En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

RUNE skrev:Jag tycker det blev bra!
Såvitt jag vet är där två skolor inom att måla svart. Den ena är drybrush (ofta med inks för att det inte ska bli för grått) och den andra är skarpa, gråvita High Lights endast.
Min erfarenhet är att skarpa high lights är skitsvåra att få till snyggt. Men mer lämpligt på t.ex. Space Marines eftersom där är släta ytor. På mer strukturerade figurer så tycker jag drybrush är överlägset.
Tycker fanan blev snygg. Väldigt levande. Väl värt de tre timmarna. ;) Min högst personliga åsikt är att fransarna borde ha en avvikande färg. Själv tänker jag guldfärgad eller möjligen beige/vit men det är bara fråga om tycke och smak. Men fana ska man ha till sin Imperial Guard (Fortfarande i full Dino-mode här.) armé. Det hör till.
Tack för feedbacken Dinopappan och kul att du gillar det. Och håller helt med kring de olika skolorna. Drybrush är något man ofta tittar snett på. Oförtjänt enligt mitt tycke - det är ett bra verktyg för lite mer mediokra målare som jag att ändå producera snygga grejer i rimlig tid. Edge highlight tar enormt mycket längre tid för att bli bra och är förbehållet de allra finaste modellerna eller vissa detaljer.
Och även drybrush är i sig en liten konst. Sådana saker som att ha en tillräckligt liten och välbehållen pensel för mindre detaljer. Eller ibland drybrusha led vanlig pensel.

Angående bannern så har du helt rätt! Det lustiga är att jag tänkte på just fransarna igår kväll. Kom nog inte så mycket längre än att jag önskade tydligare kontraster och funderade på ett varv till med wash på den delen. Men du har ju helt rätt - det ska vara en annan färg! Jättebra tips!
Guld är bra för det följer färgschemat. Å andra sidan kan guld på trimmen ta över och dominera bannern.
Beige kan bli lite mjukare men kan också krocka med övriga beigea element i flaggan och förvirra kring olika material men lite samma färg. Nånting ska göras men måste nog steka lite på vad... Hmmm...

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av Elevatorlake »

Snyggt och effektfullt färgschema! Jag gillar också svartklädda elitsoldater med röda ögon, de ser så härligt elaka ut att man inte vet om de är där för att rädda en eller döda en :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Elevatorlake skrev:Snyggt och effektfullt färgschema! Jag gillar också svartklädda elitsoldater med röda ögon, de ser så härligt elaka ut att man inte vet om de är där för att rädda en eller döda en :)

Tack :wub: Och visst är det ballt! Tänker precis som du. Invånarna på planeten X vet inte riktigt om de ska fortsätta gömma sig i skogen eller våga sig fram. Lite som Imperiet i sin helhet - är de good guys eller inte?

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Holy crap vad soldater!

Image

Image

Nu är alla soldater klara! Saknas två officerare att måla upp.
Jädrar vad många modeller det blev! Måste få till ett gruppfoto sen med de tre pansarvagnarna och Imperieknekten. Typiskt GW, de har ju lyckats tvinga mig till att spela en arme som ser ut som en också.

Enda problemet nu är hur jag ska få plats med allt i väskan. Och magnetisera en knight i midjan post assembly.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av Elevatorlake »

Nurgle skrev:
Elevatorlake skrev:Snyggt och effektfullt färgschema! Jag gillar också svartklädda elitsoldater med röda ögon, de ser så härligt elaka ut att man inte vet om de är där för att rädda en eller döda en :)

Tack :wub: Och visst är det ballt! Tänker precis som du. Invånarna på planeten X vet inte riktigt om de ska fortsätta gömma sig i skogen eller våga sig fram. Lite som Imperiet i sin helhet - är de good guys eller inte?
There is no good or evil, there are only those who are loyal to the Emperor and those who are not :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av RUNE »

Snygga! Horder med soldater i en Warhammer 40K armé, finns det något vackrare? När jag började med IG för tio-femton år sedan så hade jag artwork:en i bakhuvudet med led efter led av soldater understödda av stridsvagnar. Kött och stål konceptet. Jag "hordade" aldrig upp mina IG och de blev aldrig riktigt bra på spelplanen. 50-60 man är inte direkt en hord och ungefär där dog mitt intresse att måla upp Guardsmen. Men bara det faktum att man kan ställa upp alla plastsoldaterna i raka led på vardagsrumsgolvet och hålla inspirerande tal för de inför turneringar, medan stridsvagnarna står uppställda på parad är ju ett stort plus. Öhh... fast det gör man aldrig förstås. Det skulle ju vara rubbat. ;)
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

RUNE skrev:Snygga! Horder med soldater i en Warhammer 40K armé, finns det något vackrare? När jag började med IG för tio-femton år sedan så hade jag artwork:en i bakhuvudet med led efter led av soldater understödda av stridsvagnar. Kött och stål konceptet. Jag "hordade" aldrig upp mina IG och de blev aldrig riktigt bra på spelplanen. 50-60 man är inte direkt en hord och ungefär där dog mitt intresse att måla upp Guardsmen. Men bara det faktum att man kan ställa upp alla plastsoldaterna i raka led på vardagsrumsgolvet och hålla inspirerande tal för de inför turneringar, medan stridsvagnarna står uppställda på parad är ju ett stort plus. Öhh... fast det gör man aldrig förstås. Det skulle ju vara rubbat. ;)
Så mycket som jag skrattade när jag läste detta har jag inte gjort på väldigt, väldigt länge. Funny because it’s true. Frugan brukar ta bilder av mig när jag postar gubbarna pch kalla min knasboll.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

En klockad arme!

Körde turnering med denna armé;

Image

Totalt 73 modeller. Eftersom ett av mina hobbymål var att bli snabbare sist jag satte några mål, bestämde jag mig för att testa klockan. Visade sig att jag hade tid kvar i alla matcher jag klockade.

Image

Är sjukt nöjd med att all målning var klar dagen innan avfärd.

Image

Extra kul var att två matcher var med dark eldar, som jag har på baserna.

Image

GWs regler fungerar verkligen - just nu ser arméer ut som arméer med allt vad det innebär.

Image

Image

Image

Image
Senast redigerad av 1 Nurgle, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av RUNE »

Härlig armé. Jag får tankar på att invadera ett grannland bara jag tittar på den. :D

Såg den grönmålade tjejen med läsplattan. Antar du kör henne som psyker? Eller som Master of ordenace? Är det möjligen en Raging heros-figur?
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

RUNE skrev:Härlig armé. Jag får tankar på att invadera ett grannland bara jag tittar på den. :D

Såg den grönmålade tjejen med läsplattan. Antar du kör henne som psyker? Eller som Master of ordenace? Är det möjligen en Raging heros-figur?
Tack så mycket! Jo jag är nöjd med att ha en målad armé även om allt inte är målat av mig och jag fick snabba upp processen en del. Men lyckades med att måla 53 modeller på fyra veckor - det är jag riktigt nöjd med :)

Alternativt kan man ju invadera grannen. Ställa upp modellerna utanför dörren och ringa på :)

Kvinnan i grönt är mycket riktigt Raging heroes. Jag köpte henne först för att vara en master of ordnance. För psychers har jag tre andra tjejer som passar väldigt bra för det. Men i denna listan fick hon vara en platoon commander. Jag ville först göra henne till company commander men gav in i sista stund för tävlingsdjävulen. Eftersom hon inte har ett chainsword skulle jag missat den extra attacken som min ”riktiga” company commander har. Detta eftersom jag körde strikt wysiwyg på mig själv. Vilket också ledde till att min commissar fick köpa ett powersword. Visserligen bara 4 pts men wysiwyg är viktigt tycker jag. Även om jag har full förståelse för att man inte orkar byta delar på varenda gubbe så vill jag själv ha det så mycket som möjligt. Blir också enklare för alla när man spelar.

Skriv svar