Kommentera målningsbedömningen på GC

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av Flogger »

Jag tycker 1 poäng är rätt lite. Har helst sett typ 5 poäng extra för enhetlig basning.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Max
Inlägg: 644
Blev medlem: 04 jul 2009, 17:44

Re: Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av Max »

Det var ett maxminus på -5 för baser, lite olika minus beroende på hur ofärdigt eller olika dem var.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av Flogger »

Max skrev:Det var ett maxminus på -5 för baser, lite olika minus beroende på hur ofärdigt eller olika dem var.
Lysande ju!
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av Flygmaskin »

Jonke skrev:Exempel minus poäng för icke enhetliga baser:

Kalle kör ultramarines och har köpt större delen av sin armé enhet för enhet på blocket, ingen enhet har lika baser. -1 poäng enl beödmningsmallen, landar på 17.

Pelle kör med sin eldar armé med snöbaser och allierat med dark eldar på ökenbaser, han får också -1 och landar på 17.

Olle kör tau med chaos space marines, han basar alltid alla armeér lika. Full pott på målningen, 18 poäng.

Exempel plus poäng för enhetliga baser och minus för icke enhetliga baser i samma detachment:*

Kalle kör ultramarines och har köpt större delen av sin armé enhet för enhet på blocket, ingen enhet har lika baser. -1 poäng enl beödmningsmallen, landar på 17.

Pelle kör med sin eldar armé med snöbaser och allierat med dark eldar på ökenbaser. Varken plus eller minus, landar på 18.

Olle kör tau med chaos space marines, han basar alltid alla armeér lika. +1 enligt bedömningmallen, 19 poäng.

*Är medveten att jag la till en liten detalj där.
Men utan att låta dryg:

Du vill alltså ha ännu större minus för olika basning?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Människomat, till exempel spannmål.

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av Jonke »

@Flogger: 1 poäng var bara som exempel från min sidag.

@Flygmaskin: Ja. Sedan kanske bonusen för enhetlig basning mellan primary och allies inte bör vara så stor i förhållande till vad basning ger totalt. Det borde ge mer poäng att ha snyggt men olika basade primary och allies än fult enhetligt basat.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av egge »

Jag var inte med och spelade i år men vill ändå påpeka en åsikt som jag har.

Poängen på GothCon kan ökas utan problem för målningen. Låt 18 poäng vara grunden för folk som har en ok standard målad armé där allt (inklusive baser) är enhetligt. Sedan 12 poäng till beroende på hur snygg armén är. Best army skall alltid ha 30 poäng så får andra svettas lite. Jag saknar turneringar där målningen är viktig. Är det bara ett enstaka poäng så är det inte så intressant eller kul. Min armé var helt klart över table top när jag gjorde den inför ett gothcon då tyranider kom för första gången på pallplats där. Jag hade inte satsat på samma sätt på målningen, basningen och "overall feeling" om inte målningen hade gett viktiga bonuspoäng.

Nu när målningen inte är lika viktig så har mitt målande degenererat. Har inte turneringen WYSIWYG krav så proxar jag, har den inte målningskrav så kommer jag med omålade figurer, har den inte krav på enhetlig målning så kommer jag med lånade modeller, har den inte krav på snygga detaljer så har jag endast tre färger utan highlights, har den inte bonuspoäng för snygg basningen basar jag knappt.

Har turneringen krav på att armén skall vara målad och ger bra med bonuspoäng så kommer jag komma med en upphottad, konventerad, snyggt basad armé som är unik och ger mina motspelare en känsla av att mina nids är snygga, häftiga och roliga att spela mot (sedan dödar motståndaren mina figurer för att jag är kass 40k spelare). Om turneringen ger mig något poäng för ett display-tray för armén kommer jag producera en sådan också.

Jag är inte ensam i detta beteende.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av Flogger »

Egge slår huvudet på spiken!
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av Flygmaskin »

Heja Egge! Heja målningspiskan!

När Asplund och jag gick omkring och målningsbedömde så märkte vi att väldigt många arméer (säkert 50%) inte var färdigmålade. Minns inte att det var så förr.
Det var många:
-Wow Asplund! Detta ser ju fränt ut!
-Jo, men den enheten är ju inte färdigmålad.
-Fan, blä! Det hade ju varit en riktigt trevlig armé om allt var färdigt.
Det kanske behövs ett GothCon med vansinniga målningspoäng för att ni där ute i etern skall göra färdigt era balla gubbar?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Människomat, till exempel spannmål.

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av Neth_Oni »

jag kan erkänna mig skyldig till att inte ha alla modeller färdigmålade, men jag kämpade till sent på natten innan turneringen i ett försök att komma så nära som möjligt. 3 veckor är lite kort tid för mig att måla en hel armé :P

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Kommentera målningsbedömningen på GC

Inlägg av LillePer »

Pff! Allt som krävs är lite påskledighet och en baginbox. Då händer det grejer! ;)

Skriv svar