SM 2014 - Ris och Ros

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Användarvisningsbild
GoB40k
Inlägg: 192
Blev medlem: 23 apr 2014, 14:19

SM 2014 - Ris och Ros

Inlägg av GoB40k »

Vi vill från GoBs sida tacka alla deltagare för att ni kom och förgyllde vår helg!

Vi vill väldigt gärna höra er sida av arrangemanget, både ris som ros, ge oss vad ni tål! :)



Några som vi vill tacka specifikt är:
Neil, vår domare, grymt jobb, evigt tacksamma!
Hylander, för grymt stöd genom hela tiden fram till SM, allas vår favoritgubbe!
Max, som gjorde fluffquizet och förgyllde vår lördagkväll!
Peter, som uppdaterade Twitter och forumet och satt i sekretariatet hela helgen.
Conny, vår egna MacGyver, mannen som spenderat 1000 arbetstimmar med att bygga terrängen på borden.
Michael Carl, vår egna MC, som löst lottning utan konstigheter trots avhopp och no-shows, helt enastående!
Daniel & Jon, som fixade med live streamen av matcherna, sista matchen särskilt var grymt jobbat!
Jimmie, vår kökschef som rullade runt allt i köket.
Anders och Josef, våra två volontärer och allt-i-allo som ställde upp hela helgen!


Samt våra sponsorer:
Une Gravyr
Gamemaniacs
Sverok
Studiefrämjandet
Studio Motljus

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: SM 2014 - Ris och Ros

Inlägg av Flygmaskin »

För mig som inte var där var ju streamen en höjdare. Det blev extra intressant i "finalen" när Daniel agerade kommentator. Till nästa gång kunde det vara ball med en stream från toppborden i båda turneringarna.
Människomat, till exempel spannmål.

Uhnis
Inlägg: 132
Blev medlem: 17 apr 2014, 09:58
Ort: Vaggeryd

Re: SM 2014 - Ris och Ros

Inlägg av Uhnis »

Ros

Att maten fanns på plats istället för att alla skulle gå iväg och äta , maten var verkligen jättegod .

Terrängen var jätte bra och de fanns got om LoS att gömma sig bakom

Jättepraktiskt med att kunna rapportera spelresultat och se parings i mobilen

Neil och Barret gjorde ett bra jobb som domare och gav snabba svar och fanns alltid ett stenkast bort , något jag gillade som Neil ofta gjorde var att säga att man skulle kolla i regelboken .

Fluff quizet med Glögg var jätte trevligt och kul :)

Ris

Ingen best painted

Hade vart bra om de redan innan fans utsatt ett straff för komma mer än 10 minuter försent till en match , hade kanske gjort att fler höll koll på schemat .



Ger dock Eventet 5 av 5 Lasguns

Bra jobbat alla GoB'are :D
GoB'are

Robin Uhnegård

Poet
Inlägg: 707
Blev medlem: 13 okt 2009, 08:16

Re: SM 2014 - Ris och Ros

Inlägg av Poet »

Ros:
Trevligt evenemang med sköna spelare.
Som tidigare nämt.. skönt med mat på plats =)
BRA TERRÄNG!!

Ris:
Att en viss incident rulades och följdes upp på felaktigt sätt. (Även om incidenten kanske inte hade behövt hända från första början)
Att jag inte vann ;)
Att det var dålig uppslutning till SM (Är dock inte ert fel)

Puss på er.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: SM 2014 - Ris och Ros

Inlägg av refabricated »

Fint arrat!

Mkt tjaffs och cirkus innan genomförandet och jag håller inte med i en del av era beslut. Men det praktiska genomförandet är flawless. Bord på plats, allt i tid, mat mm. Frågar man ngt så får man svar osv osv. GoB kan verkligen arra turneringar.

Ros
- Terräng, varierat och mkt stuffa att gömma saker bakom och spela runt. Variation mellan borden och man fick inte känslan att man spelade på samma bord under olika matcher.
- Allt runt om. Väloljad maskin ni kör med!
- Matchtiden, 3,5h kanske känns länge. Men spelar man en viktig match så kan det mkt väl krävas lite dommar insatser och då är den extra halvtimmen guld. Till vanliga turneringar så är 3h plenty, till SM så känns det bra med 30 extra minuter.
- Bilder på hur borden skall se ut. Detta är awesom och ngt andra borde fundera på att ta efter. Gissar att nu har en låda per bord och att bord återkommer i turneringar?

Ris
- Regler för terräng. Era 'steep hills' gör det nästan omöjligt att spela CC-armeer. I min match mot Mattias ställer jag mitt skytte uppe på en hög kulle, från denna ser jag typ allt. När han kommer och skall försöka charga mig så måste han dels ALLTID diffa och dels så skall han eskalera 5-6'' lodrät. står han base to base med mig så måste han fortf rulla en 8:a. Inte ok!
- Regler för pjäser inte 100% klargjorda innan listinskick mm. Tänker främst på Void shielden. Visst kan man inte tänka ut alla specialfall på liten tid. Men tillåt då inte modellen. Det är inte ok att komma till prestigefyllda turneringar och bil överraskad av rulings mm. eller att dessa rulings kommer efter listinskick. Tillåt bara sånt som ni har 100% koll på.

Kort, jag rosar er för ert hårda arbete på plats, det märks att ni tar arrande på allvar och vill vara bra på det. Jag risar er för att ni vill plocka in saker ni/ingen har riktigt koll på hur de funkar.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: SM 2014 - Ris och Ros

Inlägg av Pärssi »

Sveriges mest proffsigt genomförda 40K arr, någonsin, punkt.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: SM 2014 - Ris och Ros

Inlägg av Hylander »

Jag är hiskeligt nöjd med arrangemanget så vissa rossaker som jag hade nämnt för en annan turnering kommer inte med på listan för att annat var så mer klart lysande.

Riset är därmed mer av karaktären av att man kan, om man verkligen leter efter fel, hitta områden för förbättringar.

Ros:
* Lokalen - Inga problem med luft/ljus. Gott om plats nära till maten och sovplatser. Helt lysande.

* Maten - lagade mat till bra penning samt nära.

* Borden - Terrängen, häftena avställningsytor osv... en ren glädje.

* Sjukt imponerad av GoBs uppslutning som förening. Så många ideella arbetare.

Ris:
* Information - Iom schemaändring så bör det vara, i princip, övertydligt med när vi startar på söndagen.

* Mörklägga lite mer i sovsalen (på något sätt fixa fönstren)


Därefter är det kanske värt att skilja arret från SM med tanke på ris och ros. Denna delen är till SM gruppen.

Ros:
* Det blir bättre varje år som går.

Ris:
* Gör klara regler innan turneringen för: Förseningar, snabba resultat osv. Alltid bra att ha detta klart innan problemen uppstår.

* Nya figgar. SM skall spegla året, inte 7th ED utan året, och att ta med skumma saker som har tveksamma regler och ändrar spelet så kapitalt är fel. Alltså kör inte SM som testplatsen utan ha beprövade saker. (Ja Voidsheilden var är och kommer förbli ett riktigt misstag på detta SM)

Och till sist till oss som spelar.

Ros:
* Ni är alla trevliga och kramgoa. Men det kanske man kan förvänta sig då det krävs en viss intelligensnivå bara för att fatta spelet.

Ris:
* Allt tråkigt innan turneringen med lite tjafs om ihopslagning osv. Jag förstår att alla bara vill väl men ibland är det bättre att inte försöka rocka båten utan bara åka med och försöka göra det så roligt för sig och alla andra. Det brukar bli bättre då.

* Tänk lite mer på andra. Kom i tid. Var kry nog att faktiskt ge din motståndare en intressant match. Din motståndare har troligen (vilket bör vara huvudanledningen) kommit till turneringen för att tävla i 40k och då vill man inte få en uppgiven match i turn 2. Det är svårt att vinna 20-0 (jaja inte med en voidshield men ändå) så även om det går dåligt så kan man ge motståndaren svårigheter att ta full pott.


Jag tacka Jimmy, Kjelle och Johan (även Mattias som tyvärr inte kunde åka) för att de har gett mig lite motstånd på hemmaplan och fått fart på spelandet igen.

Till sist vill jag bara tacka er alla för en galet kul helg!
/P
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson
Inlägg: 887
Blev medlem: 13 maj 2009, 09:04
Ort: Varberg

Re: SM 2014 - Ris och Ros

Inlägg av Jimmy Johansson »

ROS

-Som vanligt är det fantastiskt med mat på plats och att slippa pizza hela helgen.

-Lokalen var riktigt bra, blev aldrig någon jobbig ljudvolym eller riktigt dålig luft heller.

-NIEL! Underbart att kunna leta reda på Niel och reda ut regelfrågor. Även om det väldigt ofta var simpla saker som snabbt hade lösts om man bara hade plockat upp regelboken :P.

-Michael Carls lottningsystem såklart!

-Att ni faktiskt vågade göra något angående incidenten. Sedan exakt vad man skall göra är en annan historia. Självklart vore det optimalt om det på förhand fanns information om hur man hanterar allt liknande som förseningar, om någon inte dyker upp o.s.v.

-Mina motståndare! Jag hade 5 riktigt kul matcher, även om det kanske inte var jag som rullade så mycket tärning i matchen mot Samuel (bortsett från saves då...). Hoppas att mina m

-Mission hade en bra variation på fokus, samtidigt som Tactical Objectives var viktiga att plocka in.

-Terrängen var bra, varierad och vacker att se på.

RIS

-Låga målningskrav och inga nivåer med målningspoäng.

-Vissa riktigt branta kullar som inte var impassable skapar udda situationer precis som Olof nämner.


+/-
Formatet var väldigt ovant, dock förvånansvärt skoj. Många matcher är invisibilty mer eller mindre helt avgörande för resultatet, vilket kanske inte känns så rimligt.

Även om min void shield var helt fantastisk i 3 av mina matcher, eller snarare just för hur stor påverkan den faktiskt hade så blir den lite skev. Säkerligen då också till stor del för att många säkerligen inte byggde listor med den i åtanke. Hade bara reglerna varit bra skrivna hade jag nog kunnat tänka mig att den kan vara okej dock.

----

Sedan var det en härlig upplevelse att få besöka Kulturhuset och se hur levande det verkar vara. Hoppas verkligen att ni får fortsätta med den nuvarande organisationen och utan kommunalt styre.

Vi från TOK lär säkerligen dyka upp när det är dags turnering igen!
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: SM 2014 - Ris och Ros

Inlägg av Hylander »

refabricated skrev: - Regler för terräng. Era 'steep hills' gör det nästan omöjligt att spela CC-armeer. I min match mot Mattias ställer jag mitt skytte uppe på en hög kulle, från denna ser jag typ allt. När han kommer och skall försöka charga mig så måste han dels ALLTID diffa och dels så skall han eskalera 5-6'' lodrät. står han base to base med mig så måste han fortf rulla en 8:a. Inte ok!
Jag vet att detta inte är en diskussionstråd men jag kan bara inte undgå denna då Jimmy också tar upp det.

* Regelboken är glasklar på hur 'steep hills' funkar så det behöver vi inte gå in på. Dvs diff + mät sträckan.

* Höga kullar kan man då kanske undvika men då blir det snabbt mindre LoS blockers. Om man gör dem impass istället så kan skimmer stå på dem och det blir än värre att charga.

* Slutsatsen blir att antingen gör man väldigt stora kullar som sluttar lite, men det är oftast mycket svårt att spela med då modeller tenderar att välta. Eller så får man ha stora väggar som täcker LoS men är såpass smala så man inte kan placera något ovanpå dem. Det senare är väl lite tråkigt rent estetiskt om man har ett skogsbord tex..
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: SM 2014 - Ris och Ros

Inlägg av Papa D »

OK, det är väl lika bra att adressera den rosa elefanten. Eftersom det är jag som är den rosa elefanten. Innan jag gör det vill jag dock tacka GoB för ett på det hela taget bra arr.

Bakgrundsfakta:

Jag och min bror jimmy har spelat och slagit exakt denna match massa ggr, båda vet hur den match som är i fråga går i KP primary. Får jag fortune vinner jag något, får jag det inte vinner jimmy något. Historiskt har jag vunnit 13-7 i snitt och jimmy vunnit 12-8.

Bakgrundsfakta 2. Det skakas hand vid bord hela tiden, många matcher skakas tidigt när en motståndare inte tycker att det känns roligt eller allt går dåligt och man vill ge upp. När exakt i en match är det ok att skaka??

Bakgrundsfakta 3. Jag hatar skakningar.

Bakgrundsfakta 4. De jag hatar mer än skakningar är att spela matcher som motståndaren inte vill spela eller samma jävla match för 4ggn på 1 vecka.

Bakgrundsfakta 5. Ingenstans var det adresserat att detta INTE är ok, och alla erfarna spelare vet att de kan skakas lite här och där, dvs inget HELT OKÄNT fenomen som jimmy och jag hitta på....

Incidenten.

Jimmy va seg som fan, jag va ganska omotiverad att spela just den matchen vi skulle spela dvs, kp mission Som vi spelat och slagit tärning runt massa ggr. Jimmy fråga om jag ville skaka så vi kunde ta en spa, duscha fräscha till oss lite för trevliga quiz aktiviteter. (jag är i principp emot detta, läs ovan) så jag gick med på det om jag fick 13-7 om jag slog fortune och 8-12 om jag inte slog fortune.
Så va det klart med detta, vi rapportera in det och gick och tog en dusch, en drink och lite shut eye. Sen kom vi ner till middag och quiz och fick reda på att vårt resultat blivit 10-10, kl är nu 20:30? Och alla matcher är klara. Min kommentar på detta va att vi måste kunna lösa detta resultat för den enda som straffas är jag. Ett förslag va att jag och jimmy sket i quiz och gick och körde matchen. Jimmy som vet att han förlorar denna match under dessa omständigheter argumenterad också för att 10-10 var ett orimligt resultat.

Detta leder tillslut till att jag blir sur som fan, för jag tycker att bara jag blir straffad och tappar 3p och jag tycker att slutsatsen och lusten att kommunicera och lösa situationen inte fanns. Därför som 2:a i turneringen kliver jag av. Jag kliver alltså inte av för att det går dåligt eller annan anledning än att om det är omöjligt att lösa situationer så har jag ingen lust att deltaga.

Lösning:

Framgent, skulle jag uppskatta om man går ut med information och om någon gör fel, att man kan ta en diskussion och hitta en lösning på problemet. I detta fall kunde matchen utan problem spelats då de va den sista matchen på dagen.

Tycker man att "skaka" är ett problem måste det konsekvent straffas inte bara för 1 person. Och det måste ha kommunicerats innan. Jag har inga problem med att det totalt bannas och att alla som skakar får 0-0 så länge det kommuniceras och efterlevs i alla matcher, ALLTID. Inte bara för en eller ett par personer.

Alla har helt rätt att tycka att jag är tramsig, barnslig, eller att jag inte agerade sportsmannamässigt. Som jag ser det fick jag godtyckliga -3p utan motivation.. jimmy fick +3p utan motivering, känns som det finns en vinnare och förlorare här. När man så blant skiter i tid och engagemang från min sida tar jag hellre sov morgon nästa dag.

Nu kan alla så klart hävda att jag och jimmy sket i turneringsarrangörernas engagemang osv, helt i sin rätt. Men jag va ok med att ta dialogen och spela matchen för att lösa konflikten, jag sa inte lagt kort ligger.

Så nu är den rosa elefanten adresserad.

Ris
Dom beslut som inte kunde diskuteras
Lite saker skulle inte kommit igenom begränsningarna, men generellt, va de bra med varierade listor i SM och jämna matcher.

Ros
Grym turnering,
Kul med live feed
Va ganska kul att va kommentator, svår match att ge tips i, sjukt tight.
Bra lokal
Bra med mat på plats
Bra motståndare
Bra terräng
Bra med info vid borden asså mission pack osv
Bra med bordsplaceringen så båda fick avlastningsyta..

Mvh

Papa D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Skriv svar