Köpt lite äldre grejor, behöver lite hjälp innan målning.

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Kabal
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jun 2015, 20:28

Köpt lite äldre grejor, behöver lite hjälp innan målning.

Inlägg av Kabal »

Hej, jag har sedan några år tänkt att det vore roligt att börja med figurmålning och har idag fått tag i en hel del äldre warhammer 40k saker som jag tänkte ge mig på den närmaste tiden.
Jag har lite koll på några uttryck och saker och tänkte att det bästa vore om jag frågade de mer vana hobbyisterna om hjälp.

Jag har köpt en del blandade saker, spacemarines, chaos marines, eldars. Med lite medföljande smått och gott, saker som inte är ihopbyggda och en hel del som är målad för länge sedan i varierande skick. Ingår en elder swooper(?) och 2 chaos bikes samt en chaos tank.
Eldar är de svåraste delarna för mig då jag inte vet skillnaden på olika detaljer som hjälmar osv.


0. Är det några av dessa delar eller lådor som skulle vara intressanta för de som hållit på längre än jag?

1. Hur ska jag göra för att få bort färgen på de målade figurerna? Vissa är i tenn/bly och vissa är i plast av två olika slag, rädd för att använda något som skadar figurerna.

2. Bör/kan jag försöka lösa upp limmet på redan limmade delar/figurer för att justera och måla dessa bättre själv?

3. Bör jag magnetisera olika delar och isf vilka? Eller gäller detta bara större figurer?

4. Vilka färger och penslar bör jag köpa och varifrån?

5. Om jag i framtiden skulle vilja spela med mina figurer hur väljer jag redan nu vilka av dom som ska tilldelas vissa vapen?

6. Jag läser att det finns något som kallas conversions, vad innefattar detta exakt och hur påverkar det

7. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig att identifiera vissa mindre delar som jag är osäker på vart de egentligen hör (då många av delarna var sammanblandade)?


Lägger upp två bilder på mitt kap idag och tacksam för hjälp och stöd så kommer jag försöka kolla in tråden under kvällarna framöver.
Har lagt ned de flesta figurerna i lådorna på bilden men kan gärna ställa upp med bilder framöver.

https://www.dropbox.com/sc/w1b42izwqzcn ... bDQBp7gGLa


Tacksam för alla tips och all hjälp. :)

Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: Köpt lite äldre grejor, behöver lite hjälp innan målning

Inlägg av Naz87 »

Kabal skrev:
0. Är det några av dessa delar eller lådor som skulle vara intressanta för de som hållit på längre än jag?

1. Hur ska jag göra för att få bort färgen på de målade figurerna? Vissa är i tenn/bly och vissa är i plast av två olika slag, rädd för att använda något som skadar figurerna.

2. Bör/kan jag försöka lösa upp limmet på redan limmade delar/figurer för att justera och måla dessa bättre själv?

3. Bör jag magnetisera olika delar och isf vilka? Eller gäller detta bara större figurer?

4. Vilka färger och penslar bör jag köpa och varifrån?

5. Om jag i framtiden skulle vilja spela med mina figurer hur väljer jag redan nu vilka av dom som ska tilldelas vissa vapen?

6. Jag läser att det finns något som kallas conversions, vad innefattar detta exakt och hur påverkar det

7. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig att identifiera vissa mindre delar som jag är osäker på vart de egentligen hör (då många av delarna var sammanblandade)?
0. Det finns det säkert, men det är svårt att säga utan bättre bilder ;)

1.Bromsolja och tandborste fungerar på det mesta. Kan bli kladdigt dock

2.Jag skulle undvika detta om det inte är åthelvete limmat. lättare på metall än plast. Metall gubbar kan man lägga i frysen och sedan försiktigt knäcka av delarna. Medas plast är det nog bättre att skära isär delarna.

3.Magnetisering är upp till var och en. Dom två vanligaste anledningarna att magnetisera är för transport (stora modeller är lättare att transportera i mindre delar) och av ekonomiska själ (det är billigare att ha en gubbe som kan ha olika vapen än två gubbar med vapnen fast limmade.

4. Detta är väldigt individuellt personligen tycker jag Games Workshops pensla är helt okej. inte för dyra och gör jobbet bra så länge man tar hand om dom. samma sak med deras färger. Sedan finns Army Painter, Vallejo och P3 för att nämna ett par märken som fungerar bra.

5. Då behöver du aktuell armés codex. där all information vilka vapen olika gubbar kan ha och hur många poäng dessa kostar.

6. conversions innebär att du har ändrat orginal gubben på något sätt. allt från att byta vapen eller huvud på honom till att sätta massa bling på honom och byta hans varg till en grip ;)

7. det finns massa kunskap på forumet. lägg ut delarna på ett papper med en siffra brevid och lägg ut en bild här, så kommer du nog snart veta inte bara vilken gubbe den kommer ifrån utan vilket år den kom ut och vem som skulpterade den ;)

Hoppas detta ger lite svar på dina ganska (Väldigt) breda frågor ;)

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Köpt lite äldre grejor, behöver lite hjälp innan målning

Inlägg av NilssonHarHund »

0. Det mesta av det du har verkar vara från runt 95-99. Förmodligen inte särskilt intressant för andra, eftersom det är figurer det trots åldern finns i överflöd av.
1. Koncentrerad grönsåpa alt t-röd i ett dygn, därefter tandborste.
2. Troligen superlim på så gamla figurer. Lägg i frysen en stund för att försvaga fogen. Därefter bryt loss med fingrarna. Så länge det inte är delar som täcker varandra lär det inte behövas dock.
3. Som nybörjare och med de figurer du ser ut att ha: nej.
4. Gw:s "base" och "wash"-sortiment är perfekt för nybörjare. Den första täcker bra och den sista ger bra djup för lite ansträngning. Man behöver i regel större penslar än man som nybörjare tror. Skaffa en basecoat brush och en detail brush.
5. Det är för tidigt att säga egentligen. Grundtips: utrusta så många som möjligt med "vanliga" vapen, för de udda vapnen finns det nästan alltid restriktioner på.
6. Oftast att byta bitar mellan olika kit för att få till unika kombinationer. Ibland att såga av armar eller huvuden och byta mot något annat. I avancerade fall skulptera själv.
7. Posta detaljbilder så hjälper vi dig.

Edit: 4: det allra viktigaste är att spraya med grundfärg, gärna svart om du inte tänkt måla dem ljusgrå eller gula, för i så fall är nog vit att föredra. Svart grund ger gratis skuggor och en bra yta för färgen att fästa.

Kabal
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jun 2015, 20:28

Re: Köpt lite äldre grejor, behöver lite hjälp innan målning

Inlägg av Kabal »

Tack så mycket för bra hjälp och stöd, trevligt att ha någon som visar intresse och förhoppningsvis får det mig att komma igång snabbt. Känner att jag börjar fastna i att vilja få 'rätt' typ av saker på alla figurer så ska försöka komma igång med att rensa bort färg de sämts målade karaktärerna osv.
Har några nya bilder, de inte blev så bra som jag hade hoppats men visar lite bättre vad det är för typ av saker jag fått tag på. Fortfarande ligger det mesta i lådorna.
Ska försöka jaga rätt på den enda gubben jag målat tidigare och som ligger i bakhuvudet på mig så jag får se om jag verkligen lyckades så bra som jag tyckte ;

https://www.dropbox.com/sh/cbsjfpmhg2hn ... SlhSa?dl=0

Tacksam för kommentarer och fortsatt pepp från de hugade. :)

*edit* Någon som vet mer om backpacksen som ligger nära demon-killen som håller i ett vapen med en tentakel eller de som sitter på de vit-svarta spacemarines eller om demonkaraktärerna i tenn?

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Köpt lite äldre grejor, behöver lite hjälp innan målning

Inlägg av Röde »

Backpacksen är csm standard av äldre modell. De på marines är också standard av äldre modell.

Ser inga demon karaktärer däremot två vanliga csm och Abaddon...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Köpt lite äldre grejor, behöver lite hjälp i

Inlägg av Jonke »

Ser ut som att du har ett ex av det gamla mutations spruet, det kan nog vara av intresse hos vissa samlare (tentakelarmen, det huvudet, den delade kloarmen mm kommer därifrån).

Med de figurer som du har behöver du inte bekymra dig så mycket för att få på 'rätt' utrustning, kör bara på med att bygga och måla för att känna på vad du gillar.

Skriv svar