Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

Orkade inte bygga något idag, nästa steg är nämligen att såga och snickra och dona.
Jag tog 2 nya bilder istället, bara för att det är roligt att sätta ut modeller, fantisera om ett scenario, göra ljud och ta fina bilder! :wub:
(Jag är 35 år btw)


Bild


Bild

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: Captains Corner

Inlägg av L3go »

Kaptenen skrev: /.../ bara för att det är roligt att sätta ut modeller, fantisera om ett scenario, göra ljud och ta fina bilder! :wub:
(Jag är 35 år btw)
/.../
Den typen av nördighet har ingen åldergräns (skrivet av en 38-åring) ;)
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Captains Corner

Inlägg av Ismeno »

Walk towards the light.......

Känner igen det där beteendet alltför väl, det upphör inte för att man fyllt 40 kan jag meddela. :D


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Captains Corner

Inlägg av Nurgle »

Jösses vad häftigt! Tänk om man kunde spela i mörker med bara symboler som lyser upp brädet på det sättet? Night fight fast på riktigt. Modellerna gör sig riktigt bra i underbelysningen.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

L3go skrev:Den typen av nördighet har ingen åldergräns (skrivet av en 38-åring) ;)
Ismeno skrev:Känner igen det där beteendet alltför väl, det upphör inte för att man fyllt 40 kan jag meddela. :D
Känns tryggt att veta! Peter Pan är vi allihopa! :mrgreen:
Nurgle skrev:Jösses vad häftigt! Tänk om man kunde spela i mörker med bara symboler som lyser upp brädet på det sättet? Night fight fast på riktigt. Modellerna gör sig riktigt bra i underbelysningen.
Tack!
Och ja, aplar vad coolt med ett helt bräde med bara underbelysning!

________________________


Måndag 18e Januari

Lite WIP's från de senaste veckorna, det går framåt!

Bild
Mjölkkartonger is the Shit! Vaxbehandlade, i bra tjocklek och något som det finns mängder av här hemma!
Det var en hel del pyssel att få ihop det, men med facit i hand är jag nöjd att jag tog den svårare vägen med en mosaik jämfört med att bara göra en målning i taket.


Bild
Runt om mosaiken så har jag stipplat på spackel med en stor målarpensel för att få textur, sen målade jag allt vitt. Mosaiken ska få färg, men taket förblir vitt.
Min teori var att iom att allt annat är mörkt så kommer ljuset underifrån att reflektera uppljuset på det vita så att det ser ut som om även taket lyser!


Bild
Ramen av mjölkkartonger grusades och målades svart. Den ska drybrushas till att bli samma grå sten som pelarna senare.


Bild
Ljustest! Taket ligger på plats med pluggar uppe på varje pelare, jag tror det här blir bra när det är klart! Runan syns inte så bra nu, den behöver färg.


Bild
Jag beställde transparent plast för att ge ljuset färg. Grönt, blått, gult och rött. Beställde dock för smått, så här på testet ligger det både grönt och blått plast på ljusplattan. Det ser helt ok ut i den här vinkeln, men inte mer uppifrån.
Jag har beställt mer plast, borde få det i veckan! Måste säga att jag är nöjd med effekten av hur ljuset reflekteras i det vita taket!


Bild
Planen var att måla runan starkt lila, men Clas Ohlson lurade mig. Färgen utanpå tuben på deras lila akrylfärg är mycket ljusare än vad färgen är i verkligheten, den blir så mörk att den nästan ser svart ut.
Jag målade då över de bitar jag gjort med Xereus Purple, men upptäckte halvvägs genom det projektet att det såg ganska snyggt ut med olika nyanser av lila på mosaiken. Några fick även Genestealer Purple för än mer nyansskillnader, så nu ska jag göra hela runan i dessa 3 nyanser, jag tyckte det blev lite liv i luckan.
Att måla mosaiken är tidsödande. Flera tunna lager och noga som tusan för att inte kladda på skarvarna, sedan städa med vit färg eftersom jag ändå kladdar på skarvarna.. :lol:

Jag siktar på att måla klart hela runan under veckan, sedan blir det roligare! Då ska jag borra och snickra träterasser som ska gå längst kanten på nuvarande taket!

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Captains Corner

Inlägg av RUNE »

Tidskrävande kanske att måla mosaiken som du gör men jäklar vad det blir snyggt. :wub:
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

GeneralKriek
Inlägg: 79
Blev medlem: 04 sep 2015, 07:55
Ort: Stockholm

Re: Captains Corner

Inlägg av GeneralKriek »

Man blir glad i pappahjärtat av å se att trots åren går å man har barn så kan man ändå hålla hobbyn vid liv!
Har två barn själv å den stora ville måla sin första warhammer idag, han är tre år. Tror du jag blev lycklig eller:D!!!?

Btw dina modeller, disciplin å roliga blogg i allmänt gör att man vill sätta sig ner å maraton måla!:D
Jag kommer inom en relativt snar framtid alliera in lite demoner. Planen med dessa efter å ha sett ditt lysande färgschema har inspirerat mig till en målarblogg i liknande anda å glada pastellfärger.

Har du något tips på färger till nurgledemoner som ska lysa som lyktstolpar på planen?:D du kör ardcoat på huden när den är färdigmålad va??
//en glad nykomling på 40k arenan!
Husmor för Den Of Evil Stockholm
Vill köra turneringar men måste måla klart bara xD..

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

RUNE skrev:Tidskrävande kanske att måla mosaiken som du gör men jäklar vad det blir snyggt. :wub:
GeneralKriek skrev:Btw dina modeller, disciplin å roliga blogg i allmänt gör att man vill sätta sig ner å maraton måla!:D
Tack! :D
GeneralKriek skrev:Har du något tips på färger till nurgledemoner som ska lysa som lyktstolpar på planen?:D du kör ardcoat på huden när den är färdigmålad va??
Oj.. lysande är svårt. Jo jag ardcoatar huden på mina Tyranider, jag vill att de ska se slemmiga ut!
Det går inte att måla lysande, men det går att måla så att ögat tror att modellerna lyser. Det måste finnas en kontrast.
Ex: En helt vit gubbe lyser inte, den ser bara vit ut.
Välj några mörka färger för baser, vapen etc och sedan någon riktigt klar till huden så att den verkligen poppar!

__________________________________


Måndag 25e Januari 2016

Kung Théodens rustning i Sagan om Ringen-filmerna har läder på insidan och mönster på lädret.
Det syns inte i filmen överhuvudtaget. Bernard Hill som spelar Théoden älskade det. Han sa att han behövde inte tänka på att spela Kung när han kände sig som en, mönstret syntes inte men det gav honom en fantastisk känsla.

Takmosaiken kommer inte att synas när du tittar ut över brädet. Innertaket kommer att vara för långt ner.
Men likt Bernard Hill så är det känslan av att jag vet att innertaket med sin runa är en värdig syster till golvet därunder som betyder mest. Med 100-tals golvplattor och en lysande runa mellan höga stenkolonner så skulle det inte vara komplett med ett enkelt tak, så skulle ingen bygga ett tempel åt gudarna, jag skulle inte vara nöjd.
Nu känns det bra! :wub:


Bild
Mjölpaketer.. :mrgreen:


I veckan kom även andra sändningen av färgat plast, så nu kan jag göra runan gul, röd, grön eller blå!
Jag har inte provat alla färgerna ännu, men grönt fungerar ju absolut - Både mot pelarna och mot taket!

Bild

Bild
Iiiiip känner sig liten men trygg.


Med det så var det dolda templet under stora pyramiden klart! :mrgreen:
Jag har nu börjat bygga på trädäcket som ska gå runt om templet och klurat en del på hur repstegarna ska se ut och hur de ska fästas.

Bild
8mm blomsterpinnar som tvärbjälkar

Bild
5mm blomsterpinnar som reglar.

Sist ska själva trädäcket på, vilket byggs av kaffepinnar :mrgreen:

Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: Captains Corner

Inlägg av Naz87 »

Det är så läckert att man önskar man själv var 28mm så man kunde promenera runt i dina fantastiska miljöer!

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

Naz87 skrev:Det är så läckert att man önskar man själv var 28mm så man kunde promenera runt i dina fantastiska miljöer!
Stort tack!! :wub:
___________________________

Onsdag 27e Januari 2016


"Bjälkar och reglar" på plats! Dags att bygga trädäck!

Bild
Med ömtåliga veka blompinnar på sidorna så försvann mitt sätt att bära plattan.. Jag satte 2 handtag på insidorna, jag tror det kommer att fungera. Måste hitta någon slags kroklösning också så att jag kan hänga plattan på garageväggen, att ställa den på högkant går inte längre..


Bild
Det vita på ramen är stipplat spackel. Ramen syns lite här och där så jag kommer att måla den brun som jorden på pyramiden ovanpå, spacklet ger en textur och döljer träreglarnas mönstring.
Bara skitmycket pinnar kvar att lägga! :mrgreen:


Bild
Saft och bulle på nya trädäcket? Alla alver är välkomna.


Bild
Jag kunde lagt kaffepinnarna kloss an till varandra, men med glipor blir det sköna ljuseffekter! :D

Skriv svar