerna. :twisted:
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: LinCon 2013 - 40k turnering - Listkontroll

Inlägg av kombat »

Gonka Koff skrev:
kombat skrev: kan ju ha nått att göra med att LBK-mallen är ju extremt obalanserad hur hårt den kompar arméer...
Det håller jag faktiskt inte med om, jag tycker att mallen gör ett förvånansvärt bra jobb med att jämna ut oddsen mellan arméerna. Det är en massa coola builds som blir spelbara på grund av de restriktioner som finns. Mallen är såklart obalanserad, precis som alla mallar, men resultatet overall blir ett mycket mer balanserat startfält än utan.... Tycker jag då alltså ;)
Jag förstår vad du menar men håller inte med, visst så tror jag säkert att LBK-mallen främjar ett varierat arméval men dock missgynnar den alla listor som inte är bra på att spela infanteribaserat med massa pew pew. Så själva valet av lista mellan arméerna blir inte särkilt varierat då det är lätt att hitta den effektivaste listan under de premisserna som LBK-mallen tillåter, detta anser jag förstör djupet bland vissa codexar. Detta är ju helt off-topic och skall inte bli en ny komp diskussion men det är ett längre svar på min kommentar tidigare :)

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Sv: LinCon 2013 - 40k turnering - Listkontroll

Inlägg av Pärssi »

Doc Sniksnak skrev:
Gonka Koff skrev:
kombat skrev: kan ju ha nått att göra med att LBK-mallen är ju extremt obalanserad hur hårt den kompar arméer...
Det håller jag faktiskt inte med om, jag tycker att mallen gör ett förvånansvärt bra jobb med att jämna ut oddsen mellan arméerna. Det är en massa coola builds som blir spelbara på grund av de restriktioner som finns. Mallen är såklart obalanserad, precis som alla mallar, men resultatet overall blir ett mycket mer balanserat startfält än utan.... Tycker jag då alltså ;)
Det blir väl lite av ett lackmus-test för Necrons och Tau. Det ska bli spännande att se om mallen lyckas råda bot på obalansen i vilka armeer som når topp 10.
Ja, så resonerar vi i kompgruppen också. Efter Lincon kommer vi sätta upp några feedback-trådar för förslag till ändringar inför version 1.5 där vi ska gå igenom alla enheter igen och ändra layouten lite.

Men vi ger inte upp utan tror att mallen bidrar mer än den förstör. ;-)

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: LinCon 2013 - 40k turnering - Listkontroll

Inlägg av refabricated »

Man kanske inte skall väga in allt för mkt i hur olika armeer placerar sig. Vem som håller i rattarna känns mer avgörande än vad de spelar med.
Personligen tror jag GK kommer få ett bra genomsnitt då 5/6 GK-spelare e rankade topp 30.

Tau kommer nog gå bra nu innan folk lär sig spela mot dem.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

LinCon 2013 - 40k turnering - Listkontroll

Inlägg av LillePer »

Jag gissar att Hylander, esters och tröger kommer ligga top 10. Knasigt hårda listor. Sen har vi Max, gonka/Papa ds mongo crons. (Spindlar är bra?!) jag börjar bli lite mer tveksam över mitt eget listval. Hade hoppats på mer marine arméer. Men vi får se. Det är ju ändå abaddon som är framme och leker igen efter typ 2år på hyllan.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: LinCon 2013 - 40k turnering - Listkontroll

Inlägg av DHettNeck »

LillePer skrev:Jag gissar att Hylander, esters och tröger kommer ligga top 10. Knasigt hårda listor. Sen har vi Max, gonka/Papa ds mongo crons. (Spindlar är bra?!) jag börjar bli lite mer tveksam över mitt eget listval. Hade hoppats på mer marine arméer. Men vi får se. Det är ju ändå abaddon som är framme och leker igen efter typ 2år på hyllan.
Tack för förtroendet :) Dock har jag och Olof komp 2 vilket inte direkt bäddar för någon topp-placering...
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

LinCon 2013 - 40k turnering - Listkontroll

Inlägg av LillePer »

Tja om man wipar motståndaren i runda 3-4 så borde det vara lugnt. Vilket alla 3 listorna har god potential till...

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: LinCon 2013 - 40k turnering - Listkontroll

Inlägg av Hylander »

LillePer skrev:Tja om man wipar motståndaren i runda 3-4 så borde det vara lugnt. Vilket alla 3 listorna har god potential till...
gött med komp noll då ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: LinCon 2013 - 40k turnering - Listkontroll

Inlägg av DHettNeck »

Hylander skrev:
LillePer skrev:Tja om man wipar motståndaren i runda 3-4 så borde det vara lugnt. Vilket alla 3 listorna har god potential till...
gött med komp noll då ;)
Ostfarbror :P
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar