Defcon 2012, 6-8 Januari

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Yautja

Re: Defcon 2012, 6-8 Januari

Inlägg av Yautja »

Glömde säga att jag återkommer med Necronfrågorna (igen!), nej men jag har svar samtidigt som jag postear Tournament Packet.

Ang. dedicated transports så är det en återknytning från feedback vi fick både förra DefCon och LinCon. Att ha en tom Rhino, tom pod, tom venom/raider som antingen är i reserve som de facto inte är med i spelet rullar in runda 5 längst ner i hörnet eller bara hoppar över mittlinjen sista rundan för att contesta ett quarter bidrog lite till att det var lätt att bara drawa i quarters utan mycket uppoffring och att det favoriserar mycket transporter etc då man kan hoppa ut i senare spelet för att hålla en quarter och skicka iväg sin 40 pts contestare för att contesta.

Jag är relativt ambivalent till om dedicated transports ska kunna contesta quarters men detta var något folk ville testa och på DefCon gillar vi nya saker :) är det inte uppskattat så kommer dedicated kunna contesta nästa DefCon :)

så vi testar med att dedicated transports i sig inte kan contesta quarters i år.

Det i sig tycker jag är skillnad från objectives då quarters är en fjärdedel av planen och ett objective är en fixerad punkt. För att contesta ett objective från motståndaren måste du stå på samma punkt som motståndaren står på, det är lite skillnad från att rulla in en fjärdedels bordsplan bort och göra samma sak.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Jag gillar tänket. Ville mest ha ett förtydligande. :)
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Är det då inte vettigare att sätta en poänggräns för vad som skall kunna contesta? Känns inte som att en dedikerad Land Raider, Dais of Destruction eller Wave Serpent är så mycket billigare och smidigare på att contesta med än en icke-dedikerad Land Raider, Ravager eller Falcon (för att nämna några likvärdiga). Speciellt då om man jämför med t.ex. två Drones från ett fordon, tre nakna Henchmen och likande.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Hawk

Inlägg av Hawk »

Jag tycker att initiativet med att billiga dedicated transport inte ska kunna contesta är bra och rätt. Jag håller dock med Mattias att sättet ni valt det att göra på är fel. Varför inte säga som det är att Rhinos, Razor Backs, Venoms och Raiders inte kan contesta. Eller som Mattias föreslår, en minimipoänggräns på vad en dedicated transport ska kosta för att kunna contesta.

Våga säga vad ni menar :)!

/H

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Hawk skrev:Jag tycker att initiativet med att billiga dedicated transport inte ska kunna contesta är bra och rätt. Jag håller dock med Mattias att sättet ni valt det att göra på är fel. Varför inte säga som det är att Rhinos, Razor Backs, Venoms och Raiders inte kan contesta. Eller som Mattias föreslår, en minimipoänggräns på vad en dedicated transport ska kosta för att kunna contesta.

Våga säga vad ni menar :)!

/H
Jag skulle nog byta ut Raiders mot Chimeras på den listan, men annars så. Drop Pods tycker jag nog allt kan få contesta då det är rätt svårt att manövrera dem när de väl har landat och övriga raser har så pass dyra transporter att de nog också kan få räknas.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Yautja

Inlägg av Yautja »

3.5 timmar försent, men nu är Tournament Packet släppt.
Med reservationer för eventuella småfel som kanske måste korrigeras.

Yautja

Inlägg av Yautja »

1: Chronometron(sp?), påverkar det re-roll på Imoteks storm?
Nej.

2: Får lords/crypteks från 2 olika courts vara i samma enhet?
Ja, jag ser ingenting som hindrar det.
""Only one member of the Royal Court can join each unit in this manner.""
Får man antaga åsyftar på den aktuella enheten. Så endast en per court.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Är det inte lite slött att skylla på att regelpacket redan är släppt när kommentaren dessutom kom ett flertal timmar innan posten editerades? Dessutom måste man väll kunna vara lite flexibel med sina regler, alla kanske inte läster förhandsinformationen utan tror att de kan påverka den när officiell information kommer upp. När man dessutom måste betala långt innan informationen kom upp för att vara garanterad plats tycker jag verkligen att det är på sin plats med lite flexibilitet.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ceasar

Inlägg av Ceasar »

Jag tror att han menade att packet kom 3.5 timmar för sent, inte kommentaren.

"3.5 timmar försent, men nu är Tournament Packet släppt."

Har precis läst igenom det. Ser ut att bli riktigt kul!
Senast redigerad av 1 Ceasar, redigerad totalt 20 gånger.

Yautja

Inlägg av Yautja »

Katarsis skrev:Är det inte lite slött att skylla på att regelpacket redan är släppt när kommentaren dessutom kom ett flertal timmar innan posten editerades?
Här var jag tvungen att läsa några gången innan jag förståd vad du menade men sen släppte poletten att jag skrev "3.5 timmar försent, men nu är Tournament Packet släppt." jag antar att det är det du syftar på?
Det jag menar är att tournamentpacket skulle vara släppt på tisdagen men släpptes 3.5 timmar in på onsdagen, alltså 3.5 timmar försent.
Katarsis skrev:Dessutom måste man väll kunna vara lite flexibel med sina regler, alla kanske inte läster förhandsinformationen utan tror att de kan påverka den när officiell information kommer upp.
Feedbacken har påverkat väldigt mycket, finaliseringen av hela regelpacket var inte färdigt förrens jag exporterade den som pdf 3 timmar och 25 minuter in på Onsdagen. Mindre fokus på MSU, inte lika våldsamt nödvändigt med troops, Utformningen av "Occupation" delen (att inte "favoritsera" MSU), komppåverkan, kill point inverkan och skalan på poängen har alla blivit ändrade efter feedback i den här tråden. Det senaste var att Kill Points skulle spela mer roll som om jag inte misstänker kom sent igår natt.

Däremot kan naturligtvist inte alla få som dom vill och i slutänden ämnar jag att ha ett system som dels uppfyller grundvisionen jag skrev i originalposten (som kanske editerats bort nu när allt är släppts) och dels är enkelt och roligt att spela och balanserat.

Grundsystemet utformades efter feedback från ris & ros från förra året och ändringar gjordes in i det sista efter Feedback, jag vet inte hur mer flexibel man kan vara.

Jag vet inte om jag håller med hur långt man ska kunna påverka, menar du med "alla kanske inte läster förhandsinformationen utan tror att de kan påverka den när officiell information kommer upp." att göra ändringar i Tournament packet efter det släppts? Isf blir ju det tournamnet packet förhandsinformation i sig. Nånstans måste man ha en finalversion och det är bara typ två och en halv vecka kvar tills DefCon. Men vi var sena i år, se svaret under. Det håller jag med om och hoppas kunna vara klarare på informationen tills nästa år.
Katarsis skrev:När man dessutom måste betala långt innan informationen kom upp för att vara garanterad plats tycker jag verkligen att det är på sin plats med lite flexibilitet.
Detta håller jag dock med om, vi var överlagt väldigt sena med DefCon i år och det är min ambition att ha en komplett första utkast till hela systemet samtidigt som DefCon utannonseras för feedback och ett färdigt tills dess att anmälningarna öppnar nästa år.

Skriv svar