DefCon

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

xdanskx
Inlägg: 644
Blev medlem: 23 maj 2009, 20:19

DefCon

Inlägg av xdanskx »

+ DefCon +

För att ytterligare spä på LBK's satsning på figurspel i Linköping, kommer vi nu starta upp DefCon igen.

För er som inte var med på den gamla goda tiden, så har alltid DefCon's grundtanke varit att vara ett rent figurspelskonvent som skulle hålla hög standard på terräng, turneringar, domare osv men med en avslappnad och mera trevlig miljö där inte bara spelandet var i centrum utan också möjligheten att träffa andra figurspelare mer än bara över spelbordet. Denna tradition kommer vi föra vidare även i år.

De turneringar vi kommer ha är:
40k, 1750 pts, 40 platser
WHFB, 2250 pts, 40 platser
Flames of War, 1750pts, Late War, 20 platser
Bloowbowl

Vi kommer att bygga vidare på de WHFB och Flames of war-bord vi byggde till Lincon 09, och bygga runt 20 nya 40k-bord.

Så missa inte chansen att spöa LBK:arna på deras egna bakgård!

Detalj-info

När: 8 - 10 Januari, 2010
Var: Nationernas Hus, Linköping
Anmälan via hemsidan (med start i mitten av oktober): defcon.mine.nu

Anmälda som har betalat:

Oscar Arnell
Jony Kaijankoski
Markus Meldo
Niklas Grammenis
Joachim Åhs
Magnus Wendel
Pär Nordlund
Stefan Eneman
Dennis Palmkvist
David Bilker
Henrik Lampén
David Gustafsson
Mattias Englund
Rasmus Berglöf
Jimmy Hesselberg
Daniel Hesselberg
Johan Lindqvist
Simon Bardh
Erik Malm
Markus Fridolfsson
Andy Kjellner
Per Ps Svensson
Daniel Leidermark
Jesper Unander-Scharin
Joakim Rapp
Fredrik Eriksson
Andreas cadelin
Joakim Blom
Olof Esters
Per Malmberg
Richard Petersson
Christoffer Hellberg
Martin Karlsson
Roger Ringius
Ola Moraeus
Jakob Friedrichsen
Oscar Knutsson
Mats Weingård
Christoffer Nilsson
Jens Varga
Jens Mattsson
stefan fällström
Joakim engström
Mikael andersson
Max Persson
Senast redigerad av 4 xdanskx, redigerad totalt 3 gång.
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Användarvisningsbild
pära
Inlägg: 411
Blev medlem: 11 okt 2008, 01:20
Ort: DMF

Re: DefCon

Inlägg av pära »

mitt i examensfesten - jag måste dit! <3

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: DefCon

Inlägg av speedfreek »

Nationernas Hus!

Det var där Micke blev utslängd efter vårt vattenkrig...

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: DefCon

Inlägg av Jocke Rapp »

Finns nu som kommande turnering i kalendern. Jag är ganska sugen...

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: DefCon

Inlägg av speedfreek »

På startsidan finns för mig enbart två kommande turneringar, men om jag går in på Turneringar finns det fler...

Bara så ni vet...

xdanskx
Inlägg: 644
Blev medlem: 23 maj 2009, 20:19

Re: DefCon

Inlägg av xdanskx »

Väldigt preliminära missions:

Extra rules
All missions have the following extra rules:
Controlling: One unit can only control one objective/quarter.
Outscoring: To claim an objective/quarter, you need to have a troop unit (or troop units) and other unit/units with at least 3 times the pointvalue as your opponent unit (or units) within 3” of an objective or within a quarter/zone at the end of the game. Count actual point values on models.
Objectives: Objectives shall be placed on ground level, may not be placed impassable terrain.
when measuring distances to objectives, always measure to the middle of the objective. Objectives should be round 25mm or round 40mm bases.

Pitched
The game is played as a normal Pitched mission, with the following additional rules:

Timed objectives:
The board has 4 objectives, placed 12” from the long table edges, and 18” from the short edges of the board.
After each player turn, check how many objectives that player controls.
For each controlled objective, that player gets 100VP.
VP's are awarded at the end of the respective players assault phase. I.e. Player 1 controls 3 objectives at the end of his assault phase, so he gets 300VP. At the end of Player 2's assault phase, he has taken one of player 1's objectives, and already controlled one objective, so he's awarded 200VP.

Dawn of War
The game is played as a normal Dawn of War mission, with the following additional rules:

Drop the flag:
Each player has to place one flag on the table. at the end of the game players get VP according to which turn they placed the flag.

turn 1 : flag cannot be placed
turn 2: 500 VP
turn 3: 400 VP
turn 4: 250 VP
turn 5: 100 VP
turn 6+: flag cannot be placed.
If your flag is placed in your opponents half of the table, you get 250 VP when placing the flag. If the unit placing the flag is the unit controlling the flag at the end of the game, you get a further 250 VP
Flags can be placed anywhere on the table, on ground level, more than 12” away from table edges, and more than 12” away from other flags. Only troops not in Close combat can place the flag, in the end of one of their assault phases(except the first). Troops inside vehicles cannot place flags. Flags are placed within 3” of a model in the placing unit.

DefCon-corners
The board is divided into 2 deployment zones, stretching from one corner to the opposite. The deployment zones have an 18” gap between them. Along the dividing line, 3 objectives are placed, one in the middle of the board, and one 24” from the corners.
For each objective controlled at the end of the game, the controlling player gets 500VP.

DefCon-quarters
Game is played as a normal Spearhead mission, with the following additional rules:
After deciding deployment zones, but before deploying your forces, the players alternate placing objectives, starting with the player that goes first. These objectives may not be placed within 6” of an edge of a quarter, including table-edges. Each player places one objective in his/hers quarter, and one in a neutral quarter. No quarter can have more than one objective. For each objective controlled at the end of the game, each player get 350VP

Pitched 2
Each player places 2 objectives in the opponents deployment zone, not within 6” of the long table edge, and not within 12” of the short table edges. Each player get 250VP for each objective in their own deployment zone they control, and 500VP for controlling one objectvie in the opponents deployment zone.

Tournament Points per battle

Victory points Diff. (winner gets the higher TP)
0 - 175 10 - 10
175,5 - 350 11 - 9
350,5 - 525 12 - 8
525,5 - 700 13 - 7
700,5 - 875 14 - 6
875,5 - 1050 15 - 5
1050,5 - 1225 16 - 4
1225,5 - 1400 17 - 3
1400,5 - 1575 18 - 2
1575,5 - 1750 19 - 1
1750,5+ 20 - 0
Senast redigerad av 2 xdanskx, redigerad totalt 6 gång.
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: DefCon

Inlägg av Hylander »

Någon ide om hur kompen, om ni skall ha någon, kommer att bestämmas?

/Hylander
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: DefCon

Inlägg av cadelin »

ja det kommer vara någon form av mallkomp enl RT's fina mall :) kan komma komma nån form av modifikation men det kommer annonseras i god tid

xdanskx
Inlägg: 644
Blev medlem: 23 maj 2009, 20:19

Re: DefCon

Inlägg av xdanskx »

som det ser ut nu så ligger planen såhär (men kan komma att ändras):

komp enligt RTs kompmall/5 (a la sydcon)
kompen räknas sen till den totala summan för alla slag + målningsbedömning.
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: DefCon

Inlägg av Hylander »

xdanskx skrev:som det ser ut nu så ligger planen såhär (men kan komma att ändras):

komp enligt RTs kompmall/5 (a la sydcon)
kompen räknas sen till den totala summan för alla slag + målningsbedömning.

alltså tänker ni lägga till 0-20 på slutresultatet rätt av om jag fattat det rätt. Komplottar ni då eller?
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar