Sida 2 av 18

Re: Salamanders utan Vulkan

Postat: 05 jun 2014, 05:22
av NilssonHarHund
Börjat måla banér för det andra Salamanderskompaniet. Försöker vara så nära codexets illustration (s 58) som möjligt, men förmodligen med något färre detaljer. Jag började med en snabb kladdig skiss för ungefärlig position för de olika elementen. Fortsatte med himlavalvet i blood red, därefter blandat med blazing orange respektive nuln oil. Till sist bergkedjans konturer, med överdrivna kratrar som sedan kan arbetas inåt.

Bild Bild Bild Bild

Kan dock inte bestämma mig om jag ska måla de guldkanten i nmm-metall och eldsflammor i orange-gult, eller om jag ska måla båda i guldmetall för att representera invävda/broderade guldtrådar.

Re: Salamanders utan Vulkan

Postat: 05 jun 2014, 09:06
av eldrak
Gul representerar ju oftast guld på banér och i heraldik, så jag skulle säga kör på NMM.

Re: Salamanders utan Vulkan

Postat: 05 jun 2014, 09:26
av NilssonHarHund
eldrak skrev:Gul representerar ju oftast guld på banér och i heraldik, så jag skulle säga kör på NMM.
Ska kanske tillägga att jag är orolig för om det kommer skära sig mot metallen på banértoppen.

Re: Salamanders utan Vulkan

Postat: 06 jun 2014, 11:48
av NilssonHarHund
Arbetet med banéret går vidare. Väldigt störande att försöka efterlikna illustrationer vars proportioner är fel jämfört med modellen. Originalet är mycket bredare än modellen, vilket medför att alla detaljer måste sitta längre ifrån varandra vertikalt. Kommer bli som mest tydligt med hammarna i förhållande till bergskedjan.

1. Bergskedjan klar
2. Skripturen färdig för chapternamn.
3. Skissar flammor i iyanden darksun och kladdar dit guldkanten, väl medveten om att kladd på utsidan är helt ok än så länge.
4. Eldsflammedetaljer och chapternamn
5. "Högdagrar" för eldsflammorna för att få till lite struktur, i likhet med inspirationskällan. Här bryter jag mitt vanliga mantra att måla eld som naturlig eld, dvs vitast och ljusast närmast "källan", den här gången för att vara källtrogen.
6. Andra kompaniet, w00t!
7. Skissar hammare. Glömde visst hörnklövern vid det tidigare iyanden-steget.
8. Konturer för hammare, som inte blev helt lyckade. Får göra om lite för att få rätt vinklar på framför allt den vänstra. Lite bättre vy på chapternamnet.

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild

Re: Salamanders utan Vulkan

Postat: 06 jun 2014, 12:58
av katzenjammer
Ashäftig arme och jag älskar ditt baner. Roligt att återskapa från en bild sådär, och freehanden ser ut att bli bra.

Re: Salamanders utan Vulkan

Postat: 08 jun 2014, 10:58
av NilssonHarHund
Frimålningsdelen på banéret klart, med undantag för de små detaljerna på de gröna vimplarna längst ner och ramens nmm-guld.

Bild Bild

Bild

Re: Salamanders utan Vulkan

Postat: 04 jul 2014, 20:45
av NilssonHarHund
Command squad till slut klar, en vecka sent. Vad säger du, Claimh_Solais, funkar det bättre med svarta baskanter?

Bild Bild Bild Bild Bild

Re: Salamanders utan Vulkan

Postat: 04 jul 2014, 20:53
av NilssonHarHund
Jäklar var svårt det var att få till vettigt ljus på bilderna. Ska försöka få till det bättre.

Re: Salamanders utan Vulkan

Postat: 04 jul 2014, 20:54
av Röde
Jag är försiktigt positiv och tror att jag tycker det blev bättre med svarta kanter.

Re: Salamanders utan Vulkan

Postat: 05 jul 2014, 00:04
av Claimh_Solais
NilssonHarHund skrev:Command squad till slut klar, en vecka sent. Vad säger du, Claimh_Solais, funkar det bättre med svarta baskanter?

Otroligt mycket bättre , du lägger fokus på modellen och du får en myckt "renare" känsla på figurerna :D

Riktigt bra standar med , imponerande freehand :wub: