Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Captains Corner

Inlägg av Nurgle »

Oooh jag älskar hela bunten! Så grymt exekverat och häftigt att se allt komma samman när alla modellerna är samlade. Känner igen mig i detta med fotograferingen. Jag ser det dock som en stor fördel att man i efterhand kan se var det gått fel. Så länge det går att släppa och ta med lärpunkten till nästa modell är det bara bra tänker jag.

Inspirerande med frihanden på bannern också. Kanske ska prova det vid tillfälle.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Captains Corner

Inlägg av Flogger »

Alltså den där kaosstjärnan :o :shock: :wub:
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

Nurgle skrev:
28 dec 2019, 02:49
Oooh jag älskar hela bunten! Så grymt exekverat och häftigt att se allt komma samman när alla modellerna är samlade. Känner igen mig i detta med fotograferingen. Jag ser det dock som en stor fördel att man i efterhand kan se var det gått fel. Så länge det går att släppa och ta med lärpunkten till nästa modell är det bara bra tänker jag.

Inspirerande med frihanden på bannern också. Kanske ska prova det vid tillfälle.
Flogger skrev:
29 dec 2019, 09:58
Alltså den där kaosstjärnan :o :shock: :wub:
Tack! :)

__________________________

Upp i luften över stan, luftens hjältar hela dan!


Bild
Heldrake bas

Basen klar, nu blire drake för hela slanten framöver!

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Captains Corner

Inlägg av RUNE »

Jag tycker att just gruppfotot ger en bra sammanfattning av vad jag gillar med armén. Där är några minst sagt unika snöflingor i gänget men allting binds ändå samman i ett gemensamt färgtema. Precis som jag vill ha det. Dessutom framgår det med all önskvärd tydlighet att det är en grupp speciella snubbar från Tallkottens särskola. Härligt!
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

RUNE skrev:
30 dec 2019, 20:53
Jag tycker att just gruppfotot ger en bra sammanfattning av vad jag gillar med armén. Där är några minst sagt unika snöflingor i gänget men allting binds ändå samman i ett gemensamt färgtema. Precis som jag vill ha det. Dessutom framgår det med all önskvärd tydlighet att det är en grupp speciella snubbar från Tallkottens särskola. Härligt!
Tack!
Precis! We are special! "Special" ! :wub:

_______________________________________


Nyårsafton, sambon jobbar och barnen är på annat håll... hemma med katterna = målarkväll!
..eller...
Matti hade sin sambo kvar i Sthlm, så vi fångade möjligheten och körde en match på Nyårskvällen! :D
Minns inte ens senast som jag lirade en riktig match med 2000 poäng 1 mot 1... äntligen!
Mina Tyranider mot Mattis Ad Mech, med lite uppgörelser på förhand.

Han ville prova sina nymålade båtar och körde i övrigt rejält med infantry.
Jag körde utan Hive Guards och utan Flyrants - för ärligt talat, det krävs inte så mycket skills för att stå med sina 6 Hive Guards gömda och brassa på med 12 starka skott som inte kräver line of sight, lägga 2 CP och göra det en gång till, och inte heller för att flyga fram med en Hive Tyrant och antingen käka upp något i närstrid eller skjuta sönder något med storpuffrorna som skjuter 24 skott.
Det är inte heller kul att alltid möta samma sorts lista.

Så ut kom istället bland annat 9 Warriors med en Prime, 8 Raveners, Swarmlorden och en Scythed Hierodule som Matti gav klartecken till att få vara med. Eftersom han körde massiv shooty med sin lista, så tog jag massiv fighty på min. Äkta starship troopers känsla!

Vi körde Tactical Gamble ur CA18 och fick en jämn och spännande match!


Bild

Bild
Mycket terräng och stora LoS-blockers är det enda rätta! Dessutom ett måste då han bara hade skjutit mig av planen direkt annars.


Bild
Mina 2000 poäng. Jag kör Gorgon, för det är så de är målade. Det var så de var målade 10 år innan Gorgon uppfanns. :lol:


Bild
Tidigt i matchen. Inget campingkort. Bara mesiga Tyranider stannar kvar i egen deployment.


Bild
Framåt pojkar!

Raveners är bra kompisar till en Swarmlord, då de har movement 12" så de hakar på hyfsat även om han läger sin extra movement förmåga på sig själv, eller så kan de få den plus Onslaugt och kuta som jehuer.


Bild
A bridge too far.

Det sista mina rippers såg efter att ha Deepat in på ett objektiv och plockat poängen.


Bild
30 av 40 Genestealers dog Turn 1. :lol:
Båtar med indirect fire är bra grejer, sen var det snudd på förolämpning att skjuta luftvärnskanon på dem. Splatt!


Bild
Hungry Hierodule gjorde vad hon skulle. Swarmlorden la Onslaught (får charga efter Advance) på henne plus en extra move, så hon krashade in i Cawl's gunline Turn 1.
So far so good, men väl där whiffade hon rejält och var även så bred om höfterna (hyyysh) att inga andra Tyranider kunde komma fram bredvid henne Turn 2. Men då jäklar åt hon.
Dagens måltid blev 1 Dune Crawler, Cawl himself och 2 båtar, sen var maten slut i den hörnan.


Bild
You shall not pass!

Bron var välbevakad, inget infantry kom över.


Bild
Hjälten! Efter att hans 19 bröder brutalt skjutits ner i de första 3 rundorna så satte han en snygg 2a på sitt moralslag och blev ensam kvar, sen drog jag "secure objective 1" som var precis bredvid honom.


Bild
Precis här insåg Beta 22a att han inte skulle komma hem och få räkna på differentialekvationer igen.

Det var väldigt jämnt, och det bästa taktiska draget för att kunna vinna hade varit att spela lite defensivt och hoppas på bra kort sista rundorna.
Men det var inte därför vi träffades och spelade, så full fart framåt med Swarmlorden!
Han käkade upp en tio-manna enhet själv, och sedan några gubbar till, sen blev det för mycket skytte på honom.

Runda för runda så gick det så här, mina siffror först:
Turn 1: 2-0
Turn 2: 6-5
Turn 3: 10-11
Turn 4: 14-12
Turn 5: 15-17
Turn 6: 17-19
Turn 7: 18-21

Med lite flyt med korten på slutet, eller med lite fler taktiskt korrekta beslut under matchen, så kunde jag plockat fler poäng - men det gör mig inget alls att jag inte vann.
Vi hade fyra roliga timmar med tärningar, trocadero, vindruvor och choklad och vi lärde oss flera saker om våra egna och varandras arméer.

Några highlights från min sida:

1: En av mina Broodlords slogs med en Dominus, som lycklig överlevde med 1 wound kvar.
Tills han insåg att Broodlorden hade planterat en parasit i honom, som snabbt växte till sig och sprängde fram ur bröstkorgen!
(Implant atack, 1 CP, gör ett mortal wound på 2+ på någon som tagit wounds men inte dött i fight phasen) SPLATT!

2: Nya grejerna från Blood of Baal!
- Döda en enhet, och lägg 1 CP för att ge enheten som dödade dem ett bättre i AP resten av matchen. Hierodulen vevade därför på med AP-4, att inte ens ge en 6+ save mot 3+ armour i grund är hårt!
- Mutationer. Hierodulen fick en 5++ save plus att räknas som att ha dubbelt så många wound när det gäller degradation. Swarmy avsade sig sitt Warlord Trait och tog istället en mutation (RAW så får han göra det just nu, får se om någon FAQ ändrar på det). Jag la så att han regainade wounds för varje modell han dödade, med upp till 3 per turn. Han plockade 7 sådana wounds. Nom Nom Nom.

3: Tyranid Prime med både Deathspitter och Boneswords.
Tankade wounds som om han var en Death Guard Terminator. Han missade ett enda armour save, och han har 3+ i save.
Sen klöv han små grabbar med uzis och mekaniska ben som om de vore bambustavar. Sablar var han satte hits och wounds!
Hive Fleet Gorgons trait med att rerolla 1s på To Wound i närstrid passade min lista väl!
Men bäst är hans buff-bubbla till warriors! +1 på To Hit till dem!
Plötsligt så träffar Warriors på 2+ i närstid, och de rerollar 1s då de slår med Scything Talons. Sen rerollar de 1s To Wound för att de är Gorgons.
Dessutom så skjuter de 3 st S5 skott som då träffar på 3+.
Go warriors!
(Vilka dessutom är mina favoritmodeller utseendemässigt... :wub: )


Nu vill jag måla fler Tyranider istället för World Eaters! :D

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Captains Corner

Inlägg av Röde »

Låter som en trevlig kväll! Gott nytt år!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Captains Corner

Inlägg av Flogger »

Trevligt när de goda tyrannerna får komma fram och snaska lite! :wub:
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

Röde skrev:
02 jan 2020, 08:01
Låter som en trevlig kväll! Gott nytt år!
Det var det absolut, en riktigt bra Nyårsafton!
Flogger skrev:
02 jan 2020, 08:43
Trevligt när de goda tyrannerna får komma fram och snaska lite! :wub:
Jajemen! Nom Nom Nom!

____________________________________


World Eaters är häftiga, men de är bara min sidechick, min stora kärlek är och förblir Tyraniderna.
Nu är jag tillbaka på dem igen efter några månaders sidospår!

Först målade jag upp en begagnad Hormagaunt, sen har jag börjat på en warrior.


Bild


Bild
Legday


Har en full enhet med 3 warriors på ingång!

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Captains Corner

Inlägg av Röde »

Alltid häftigt att se hur svärmen växer. Själv sitter jag och pillar med ett par Tetras till Tau.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

Röde skrev:
26 jan 2020, 13:58
Alltid häftigt att se hur svärmen växer. Själv sitter jag och pillar med ett par Tetras till Tau.
Det är det! Alltid kul att sätta upp nya färdiga modeller till samlingen!
Tau... spännande att se vad de får för godis nu med Psychic Awakening!

____________________________________


Klar med en warrior! :)


Bild


Bild


Bild


Bild


Det står två till i kö som jag grundmålat, gudars vad jag gillar warriors modeller! :wub:

Skriv svar