kommer inte in på svenska 40k

Allmänna frågor och info om webbsidan
loesh
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 okt 2008, 12:34

Re: kommer inte in på svenska 40k

Inlägg av loesh »

Jocke Rapp skrev:Jag har själv lite problem med forumet, men bara i Tapatalk på iPhone och trodde att problemet låg i appen. Det är ju inte alls bra att många har problem med att ladda in sajten även på flera olika webbläsare på datorn.

Jag kan försöka forska lite i det men jag uppskattar väldigt mycket om jag kunde få hjälp från alla er IT-nördar som hänger här!

Flyttar tråden till svenska40k.se
Kanske uppenbart, men brukar vara en bra början att tråla igenom lite loggar på server, typ apache loggen, access loggen och om man hittar nåt annat kul.
Har ingen koll på att drifta phpbb men lite låter det som att servern går i backen? Dvs. slutar serva under kortare stunder?

Hittar man inget så är det alltid en bra idé att ha övervakning på sin server, kanske övervaka mängden requests etc. har rätt risig koll på throttling etc. i apache men kanske nåt sånt som behöver skruvas på?

Iofs. låter det lite skumt att man 9 av 10 ggr inte skulle komma in på forumet. DNS problem kanske? Vore nice om nån kunde testa att typ pinga servern när man inte kan surfa på forumet. (ping svenska40k.se) och kanske köra en dig (dig svenska40k.se).

Kanske mest svammel men möjligt att man kan ta med sig nåt ifrån det iaf.

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: kommer inte in på svenska 40k

Inlägg av Snot »

Jocke Rapp skrev:Jag har själv lite problem med forumet, men bara i Tapatalk på iPhone och trodde att problemet låg i appen. Det är ju inte alls bra att många har problem med att ladda in sajten även på flera olika webbläsare på datorn.

Jag kan försöka forska lite i det men jag uppskattar väldigt mycket om jag kunde få hjälp från alla er IT-nördar som hänger här!

Flyttar tråden till svenska40k.se
Jag kan sätta upp en pingmonitor för att se uptime om du vill.

Till alla andra rekommenderar jag

downforeveryoneorjustme.com
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: kommer inte in på svenska 40k

Inlägg av Bengtsson den yngre »

down for everyone.jpg
(141.66 KiB) Nerladdad 857 gånger
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: kommer inte in på svenska 40k

Inlägg av Snot »

http://www.downforeveryoneorjustme.com/ funkar kalas för mig? testa isup.me annars, går till samma sida.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: kommer inte in på svenska 40k

Inlägg av Röde »

Jag har det problemet då och då när jag ska in på sidan eller när jag postar inlägg. Funkar oftast om jag backar och försöker igen. Chrome använder jag.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
jastor
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 jul 2010, 17:55

Re: kommer inte in på svenska 40k

Inlägg av jastor »

Mest troligt är det era DNS servrar som strular, alternativt dnscachet i datorn.

I windows kan ni prova att göra:
Start -> Kör -> cmd
Och i kommandoprompten skriva:
ipconfig /flushdns
Om det inte skulle hjälpa kan ni prova att använda googles dnsservrar istället
för eran internetleverantörs. Ipadresserna för dessa är:
8.8.4.4
8.8.8.8

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: kommer inte in på svenska 40k

Inlägg av Jocke Rapp »

Jastor: Du menar att det är de som inte kommer in på sidan som har problem, inte sajten?

eldrak
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 maj 2011, 19:03
Ort: Karlstad

Re: kommer inte in på svenska 40k

Inlägg av eldrak »

Har inga problem, kör FF på två olika datorer och IE på telefonen.

Användarvisningsbild
jastor
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 jul 2010, 17:55

Re: kommer inte in på svenska 40k

Inlägg av jastor »

Jocke Rapp skrev:Jastor: Du menar att det är de som inte kommer in på sidan som har problem, inte sajten?
Ja. Eller deras ISPs DNSservrar snarare som strular.

Det är iaf vad jag skulle gissa.


Edit:
Vad DNS servrar är och vad som händer när man surfar in på sidor:
När du ansluter till en adress (http://www.google.com tillexempel) så ansluter du inte direkt till google
utan du ansluter till det IP som är inställt att användas som DNS server. För det mesta handahålls
denna av din internetleverantör (men det går att ställa in att använda lite olika servrar). Din dator
frågar DNS servern: vilken IP adress har http://www.google.com och får svaret 209.85.137.147. Då först
börjar din dator ansluta till den ipadressen. För att saker ska gå snabbare så lagrar din dator i ett
cache ipadresserna för domäner du brukar ansluta till så att du inte ska behöva fråga dnsservern
varje gång.

Om nu mot förmodan det är nått fel på DNS servern du använder (att den är nere eller liknande) så
får du inget svar vilken IP adress en domän har så vet ju inte browsern vart den ska ansluta och säger
att sidan är nere. Det kan också hända att något annat är knas och att den säger helt fel ip.

Detta är väldigt grovt förenklat och ska egentligen räkna in en massa grejjer med NS (nameservrar)
som talar om för DNS servrar vilka ip en domän egentligen har. Om någon just ändrat och sagt att
"denna domän ska peka till detta IP" så ändrar man det i domänens nameserver. Sedan tar det ett tag
för en DNS att uppdatera sig med informationen från en nameserver så DNS servern kan fortfarande
vara inställd på att säga det gamla IPt.

Nu tror jag inte att det är ett IP byte som skett i nameservern utan snarare att folks DNS servrar strulat
och därmed kan prova att byta till googles DNS servrar som är relativt bra och snabba.


Ni kan ju prova själva när ni besöker nån adress: i firefox tex står det längst ner "Looking up dn.se.."
och sedan "Connecting to dn.se..". Looking up biten är när den frågar dnsservern vilket ip servern har.

Skriv svar