Feedback på upplägg Gothcon 2015

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Feedback på upplägg Gothcon 2015

Inlägg av LillePer »

All feedback på schema, antal matcher, kompens påverkan osv tas gärna här.

Användarvisningsbild
Andy Grey
Inlägg: 472
Blev medlem: 11 feb 2009, 02:02

Re: Feedback på upplägg Gothcon 2015

Inlägg av Andy Grey »

Tack för en riktigt bra turnering först och främst! Jag gillade uppdelningen av matcherna och det var nog med tid för att snacka lite skit mellan matcherna om man spelade i normal takt. Jag gillar att alla får spela 6 matcher och jag gillar även ert komp-upplägg.

Om jag ska försöka komma på något som kan bli ännu bättre är det väl att informationen när klockan ringde var lite olika. Ibland hörde man inte riktigt vad som sades. Om det alltid hade ringt en gång vid t.ex. 1 h kvar och sedan två gånger vid 15 min kvar behövs inget sägas. Alla vet.

Bra jobbat och ser fram emot nästa år. Kul att även skåningar kan få vinna sportsmanship ;)
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Feedback på upplägg Gothcon 2015

Inlägg av Johannesson »

Skönt schema som inte började för tidigt om mornarna. Tyckte ändå det var gott om tid att både spela och äta.

Självklart ska det vara sex matcher!

Luftiga lokaler med gott om plats runt borden. Extra trevligt med avställningsytorna som blir när borden ställs som de var ställda.

För egen del kändes det som att kompen slog lite väl hårt, men jag har nog inte funderat färdigt kring det än. Visserligen var min lista säkert inte speciellt listigt optad, men spontant skulle jag tagit några poäng högre komp om jag fått göra om. Frågan är ju om ett stegs skillnad i kompen verkligen motsvarar i snitt två poängs kompdiff (-1 för den ene, +1 för den andre). Om inte maxet på +/- 6 hade funnits innebär ju systemet att en komp 10 lista ska vinna med 20-0 för att ens få 10-10 mot en komp 20 lista och jag vet inte om den skillnaden i komp rimligen resulterar i sannolika, regelbundna 20-0 vinster, vilket ju skulle krävas för att kompen ska vara rättvisande för turneringspoängen. Lång harang, hoppas någon förstår vad jag menar :)

Tycker för övrigt att målningspoängen inte ska läggas på turneringspoängen förrän efter sista matchen, eftersom den som det var nu inverkar på lottningen.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

larshultin
Inlägg: 33
Blev medlem: 11 nov 2013, 18:18

Gothcon

Inlägg av larshultin »

Tack för en riktigt rolig turnering.
Det ända tråkiga var borden med tyg på. Opraktiskt då tyget veckar sig och såg inte särskilt bra ut heller.
Information innan var även det lite rörigt för en ny deltagare som jag själv.
Annars en riktigt bra turneringen med trevliga människor, fina arméer och bra lokaler. Blir definitivt en tradition för mig att spela på gothcon.

Gmats
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 jul 2009, 10:23

Re: Feedback på upplägg Gothcon 2015

Inlägg av Gmats »

Stora hela var det så dåligt/bra, så jag har redan börjat planera nästa års armé val!

Informationen på GothCon sidan släpade, eller uppdaterades aldrig, utan i slutet var endast informationen genom detta forum.

Väldigt trevligt upplägg där alla deltagare fick spela 6 slag, bra att all information angående turneringen, fanns på rapporterings sidan
, enda infon som saknades där var schemat.

Schemat var bra, man skulle kunnat börjat lite tidigare på lörd & sönd( då hade man hunnit med mer Lunch/kolla runt på övriga arrangemang, slutat tidigare på sönd, tänkte på långväga resenärer ).

Mycket bra lokaliteter, med service kaffe/dricka påfyllnings möjligheter, jättebra!

Bra iniativ att ha frågetävlingen, meste general( inspelade poäng, förutom kompen ), det finaste priset utav alla är ju trevligaste spelare.

Bra att så många hjälpte till efteråt, så arrangörerna inte fick knäcka ryggarna och kom hem innan midnatt.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Feedback på upplägg Gothcon 2015

Inlägg av RUNE »

Ett stort tack till arrangörerna som lagt ner allt arbete bakom det här arrangemanget.

+ Jag gillade att tillgången till kaffet. Denna gången fungerade det bra. Det var någon gång man skulle hämta då det var slut men kom man tillbaka en kvart senare så var där påfyllt. Skitbra. Även läsk/drika försäljningen var uppskattad för min del. Även om COOP är två våningar under så kan man liksom inte springa iväg under pågående parti. Men en snabb dricka vid domarbordet hinner man klämma in under en förflyttning.

Överlag tyckte jag borden höll hög kvalitet men något bord (som min kompis spelade på) hade en luden duk som såg ut som en slags matta jag fick fram när jag rivit bort ett golv ur en gammal kåk. Battle mattorna såg mycket trevligare ut men det är ju givetvis en ekonomifråga.

+ Matchschemat var bra. Vi som är långväga (Malmö) kan köra upp på fredagen och spela två matcher utan problem. Man blir inte zombie-aktig på lördagen och man sparar en natt på sovsal. Det är alltid trevligt.

Sedan bara en tanke kring "hjälpa-till" platserna. Då vi i slutändan blev 74 spelare och jag tror bara en anmälde sig till hjälpa till i förväg så kan man avskaffa de platserna. Jag tycker det är en självklarhet att man som spelare packar ner terrängen och bär ner bordsskivan. Det ska arrangören inte behöva truga folk till om ni frågar mig.

Ett enklare dokument med resultatet från turneringen i PDF format hade jag uppskattat. Visst finns resultatet på TOK men det försvinner lätt med tiden. I ett PDF dokument kan man också plita in vem som vann best painted, fair play o.s.v.

Stor applåd till alla för ett trevligt konvent.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Feedback på upplägg Gothcon 2015

Inlägg av DHettNeck »

Johannesson skrev: Tycker för övrigt att målningspoängen inte ska läggas på turneringspoängen förrän efter sista matchen, eftersom den som det var nu inverkar på lottningen.
Fast den "måste" ju läggas på inför sista matchen, just för att det ska påverka lottningen. Detta för att ingen ska frogleapa till sig en pallplats utan att spelat en match på de övre borden.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Poet
Inlägg: 707
Blev medlem: 13 okt 2009, 08:16

Re: Feedback på upplägg Gothcon 2015

Inlägg av Poet »

Ros:
1.Bra lokal.
2.Bra schema.
3.Trevligt motstånd.
4.Till stor del bra terräng.

Ris:
1.Subkomp (Inte varit med om en enda gång där subkomp gjort något vettigt, kör kompmall rakt av nästa år med tröskelkomp)
2.Dåligt med information inför turneringen, och vesentlig information fanns på fel plats.
3.Att behöva betala 400kr för "Gothcon" när vi inte spenderar en minut på konventet (kanske inte går att lösa dock, men vore najs med fristående 40k turnering, alt rabatterad entre för 40k:arna)
4. Kompen slog för hårt.
5.Att jag inte placerade mig top 3 ;)

Puss på er.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Feedback på upplägg Gothcon 2015

Inlägg av Flogger »

+ bra lokal
+ sjukt bra schema, härligt att kunna sova ut under en turnering, aldrig varit så utsövd innan/under en turnering tidigare
+ skoj med best general! Uppskattas av vinnaren ;)
+ kaffe, jag dricker det inte själv men märker hur korkade folk blir när de inte får sitt kaffe så uppskattas även av sådana som mig ;)
+ mallkomp & subkomp i bra harmoni, tror detta är bästa sättet att spela mallkomp för att försöka täppa igen hålen som alltid är där.
+ ALKOHOLFRITT!! :wub:


- ändra kompspannet till nästa år, 15-20 är mer rimligt, då kan aktiva kompen fungera som iår också.

- SNÄLLA försöka sänka priset, jag kommer maila gothcon och klaga på att vi måste betala en sådan absurd summa men gör vad ni kan från arrets sida. Bör tilläggas att om ni hittar en annan gympasal någonstans i stan eller utanför stan så är jag hellre där för 100kr än på ett värdelöst konvent för 400kr extra. Vi hade fyra medlemmar som inte kunde åka på turneringen på grund av kostnad. Kanske snacka ihop er med fantasy gänget? Köra något gemensamt någon annanstans? GothCon skulle ju tappa stor del av sin inkomst om inte figurspelspelarna var där liksom.



Fyller på om jag kommer på mer! :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Feedback på upplägg Gothcon 2015

Inlägg av refabricated »

Kan bara hålla med om att rätt mtk av pengarna man betalar går till saker som man inte deltar i för fem öre.
Ok att det e nice med sovsal och tillgång till dusch, men alla nyttjar inte det...

OM vi nu skall/måste vara en del av Gothcon och betala för hela kalaset som vi inte hinner med så tycker jag iaf att de från sin sida gott kan skjuta in lite saker som cafeteria mm. i närheten. Kanske rent utav nått matalternativ.
Just nu känns det mest som att vi är en kassako som inte gnäller för att vi blir mjölkade :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar