Olof pratar skit och filosoferar.

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av Gonka Koff »

Kul! Jag har gått och fantiserat om att bygga ett bord i flera år nu. Bor 100 meter från en stor bygghandel. Det är sjukt märkligt att jag inte fått till det, men, sån e jag!
lycka till, pyssel-Svensson!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
lonestar
Inlägg: 615
Blev medlem: 08 mar 2012, 06:36

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av lonestar »

Det här ska bli intressant att följa. Glasspinnar? Om du har vägarna förbi Malmö så titta in på modelcraft vid värnhem för de har balsaträlister i olika längd, bredd och form.

Det finmaskiga nätet du hittat kanske funkar, annars brukar jag köpa nät man lagar rosthål på bilar med från mekonomen. Det funkar kanon att göra stängsel med.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av egge »

Ystad? Var?Kan vara värt att veta om jag skall ta med 40k armén nästa gång jag besöker Svärmor. Kan inte spelet längre men det hade nog inte förändrat våra spelresultat ändå...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av refabricated »

Dax att kasta upp lite bilder på vad som skapats so far:
Bild
Bild
Bild
Bild

Försöker kirra bra LOS blockers som skall funka bra i spel. Tyvärr blir skalan lite konstig då. Men fokus ligger på att göra terrängen bra att spela med. Dvs jag vill det skall vara lätt att flytta och placera modeller runt och i den. Den skall täcka saker på bra sätt och inte skapa så mkt tveksamma situationer. "Är 25% verkligen täckt osv."
Det jag kommit fram till är att det är bäst att jobba med raka kanter och vinklar. Har väl lite tankar på att snygga upp med detaljer när jag kommer igång med målningen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
lonestar
Inlägg: 615
Blev medlem: 08 mar 2012, 06:36

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av lonestar »

Tycker det ser helt OK ut. Jag är lite allergisk mot trappstegskullar, men visst de är mer praktiska än "naturliga" kullar.

xedric
Inlägg: 214
Blev medlem: 03 jul 2009, 19:28

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av xedric »

jag kan inte se några bilder :(

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av refabricated »

Yay! snart allt flyttat, då blir det till att bygga hobby igen.

Tills vidare så kommer här en liten turneringsrapport.

Lincon 2014
För detaljerade listor så får ni kolla i LBK delen av forumet och leta lite.
Min lista:
Beastpack (Eldrad, Shardseer, Baronen, 29kroppar beastpack)
2x Rangers, 2x Jetbikes, DA+serpent, DE warriors
Crimsonhunter Exarch med marksmans eye
2 WW med lansar, Fireprism, 3 Shadow weavers
Vansinnig lista som är jättesnabb, kan multicharga hela världen och har H&R. Long range skyttet är bra(~9 lansar) och inget är lätt att firstblooda(släppte aldrig den).

Match1: vs Tobias Rundström (CSM/black legion)
Mkt trevlig och kompetent kille, gjorde inte mkt misstag och gick inte att lura.
Möter 2 Spawn enheter med arga lorder, Be'lakor, drake, 2 preddar och en massa kultister.
Jag får fortune så detta skall nog gå vägen. Även om han sätter charge med allt i mig kommer jag vinna närstriden. Matchen går mer eller mindre ut på att jag skall fånga in alla Tobias prylar. Han gör ett litet fel i deployment, han ställer typ allt i mitten så han kan sprida invis till båda spawn enheterna. Detta gör det lättare för mig att fånga allt. Tvingar honom att börja, counter deployar och så bär det av.
r1, Han trollar invis och börjar sprida ut sig. Jag trollar fortune och galloperar frammåt, firstbloodar en pred har jag för mig.
r2, Han fortsätter att sprida ut sig och jag jagar närmre. Har för mig att jag chargar en spawn enhet i denna rundan.
r3+ Beastpacken är i knäet på honom och matchen avrundas med att han WL blir ihjälchargad i mitt nedre hörn(han spred sig bra). Bara Bel'lakor finns kvar. 12-0 till mig och en bra start på konventet.

Match2 : vs Fredrik Olausson (CD)
Spontan skön motståndare som gillade att snacka skit(min typ av kille). Spelade Fatey + Screamers + 39 khornhundar med 2 heralder
Jag missar i denna matchen fortune. Jag vinner slaget och sätter Fredrik att börja. Jag tror inte F spelar mot beastpack tidigare för han för ett misstag i att scouta fram alla hundar och pusha som mot vilken arme som helst och fateweaver sitter i reserv(orolig för min crimsonhunter?)
r1, CD pushar fram allt. Jag skjuter ned ~8 hundar i en enhet och låter hela packen braka in i den andra hundenheten. Har ifs inte reroll to hit, men med ~120 attacker så händer det saker. Och allt på i5. Hela enheten försvinner innan den får slå.
r2, fredrik slashar packen med screamers och skjuter på den med 4 horror enheter + fateweaver(3? warpcharges FF). Bränner runor mot fateweaver oc hdenyar honom på 3+, 2 av 4 horrors får inte igenom sina spells. ~8-10 beasts dör, sedan chargar han in sina kvarvarande hundar. Dock så rullar jag bra och han lite trista saves. 6 av 12 hundar får slå efter mina attacker på i5. Ett par beasts dör men nästan alla andra hunda dör på instability. I min runda 2 så skjuter jag ihjäl fateweaver med hela min arme och multichargar hundar/screamers/horror och spränger alla 3.
r3+ är det mop-up kvar. 11-1 till mig efter komp.

Match3 : Joakim Engström (Crons)
Jocke har som vanligt en trixig lista som är bra mkt bättre än den ser ut. Och i händerna på sveriges kanske bästa tajt-röv-spelare blir den inte sämre. Missionet är att hålla quaters och jocke har 2 teleporterande enheter. Över lag så har jag fördel i matchen, jag kan smasha hans lista. Men går han all-in i r1 så kan han porta fram och döda ~2/3 delar av min bestpack. Han tvingar mig att gå 2:a och jag väljer den säkrare rutten att deploya sjukt defensivt(packen hinner springa över hela bordet på ~4 rundor).
r1, Jocke gömmer sig i ett hörn och ser nöjd ut. Jag springer mot honom i ett antal rundor och inte mkt händer.
r4, jag chargar in i hans scarab-screen men dödar inte alla och h&r:ar för kort(18'' hade kanske räckt, så det var ett långskott) ==> zandrek kommer ta bort min H&R och sedan kommer jag sitta fast i wraiths + toumbspyders.
r5, zandrek tar bort specialregler och skiten knyter upp beastpacken. zan+imortals+veiltech teleporterar iväg och obyron + warriros hoppar iväg in i mina quaters. Jag skjuter som en kung(dödar zandrek+imortals+tech) och jocke torskar ett viktigt ld10. Efter det planterar jag en båt, 2*3 jetbikes + 5 DA ovanpå zandrek och co så att de inte kan resa sig.
Slutresultatet blir att jag håller 2 quaters jocke ingen. Men kompen drar ned mig hårt. 7-5 till mig.

Slut på dag 1 och jag ligger 2:a. Drar hem till en polare och softar.

Match3 : Rikard Tröger (SM/Tau)
Denna matchupen skall jag vinna stort om jag bara spelar rätt. Tyvärr är jag mossig som fan i huvet och måste leta rätt på min langare(tack kickern!). Sätter i mig 2x treo under deployment. Hur som så har rikard inget spel mot min stjärna och missionet är jättebra för mig.
Dock så är jag rätt dum i huvudet innan treon kickat in och gör det enda movet som ger rikard en chans. Av nån anledning så tycker inte jag att jag behöver h&r och drar iväg med baornen för att få meningslös nightvision på mina barragekillar.
r1, jag pushar frammåt och baronen tar ledigt. Rickar sätter sin 8'' charge och där sitter min beastpack i 2 chaptermaster+batman+5 centurions. Han har h&r, jag har det inte. Skit!
r2, han har bara saker i CC så jag positionerar mig efter bästa förmåga. Han denyar en rätt viktig misfortune... Han hoppar ut ur CC, skjuter en massa(dödar bl.a. baronen). Sedan chargar han in igen.
r3, han har klumpat sina reserver rätt mkt så jag får bra blasts på dem. dödar ~7 marines och 4-5 bikes. Han klarar alla ld-slag utom på krötter. CC fortsätter som innan, men misfortune går igenom. Kul fotnot, nånstans i CC:n så instagibbar min farseer hans ena CM med shard of A :).
r4, dramatisk runda. Allt skiter sig för rikard. Savear kass över hela brädet och jag lyckas med det jag behöver. Har vid detta laget gnagt ned hans stjärna. Sätter 12w i honom, efter misfortune har vi 7 1:or!
r5, allt forsätter min väg och jag dödar allt han har på brädet. Vinst 9-3.
Jag spelade kass som fan r1, men tror att jag efter det gjorde allt rätt. Men det var en tärningsmatch och mina tärningar gillar alltid mig. Gissar att trögers tärninga åsså gör det...

Match5 : Daniel Hesselberg (SM/AM/Inq)
Mongo-bongo-lista. Psykers gillar inte när 50 conscripts går från bs2 till bs10. Jag sätter alla spells jag behöver(fortune, invis, precience). Han missar perfect timing med sina 3 rull. Han sätter mig att börja, detta är bra för honom eftersom det inte finns en chans i världen att hinna spela klart. Men hinner vi många(5 eller fler) rundor så kommer jag tabla honom. Det finns mkt area i mitten så min pack kommer ha 2+ cover med rr...
Han gör en miss i deployment och ställer sina CCS(ignore cover order) under tak(vilket är rätt) men synlig så jag kan skjuta på dem. Jag hade nog gömt dem längst bak bakom en kulle och hoppats på att mitt barrage hade missat dem. Vi deployar, jag redeployar och så kör vi.
r1, jag dödar hans CCS och galopperar frammåt. Han skjuter hela armen in i beastpacken(tar säkert 30min att rulla all tärning). 7 hundar dör(genom 2+ med rr).
r2, Daniel har ställt sina CM:s lite väl nära varandra med inte aööt för mkt look-out-sir saker i närheten. Jag skjuter hela min arme in i dem och dödar 2-3 guardsmen och sätter 1w i en CM. Bra save:at! Sedan chargar jag och dödar en bunke gubbar + lite mer wounds i CM:s(dödar en och WL har 1 kvar). Återigen, bra savat. Hade ~100 attacker frammåt med rr to hit och träffar på 3+. Han h&r:ar iväg för att jaga scoring.
r3, jag skjuter ned hans WL och försöker multicharga hela hans främre linje för att knyta upp allt i hans zon. Vi inser att hans runda3 kommer bli den sista och han hoppar upp på objektiv. 5-7 till honom.

Match6 : Robin Kinnunen (AM)
Kill points mot IG är alltid bra. Och jag får vad spells jag behöver(fortune+precience) samt jag får börja. Robin glömmer bort(tror jag) att jag har redeploy på eldrad så hans counter deployment mot min hjälper honom inte.
r1, packen springer frammåt. WW skjuter in en stun på solo-russen och weaversen dödar lite guardsmen + nått hullpoint på chimereor. Har ställt större delen av packen bakom 4+ cover så det kommer med stealth bli 3+ cover. Skillnaden mellan dessa är enorm om man har rr på save. Från att 1/4 dör till att 1/9 dör. Han blåser hela armen in i packen och ~7 hundar dör istället för 13-15st.
r2, jag har min pack i hans knä och det är i princip färdigt. chargar in i fearless blobben och sitter där en runda. h&r:ar i hans tur.
r3, multichargar så mkt som möjligt. vendetta dödar min serpent. och vi bråkar lite om två objektiv i motsatta hörnet.
r4+ crimsonhunter döda vendetta och efter det så är det mop-up för min del.
Rullar hur många rundor det bli om jag hinner till alla objektiv och jag får 7 rundor + alla objektiv osv. 12-0 till mig.
@Robin, sry om jag var hetsig med att hinna spela klart. Men jag hatar att inte hinna spela min matcher, i synnerhet som jag anser jag förlorade mot Hesselberg på klocka i match5.

Allt som allt så vann jag 5/6 matcher och snodde åt mig första platsen i år igen. Kul om man klarar det även nästa år, då blir det hat-trick!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Gullberg
Inlägg: 211
Blev medlem: 07 nov 2012, 10:52

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av Gullberg »

Väldigt trevlig läsning och stort grattis till segern. Får försöka kraftansamla alla spelare för att undvika att du får din hat-trick nästa år helt enkelt ;)

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av frigobben »

Gullberg skrev:Väldigt trevlig läsning och stort grattis till segern. Får försöka kraftansamla alla spelare för att undvika att du får din hat-trick nästa år helt enkelt ;)
+1!

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av Neth_Oni »

jag behöver lära mig spelet...

Det var ju ett lite snöpligt avslut på turneringen för min del, speciellt då jag droppade rätt många placeringar, men om man ligger 3a inför sista matchen kan man ju inte längre dodga skitlistorna :P
Jag mötte förvisso Hylander i match 4 som var precis som din match mot papaD, han skulle krossa mig och så tar det slut på time. Men även match 5 mot Jimmy gick tyvärr på time vilket resulterade i att jag inte vann med så mycket jag behövde för att få möta Dark Eldar i sista vilket hade varit en betydligt bättre match-up.

Tack för matchen vilket fall som och grattis till segern, jag får satsa på revansch nån gång i framtiden :)

Skriv svar