Stort tack till arrangörerna

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Carnifex
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 apr 2010, 18:21

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Carnifex »

Jag har arrangerat en hel del arrangemang på Gothcon (bl.a. hela första magic arrangemanget där) och vet att det är en hel del jobb. Warhammer 40K verkar ju ha flutit på väldigt bra på Gothcon i år så man blir ju lite impad.

Jag funderar på att börja spela WH40K igen (spelade sporadiskt för många år sedan) och isåfall hinna fixa en arme till nästa Gothcon (ja, jag är onödigt upptagen). Är dock väldigt orolig för ett par saker...

1. För det första skall väl inte arrangörer som bedömer listor (och då ser alla arméer innan) spela i turneringen? Verkar ju hur korkat som helst? Kanske kan man kan spela om man bara hjälper till att fixa terräng etc.

2. Sedan var det rätt ont om plats i salarna och luften var fruktansvärt dålig. Man kanske skulle stannat vid 120 spelare eller 100 spelare (det var väl 140 i år?). Har arrangörerna klämt in för många spelare för att kunna skryta med en stor turnering?? Hoppas inte det...

3. Komp-reglerna var nya för mig men förstår att de kanske är nödvändiga för ett sjysst spel? Jag har inte så mycket erfarenhet av spelet men det måste ju finnas en bättre lösning än att ha subjektiv komp? Sedan att det spelar så enormt stor roll. Kanske om man bara spelade mot samma komp hela arrangemanget men inte gjorde skillnad i poäng?
Trodde att en grej med WH40K var att bygga en kraftfull armé. Vad vore t.ex. MtG utan bra lekar?

//Claes

PS.... roligt att mitt vanliga "namn" Carnifex var ledigt här på forumet :)

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Hylander »

1. Ingen vill arra utan att spela så skall det bli en turnering så...

2. Nja vi hade mer plats i år ( en sal till ) och ökade med 5 bord så egentligen så ökade vi utrymmet jämfört med tidigare. Det är väldigt många som vill spela på GC men får vi inte större yta så kanske det faktiskt är en idé att inte ta in alla som vill spela (vilket vi inte ens lyckades med i år).

3. Tja diskussionen om kompens vara eller inte vara är hur lång som helst. Men om du kollar lite trådar här på forumet så hittar du säkerligen förklaringar som förklarar de olika åsikterna. Generellt varför det finns komp är för att vissa arméer hade helt enkelt inte spelats utan bara ett fåtal. Nu kan alla codexar spelas och i princip alla enheter också vilket ger mer variation och mer glädje till flertalet spelare, verkar det som iallafall.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Carnifex
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 apr 2010, 18:21

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Carnifex »

1. Jag sade väl att arrangörer kan få spela under vissa förutsättningar? T.ex. man kunna ordna det genom att de medverkar utom tävlan isåfall eller som jag föreslog i min post.

3. Inte någonstans i mitt inlägg sade jag att det verkade dåligt med komp! Förstår varför det är bra och viktigt men effekten i detta fall verkar vara för stor.... och framför allt med subjektiv komp.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av HeadWar »

:roll:

Personligen litar jag på att arrangörerna har alldeles tillräckligt med integritet för att det inte ska vara något problem. I år vann förvisso en av arrangörerna, men det är ju inte direkt förvånande eftersom just denna person brukar vara bland topp-placeringarna på alla turneringar han är med i.

Carnifex
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 apr 2010, 18:21

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Carnifex »

HeadWar skrev::roll:

Personligen litar jag på att arrangörerna har alldeles tillräckligt med integritet för att det inte ska vara något problem. I år vann förvisso en av arrangörerna, men det är ju inte direkt förvånande eftersom just denna person brukar vara bland topp-placeringarna på alla turneringar han är med i.
Varför riskera massa dålig publicitet? Varför inte säga att man tar åt sig av den kritik som ändå finns och säga att man gör ett ännu bättre arrangemang nästa år?

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Neth_Oni »

Jag har tidigare (fast mindre turnering) och skulle lätt kunna tänka mig fler gånger att vara icke-spelande arrangör. Visst blir man sugen på att spela, visst är det roligare att själv spela men det är inte som att det är tråkigt för det. Finns så många saker man kan klämma in som ickespelande arrangör, som noggrannare målningsbedömningar, mingla runt bland spelborden o lära känna fler människor än någon av spelarna kommer göra etc.

Kompbedömningen var generellt sett bra men det var några rejält tvivelaktiga (Kroot mercs komp 11, nästan etc rip-off DE komp 12? :/ )
Riktigt trevligt event ändå, tummarna upp för arret. Och måste säga det, all kudos i världen till Bradley. Skönare motståndare har jag aldrig tidigare haft i 40k! :)

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av paintner »

++edit++

kom på att kompdiskussionen är i en annan tråd.
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av HeadWar »

Carnifex skrev:Varför riskera massa dålig publicitet? Varför inte säga att man tar åt sig av den kritik som ändå finns och säga att man gör ett ännu bättre arrangemang nästa år?
Därför att tidigare år har arrangörerna inte spelat, fått lika mycket skit efteråt ändå, och sagt "Fuck it, nästa år vill jag spela, det är fan inte värt att missa årets största turnering för det här."

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Hylander »

Carnifex skrev:
HeadWar skrev::roll:

Personligen litar jag på att arrangörerna har alldeles tillräckligt med integritet för att det inte ska vara något problem. I år vann förvisso en av arrangörerna, men det är ju inte direkt förvånande eftersom just denna person brukar vara bland topp-placeringarna på alla turneringar han är med i.
Varför riskera massa dålig publicitet? Varför inte säga att man tar åt sig av den kritik som ändå finns och säga att man gör ett ännu bättre arrangemang nästa år?
Läs gärna denna tråd innehållande svar:
http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... =51&t=1447

Vi försöker såklart göra ett bättre arrangemang nästa år OM det blir vi som arrangerar. Allt som sägs funderar vi såklart kring. Men jag valde att svara förklarande på din första post då den verkade mer av de frågande slaget än det kritiska.

Eftersom du säger att du varit borta från 40k ett tag så kan jag svara på frågor eller kanske du hellre vill läsa in dig på hur det har fungerat de sista åren. Turneringar har ökat och fler verkar engagera sig vilket är roligt. Dock så är det svårt att få arrangörer till de större turneringarna (BSK, GC) eftersom alla vill spela.

/Hylander

PS PMa gärna om du har frågor DS
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Delirium »

Min åsikt, efter att ha varit både spelande och ospelande arrangör på några turneringar är att "vi" (gruppen som arrar) har blivit mindre samtidigt som antalet stora turneringar också har minskat något, vilket antagligen förklarar varför "vi" så ogärna vill sitta över en turnering numera, som jag själv inte ville göra på BSK förra året.

Dock har jag efter lite resonerande och rannsakande kommit fram till att vi behöver ändra perspektiv och vrida tillbaka klockan ett par år (mer är det ju faktiskt inte) och bita i det sura äpplet och inse att det är det korrekta att det finns åtminstone en ickespelande arrangör för varje stor turnering, dels för att inte ens behöva ha diskussionen om objektivitet och dels för att det helt enkelt är snyggare än alternativet.

"Vi" måste helt enkelt offra oss lite.

Björn Engqvist
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Skriv svar