Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Max
Inlägg: 644
Blev medlem: 04 jul 2009, 17:44

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av Max »

Flogger skrev:
Max skrev:Men vadå, om olof och hylander tar lika mkt-ish poäng och hylander vinner på kompen är det väl precis som vanligt. Att folk vinner på att få bra matchups, det är ju mer en generell företeelse...

Skillnaden är att de slåss om olika mängd poäng. Alltså är det OMÖJLIGT för den ena att vinna. Det är inte samma sak som att vinna på kompen, tycker inte jag i alla fall.
Men slåss om olika mängd poäng gör man ju väldigt förmodligen iaf om man spelar olika komp. För att man inte skall göra det måste ju båda spelarna bara möta sin egen komp genom hela turneringen. Köper inte argumentet alls. Men däremot kan jag gå med på att kompen redan har rätt stor påverkan, och kanske skippa det på grund av det, om man hittar en väldigt stabil komp 20 lista, och kan tjäna lite för mkt på att få större vinster än 20-0.
lurräven skrev:Fast matchups ska vill inte kunna diktera om man ens har en chans att vinna turneringen?
Matchups avgör de allra flesta turneringar. Nu säger jag inte att folk som vinner alltid haft tur med matchups, endel rullar ju som tåget ibland, men det är klart en turnering kan paja för att man möter en lista som är bra mot ens lista? Eller om man spelar lågkomp på en turnering dominerad av högkomp?

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av lurräven »

Max skrev: Matchups avgör de allra flesta turneringar. Nu säger jag inte att folk som vinner alltid haft tur med matchups, endel rullar ju som tåget ibland, men det är klart en turnering kan paja för att man möter en lista som är bra mot ens lista? Eller om man spelar lågkomp på en turnering dominerad av högkomp?
Fast du har alltid möjligheten att vinna en dålig matchup. Utfallet skulle antagligen i flesta fall bli detsamma som i typiska turneringar, det finns slumpelement så som lottning, matchups och tärningskast som alltid väger tungt, men jag tycker det är tråkigt att risken finns att Floggers exempel slår in.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av refabricated »

Nu känns det bara som en massa "jag föredrar"- tjaffs.
Bättre att bara låta arret avgöra :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av Hylander »

refabricated skrev:Nu känns det bara som en massa "jag föredrar"- tjaffs.
Bättre att bara låta arret avgöra :)
Precis men då många ventilerar sina åsikter så vill jag inte att arret skall tro att det finns en majoritet åt ett håll som jag inte gillar.

Flogger jag skall förklara för dig varför jag skall vinna på kompen i ditt exempel ovan samt rent generellt också ;) Men det tar jag via telefönen eller när jag får krama dig också :D
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av Joakim »

Jag har funderat och känns som att det finns för och nackdelar med båda. Men har bestämt att det spelas om 0-20 poäng inkl komp. Tror det är sällan en högre kompad 20 nollar en komp 14- lista så att extremfallen dessutom sällan inträffar.
Första matcherna lottas man relativt jämt och onödigt om någon väldigt duktig spelare har tur och möter en nybörjare som råkar spela en ooptad lista med lägre komp och genom det får 20+ poöng.


Skall uppdatera första posten att man får max 20 min 0 i en match.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av refabricated »

Aight, så hur blir det med missions? Det är listinskick om en vecka och jag vet inte vad jag skall spela eller måla. Vill veta hur missions kommer se ut.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av LillePer »

Vi sitter med missions i talande stund, kommer släppas imorgon. Kommer vara relativt standard, förmodligen någon spearhead deployment (gamla quarters), varje mission kommer också ha ca 2P som är "annorlunda". (t.ex Hålla 2 objektiv tur 3, timed assasination(döda specifik karaktär på en specifik turn, dolt för motståndaren)

Men mer imorgon!

EDIT: Förtydligande: Med standard menar jag liknande de som användes på Tokspelen. http://svenska40k.se/forum/download/file.php?id=4460


Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av Johannesson »

Gillar inte riktigt två av punkterna kring målning.

Den ena är enhetsbeteckningar. Tycker det är fel att lojalister (typ) ska få bonuspoäng. Exempelvis orker, nidz och kaos är ju knappast kända för att sy matchande lappar på sina kläder på kvällarna... Det finns massor av enheter där det vore mer fel att ha enhetsbeteckningar än att inte ha det.

Den andra är konverteringar. Tycker det är fel att man inte ska kunna köpa GW:s modeller och limma ihop dem som det står i instruktionshäftet och att det sen anses ok. Själv har jag några konverteringar här och där, men förstår inte varför det bedöms som mer värt än att använda modellerna som de är. GW:s modeller är ju (oftast) dynamiska och varierade i sig själv även utan konverteringar.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av Joakim »

Johannesson skrev:Gillar inte riktigt två av punkterna kring målning.

Den ena är enhetsbeteckningar. Tycker det är fel att lojalister (typ) ska få bonuspoäng. Exempelvis orker, nidz och kaos är ju knappast kända för att sy matchande lappar på sina kläder på kvällarna... Det finns massor av enheter där det vore mer fel att ha enhetsbeteckningar än att inte ha det.

Den andra är konverteringar. Tycker det är fel att man inte ska kunna köpa GW:s modeller och limma ihop dem som det står i instruktionshäftet och att det sen anses ok. Själv har jag några konverteringar här och där, men förstår inte varför det bedöms som mer värt än att använda modellerna som de är. GW:s modeller är ju (oftast) dynamiska och varierade i sig själv även utan konverteringar.
Skall se över listan och den punkten lånat mallen.

Skriv svar