Länkar

Allmänna frågor och info om webbsidan
Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Länkar

Inlägg av Snot »

jag har trippelfingerklick för ny tab, fixa jocke :)
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Länkar

Inlägg av NilssonHarHund »

voigtan skrev:XHTML tillåter inte detta (även om man kan lösa det med javascript för att få en validerad kod), men idén är att det är upp till besökaren att bestämma om hon vill öppna sidan i ett nytt fönster eller inte.
Helt ok i html5 dock, som håller på att införas som standard.

Håller dock med om att det är dålig stil att öppna i nytt fönster utan att fråga, framför allt om man surfar med mobilen. Låt användaren bestämma med ctrl/cmd-klickande istället.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Länkar

Inlägg av Halvar »

det har varit när man använt mobilen jag har haft som mest problem med att det inte öppnas i ny flik. jag börjar sakta lära mig att hålla in ctrl när jag klickar på surfdatorn men jag har många bakslag. flikar är skiten i min bok.
Ja' än't bittä'!

voigtan
Inlägg: 74
Blev medlem: 13 jun 2011, 15:12

Länkar

Inlägg av voigtan »

NilssonHarHund skrev:
voigtan skrev:XHTML tillåter inte detta (även om man kan lösa det med javascript för att få en validerad kod), men idén är att det är upp till besökaren att bestämma om hon vill öppna sidan i ett nytt fönster eller inte.
Helt ok i html5 dock, som håller på att införas som standard.

Håller dock med om att det är dålig stil att öppna i nytt fönster utan att fråga, framför allt om man surfar med mobilen. Låt användaren bestämma med ctrl/cmd-klickande istället.
jo, men phpbb designen är xhtml ;)

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Länkar

Inlägg av Silversixx »

Samuel skrev:Men jag håller med Joakim och tycker att en länk borde öppnas i en ny flik. Där har du en anledning!
Jag håller med Samuel. Det är sjukt irriterande att skickas iväg nån annanstans när man trycker på en länk...

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Länkar

Inlägg av Jocke Rapp »

Halvar skrev:det har varit när man använt mobilen jag har haft som mest problem med att det inte öppnas i ny flik. jag börjar sakta lära mig att hålla in ctrl när jag klickar på surfdatorn men jag har många bakslag. flikar är skiten i min bok.
Men på mobilen har man ju en app att surfa i, då öppnas alltid länkar på ett annat ställe, eller?

Äh, får väl dra igång en poll eller nåt.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Länkar

Inlägg av Halvar »

jag är inte helt vän med den appen. får den inte alltid att gå till senast lästa meddelandet utan den hamnar automagiskt på sista sidan. eller hur det nu var, det var några veckor sen jag använde den.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar