Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
RUNE

Re: Captains Corner

Inlägg av RUNE »

Sanslöst snygga vatteneffekter. Tror bestämt man får börja göra anteckningar. :)
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Som svar på hur Roger har gjort träsket:

"De ljusa partierna som ser mera toxic ut är airbrushade de andra målade jag med pensel. Efter det så penslade jag båtfernissa över det hela för att få glansen.
Öarna är lim med gamla granbarr från julgranen som är körda i mixern."

Kuriosa: Den mixern blev hans egen efter julgransincidenten, hans kära fru fick en ny. :lol:

Baksidan är nu färdigrenoverad, vilket måste firas!
På skalan från kompetetiv till fluffmongo så är jag placerad långt åt det fluffiga hållet, 40k är mer en form av umgänge än en tävling för mig. :wub:

Så i slutet av månaden så är vi ett gäng som ska lira 40k hemma hos mig, bara för att det är en rolig hobby att umgås kring!
2-3 spelplaner, äta och dricka gott, spela, snacka, bada.. Livskvalitet! :D
Inbjudan till gruppen på FB gick ut idag, jag hoppas på en riktigt fin och solig dag!

Bild

Användarvisningsbild
msg

Inlägg av msg »

Helt fantastiskt träsk... fick massor av bygginspiration av detta =)
Iyanden
Orks

Wermland Dice Warriors:
https://www.facebook.com/groups/1579766275595017/

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Ibland är världen liten.
Nurgle semestrade på ön och vi fick till en fajt samtidigt som min förening hade turnering!

Nurgle vs Kaptenen - 1850p

Deployment
Snett, vad det nu heter.
Hans Ultramarines deployade först, men det var inte mycket till deployment. 8 modeller. :D
En Thunderfire kanon långt bak på ett objektiv och ett gäng überpimpade bikes på en flank.

Jag satte min blob Hormagaunts närmast bikesen, tanken var köttmur som kunde binda upp dem lite.
Warriors och Carnifex hamnade ganska centralt tillsammans med Flyranten, hans reserver kunde hamna var som helst så jag ville inte hamna helt off med fotsloggarna.
2 grupper Genestealers parkerade på var sitt objekt.

Bild

Runda 1
Ultramarines fick första rundan.
2 av de 4 poddarna kom in mitt på plan, bikesen körde upp. Skyttet från de som var ombord, Thunderfire-kanonen, bikesen och poddarna själva plockade ett gäng Hormagaunts, men inte så mycket mera.

Kanske värt att nämna att jag inte spelar vidare ofta, det här var min andra match i år, så jag vet väldigt lite vad motståndarens grejer gör, speciellt nyare codexar.
Jag tar därför ganska många felaktiga beslut ur ett taktiskt perspektiv, och lär mig på så sätt vad som gör ont på vem.

Min initiala tanke var att flaxa bort och peppra rumpan av Techmarinen med kanonen, men grav-gunsen på hans bikes skrämde mig och jag fick istället för mig att lägga 12st S6 skott på dem, det blir alltid ett gäng ettor och tvåor på savesen, 3+ invul tänkte jag kontra med kvantitet istället för kvalitet.
Jag gjorde 8 wounds men han räddade alla utom 1.
Nåja. Hans Commander hade varit snäll nog att inleda matchen med att döda 7 egna marines med ett orbital bombardment, så jag fick för mig att gå för First Blood med min Dakkafex på en enhet med bara 2 marines kvar, jag kunde inte se den gruppen med 1 ensam marine.
Jag dödade 1 av de 2.
Inget annat kunde skjuta på något och ingen nådde att charga, så runda 1 var över.

Runda 2
Runda 2 började med att Pod 3 och 4 landade.

Bild

Nu fick jag lära mig vad grav-guns gör mot Monstrous Creatures. Woundar på 3+ och ingen save.
Egentligen hade Ultramarines inte ett brutalt skytte, men det var väldigt bra mot vad jag hade på planen.
Grav mot Monster och bolters och thunderfire mot smågrabbarna.
Carnifexen rök all världens väg, warriorsen blev mos, ännu fler hormagaunts föll.

Flyranten skulle kunna ha varit ganska säker uppe i luften, men även där hade Ultramarinsen ett bra motmedel.

Bild

Flyranten jinkade sig kvar vid liv och undvek att krascha, men nu såg det mörkt ut för mina gröna hjältar.
Jag fick in alla mina reserver i runda 2, men inte på det sätt jag önskat.
Sist jag lirade mötte jag Tau. Då var det en knakelibraksuccé att ha en Mawloc som poppade upp i hans deployment, det gick inte att missa.
Idag scattrade han ut i det fria och där stod han och morrade utan att skada någon.
Swarmlorden och Toxicrenen vill jag få in i närstrid, utan pod får de knata över hela banan, så därför åkte de i var sin.
Ultramarinsens up-close-and-personal-in-your-face-taktik var ett briljant motdrag, för att komma nära hans gubbar och förhoppningsvis få slåss överhuvudtaget så fick jag landa i min egen deployment med dem.

Att i runda 2 landa på en plats jag kunde stått på från början i runda 1, men inte kunna charga därifrån, det var dumt.

Toxicrenen fick iaf iväg ett giftmoln som tillsammans med poddens kanoner tog ut en grupp med Legion of the Damned.

Runda 3+
Calgar satt säkert och mös vid en skärm någonstans, det här var en mop-up-operation från nu.
Bikesen med grav-vapen och centurions med grav-vapen, buffade av den gamla räven Tigurius, gjorde processen kort med mina monster. AP2? Det är ju hemskt..
Swarmlorden fick 8 wounds. 5+ cover save.. kanske kanske.... 6 ettor. Inte det då. :lol:

Genestealers nådde åtminstone en pod och fick ut den, men på köpet så ställde de sig i en fint grupperad Thunderfire-formation, vilket var mumma för den kanonen.

Bild

Det var inte mycket hopp kvar för de få gröna gubbarna på plan, min sista pod gav allt för att nå Linebreaker, vilket den gjorde. Resten dog, men de hann ta några marines med sig i graven!
(Moralisk seger, här stod de och funderade på nästa slag när de fick en klo genom tarmssytemet, vi tillverkar nya Tyranider fortare än de tillverkar nya marines så varje död smurf är en liten seger även om vi dör :D )

Totalt blev det typ 15-4 i poäng, men det var ju en slakt.
Jag kunde gjort väldigt mycket väldigt mycket bättre, men erfarenheten är en läkare som kommer när sjukdomen är över.
Jepp min lista var inte optimal på något sätt, men det är ingen ursäkt.
40k är sten sax påse och jag slängde fram en påse varenda gång han höll i en sax.

Jag hade trots förlusten väldigt roligt, bara att se två målade arméer på ett fint bräde (inte färdigt dock, men på väg) värmer hjärtat och det är alltid kul att rulla lite tärning och se när mina gröna hjältar får slåss.

Erik, det var kul att du kom och hälsade på och bjöd på spel från divisioner som är högre än femman där jag håller till. :mrgreen:
Vi får spela fler gånger!

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

Trevlig battle report!

Det där med gravguns har man fått lära sig den hårda vägen när man spelade Tyranids på Gothcon för något år sedan. Min Winged Hive tyrant dimper ner i backen av bolter eld. (Träff + misslyckat kontrollslag). Jag tittar och ser tre Centurions precis bredvid. "Va tjevligt!" hinner jag utbrista innan de öppnar eld. Jag är helt med på att de woundar på save:et, vilket i det här fallet var 2+ eller 3+, men AP värdet hade jag inte alls tittat på. Så åtta wounds senare eller något fumlar jag efter mina tärningar bara för att med darrande underläpp inse att jag kan lägga ner de igen. :shock:
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Älskar din jargong!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Bra batrep! Lagom med detaljer (för lite blir det ointressant, för mycket orkar man inte läsa), bra bilder till som illustrerar vad som pågick och som gör att vi också får njuta av ögongodiset och så har du ju språkets gåva som gör det till underhållande läsning att följa två högar plastgubbar i strid med varandra :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Tack för möjligheten att spela med en av mina hobby-förebilder. I retroperspektiv känner jag nog att jag tog med en kniv till ett knytnävsslagsmål. Du får gärna en rematch.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

RUNE skrev:Trevlig battle report!

Det där med gravguns har man fått lära sig den hårda vägen när man spelade Tyranids på Gothcon för något år sedan. Min Winged Hive tyrant dimper ner i backen av bolter eld. (Träff + misslyckat kontrollslag). Jag tittar och ser tre Centurions precis bredvid. "Va tjevligt!" hinner jag utbrista innan de öppnar eld. Jag är helt med på att de woundar på save:et, vilket i det här fallet var 2+ eller 3+, men AP värdet hade jag inte alls tittat på. Så åtta wounds senare eller något fumlar jag efter mina tärningar bara för att med darrande underläpp inse att jag kan lägga ner de igen. :shock:
Tack!
Ah precis där var jag i söndags. Fine han woundar på 3+. AP2? AP2?!?!? Men men men.... :cry:
Allt som inte dödar härdar... men vad fasen det här dödar ju!
refabricated skrev:Älskar din jargong!
Tack! Helt annat än dina proffsrapporter som jag tycker väldigt bra om. Kul att vi kan uppskatta varandras helt olika syn på ett slag! :)
Elevatorlake skrev:Bra batrep! Lagom med detaljer (för lite blir det ointressant, för mycket orkar man inte läsa), bra bilder till som illustrerar vad som pågick och som gör att vi också får njuta av ögongodiset och så har du ju språkets gåva som gör det till underhållande läsning att följa två högar plastgubbar i strid med varandra :)
Tack!
Nurgle skrev:Tack för möjligheten att spela med en av mina hobby-förebilder. I retroperspektiv känner jag nog att jag tog med en kniv till ett knytnävsslagsmål. Du får gärna en rematch.
Tack! :wub:
Njäe.. din lista var inte så elak. Grav-guns mot en lista med 6 Monstrous Creatures var brutalt, men det visste vi ju inte innan. Jag visste inte ens hur bra grav-guns var! :D
Re-match blir det absolut!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Igår hade vi i arrangörsgruppen inför Rauk'n'Rumble en 40k dag här hemma!
Att få komma iväg en heldag från jobb, familj och andra sysslor för att bara umgås vi grabbar värderar vi högt!
Rulla tärning, ta en bira, grilla, bada, snacka smörja och 40k-minnen.. vi är mycket bättre på helhetsupplevelsen än på själva spelandet. :mrgreen:

40k-dag, Gotland-style:

Bild

Bild

Jag spelare en 200p Killteam match, ett 1250p slag och ett 2500p slag där vi var 2 mot 2.
Battle Reports kommer senare, det var en bra dag både för mig och för Tyraniderna!

Skriv svar