Turneringsklimatet och GothCon 2013

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Tobias
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 nov 2010, 02:25

Turneringsklimatet och GothCon 2013

Inlägg av Tobias »

Jag är ju, som framkommit rätt så tydligt på detta forum, ett fluffmongo. Jag är dessutom en av de som valde att kasta in handduken och lämna januaris Defcon redan innan dess att turneringen var avslutad pga insikten att spelare som jag har inget på turneringar att göra. Dessa är till för kompetativa spelare som vill spela hårt utan att kaffe-och-kaka-spelare kommer och fuckar upp deras ranking. Men samtidigt så vill jag spela mer 40K, jag vill möta fler roliga spelare (som gänget från Sandviken) och rulla lite tärning. Så jag har några frågor:

Hur är klimatet på Gothcon? Nu menar jag inte om det kommer att vara hårda listor eller inte, kommer det att vara hårda spelare eller inte? När jag spelar så spelar jag med den andra spelaren, inte mot. Är det lönt för en spelare som mig (fluffmongo) att anmäla mig eller kommer jag bara att kapitulera och åka hem dag två i Göteborg också?

Är detta en turnering som går på "ranking" eller inte? Oavsett subjektiv komp eller inte så verkar rankingen locka fram en viss typ av spelare och en viss typ av stämning vid bordet.

Kommer det att eventuellt, som det diskuterats på vissa trådar, att kunna erbjudas ett fluffmongo-hörn med några bord för de som bara vill spela och ha kul, utan tävling, turnering, ranking, vinsthets eller prestige?

Hypotetiskt, hur skulle en subjektiv komp på följande lista eventuellt komma att se ut? Jag gjorde en lista helt utan dubbletter (förutom mitt troop choice då jag bara har en troop unit att välja på... inte så mycket valfrihet i det).

HQ

Canoness 65p

Troops

10 Battle Sisters 125p
Combi-Melta 10p
Melta gun 10p
Heavy Flamer 20p
Rhino 35p
____
200p

10 Battle Sisters 125p
Combi-Melta 10p
Melta gun 10p
Heavy Flamer 20p
Rhino 35p
____
200p

Elites

5 Repentias 90p

Fast

5 Dominion Squad 70p
Combi-Flamer 10p
2 Flamers 10p
Immolator 65p
Multi-Melta 15p
Searchlights 1p
____
171p

5 Seraphim Squad 80p
2 Hand Flamers 40p
____
120p

Heavy

Exorcist 135p

Penitent Engine 85p

5 Retributors 65p
4 Heavy Bolters 20p
Storm Bolter 3p
____
88p


Allies

HQ
5 Company Command
Squad 50p
Regimental Standard 15p
Lascannon 20p
Voxcaster 5p
Chimera 55p
____
145p

Troops

10 Imperial Guards
Veterans 70p
Autocannon 10p
2 Flamers 10p
Voxcaster 5p
____
95p

Fast

Scout Sentinel 35p
Searchlights 1p
____
36p

Heavy

Leman Russ
Exterminator 150p
Heavy Bolter
Sponsons 20p
____
170p


1600p (om jag räknat rätt)

Mvh: Tobias

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Info GothCon 2013

Inlägg av DHettNeck »

Det brukar vara 100-120 pers med på Gothcon varje år och jag kan lova att dem som du kallar "kompetativa spelare" blir i en betydligt mindre andel än de du kallar "fluff spelare".
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Info GothCon 2013

Inlägg av Mortarion »

Hylander skrev:
Mortarion skrev:
Excessus skrev:Hur går det med den där informationen? :)
Info om anmälning okus lite alämnt bös borde komma inom en vecka. Missions inom två.
Har du festat till det en torsdag ;)
Tydligen. Och så hårt att jag inte ens har något minne av att ha festat till det.

Undrar hur den där stavningen gick till?

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Info GothCon 2013

Inlägg av Mortarion »

Tobias skrev:Hur är klimatet på Gothcon? Nu menar jag inte om det kommer att vara hårda listor eller inte, kommer det att vara hårda spelare eller inte? När jag spelar så spelar jag med den andra spelaren, inte mot. Är det lönt för en spelare som mig (fluffmongo) att anmäla mig eller kommer jag bara att kapitulera och åka hem dag två i Göteborg också?

Är detta en turnering som går på "ranking" eller inte? Oavsett subjektiv komp eller inte så verkar rankingen locka fram en viss typ av spelare och en viss typ av stämning vid bordet.

Kommer det att eventuellt, som det diskuterats på vissa trådar, att kunna erbjudas ett fluffmongo-hörn med några bord för de som bara vill spela och ha kul, utan tävling, turnering, ranking, vinsthets eller prestige?
Jag tycker absolut att du skall vara med. GothCon är en rankad turnering, men den subjektiva kompen (och möjligen knasiga missions) brukar skrämma bort en del av tävlingsspelarna. Plus att det på GC ofta dyker upp en hel del folk som normalt inte åker på turneringar. Så jag tycker att det brukar vara bra stämning, men jag är å andra sidan lite partisk i frågan.

Det kommer förmodligen inte att finnas bord för löst spel utanför turneringen.

Tobias
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 nov 2010, 02:25

Re: Info GothCon 2013

Inlägg av Tobias »

Jag tackar för svaren men jag kommer INTE att anmäla mig. Jag har börjat få personliga meddelanden av kompetativa spelare som börjar bli irriterade och tycker att jag klagar för mycket på de som spelar bara för att vinna och att jag inte har något på turneringar att göra. De har nog rätt så jag kommer att tacka för mig både vad gäller Gothcon och Svenska40K i stort.

Adjö: Tobias
Fluffmongo and proud!

Sigge
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 jan 2011, 15:30

Re: Info GothCon 2013

Inlägg av Sigge »

Tobias skrev:Jag tackar för svaren men jag kommer INTE att anmäla mig. Jag har börjat få personliga meddelanden av kompetativa spelare som börjar bli irriterade och tycker att jag klagar för mycket på de som spelar bara för att vinna och att jag inte har något på turneringar att göra. De har nog rätt så jag kommer att tacka för mig både vad gäller Gothcon och Svenska40K i stort.

Adjö: Tobias
Jösses, jag är inte speciellt involverad i 40k men på ett rent personligt plan blir jag illa berörd av att det skickas privata PM och påpekar att man inte har på turneringar att göra för att man gillar fluff, trevliga matcher och uttrycker det i forum...

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Info GothCon 2013

Inlägg av Serpent »

Ursäkta, hur sa?

Har du fått gnälliga PM från folk som tycker att DU gnäller för mycket? Vafan, ska det här bli någon sorts figurspelsvariant på Sportbladets kommentarsfält eller f*cking avpixat? Är det här vår hobby, det vi har kul med? Jag blir så jävla trött på det ökande antalet stolpskott och internetorcher (inte du, Putte!) här...

Kontakta admin och bifoga meddelandena. Så borde det inte få gå till.

/Linus, som tröttnat på mobbningstendenserna i samhället.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Info GothCon 2013

Inlägg av Excessus »

Äh, skit i dem och tänk på alla oss andra som tycker som du istället!

Låt inte någon annan diktera vad du tycker är kul eller inte. Men definitivt, att folk skickar PM och klagar på att du har en åsikt är rätt så barnsligt...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Molgorain
Inlägg: 165
Blev medlem: 08 dec 2009, 18:10

Re: Info GothCon 2013

Inlägg av Molgorain »

Tobias skrev:Jag tackar för svaren men jag kommer INTE att anmäla mig. Jag har börjat få personliga meddelanden av kompetativa spelare som börjar bli irriterade och tycker att jag klagar för mycket på de som spelar bara för att vinna och att jag inte har något på turneringar att göra. De har nog rätt så jag kommer att tacka för mig både vad gäller Gothcon och Svenska40K i stort.

Adjö: Tobias
Har spelat på 6 gothcon gånger och bara träffat 2personer som inte varit speciellt trevliga eller roliga att spela emot.
Men övriga personer har lätt vägt upp de två, otrevliga beteende.

Testa att delta en gång iaf, innan du dömer ut hela turneringen och dess deltagare.

Angående PM:en, skicka allt till admin. Såna personer skall bara bannas från forum.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Info GothCon 2013

Inlägg av Mortarion »

Tobias skrev:Jag tackar för svaren men jag kommer INTE att anmäla mig. Jag har börjat få personliga meddelanden av kompetativa spelare som börjar bli irriterade och tycker att jag klagar för mycket på de som spelar bara för att vinna och att jag inte har något på turneringar att göra. De har nog rätt så jag kommer att tacka för mig både vad gäller Gothcon och Svenska40K i stort.
Oj... :shock:

Nej, de har inte rätt. Du hör hemma på turneringar lika mycket som de gör. Men det visar att det finns ett stort behov av turneringar med mindre tävlingsinslag.
Du gör som du vill, men jag tycker att det vore tråkigt om några få högljudda personer ska få representera hela 40k-Sverige. Det finns kompetativa turneringar. Jag spelar inte på dem eftersom den formen av 40k inte tilltalar mig. Men jag tycker att det är bra att de finns så att de som uppskattar tävlingsmomentet får utlopp för sin del av hobbyn. Deras inställning är inte fel, den bara skiljer sig rejält från min. Problemet är att den typen av turneringar har dominerat totalt den senaste tiden. Och det tycker jag är synd, eftersom jag anser att turneringar bör vara varierade för att alla skall få någonstans att spela.

GothCon är inte en ren mystillställning utan tävlingsinslag. Vi utser en vinnare, och det är en rankad turnering. Men jämfört med de mer kompetativa turneringarna så är det rejält mycket mindre tävling. Vårt kompsystem gör dessutom att man faktiskt kan spela en mjuk lista och ha en chans.

Sen skulle jag vilja be en moderator att flytta ut de mer generella delarna av den här diskussionen till en egen tråd. Det är ett ämne som behöver diskuteras, men informationstråden om 2013 års GothCon-turnering är nog inte rätt plats.

Skriv svar