Målningen på Gothcon

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Samuel
Inlägg: 304
Blev medlem: 28 aug 2010, 13:06

Re: Målningen på Gothcon

Inlägg av Samuel »

Jag tycker att vuxna människor själva bör (läs: ska) kunna avgöra om deras figurer är målade eller inte. Arrangörerna kan ge exempelbilder (måla en marine, en ork boy och en eldar) på vad som är målat samt målat med lite kärlek och kanske ge respons på forumet i förväg precis som med kompen, men efter det ska arrangörerna inte behöva lägga tid på vad som är målat/inte målat utan lägga tid på de lite finare arméerna.

Målarpoäng

0 - du klarade inte av baskravet att ha en helt målad armé. Dina omålade modeller får inte delta. Dumstrut!
12 - armén räknas som målad.
24 - armén har fått lite kärlek. De flesta bör kunna nå det här och det behövs ingen mall utan räcker med känsla.
30 - armén deltar i Best Painted.

Alternativt en skala mellan 24 och 30. Förhoppningsvis får det här spelare att inte dyka upp med omålade gubbar, anstränga sig lite för de där maffiga 24 poängen samtidigt som målarnördarna kan få sin bekräftelse. Jag tror att alla är överens över vad målningsbedömningen tjänar för syfte, nu ska vi bara få till de praktiskt.

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Målningen på Gothcon

Inlägg av Serpent »

Samuel skrev:Jag tycker att vuxna människor själva bör (läs: ska) kunna avgöra om deras figurer är målade eller inte. Arrangörerna kan ge exempelbilder (måla en marine, en ork boy och en eldar) på vad som är målat samt målat med lite kärlek och kanske ge respons på forumet i förväg precis som med kompen, men efter det ska arrangörerna inte behöva lägga tid på vad som är målat/inte målat utan lägga tid på de lite finare arméerna.

Målarpoäng

0 - du klarade inte av baskravet att ha en helt målad armé. Dina omålade modeller får inte delta. Dumstrut!
12 - armén räknas som målad.
24 - armén har fått lite kärlek. De flesta bör kunna nå det här och det behövs ingen mall utan räcker med känsla.
30 - armén deltar i Best Painted.

Alternativt en skala mellan 24 och 30. Förhoppningsvis får det här spelare att inte dyka upp med omålade gubbar, anstränga sig lite för de där maffiga 24 poängen samtidigt som målarnördarna kan få sin bekräftelse. Jag tror att alla är överens över vad målningsbedömningen tjänar för syfte, nu ska vi bara få till de praktiskt.
*applåder*

Precis det här.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Målningen på Gothcon

Inlägg av Silversixx »

Samuel löser bedömningen nästa år, awesome!

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Målningen på Gothcon

Inlägg av kombat »

Samuel skrev:Jag tycker att vuxna människor själva bör (läs: ska) kunna avgöra om deras figurer är målade eller inte. Arrangörerna kan ge exempelbilder (måla en marine, en ork boy och en eldar) på vad som är målat samt målat med lite kärlek och kanske ge respons på forumet i förväg precis som med kompen, men efter det ska arrangörerna inte behöva lägga tid på vad som är målat/inte målat utan lägga tid på de lite finare arméerna.

Målarpoäng

0 - du klarade inte av baskravet att ha en helt målad armé. Dina omålade modeller får inte delta. Dumstrut!
12 - armén räknas som målad.
24 - armén har fått lite kärlek. De flesta bör kunna nå det här och det behövs ingen mall utan räcker med känsla.
30 - armén deltar i Best Painted.

Alternativt en skala mellan 24 och 30. Förhoppningsvis får det här spelare att inte dyka upp med omålade gubbar, anstränga sig lite för de där maffiga 24 poängen samtidigt som målarnördarna kan få sin bekräftelse. Jag tror att alla är överens över vad målningsbedömningen tjänar för syfte, nu ska vi bara få till de praktiskt.
SÅ vi som inte tycker om att måla men gillar spelet kan vi få börja på 12 poäng före målningsnördarna?
Jag målar min armé inte för att jag tycker det är särkilt roligt utan för att man måste och att det förgyller spelet lite. Men att göra så stor skillnad tycker jag är tämligen orättvist. Skall jag bestraffas för jag inte målar snyggt eller har tid för den delen? Jag tycker det har helt okay att de som lägger ner lite extra tid skall få ett par poäng mer och jag tyckte årets målningsbedömning var kanon att några arméer slank igenom är olyckligt men knappast avgörande jag tror knappast det var på toppborden som de fanns. De allra duktigaste målarna får sin bekräftelse genom best painted är det inte tillräckligt?

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Målningen på Gothcon

Inlägg av Silversixx »

Effektivitet, pck.
Lite hightlights, kanske några ballt byggda figurer och lite lull-lull så bör du ha 24.

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Målningen på Gothcon

Inlägg av kombat »

Förstår fortfarande inte varför man måste bestraffa folk som inte målar snyggt eller tycker det är kul att måla. Jag anser att det är ok med att man måste ha målade figurer jag köper det. Jag gillar att spela med målade figurer och spela mot målade figurer. jag tycker det är skittråkigt att måla figurer så jag lägger gärna så lite tid som möjligt på det. Men skall jag bli bestraffad och börja på 12 mindre poäng för det? Ska vi ha en målningstävling eller är det en spelturnering? Så inte nog med att jag inte har nått i best painted att göra (det intresserar mig inte heller) skall jag inte heller ha någon chans i turneringen? Som jag sa tidigare har jag inga problem att en snygg målad armé har några poäng mer jag tycker det är helt ok att man får det för att lägga ner mycket tid på det. Men varför skall det skilja så mycket från en vanligt målad armé som man lägger ner minimalt med tid på? Som jag ställde frågan vilken bonus poäng skall jag få för att jag gillar att lägga tid på att spela spelet istället?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Målningen på Gothcon

Inlägg av DHettNeck »

kombat skrev:Förstår fortfarande inte varför man måste bestraffa folk som inte målar snyggt eller tycker det är kul att måla. Jag anser att det är ok med att man måste ha målade figurer jag köper det. Jag gillar att spela med målade figurer och spela mot målade figurer. jag tycker det är skittråkigt att måla figurer så jag lägger gärna så lite tid som möjligt på det. Men skall jag bli bestraffad och börja på 12 mindre poäng för det? Ska vi ha en målningstävling eller är det en spelturnering? Så inte nog med att jag inte har nått i best painted att göra (det intresserar mig inte heller) skall jag inte heller ha någon chans i turneringen? Som jag sa tidigare har jag inga problem att en snygg målad armé har några poäng mer jag tycker det är helt ok att man får det för att lägga ner mycket tid på det. Men varför skall det skilja så mycket från en vanligt målad armé som man lägger ner minimalt med tid på? Som jag ställde frågan vilken bonus poäng skall jag få för att jag gillar att lägga tid på att spela spelet istället?
Det är helt enkelt för att standarden på målning har sjunkit för lågt för att det skall vara trevligt att kolla på motståndaren armé. Du blir inte straffad om du inte ger armén lite kärlek, du blir belönad om du gör det. Vilket är precis vad som behövs för att folk ska ta tummen ur och lägga lite kärlek på armén.

Jag vet själv med mej att jag ofta inte lägger lika mycket energi på saker som ska med på en turnering som endast har "målnings-krav", jämfört med hur mycket kärlek dom får om det är målningspoäng på turneringen...och det är precis detta man vill uppnå med målningspoäng, att få dit snyggare arméer.
Senast redigerad av 1 DHettNeck, redigerad totalt 4 gånger.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Målningen på Gothcon

Inlägg av kombat »

Standarden är ju tämligen subjektiv och de felsta jag känner har inget problem med den standarden. Vad jag förstår var det ju snarare att det fanns omålade modeller som var det stora problemet.

eldrak
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 maj 2011, 19:03
Ort: Karlstad

Re: Målningen på Gothcon

Inlägg av eldrak »

kombat skrev:Som jag ställde frågan vilken bonus poäng skall jag få för att jag gillar att lägga tid på att spela spelet istället?
Poängen från att du vinner dina matcher?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Målningen på Gothcon

Inlägg av DHettNeck »

eldrak skrev:
kombat skrev:Som jag ställde frågan vilken bonus poäng skall jag få för att jag gillar att lägga tid på att spela spelet istället?
Poängen från att du vinner dina matcher?
+1 :lol:
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar