Turneringsklimatet och GothCon 2013

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Lottomannen »

Ett litet inlägg från en (än så länge) turneringsoskuld.
Om jag som turneringsarr. går ut med information om vad som gäller i kompväg innan turneringen så skulle jag bli så till den milda grad förbannad på folk som drar mitt i att jag aldrig hade låtit dem spela på något jag annordnar igen.

Oavsett fluff, kompetativt eller bara öl och skitsnack-spel, så får man ju ändå uppföra sig som folk.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Excessus »

Jag inser efter att (mycket motvilligt, kan jag tillägga) ha gått från Android till iPhone att det är en aning mer komplicerat att skriva grammatiskt korrekta meningar både i inlägg och sms på en iPhone. Dock går det om man vill...

Att de flesta spelare gärna ser att första sidan är enheter och inget annat är ett anekdotalt bevis i bästa fall. Istället för att fluffspelare ska behöva anpassa sig till de mer tävlingsinriktade så tycker jag att de som är mer tävlingsinriktade behöver inse att detta spel delvis består av ett tävlingsmoment och delvis består av ett hobby-moment. Att bortse från hobby-momentet på tävlingar (som oftast till och med kräver fullt målade arméer, vilket de inte skulle göra om det inte var ett hobby moment inkluderat i spelet) är att bortse från en del av spelet som är orsaken att många spelar. En person som har tagit sig tid att skriva ner fluff till sin arme och namnge sina hjältar borde inte kritiseras, kanske tillrättavisas vad som gäller form och framställning, men absolut inte kritiseras för sitt hårda arbete! Att ha en fantastisk bakgrundshistoria skriven förminskar ju inte tävlings-delen i någon form dessutom, frågan jag har är snarare varför inte du har bakgrund och fluff till din armé?

...sen att missa en Manticore, läste personen igenom dokumentet han fick ordentligt eller skummade han enbart igenom det? Det finns alltid två sidor av varje mynt... ;)
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Röde »

Lottomannen skrev: Oavsett fluff, kompetativt eller bara öl och skitsnack-spel, så får man ju ändå uppföra sig som folk.
Att hoppa av för att man får apspö i varje match och ledsnar eller för att man bara inte har chans att vinna turneringen och riskerar att få ett skitresultat registrerat i rankingen är således lika illa? Då är det konstigt att Tobias och hans kompis fått en massa kritik medan andra undkommer detta rantande på forumet.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Lottomannen »

Att hoppa av för att man får apspö i varje match och ledsnar eller för att man bara inte har chans att vinna turneringen och riskerar att få ett skitresultat registrerat i rankingen är således lika illa? Då är det konstigt att Tobias och hans kompis fått en massa kritik medan andra undkommer detta rantande på forumet.
Från min synvinkel, absolut. Är man en såpass dålig förlorare/barnunge/statistiknörd?

Sen skall naturligtvis tilläggas att jag även är sjukt mycket emot föranmäla-och-sen-hoppa-av trenden som verkar råda. Har man anmält sig till något och folk har planerat plats/mat/bord för en så är det inte ok att droppa två dagar innan för att man har ont i vänster lilltå/utegångsförbud.
Med självkarar undantag för om man faktiskt blir sjuk/bilen går sönder/mormor dör.

Fast nu går jag långt utanför topic (vad det nu var)
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Kaptenen »

egge skrev:Jag håller helt med Robert. Gillar du inte arméerna som skall vara med, gillar du inte inställningen hos dem som är med och gillar du inte att upplägget på turneringen: åk inte. Välj istället en turnering där arméerna är mer enligt ditt tycke, majoritetena av spelarna är i samma stuk som du och där du faktiskt gillar upplägget.
Den här inställningen är inte vinnande om hobbyn ska växa och nya spelare ska börja åka på turneringar.
Jag kan använda mig själv som exempel. Började med hobbyn 1996, har aldrig åkt på en turnering, så jag följer den här tråden med stort intresse.
Mellan raderna kommer det ganska tydligt fram vad för klimat som kan råda, och det är inget som lockar.
"Gillar du inte min gk armé så åk hem"
Eftersom att åka överhuvudtaget innebär en stor investering av tid och pengar som ska flyta ihop med familjeliv och jobb och ge mig en helgs nöje, så gör den sortens attityd att jag stannar hemma - det är för stor risk att det inte är värt att åka.

Hur ska jag som inte känner någon här veta om jag gillar arméerna som ska vara med, inställningen hos dem som är med eller om jag gillar upplägget på turneringen? Om jag fixar ledigt och bokar resa 3 månader i förväg, ska jag då avboka för att jag ser att det är många snortuffa armélistor som kommer in?
(Ska det verkligen vara arméerna jag möter som avgör om det är roligt istället för spelarna jag möter??)
Jag vet inte vilka spelare som är i samma stuk som jag..

"Gilla läget eller åk hem" tycker jag är en tråkig inställning, som skadar hobbyn.
Vi vill väl ändå alla, från Fluffmongon till WAACare, att hobbyn ska växa?

Robert
Hyffsat låg lägstanivå
Inlägg: 815
Blev medlem: 20 nov 2011, 18:19

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Robert »

du skriver

(Ska det verkligen vara arméerna jag möter som avgör om det är roligt istället för spelarna jag möter??)

seplarna som spelar necrons och gk är trevliga jag hade trevliga matcher mot båda Hesselberg,wallander hade folk anpassat sina armeer hade folk ochså haft roligt mot mina gk och och andras necrons eller demoner.

det är inget fel på spelarna som spelar bra armer det obalanserade är när folk tar med sig ogenomtänkta armeer till hårda klimat.

ps turnerings spelare främjar hobbyn jag håller på att hjälpa en kille jag aldrig mött som ska spela turnering för första gången med bloodangels och jag hjälper honom få till en bra arme så han inte ska krossas och komma sist, det är inte första eller sista gången som jag komemr göra det vill folk ha hjälp för att klara sig i hård klimat så finns det folk som kan hjälpa dem.

ps 2 ranking blir inte lidande av dåliga resultat den tar dem 6 bästa turneringarna inm ett x antal månaderna så man kan komma sists på 300mans turnering utan att förlora en poäng ända skllnaden en turnering gör är att kanske öka raankingen beroende på hur många poäng man får så man kan byta ut ett tidigare resultat eller om man samma som en tidigare förlängs ens placering lite
/Kickern

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Halvar »

Robert skrev:det är inget fel på spelarna som spelar bra armer det obalanserade är när folk tar med sig ogenomtänkta armeer till hårda klimat.
det låter verkligen på dig som att det finns kompade turneringar nu i sjätte. "rt-mallen" kom nu i veckan och lbk-mallen är lite sisådär i balanssyfte imo (även om det var värre i första varianten, då den i mitt tycke hade mer motsatt effekt men whatever).
och i alla turneringar jag sett arrangören be om mjuka fina listor så är det alltid en viss mån av människor som kommer med stenhårda listor ändå. och då kanske dessa spelare har tagit upp anmälningsplats som gjort att andra inte anmält sig eftersom det ändå bara är till en reservplats (som jag själv brukar kunna prioritera bort ganska lätt). sen när armélistorna blir publika (är det ett svenskt ord?) så känner en liten del av de som skrivit mjuka listor att det är skittråkigt att bara kolla på när motståndaren kör sitt stenhårda race och det enda man får göra är att rulla tre cover saves. det kan vara så att man inte känner att det är att spela ett spel och därför vill man inte dyka upp alls. och då blir stenhårdalistormänniskorna skitglada eftersom de enda listorna som dyker upp på turneringar är stenhårda listor, oavsett turnering.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Excessus »

Men finns det inte nåt ost-system som matchar listor med liknande hårdhet mot varandra? Det har jag för mig att folk snackat om, men jag har bara en handfull turneringar under bältet så jag är inte säker...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Kaptenen »

Robert, du berättar mycket om hur det kan vara utan att tänka på det:
Robert skrev: alla fluffspelare vill ni ha roligt åk till gentlemens achievment eller små turneringar med knas regelr
eller ordna egna turneringar åk inte på okompade kompetativa turneringar där vi vill öva
Robert skrev: seplarna som spelar necrons och gk är trevliga jag hade trevliga matcher mot båda Hesselberg,wallander hade folk anpassat sina armeer hade folk ochså haft roligt mot mina gk och och andras necrons eller demoner.
Robert skrev: ps turnerings spelare främjar hobbyn jag håller på att hjälpa en kille jag aldrig mött som ska spela turnering för första gången med bloodangels och jag hjälper honom få till en bra arme så han inte ska krossas och komma sist, det är inte första eller sista gången som jag komemr göra det vill folk ha hjälp för att klara sig i hård klimat så finns det folk som kan hjälpa dem.
Så: Gör en stentuff armé eller ha inte roligt på turneringar?

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av kombat »

Bygger man en arme med uppenbara brister så tycker jag inte man ska klaga om någon kommer och utnyttjar dessa. Som spelare tycker jag man har ett ansvar för sin egen arme och man kan egentligeninte klaga på vad sin motståndare väljer att ta för enheter. Iom komp så vet ju alla oftast ungefär var gränsen ligger och för många handlar armebyggandet att faktiskt hitta de luckor och hål kompen har.

Skriv svar