Komp-riktlinjer för CSM

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Komp-riktlinjer för CSM

Inlägg av Katarsis »

En sådan lista låter på tok för cool för att bry sig om komp, så go!
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Komp-riktlinjer för CSM

Inlägg av cadelin »

känns det som en hård arme kommer du få låg komp :)

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Silversixx »

flames skrev:förresten. körs det fortfarand med sportsmanship poäng på tourneringar?.

för det är en annan sak (förutom subjektiv komp) som verkar lite illa påtänkt.

för sportsmanna-poäng som sätts av motståndaren kommer aldrig att vara det samma som hur sportsmannamässig man egentligen var. särskilt inte om motståndaren förlorade matchen.

sådana poäng sätts bäst av en tredje part som eventuellt observerar matchen.
Du menar att du är en dålig förlorare?

flames
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 feb 2010, 19:35

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av flames »

Silversixx skrev:
flames skrev:förresten. körs det fortfarand med sportsmanship poäng på tourneringar?.

för det är en annan sak (förutom subjektiv komp) som verkar lite illa påtänkt.

för sportsmanna-poäng som sätts av motståndaren kommer aldrig att vara det samma som hur sportsmannamässig man egentligen var. särskilt inte om motståndaren förlorade matchen.

sådana poäng sätts bäst av en tredje part som eventuellt observerar matchen.
Du menar att du är en dålig förlorare?
nejdå. jag menar bara att den som sätter poäng på sin motståndare kan ha svårt att vara objektiv. speciellt när de poängen är en tävling i sej själva.

har sett ett antal människor som har satt dåliga sportsmanship poäng på sina motståndare bara för att öka sina egna chanser att vinna.

och jag säger då bara att poängen skulle matcha verkligheten bättre ifall en tredje part satte poängen efter att ha observerat matchen.

och för övrigt så tycker jag att subjektiv komp verkar komma farligt nära "jag gillar inte/brukar förlora mot denna enheten så jag ger den dålig komp (och försöker få likasinnade att göra det samma).

ett "rättvisare" sätt att göra det på vore helt enkelt att sätta sig ned och se "hur bra är denna enhet för sina poäng". på så vis får "ostiga" enheter ändå dålig komp, och man slipper blanda in sitt eget tyckande och tänkande i det hela.

på så vis blir slutresultatet det samma men risken att bli anklagad för att vara partisk eller för att favorisera vissa Arméer/enheter/spelare/spelsätt minskar.

mtz
Inlägg: 250
Blev medlem: 08 dec 2008, 16:54
Ort: Varberg

Re: Komp-riktlinjer för CSM

Inlägg av mtz »

Då är det ju bara att få tag i 60st frivilliga som kan stå vid borden och anteckna hur trevliga att spelare är.

flames
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 feb 2010, 19:35

Re: Komp-riktlinjer för CSM

Inlägg av flames »

mtz skrev:Då är det ju bara att få tag i 60st frivilliga som kan stå vid borden och anteckna hur trevliga att spelare är.
hehe det ska väll inte va så svårt.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av HeadWar »

flames skrev:och för övrigt så tycker jag att subjektiv komp verkar komma farligt nära "jag gillar inte/brukar förlora mot denna enheten så jag ger den dålig komp (och försöker få likasinnade att göra det samma).

ett "rättvisare" sätt att göra det på vore helt enkelt att sätta sig ned och se "hur bra är denna enhet för sina poäng". på så vis får "ostiga" enheter ändå dålig komp, och man slipper blanda in sitt eget tyckande och tänkande i det hela.

på så vis blir slutresultatet det samma men risken att bli anklagad för att vara partisk eller för att favorisera vissa Arméer/enheter/spelare/spelsätt minskar.
Hmm. Man skulle typ kunna börja på 100 poäng, och så ger varje enhet ett visst antal poäng minus, eller, om de är riktigt dåliga, plus. Sedan kan viss utrustning och liknande extraval ge mer minus, typ -2 för en lascannon till en Tactical Squad. Sjukt bra idé, att ingen har tänkt på det tidigare!

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Silversixx »

HeadWar skrev:
flames skrev:och för övrigt så tycker jag att subjektiv komp verkar komma farligt nära "jag gillar inte/brukar förlora mot denna enheten så jag ger den dålig komp (och försöker få likasinnade att göra det samma).

ett "rättvisare" sätt att göra det på vore helt enkelt att sätta sig ned och se "hur bra är denna enhet för sina poäng". på så vis får "ostiga" enheter ändå dålig komp, och man slipper blanda in sitt eget tyckande och tänkande i det hela.

på så vis blir slutresultatet det samma men risken att bli anklagad för att vara partisk eller för att favorisera vissa Arméer/enheter/spelare/spelsätt minskar.
Hmm. Man skulle typ kunna börja på 100 poäng, och så ger varje enhet ett visst antal poäng minus, eller, om de är riktigt dåliga, plus. Sedan kan viss utrustning och liknande extraval ge mer minus, typ -2 för en lascannon till en Tactical Squad. Sjukt bra idé, att ingen har tänkt på det tidigare!
Fan vilken bra idé Headwar!
Jag slänger snabbt ihop ett dokument.

http://www.svenska40k.se/forum/download/file.php?id=154

P.S. Betänk att detta bara är ett snabbt utkast. Mer exakta plus och minus kanske vi kan diskutera här?

flames
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 feb 2010, 19:35

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av flames »

HeadWar skrev:
flames skrev:och för övrigt så tycker jag att subjektiv komp verkar komma farligt nära "jag gillar inte/brukar förlora mot denna enheten så jag ger den dålig komp (och försöker få likasinnade att göra det samma).

ett "rättvisare" sätt att göra det på vore helt enkelt att sätta sig ned och se "hur bra är denna enhet för sina poäng". på så vis får "ostiga" enheter ändå dålig komp, och man slipper blanda in sitt eget tyckande och tänkande i det hela.

på så vis blir slutresultatet det samma men risken att bli anklagad för att vara partisk eller för att favorisera vissa Arméer/enheter/spelare/spelsätt minskar.
Hmm. Man skulle typ kunna börja på 100 poäng, och så ger varje enhet ett visst antal poäng minus, eller, om de är riktigt dåliga, plus. Sedan kan viss utrustning och liknande extraval ge mer minus, typ -2 för en lascannon till en Tactical Squad. Sjukt bra idé, att ingen har tänkt på det tidigare!
huh?. vad var det?. hörde jag någon hosta om något?.

jo tack du. jag vet at det blir liknande resultat i slutändan. men objektiv komp skulle fortfarande funka bättre än subjektiv komp.

subjektiv komp har lätt en förmåga att kunna bli "dålig förlorare komp".
lite "bawww, den här listan va för hår för mej" komp.
eller åtminstone ses som så.

å andra sidan så skulle man kunna misstänka att dom som inte gillar komp är de människorna som värderar och litar på en hård och näst intill självspelande lista mer än taktiskt tänkande och personlig skicklighet. fast det e ju klart, taktiskt tänkande och personlig skicklighet omkullkastas ju rätt ofta av dåliga tärningsslag.

så taktik kan ju vara lite svårt när sådana (mer eller mindre) slumpmässiga moment som tärningskast ingår i spelet.

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Silversixx »

flames skrev:
HeadWar skrev:
flames skrev:och för övrigt så tycker jag att subjektiv komp verkar komma farligt nära "jag gillar inte/brukar förlora mot denna enheten så jag ger den dålig komp (och försöker få likasinnade att göra det samma).

ett "rättvisare" sätt att göra det på vore helt enkelt att sätta sig ned och se "hur bra är denna enhet för sina poäng". på så vis får "ostiga" enheter ändå dålig komp, och man slipper blanda in sitt eget tyckande och tänkande i det hela.

på så vis blir slutresultatet det samma men risken att bli anklagad för att vara partisk eller för att favorisera vissa Arméer/enheter/spelare/spelsätt minskar.
Hmm. Man skulle typ kunna börja på 100 poäng, och så ger varje enhet ett visst antal poäng minus, eller, om de är riktigt dåliga, plus. Sedan kan viss utrustning och liknande extraval ge mer minus, typ -2 för en lascannon till en Tactical Squad. Sjukt bra idé, att ingen har tänkt på det tidigare!
huh?. vad var det?. hörde jag någon hosta om något?.

jo tack du. jag vet at det blir liknande resultat i slutändan. men objektiv komp skulle fortfarande funka bättre än subjektiv komp.

subjektiv komp har lätt en förmåga att kunna bli "dålig förlorare komp".
lite "bawww, den här listan va för hår för mej" komp.
eller åtminstone ses som så.

å andra sidan så skulle man kunna misstänka att dom som inte gillar komp är de människorna som värderar och litar på en hård och näst intill självspelande lista mer än taktiskt tänkande och personlig skicklighet. fast det e ju klart, taktiskt tänkande och personlig skicklighet omkullkastas ju rätt ofta av dåliga tärningsslag.

så taktik kan ju vara lite svårt när sådana (mer eller mindre) slumpmässiga moment som tärningskast ingår i spelet.
I have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating...

Skriv svar