Utvärdering 2012

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Utvärdering 2012

Inlägg av Mortarion »

Så! Då var GothCon över och man börjar vakna till liv igen.
Vi arrangörer skulle gärna vilja höra hur ni tyckte att olika saker fungerade. Vad var bra och vad var dåligt?
Exempel på saker vi skulle vilja ha synpunkter på är:

- Missions. Hur funkade de? Var det något mission som inte funkade? Tactical desicions - var de bra eller dåliga i år?
- Schemat. Var tiderna bra? Pausarnas placering och längd? Jag inser att folk inte gillar att börja kl 8 på söndag, men det är i princip nödvändigt om man skall hinna med två slag på söndagen. Alternativet är att dra ner antalet slag.
- Upplägget generellt. Hur lottningen gick till, hur kompen påverkade resultatet, hur mycket poäng olika saker gav, osv...
- Kompen. Att GothCon har subjektiv komp är en av förutsättningarna, så det är inget att diskutera. Det kommer inte att ändras. Och att diskutera en enskilds armélistas komp är heller inte intressant. Men upplägget i övrigt vore bra med synpunkter på. Var exempellistorna vettiga? Var det någon codex som ni kände fick för hög/låg komp över lag?
- Datorsystemet. Michael Carl hade ju hittat på ett nytt hightech-system för matchrapportering. Vad tyckte ni om det?
- Målningsbedömningen. I år hade vi en helt utomstående person som skötte bedömningen. Fördelen är att det blir helt opartiskt, men nackdelen att det inte går att få en andra bedömning eftersom personen som gjorde bedömningen inte är kvar. Vi diskuterade om övriga arrangörer skulle kunna gå in och se över gjorda bedömningar men kom fram till att det skulle bli orättvist, eftersom det är en subjektiv bedömning och vi bedömer utifrån andra premisser. Problemet generellt med att ha någon som målningsbedömmer 110 arméer är att det tar otroligt lång tid och är svårt att få helt konsekvent. Är det bättre att gå tillbaka till förra årets enklare system?
- Best painted. I år hade vi den uppe på scenen. Lite sämre ljus, men enklare att kolla på och det blockerade inga spelbord. Bra eller dåligt? Och en sak som vi vet blev fel och som absolut skall förbättras till nästa år är att röstlapparna kom fram innan alla arméer var uppställda. Det är inte OK.

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av daskad »

Personligen tyckte jag att turneringen var bra överlag.

Missions: Väldigt spännande med Tacticals Decision, inte alltid självklart vad man skulle välja! Sedan tycker jag personligen att det är roligare att ha 3 poäng "grupper" VP/KP, Main Objective och Secondary Objective. Men detta funkade också!

Schemat: Tyckte att rasterna var lite väl långa. Kan man inte ha 3+3 alt 2+4 istället och köra kortare match tider, 3h borde räcka lätt! Så kan man ha en miniturnering på söndagen för de som vill stanna kvar. Typ en Kill Team turnering eller liknande medan det spelas slutspel. Att börja klockan 8 tycker jag personligen var väl tidigt och jag får be om ursäkt till min motståndare i match 6 att jag inte dök upp fören det var för sent. Snoozebuttonofdoom. Om man gör något av de ovan så kan man istället börja runt 10 med slutspel / miniturnering.

Kompen: Här har jag inte så mycket att säga, min lista blev väl kompad där jag räknat 3-4 (3). Så personligen är jag nöjd, skulle ha varit nice att veta sin komp dagen innan turneringen men förstår om det inte är möjligt. Tyckte att lottningen blev lite väl jobbig när jag fick börja möta komp 10-12 listor men det är sånt man får stå ut med när man kör hårda listor.

Rapporteringen: Rapporteringen var grymt bra och smidig. Man kunde hela tiden hålla sig uppdaterad med sin smarta telefon och det var jättesmidigt. Bra jobbat MC!

Målningens bedömning: Jag gick personligen med och assisterade målningsbedömaren med att hitta vilka bord han skulle gå till och vem som spelade på varje bord(gav aldrig min input på vad han skulle ge i bedömning då jag inte är nära så bra på att måla) och jag tyckte personligen han gjorde bra jobb på dem jag såg han bedöma, d.v.s. bra målade arméer fick höga målningspoäng. Sedan finns det alltid folk som är missnöjda.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

mickied
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 mar 2009, 19:53
Ort: Göteborg

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av mickied »

Mitt strå:

Missions
Mission 2 tyckte jag rent ut sagt var skitdåligt eftersom det kändes som att man spelade något annat än Warhammer 40k och att det blev för mycket lotto över det hela, i övrigt var det mycket bra missions.

Tactical desicions
Jag brukar väldigt sällan utnyttja dessa men spontant så tyckte jag att de verkade hyfsat användbara även om de för det mesta inte passade mig och min armé.

Schemat Mycket bra och genomtänkt schema. Jag vill inte spela 4 matcher på en dag och jag vill inte komma hem för sent på söndag kväll.

Upplägget generellt Bra upplägg. Kul att kompen påverkade så pass mycket som den gjorde. Bra lottningssystem och kul upplägg med extra VP i secondary missions

Kompen Bra att det fanns exempellistor och resonemang kring bedömningarna att ta del av i god tid före turneringen. Subjektiv komp är kul, keep it up!

Datorsystemet Sjukt bra! Jag är ute av ord som det heter på svenska...

Målningsbedömningen Positivt att målningsbedömaren var lite lik Philip Seymour Hoffman, negativt att Philip Seymour Hoffman inte spelar någon av skurkarna i sista Dark Knight. I övrigt var det bra bedömningar tyckte jag. Det är bra att allt bedöms av samma person eller åtminstone av samma crew tycker jag.

Best painted Den stora missen har redan nämnts, så jag behöver inte strö salt i såren. I övrigt tycker jag att det var ett mycket bra upplägg på best painted i år.

Övrigt Bra stämning överlag. Trevliga, rimliga och resonerbara deltagare (i alla fall de jag träffade). Väldigt bra lokaler. Jag har inget val, jag får helt enkelt återvända nästa år igen :)

Tack för ett bra arrangemang!

/Mikael Dehlin - DROK
Senast redigerad av 1 mickied, redigerad totalt 9 gånger.
The lord giveth. The lord taketh.

Gibber
Inlägg: 204
Blev medlem: 13 okt 2008, 07:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av Gibber »

Ok, här e mina 5 öre!

- Missions - Kändes bra. Tactical desicions spelade inte någon vidare roll tyckte jag. Betting grejen i 6e uppdraget va roligt!

- Schemat - Här har jag nog min största kritik (och nästan enda). Gothcon är typ det enda konvent som det faktiskt händer något annat av intresse än själva 40k-turneringen. Det vore roligt att faktiskt få uppleva något annat. Köra 3 matcher på fredagen, två på lördagen och en på söndagen + slutspel. Då kan man kanske få åtminstone en hel kväll att titta på andra arrangemang. En annan grej skulle kunna vara att ta bort pausen mellan matcherna på fredagen. Folk kan käka innan de kommer till konventet, och de flesta klarar 6h utan käk ;)

- Upplägget generellt. Inga problem. Extra creds att arrangemanget lyckades hålla samtliga toaletter fräscha under hela konventet! Trots 110+ personer som sprang runt. Bra lokaler och bra stämning!

- Kompen. Inget direkt att säga här heller

- Datorsystemet. Bästa som hänt 40k-sverige på 10 år! Helt suveränt! Sälj/ge/tvinga alla andra turneringar att använda samma!

- Målningsbedömningen. Jag kände inte att bedömningen va speciellt bra. Tyvärr.

- Best painted. Helt ok. Men som sagt, dåligt att alla arméer inte hann komma upp innan röstningen började.

Tack till arrangörerna!

/Erik
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/

Rashia
Inlägg: 265
Blev medlem: 16 jun 2011, 19:09
Ort: Örebro

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av Rashia »

mickied skrev:Mitt strå:

Missions
Mission 2 tyckte jag rent ut sagt var skitdåligt eftersom det kändes som att man spelade något annat än Warhammer 40k och att det blev för mycket lotto över det hela, i övrigt var det mycket bra missions.

Tactical desicions
Jag brukar väldigt sällan utnyttja dessa men spontant så tyckte jag att de verkade hyfsat användbara även om de för det mesta inte passade mig och min armé.

Schemat Mycket bra och genomtänkt schema. Jag vill inte spela 4 matcher på en dag och jag vill inte komma hem för sent på söndag kväll.

Upplägget generellt Bra upplägg. Kul att kompen påverkade så pass mycket som den gjorde. Bra lottningssystem och kul upplägg med extra VP i secondary missions

Kompen Bra att det fanns exempellistor och resonemang kring bedömningarna att ta del av i god tid före turneringen. Subjektiv komp är kul, keep it up!

Datorsystemet Sjukt bra! Jag är ute av ord som det heter på svenska...

Målningsbedömningen Positivt att målningsbedömaren var lite lik Philip Seymour Hoffman, negativt att Philip Seymour Hoffman inte spelar någon av skurkarna i sista Dark Knight. I övrigt var det bra bedömningar tyckte jag. Det är bra att allt bedöms av samma person eller åtminstone av samma crew tycker jag.

Best painted Den stora missen har redan nämnts, så jag behöver inte strö salt i såren. I övrigt tycker jag att det var ett mycket bra upplägg på best painted i år.

Övrigt Bra stämning överlag. Trevliga, rimliga och resonerbara deltagare (i alla fall de jag träffade). Väldigt bra lokaler. Jag har inget val, jag får helt enkelt återvända nästa år igen :)

Tack för ett bra arrangemang!

/Mikael Dehlin - DROK
Håller med min kära klubbkamrat till fullo!
2 tummar upp!

Vill på samma gång tacka alla som var med, hade 6 trevliga/roliga matcher.

Silvertejp
Inlägg: 997
Blev medlem: 20 feb 2010, 22:19

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av Silvertejp »

Missions
Missions överlag var bra.Som demonspelare kunde jag dock inte använda en del tactical decision vilket var lite tråkigt. Uppdrag två var lite konstigt och återigen som demonspelare blev det extra konstigt.



Schemat
Korta till 3 timmar och låt oss börja och sluta tidigare på lördagen kan man besöka andra evenemang på konventet på lördag kvällen.

Kompen
Finns en turnering med subkomp i Sverige låt det fortsätta vara så, kände spontant att en del eldar listor fick lite för hög komp.

Datorsystemet
Bästa som har hänt under mina tre år som Turneringsspelare

Målningsbedömningen
Han verkade väldigt ofokuserad och kollade knappt på mina modeller när han var förbi mitt bord. Sen att han spelade Fantasy som huvudspel och inte hade koll på hur 40k modellerna såg ut och vad som var konverterat och så vidare (något som han själv sa) kändes väl sådär...

Best Painted
Väldigt fina arméer och tyckte det fungerade bra att ha arméerna på scenen

Övrigt
Sveriges bästa turneringslokal, med 6 garanterade matcher, det enda jag kan klaga på är väl priset men knappast ert fel.

Användarvisningsbild
bolterochkniv
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 sep 2011, 16:17

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av bolterochkniv »

målningsbedömningen var lite konstig märkte jag efter att ha snackat med lite folk. själv fick jag 20 poäng vilket jag är nöjd med men snackade med folk som fått 21 och 19 som i mitt tycke har klart mycket bättre målade arméer än jag.

kanske lite färre steg nästa gång? noll poäng för allt under tt och sen tre poänggrupper för tt, tt+ och jättesnygga, typ.

i övrigt var det ett grymt upplägg. extra eloge för det grymma rapporteringssystemet och att man snabbt fick se lottningen för nästa runda! hoppas andra arrangemang tar efter.
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av fjugin »

Som vanligt var 40k på gothcon Sveriges bästa turneringar.


Scenarion:
Gillade dom riktigt mycket, precis såndana scenarion som jag tycker är kul. Teleport-missionet som var lite trist, blir lätt lite tråkig match när man kan teleportera bort sig när det börjar gå utför. Scenariot där man skulle bjuda för första rundan var kanske inte det bästa heller. För det första känns det rätt ovärt att offra minst 200vp för något som man ändå har 50% chans att få (iaf i en jämnare match där det inte är jätteviktigt), men framförallt tycker jag det var tokigt att den som bjöd mest inte fick välja vem som skulle börja utan den var tvungen att börja, blir konstigt att bjuda när båda vill gå tvåa.
Nästan alla tactical decisions var rätt meningslösa, men det kanske var tanken. Tycker dock det var lite konstigt att den som gick två nästan alltid var den som kunde använda dom, borde snarare vara den som inte vann slaget över att välja vem som börjar.

Schemat
Dumt att första matchen börjar innan frukosten serveras och slutar efter att den slutat serveras. Om det går att skjuta en halvtimme vore det schysst, och om inte vore det bra med en liten heads up så man inte beställer frukosten av gammal vana. För oss långväga resenärer vore det trevligt med lite senare start första dagen också, så hade man kunnat åka på fredagen och bara behövt sova på luftmadrass i två nätter.

Kompen
Skitbra skött, högkomp är väl överrepresenterat på resultatlistan, vilket jag inte tycker behöva betyda att något är fel, i alla fall inte om ni arrangörer vill ha lite snällare listor.
Iom 6th edition till nästa GC är väl olika arméers komp inte så intressant att kommentera på.

Målning
Är inte så förtjust i målningsmallen. Har inga problem med att målningen är värd väldigt mycket eller att det är svårt (omöjligt) att nå upp till maxpoäng. Däremot tycker jag inte det riktigt verkar vara så att snyggare armé = mer målningspoäng, utan istället verkar det vara de som "råkar" ha de rätta elementen i sin målning som får bonuspoäng. Speciellt skeptisk är jag till konverteringar som inte nödvändigtvis behöver ha någonting med hur snygg armén är att göra. Vissa arméer passar inte med konteringar (t.ex. ulta marines) och många konverteringar är inte snyggare än originalmodellerna. Dumt att blint promota konverteringar på det viset imo, skulle hellre se att konverteringar bakades in i "wow". Skulle även gärna se att alla kategorier utökades med ett till poäng (så 0-3 poäng i alla kategorier), där ett av poängen är relativt lätt att få (t.ex. high lights: 1p: en enkel linje high light, 2p: 2+ lager på samtliga ytor, 3p: otroligt snygga och jämna övergångar). På så vis skulle t.ex. en armé med simpla linje-highlights i alla fall få ett poäng över något som bara är dippat.
En lösning på problemet med målningsbedömmare skulle kunna vara att låta ens 5 motståndare göra bedömningen. Skriv en väldigt tydlig mall, och se till att alla bedömer sin motståndare, och använd sedan medelpoängen från de 5 bedömningarna som görs under turneringen. Eventuellt skulle man kunna ha en arrangör som gör en ny bedömning för som som inte är nöjda med sin poäng.

Sportsmanship.
Att ha denna typ av omröstning på en person man mött under turneringen tycker jag tenderar bli en bedömning av personlighet snarare än sportsmanship. De flesta lägger sin röst på den motspelare som var "trevligast att spela mot". Anser inte att detta är samma sak som sportsmanship. Gillar varianten där man fyller i poäng på varje motståndare mer, och då också gärna svara på specifika frågor som "löste ni eventuella regelfrågor på en schysst och smidigt sätt? [ja, nja, nej]", "hade din motspelare tydlig och schysst mätteknik och tärningsrull" osv.

Best painted
Sämre ljus gynnar inte de mörka arméerna (t.ex. flesh tearers, var svårt att se hur bra de ser ut i det kassa ljuset), tyckte det var bättre där ni hade det förra året.
Sedan tycker jag det är roligt att se nya arméer, så har ni fler än 8 möjliga kandidater så föredrar jag att ni plockar arméer som inte varit nominerade flera gånger tidigare.

GastAndreas
Inlägg: 55
Blev medlem: 21 okt 2010, 18:58

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av GastAndreas »

Jag vill börja med att tacka alla arrangörerna för ett fantastiskt Gothcon 40k 2012! Det bästa hittills enligt mig! Mycket tack vare ert engagemang, tokbraiga rapporteringssystem och kanonlokaler.
Återigen, tack för tiden och insatsen ni har gjort för alla oss andra.
Här är mina få synpunkter.

- Missions. Alla var trevliga missions som var varierade och riktigt bra. Tummen upp!
- Schemat. Jag skulle gärna ha sett att det bara var 6 slag under dessa dagar, och att alla får spela lika många.
- Kompen. Helt ok enligt mig, men jag fick komp 15 så jag är nog lite partisk
- Datorsystemet. Brutalt bra, inget gick upp mot att dricka en öl på bishops och läsa motståndarens lista
- Målningsbedömningen. Det var helt ok, jag fick ett par minuters observation av dom. Kör på det nästa år också.

Tack återigen för all den tid ni lade ner, jag vet själv att sådan växer inte på träd!
Bästa 40k Gothcon hittills, enligt mig!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Utvärdering 2012

Inlägg av egge »

- Missions.
Inget konstigt med missions, tycker jag. Jag föredrar att den som garanterat är tvåa är den som kan göra ett taktiskt val istället för att det skulle kunna bli den som inte får välja sida, får göra ett bra taktiskt val och sedan slår en seize. Som alltid var de väldigt välskrivna. Early morning war skiner alltid som uppdrag.

- Schemat.
Överlag tyckte jag om schemat. Jag föredrar inte kortare matcher.

- Upplägget generellt.
Största förbättringen som kan göras är att tvinga folk att samtidigt anmäla sin lista som de skriver upp sig. Om man sedan är tvungen att ändra listan så får man ta en poängsmäll på något poäng. Det gör troligen att folk inte kan bara skriva upp sig för att vara säker och sedan skita i att komma till GothCon i samma utsträckning. För att orka fundera ut sin lista så måste man faktiskt planera lite. Det gör att man säkert får några dagar på sig att anmäla sig istället för 2 timmar.

Sedan kan också samtliga hjälpa-till-platser vara bundna. Säg 20 sådana platser och 100 andra. De 20 platserna kan man anmäla sig till när som helst, även efter deadline men ger minus om kompgruppen har börjar bedöma. Om de 20 platserna inte fylls så släpps de inte till reserver.

Jag är också intresserad utav GothCon's budget över 40k salen. Jag betalar, vad 425-450 kr till GothCon varav 75 är till 40k. Enligt mina beräkningar räcker de där 75 kr till bord och ersättningar till arrangörernas utlägg. Men kostar vår lokal verkligen 38 000 kr för helgen? Likaså undrar jag varför GothCon aldrig kan få fatt på att det är viktigt att få bra sovsalar. Att tvinga 40k spelare som kommer på fredagen att sova i salar som inte öppnar förrän 03.00 är helt galet! Jag tycker det är dags att GothCon bidrar mer till 40k än inget alls, så som jag känner nu. Dåliga tider på sovsal och en lokal för 38000 kr känns väldigt lågt uppskattat för min del. Det är möjligt att jag missar kostnaden som gothcon har för 40k spelare men utöver dessa 350 kr/ person så köper man också saker i kiosken. Finns det någon siffra på hur mycket lokalen vi är i kostar? Jag vill också påpeka att min kritik är riktad mot GothCon och inte 40k-arrangörerna. Jag anser att jag får väldigt mycket för mina 75 kr när det gäller 40k. Men jag vill gärna veta mer om vad jag får från GothCon.

- Kompen.
Inte mycket att säga. Jag gillade den, givetvis. Jag tyckte det var bra att den betydde extra också.

- Datorsystemet.
Helt.jäkla.fantastiskt! Det hände något med min bedömning utav sportsmanship så jag tycker det borde ordnas så jag kan se att mina röst har blivit rätt.

- Målningsbedömningen.
Kan aldrig bli bra. Finns alltid nackdelar med systemet. Jag föredrar målningsbedömning än ingen alls. Och jag vill ha en bedömning, inte bara en checklista med tre steg: ej färdig, färdig och kanske snyggast armé. Jag vill ha saker mellan som uppmuntrar mig som spelare att lägga på en highlight och att faktiskt konventera mina modeller.

- Best painted.
Kul. Fina arméer. Jag är tyvärr inte så intresserad men hellre på scenen än nere på spelborden. Upplägget var bra.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar