Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av RUNE »

Rashia skrev: Det som sved i komparnas ögon vad jag förstått är Runes och Doom. Runes fick jag användning av 0 gånger.
Och en flyer, fast kan nog säga att den gjorde nog mist av allt i alla slagen jag spelade med den, även när jag spelade att den kunde åka i hover första 2 matcherna, den var oduglig för sin poäng, hade mest med den för att kunna ha en chans om ja skulle möta någon annan med flyer.
Shootingen kanske drog ner de med, då det var 7 Cannons. Men nästan vilken IG spelare som helst kan svara med mera all-around shooting.
Inse hur svårt det är att läsa den här texten om du nu råkar heta "Rune"... vilket jag gör. :lol:
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

eldrak
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 maj 2011, 19:03
Ort: Karlstad

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av eldrak »

RUNE skrev:Att man hade möjligheten att få sin lista "officielt" bedömd på forumet hade jag ingen aning om. Det har kanske inte med önskvärd tydlighet framgått att vissa personer här på forumet är medlemar i arrangörsstaben med rätt att bedöma listor. Sedan att få en massa subjektiva bedömningar från personer på internet som inte är med i arrangörsstaben är meningslöst. Det är arrangörens bedömning jag är intresserad av. Men till nästa år kommer jag garanterat utnyttja den möjligheten om den finns kvar.
Du måste ha missat att klicka på armélistor-delen av forumet sedan mitten av januari. Det har ju nästan bara varit prat om subjektivbedömning av postade listor där sedan dess. De som sätter kompen har skrivit ett otal gånger vilka de är och hur de har satt kompen på turneringar som använt samma system (Kinna+Varberg) samt gett förhandsbesked på ungefärlig gothkomp.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av RUNE »

eldrak skrev:Du måste ha missat att klicka på armélistor-delen av forumet sedan mitten av januari. Det har ju nästan bara varit prat om subjektivbedömning av postade listor där sedan dess. De som sätter kompen har skrivit ett otal gånger vilka de är och hur de har satt kompen på turneringar som använt samma system (Kinna+Varberg) samt gett förhandsbesked på ungefärlig gothkomp.
Helt rätt, är inte inne på list-avdelningen på detta forum. Tycker inte det är roligt att läsa listor.
De poster jag sett susa förbi under "aktiva trådar" där någon begärt ett omdöme om en komp, har jag mer tagit som en shout out till folket här i allmänhet.
Icke desto mindre; OM där är en officiellt vedertagen princip att man kan få sin komp bedömd i förhand (mellan tummen och pekfingret) av arrangörsstaben så skulle man kunna ha en officiell tråd för detta. Gärna med information på Gothcons hemsida. Det är ju inte alla som hänger här på forumet.
Men det är inte vad jag är ute efter. Om arrangörsstaben ändå lägger ner jobbet att ge ett förhandsomdöme på arméer så kan de ju göra det på t.ex. lågkomparna när de får in listan. Begränsar man "varningar" till att gälla fem poäng eller lägre rör det sig inte om så många. (Cirka 10 st).
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av kombat »

RUNE skrev:
eldrak skrev:Du måste ha missat att klicka på armélistor-delen av forumet sedan mitten av januari. Det har ju nästan bara varit prat om subjektivbedömning av postade listor där sedan dess. De som sätter kompen har skrivit ett otal gånger vilka de är och hur de har satt kompen på turneringar som använt samma system (Kinna+Varberg) samt gett förhandsbesked på ungefärlig gothkomp.
Helt rätt, är inte inne på list-avdelningen på detta forum. Tycker inte det är roligt att läsa listor.
De poster jag sett susa förbi under "aktiva trådar" där någon begärt ett omdöme om en komp, har jag mer tagit som en shout out till folket här i allmänhet.
Icke desto mindre; OM där är en officiellt vedertagen princip att man kan få sin komp bedömd i förhand (mellan tummen och pekfingret) av arrangörsstaben så skulle man kunna ha en officiell tråd för detta. Gärna med information på Gothcons hemsida. Det är ju inte alla som hänger här på forumet.
Men det är inte vad jag är ute efter. Om arrangörsstaben ändå lägger ner jobbet att ge ett förhandsomdöme på arméer så kan de ju göra det på t.ex. lågkomparna när de får in listan. Begränsar man "varningar" till att gälla fem poäng eller lägre rör det sig inte om så många. (Cirka 10 st).
Detta har ju tagits upp de senaste 15 åren på gothcon det kommer inte funka... om de som ligger under 5 skall få en varning varför skall de som ligger på komp 6 inte få det?. Nä har man skickat in en lista så för man faktiskt vara nöjd med den komp man får. Om man vill ha en förhandsgranskning så är det påd etta forum som gäller gothcon har inget eget forum utan använder svenska40k.se som dess officiella kanal. Det har varit väldigt tydligt med att man kan få en förhandsgranskning på ett ungefär av sin komp här och du missat det kan du ju inte beskylla arrangörerna för det är ju ditt fel...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av DHettNeck »

@RUNE
Varför förtjänar en spelare med lågkomp en chans att ändra sin lista, men inte en med hög komp? Det är ju ingen direkt skillnad på att skicka in en lista man tror man ska få 15 på och få 10 än en lista som man tror man ska få 10 på men får 5.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av RUNE »

@kombat
Gothcon 40K tävling har en egen hemsida och det är där informationen ska ligga om att en förhandsgranskning kan göras och hur man går till väga. Finns information på den officiella hemsidan kan den i sin tur länka till ett forum, det är givetvis OK. Men grundkällan för info bör vara hemsidan om nu en sådan har skapats för tävlingen.
Jag tror många här på forumet är hemmablinda och tänker inte på att jag (och andra) inte har koll på vem som är vem på forumet. Så jäkla tydligt är det inte att man kunde få sin lista förhandsgranskad av arrangörsstaben.
Men om du inte har några problem med att listorna blir förhandsgranskade, varför skulle en "låg-komp-varning" vara så hemsk och inte fungera? Det är ju samma jobb fast i ett annat format bara.

@DHettNeck
Alla får ju chansen att ändra sin lista. Det vill jag inte ändra. Däremot skulle jag vilja att arrangörsstaben gjorde lågkomparna en tjänst genom att säga: Du, din komp är låg. D.v.s. under X-poäng. Jag högg till med fem, pick a number.

Att få komp 5 istället för komp 10 får en helt annan effekt på arméerna du möter och har du inte gjort det valet medvetet så tycker jag det hade kunnat vara bra med en varning.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av DHettNeck »

RUNE skrev:Att få komp 5 istället för komp 10 får en helt annan effekt på arméerna du möter och har du inte gjort det valet medvetet så tycker jag det hade kunnat vara bra med en varning.
Det har de ju inte. Komp 10 mot 15 blir i princip samma sak.

Anledningen till att förhandsbedömningen inte är möjlig är för att den slutgilltiga kompen är klar väldigt nära inpå turneringen och då kan man inte hålla på och ändra listorna.

Sen tycker jag inte det på något sätt är mer synd om en lågkompare som får lägre komp än vad den tycker att den förtjänar än en högkompare.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av RUNE »

DHettNeck skrev:Det har de ju inte. Komp 10 mot 15 blir i princip samma sak.
Sen tycker jag inte det på något sätt är mer synd om en lågkompare som får lägre komp än vad den tycker att den förtjänar än en högkompare.
Poängmässigt så kommer komp-diffen resultera i att det blir samma effekt på slutpoängen. Helt rätt såtillvida.
Jag tycker ändå att det är karaktärsskillnad på en komp 5 och en komp 10 armé sett till vad du faktiskt möter på bordet. Du lär inte möta en All-termie armé i komp 10 t.ex.

Men om vi bortser från varningssystemet så hade man ju kunnat göra något enkelt.
*Lägg ut information på Gothcon 40K hemsida under "komp" att man kan få en preliminär bedömning av sin lista.
*Bifoga en länk till rätt forum/tråd.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av Asplund »

Informationen på hemsidan kan jag hålla med om har varit något undermålig i år. Det ska vi ta till oss till nästa år.

Men utan att gå in för djupt i problematiken med förhandsbedömning så har detta stöts och blöts många ggr innan.
En bättre lösning än att vi kan ge officiella gissningar på detta forum har vi inte i dagsläget.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Utvärdering av kompen på Gothcon 2013

Inlägg av Zurken »

kraftman skrev: Jag var faktiskt lite missnöjd med min komp då alla motståndare jag frågade tyckte att jag hade för låg komp och jag själv hade kunnat byta armé rakt av...förutom en Khorn temad armé...

Dessutom var min lista väldigt likt en annan lista som fick 2 komp högre och flera erfarna spelare tyckte att jag borde fått den högre kompen...så jag undrar hur ni kompsättare resonerade ?
Vilka två listor handlar det om? Det kanske inte spelar någon roll för dig i efterhand, men jag skulle kunna försöka motivera kompen och skillnaderna.

Jag tycker att det är viktigt med feedback, just nu i början av 6th, så att framtida subkompsturneringar kan bli bättre kompade. Just scoringkapacitet verkar vara något vi inte bedömt hårt nog och då har vi ändå varit hårdare mot det detta år än tidigare. Dessutom är alla kompare aktiva spelare, så vi kommer på egen hand få mer erfarenhet av spelet under det år som kommer och då bli bättre på att bedöma hårdhet i listor.


@RUNE Att ge varningar till listor är nog tyvärr inte praktiskt möjligt, det tar för lång tid, men vi skulle kunna vara tydligare med att man kan få ungefärliga förhandsbedömningar här på forumet.
Alexander Merinen

Skriv svar