LinCon 2016

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: LinCon 2016

Inlägg av Flogger »

Den regeländringen har jag alltid varit emot. Den kunde lika gärna heta "Tyranids får bara cover av terräng om de har hela basen i arean, dock gäller det inga andra arméer.."

För det har faktiskt nästan uteslutande den effekten. Sedan har denna typ av cover aldrig varit ett problem, visst, det kanske ser konstigt ut att tåa terrängen, men inte mer än så. Terrängen är en representation av cover, modellen är en spelpjäs, det räcker att spelpjäs touchar representationen av terräng. Inget konstigt eller dåligt. Seran behöver man enligt regelboken inte vara 25% täckt för intervening models, alltså gäller inte 25% regeln alltid utan bara i ett fall, terräng som inte är area.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: LinCon 2016

Inlägg av Hylander »

Jag håller verkligen inte med er. Att tå är ju en helt klart en orealistisk regel.

Jämför en Killakan, dreadnought eller dylikt metallmonster också har man ett vanligt MC så som Tyrannofex eller Wraithlord (ja jag väljer stora höga monster) att de senare skulle få cover av att tåa en area medan en killakan inte får det är ju bara löjligt.

Det är lite antingen eller här tycker jag. Skärp reglerna eller lätta dem.

Att lätta dem så att man kan få ett 4+ cover för att ens tå är bakom en sten är inte ens ett alternativ som jag ser det.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: LinCon 2016

Inlägg av DHettNeck »

Jag ställer mig på sidan som tycker att detta är en dålig "house rule". Den gör bara dåliga monster sämre och påverkar nästan inga andra. Sure det kan känns fel utseende-mässigt, men regelmässigt ser jag ingen anledning att ändra på en fullt fungerande regel.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Desertlord
Inlägg: 696
Blev medlem: 27 okt 2008, 20:06
Ort: Norrköping

Re: LinCon 2016

Inlägg av Desertlord »

Aouto skrev:Då vi har en del reserver som gärna vill vara med och leka så är det bra om man meddelar redan nu om man inte kan komma.

Det är en del personer som hjälper till med extra terräng till turneringen och det uppskattas väldigt mycket.

Följande personer ska alltå ha ett stort tack då dom möjlig gör att flera kan vara med.

Jonas (tre-fyra Bannan lådor)- 3 bord?
Gonka Koff terräng till 1 bord
TOK gänget terräng till 2 bord+2 mattor
Fredrik Eriksson terräng till 3 Bord?
Elmgrens terräng till 1 bord
Henrik Björk terräng till 1 Bord+Matta


Det innebär efter min inventering att vi kommer att kunna erbjuda alla reserver en ordinarie plats i turneringen.
Tobias, jag inventerade lite och vill nog säga att jag klarar två bord (ett bra eller två sämre)
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

Aouto
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 dec 2013, 22:58

Re: LinCon 2016

Inlägg av Aouto »

Desertlord skrev:
Aouto skrev:Då vi har en del reserver som gärna vill vara med och leka så är det bra om man meddelar redan nu om man inte kan komma.

Det är en del personer som hjälper till med extra terräng till turneringen och det uppskattas väldigt mycket.

Följande personer ska alltå ha ett stort tack då dom möjlig gör att flera kan vara med.

Jonas (tre-fyra Bannan lådor)- 3 bord?
Gonka Koff terräng till 1 bord
TOK gänget terräng till 2 bord+2 mattor
Fredrik Eriksson terräng till 3 Bord?
Elmgrens terräng till 1 bord
Henrik Björk terräng till 1 Bord+Matta


Det innebär efter min inventering att vi kommer att kunna erbjuda alla reserver en ordinarie plats i turneringen.
Tobias, jag inventerade lite och vill nog säga att jag klarar två bord (ett bra eller två sämre)
Ok då vet jag, det kommer klara sig endå.

kraftman
Inlägg: 646
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: LinCon 2016

Inlägg av kraftman »

Jag förstår inte heller varför ni väljer att lägga in vissa house rules som påverkar starka codexar marginellt med WK undantaget (den har ju komp 1) !?

Tyvärr Hylander, men jag tycker att det är fel att blanda in realistiska/ logiska
argument om hur area terräng ska fungera när vi pratar om GW-regler..

Ska vi ändra på invis då också ? Var går gränsen ? Gladius är ju väldigt stark också. SM har ju en väldig fördel som får spela med stängda poddar som LOS blockers. Det tycker jag är värre men det kanske Swefaq står för ..jag minns inte.

Rant out..

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: LinCon 2016

Inlägg av Hylander »

kraftman skrev:Jag förstår inte heller varför ni väljer att lägga in vissa house rules som påverkar starka codexar marginellt med WK undantaget (den har ju komp 1) !?

Tyvärr Hylander, men jag tycker att det är fel att blanda in realistiska/ logiska
argument om hur area terräng ska fungera när vi pratar om GW-regler..

Ska vi ändra på invis då också ? Var går gränsen ? Gladius är ju väldigt stark också. SM har ju en väldig fördel som får spela med stängda poddar som LOS blockers. Det tycker jag är värre men det kanske Swefaq står för ..jag minns inte.

Rant out..
Tja det finns ju en del regeländringar i sweFAQ som beror på hur det känns att spela så varför inte denna. Men DU får ju precis som jag ha en åsikt om det.
Jag som arrangör (TTT, TOKspelen, WarCon, ett gäng endagars) kommer med största sannolikhet att ta med denna houserule på de turneringar jag kommer vara med och arrangera.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: LinCon 2016

Inlägg av Enochia »

Det är det bästa med att vara TO, man bestämmer helt själv vad som skall gälla, sen får såklart folk ha mer eller mindre konstruktiva synpunkter på det, jag kommer att komma med mina tyranid monster och fnissa lite löjligt när jag blir grav dödad 3/4 i en ruin
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Apocswe
Inlägg: 613
Blev medlem: 30 mar 2010, 05:14

Re: LinCon 2016

Inlägg av Apocswe »

Gäller 25% regeln för cover även gmc? Eller kommer dom aldrig kunna claima cover?

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: LinCon 2016

Inlägg av Hylander »

Apocswe skrev:Gäller 25% regeln för cover även gmc? Eller kommer dom aldrig kunna claima cover?
Dom svarde på det tidigare (s. 6):

GMC får inte cover då de är för stora.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar