Touren som SM?

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Touren som SM?

Inlägg av speedfreek »

Nu hejar jag på PS istället för alla andra. Och inte bara för att han har fler gröna gubbar än Jeppa.

Dante82
Inlägg: 416
Blev medlem: 26 apr 2010, 16:24
Ort: Umeå

Re: Touren som SM?

Inlägg av Dante82 »

Hittade denna tråd först nu men kan lägga min input nu ändå fast tråden svalnat.

I sammanhanget förespråkar jag i förhand satta kvalturneringar. Jag har svårt att se att de mindre turneringarna skulle få något slags lyft bara av ett eventuellt faktum att vid ett visst magiskt antal deltagare så får de erbjuda topp 3 en kvalplats till SM. Jag menar, Nisse Nybörjare eller Efraim Eremit från Yttersjöboda kommer nog inte komma till turneringen ändå, och om de gör det är det nog inte pga SM-kvalplatser. Den enda typen av spelare jag kan se att det skulle tilltala som inte hade kommit på turneringen ändå är spelare vars enda avsikt är att försöka nästla till sig en kvalplats och dessa spelare kan de väl lika gärna vara utan.
Dock så ser jag inte någon anledning att kvalturneringarna behöver vara begränsat till de största åtta eller vara lika många från år till år. Kanske att man har de två största norr, de två största i stockholms/ostkusttrakten och de två största i Göteborg/skåne/västkusttrakten som fasta kvalturneringar. Sedan har man två till sex kvalturneringar som är flytande där de turneringar som under året har varit tillräckligt stora får anmäla intresse om att vara en kvalturnering nästa år så får väl SMK Kommunikationsansvarig styra detta på ett bra sätt.

Tycker inte att lagturneringar ska ha någonting med kvalificering till en individuell tävling att göra heller.

Sedan om man kallar det för Tour-final eller SM spelar för mig inte så stor roll. Men varför inte pröva ha SM upplagt på detta sätt ett tag och se hur det faller. Fantasy har ju som sagt ett annat upplägg som har sina fördelar och nackdelar, och det är väl kul att pröva ett annat typ av upplägg i 40k så kan man ju jämföra.

Enda direktkvalande spelaren till SM enligt mitt tycke vara regerande mästaren. Som någon skrev tidigare så ska det mycket till för att man ska vara högt på rankingen utan att ha varit topp 5 i någon av kvalturneringarna, och är det så kan väl den personen få en eloge i turneringsflitighet istället för en kvalplats till SM.

Instämmer också i att ingen kommer att åka mer än en lokalbuss resa för att titta på SM. Det bästa vore i detta avseende att som redan nämnts hålla finalen tillsammans med en stor turnering, dock blir detta väldigt svårt då den i så fall skulle behövas flyttas runt mellan olika turneringar vilket gör det omöjligt att hålla gränserna för vilka kvalturneringar som hör till vilket SM.

Daniel
Co-arrangör Fantasia Fanatic

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: Touren som SM?

Inlägg av L3go »

lurkat lite i denna tråden och tänkte lägga till mina 0.02$.
varför inte göra som följande:
förslagsvis-lagom-mellanmjölk-turnering (vilken lämnar jag åt andra att bedömma) får stå som "officiellt" SM.
Vinnaren av SM och tour-finalen gör upp i "super-cup-finalen".
(lite som allsvenskan och svenska cupen)
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Touren som SM?

Inlägg av Hylander »

Jag är lite skeptisk men efter att läst tråden har jag följande tankar och slutsatser:

Denna ändring av SM kommer ske.
(under förutsättningen att Daniel får ihop lite folk så kommer det att bli ett nytt SM, Touren)

Istället för att kämpa emot så väljer jag att istället, den positiva inställningen, försöka påverka och har därmed PM:at Daniel om mitt intresse att medverka i gruppen.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Touren som SM?

Inlägg av speedfreek »

Hurra!

Skriv svar