Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Rashia
Inlägg: 265
Blev medlem: 16 jun 2011, 19:09
Ort: Örebro

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av Rashia »

http://tok.sverok.net/tto/tournament.ph ... &tp_id=491

Tyckte att min lista hade förtjänat lite mera komp än vad den fick.
Listan blev något av ett skämt i gruppen som jag åkte ner på Gothcon med. (då den hade tidigare whipats runda 2 emot en IG lista som fick komp 13)

Det som sved i komparnas ögon vad jag förstått är Runes och Doom. Runes fick jag användning av 0 gånger.
Och en flyer, fast kan nog säga att den gjorde nog mist av allt i alla slagen jag spelade med den, även när jag spelade att den kunde åka i hover första 2 matcherna, den var oduglig för sin poäng, hade mest med den för att kunna ha en chans om ja skulle möta någon annan med flyer.
Shootingen kanske drog ner de med, då det var 7 Cannons. Men nästan vilken IG spelare som helst kan svara med mera all-around shooting.

Men då kan man fundera på vad som fanns i resten av listan.
-Extremt svag scoring
-Dåligt med anti-tank (visst, det fanns firedragons, men de dödade 0 tanks)
-Inga direkta svar på närstrid

Men ja, Gothcon var jävligt kul iaf, kändes som de va lite uphill med låg komp, men det var kul iaf!
Så i slutändan så gjorde det inte att den fick så låg komp som den fick.

mikers
Inlägg: 61
Blev medlem: 13 feb 2011, 22:39

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av mikers »

Jag gillar gothcons komp o tycker det är ok att man inte kan överklaga förstår att det blir för mycket folk som ändrar listor in i det sista då...

kanske borde man ge lite plus till listor och inte bara minus
det som kändes lite konstigt kompat (detta bygger på problemen i min lista och listorna jag möte)

Det känns som listor borde få mer minus för stor scoring och mer plus för liten scoring

kanske lite mer minus för special characters dom flesta är bra och spelar en viktig roll i listan.

lite plus för inga fordorn, ingen närstrid, inget tungt skytte, lite skytte överhuvudtaget, inga monster precis som det ger minus om man har mycket i någon av dessa kategorier.

kompspannet kanske skulle kunna användas lite bättre nu låg alla listor mellan 2-14 fast spannet gick mellan 1-20.
Senast redigerad av 1 mikers, redigerad totalt 2 gånger.

Michael Carl
Inlägg: 994
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:14

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av Michael Carl »

Asplund skrev:Det har länge diskuterats hur/om det vore möjligt att sätta komp, redovisa den, och sen vänta på nya listor, för att sedan kompa igen.

Det korta svaret är: Nej (på en turnering i GCs storlek)

Men det vore väldigt intressant att se hur det skulle fungera på en mindre turnering. Låt säga en på ca 30 personer, lite söder om Göteborg ;-)
Hmmm... Så det säger du ;)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av DHettNeck »

mikers skrev:kompspannet kanske skulle kunna användas lite bättre nu låg alla listor mellan 2-14 fast spannet gick mellan 1-20.
Om det inte är större variation i hårdheten på listorna så kan man inte häller använda mer av spannet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av Excessus »

mikers skrev:kompspannet kanske skulle kunna användas lite bättre nu låg alla listor mellan 2-14 fast spannet gick mellan 1-20.
Det var en på 16 tror jag
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av refabricated »

Min uppfattning är att man får den komp man förtjänar. Är man osäker så kan man alltid posta sin lista på forumet och se vad internet säger. Det ger en fingervisning iaf.

Med det sagt så tror jag kvantitet på scoring klarade sig lite väl lindrigt.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
z3bb3
Inlägg: 241
Blev medlem: 15 nov 2012, 08:18

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av z3bb3 »

Nu har ju jag inte varit med och spelat GothCon, men genom att läsa denna tråd så känns
det som att rätt många tycker att just sin egen armé kompats dåligt.

En nyfiken fråga bara, hur får man sin "komp"? Kommer den i form av en siffra på papper (TOK sidan),
eller får man en kort sammanfattning om hur komparna har resonerat (vilket jag annars kan tycka kan vara en bra idé till framtiden)?
Top 3 40k "performances"
Januarirussen (2014)Plac. 8/16
NOS Summerslam (2013)Plac. 7/12
Last man standing II (2014)Plac. 12/17

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av RUNE »

Som arrangör fattar jag att man inte vill ha in 120 listor från lika många förgrymmade spelare för en ny utvärdering. Att ni lägger ner jobbet första omgången är djupt imponerande bara det.

Men grejen med mitt förslag, att man fokuserar på lågkomparna, är inte så arbetskrävande menar jag. På detta årets Gothcon var det cirka 10-12 stycken det handlar om. (Alltså sämre än fem poäng). Och sorterar man bort arméerna där det är troligt att ägaren är medveten om sin låga komp (mycket fordon med upprepningar, All-termies arméer eller what ever) så är oddsen hög att de personerna vet att de får låg komp och inte vill ändra sin armé. Som arrangör hade man kunnat skicka ett mail till respektive person med ett mycket kort budskap typ: "Kod röd, du har en übergrym flyer som kommer sänka din komp under fem pts." Vill man sedan slippa en massa småändringar så ger arrangören bara en varning. Färdigt. Förslaget är inte framlagt för att personer ska hålla på och tweak:a sin armé, det är för att personer som jag inte ska få en kalldusch på konventet när jag inte varit medveten om hur lågkompad armé jag satt samman.

Att man hade möjligheten att få sin lista "officielt" bedömd på forumet hade jag ingen aning om. Det har kanske inte med önskvärd tydlighet framgått att vissa personer här på forumet är medlemar i arrangörsstaben med rätt att bedöma listor. Sedan att få en massa subjektiva bedömningar från personer på internet som inte är med i arrangörsstaben är meningslöst. Det är arrangörens bedömning jag är intresserad av. Men till nästa år kommer jag garanterat utnyttja den möjligheten om den finns kvar.

Ska arrangören ändå erbjuda en slags inledande screeen:ing av listorna på forumet så hade man ju lika gärna kunnat göra den i stället under kompsättningen.

Det är inte ett poäng hit eller dit jag pratar om, utan snarast en indikator på att du ligger lågt. Där var åtminstone en handfull personer på konventet som jag träffade som inte förstod varför deras komp var så låg. Så jag tror där kan finnas ett intresse för att få en indikator på att man är i riskzonen för låg komp.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av DHettNeck »

En indikation på att man ligger "lågt" får man lätt av folk på forumet. Oavsett om dom är arr eller inte så ger det en fingervisning, och bättre än så kan arr iaf inte ge innan alla listor är inlämnade så att man kan jämföra dom mot varandra.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

kraftman
Inlägg: 646
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av kraftman »

Jag förstår att det här med subjektiv komp är svårt och att några av arrangörerna nämnde att vissa armeér är mer svårkompade än andra.

Kanske ni skulle ta in ytterligare folk som kan hjälpa till att kompa specifika raser ?
Eller så får ni satsa på att verkligen ge feedback här på forumet innan istället för att bara säga låg eller medel...Alla har ju inte fått någon bedömning i poäng...

Jag var faktiskt lite missnöjd med min komp då alla motståndare jag frågade tyckte att jag hade för låg komp och jag själv hade kunnat byta armé rakt av...förutom en Khorn temad armé...

Dessutom var min lista väldigt likt en annan lista som fick 2 komp högre och flera erfarna spelare tyckte att jag borde fått den högre kompen...så jag undrar hur ni kompsättare resonerade ?

2 komp är inte hela världen men så här i efterhand så känns det lite tråkigt eftersom jag borde mött snällare listor. Många jag pratade med var riktigt nöjda med sin egen komp så ni har nog lite att jobba med för att göra det balanserat. Med facit i hand så verkar det vara en dum idé att försöka spela högkomp med Dark Eldar. Alpha strike är sjukt dåligt när taktisk bonus till 2:an är bättre och dessutom ger bättre chans att vinna på objektiv.. First blood ger ju bara en poäng och mer kill points hade varit ännu värre...

Det får nog bli en tråkig SM-lista om man orkar åka på fler Gothcons..

Skriv svar