Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Re: Captains Corner

Inlägg av NilssonHarHund »

Jag ska nog börja försöka övertyga frugan att vi ska flytta till Gotland eller åtminstone lagom nära lämplig hamn så att det blir rimligt att kunna komma till ön och leka typ jämt. Mys!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Jag ska fan flytta till Gotland!
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Klart ni ska flytta hit! :D

Grill Team Sunday!

Det fick plats 3 planer på baksidan, vi körde med Baran (djungeltempel), Baal (wasteland) och Tallarn (ökenstad).

Bild

Bild

Bild

Match 1
Tyranids vs. Thousand Sons - 200p.

Det blev en uppvärmningsmatch med 200p Killteam under tiden folk droppade in, vi lottades till ökenbrädet.

Bild

Min 200p lista med 3 Raveners och 3 Warriors är tuff att möta för den med lite svagare skytte, det är trots allt 18 wounds på brädet. Raveners är grymma i närstrid med 5 attacker på chargen, I5 och redning claws, men de dör som flugor på vägen fram med T4 och 5+ save.
Den här matchen hade jag flyt och kom fram med 2 av dem helt oskadda, då blev det mos av marinsen, det kommer rending wounds förr eller senare när de väl kommit in och börjat klösa.
Alla Tusen söner blev uppätna, mycket knaster mellan tänderna blev det för mina grabbar.

Match 2
Tyranids vs. Tau - 1250p

Min 1250p lista innehöll lite blandat:
¤ Flyrant med 2 x TL Devourers.. jepp han är med väldigt ofta men HQ-alternativen är inte så många och han ser himla fin ut på brädet när han flyger omkring och skräms.
¤ En stor unit med Raveners, jag gillar dem, beasts är sköna och min armé är så långsam i övrigt.
¤ 30 Hormagaunts, a.k.a. Den gröna köttväggen.
¤ Genestealers med Broodlord. Klassiska tyranider, jag vill alltid ha med en grupp.
¤ Toxicrene - Lika snygg på brädet som Flyranten, och tuff om han väl får slåss!
¤ Min gamla Screamer Killer med nya vapen, 2 x TL Devourers, han brukar också slinka med i många listor.
¤ 3 Warriors - måste få in lite mera Synapse, Flyranten överlever aldrig hela slaget.

Igen lottades jag till ökenbrädet.

Bild

Tanken var att mina 30 Hormagaunts skulle skutta framför de andra och ta smällen runda 1, vilket fungerade utmärkt.
Markerlightsen sköt som Stormtroopers, så med hjälp av Nightfight och cover så klarade sig de flesta andra helt oskadda genom runda 1.

Bild

Min första runda gick gallant, Dakkafexen och en Barbed strangler från Warriorsen pepprade ner Markerlight-gubbar medan den gröna vågen välde framåt.
Hormagauntsen var hyfsat oskadda så de gav fortsatt cover till resten av armén.
Flyranten lyckades få ut de 2 suitsen som hängde med hans Warlord, plus att pinna honom med The Horror.

Bild

Riptiden sköt åt skogen och resten var inte starkt nog för att instagibba mina Raveners, så bara ett litet antal Tyranider bakom den allt tunnare linjen av Hormagaunts dog helt.
I min andra runda nådde både Hormagaunts och Raveners in i närstrid, Raveners för att de är brutalt snabba och Hormagaunts för att Warlorden var pinnad i sin runda.
Flyranten tog 2 wounds då mycket sköt på honom, men höll sig i luften och pepprade sen ut ett annat gäng med suits som först infiltrerat och sedan parkerat på ett objektiv.

Bild

Tau slog världsrekord i att rulla ettor, på den nivån att jag började tycka synd om min motspelare. Inte ett dugg gick som det skulle, t.o.m. Riptiden overhetade och skadade sig själv, vilket jag inte ens försökt mig på.

Bild

Hormagauntsen behövde 2 rundor mot Warlorden. De var nakna, vilket märktes... 15 stycken kom fram, 45 attacker på chargen. 3 wounds, han räddade alla.
Skönt med Synapse för 3 rök i retur.
Nästa runda däremot så gjorde de kvarvarande 12 en wound!
Warlorden svarade med att göra 3 wounds, sedan blev det episkt:
Trippel 6a på t-shirt saven, vilket gjorde att de vann striden med 1! :mrgreen:
Warlorden breakade, slog en etta på Initiativslaget och blev därmed uppkäkad!
Vilka grabbar! :wub:
Tog eld från alla möjliga håll, dödade warlorden och hade ännu mer att ge!

Bild

Raveners käkade som väntat upp sina Firewarriors, men striden tog dem utanför synapse...
Leadership 5 är ju sådär stabilt.. Tre olika generationer Raveners kom inte alls överens med varandra.
Det slutade med att de började gnaga på varandra där bakom kullen.

Poängen var hyfsat jämn, men det började bli tunnt med Tau på brädet.
Ett ljus i mörkret för Tau var att den nästsista gruppen Firewarriors lyckades snapfira ihjäl Flyranten, innan Ravenersen, då i mina warriors backfield synapse, stormade fram och åt upp även dem.

Hormagauntsen fortsatte vara hjältar och sög upp overwatchfire till sista man, vilket banade väg för Toxicrenen att ohotad klara en 7 inch charge på Riptiden!
Cinematisk avslutning, Toxicrenen vevade loss först och skadade hejvilt.
Han fick in en 6a, vilket är ger instakill fö honom.
Riptiden bommade sitt 5+ invul och föll som en fura!

Bild

Där gick luften totalt ur matchen och Tau kastade in handsken, kvar fanns bara några sniperdrones utan fåraherde och en liten grupp Firewarriors, dessutom hade Tyraniderna nu tagit över ledningen på poäng.

Seger för Tyraniderna!

Himla rolig match, inte för att jag vann utan för att det var så skön stämning och många skratt!
Att rulla en trippel sexa för att rädda livet på Hormagaunts, och tack vare det vinna striden mot en Warlord, som bryter ihop och blir uppäten av dem.. det var häftigt!
Lars är alltid en väldigt trevlig motståndare som håller gott mod hur det än går och säger saker som:
- Ska du inte flytta dina warriors lite ditåt så att dina Raveners kommer in i synapse igen?
Eller:
- Glöm nu inte din psychic fas innan du börjar skjuta.
Av allt i Taus arsenal, i huvusak Riptiden, som han använde för att skjuta på min Flygande Hive Tyrant, så var det en skadad grupp på 7 Fire Warriors som rullade ett gäng 6or som hade ihjäl honom.. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Jag började på 8 Hormagaunts i början av Maj.. Klara idag, på dagen endast 12 veckor efter att de blev ihopbyggda! :roll:

Bild

Bild

Alla är en aning ombyggda för att kunna springa på 2 ben och se snabba ut! :mrgreen:

Bild

Bild

Dessa 8 tar mig upp till 60 färdiga Hormagaunts!

Bild

Jag måste bygga klart Spelplansbräde nr 7-8-9-10 nu under Augusti så de är klara till turneringen i början av september, men jag hoppas jag hinner måla något också.
Jag har en Mawloc som väntar. :wub:

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Kaptenen skrev:60 färdiga Hormagaunts!
:L :L
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Här försvinner man från 40K ett bra tag och när man återvänder är Kaptenen såklart där och förgyller dagen! Snyggt jobbat, vilken samling det blivit! Wow!!![THUMBS UP SIGN]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Tack! :D

Började på min Mawloc ikväll!

Forge World Deathmaw, jag vet inte vilka han tillhörde eller var han levde i Fantasyvärlden innan och definitivt inte nu när allt blivit holabaloo där, men det är en väldigt fin modell!

Bild

Jag sågade till en oval monsterbas och en cellplastkulle för att få rätt höjd på honom.

Bild

Superlim och cellplast funkar inte, så basen och kullen limmade jag med trälim och fixerade med några småspikar.
Deathmaw'en borrade jag hål i botten på och fäste med en skruv genom cellplasten, han sitter som berget!

Bild

Nu är förhoppningen att jag ska fixa till kullen så att den ser ut att höra ihop med den tillhörande delen samt som om han nyss poppat upp ur jorden.

Bild

Skala, jag tycker han blev ganska så bra i Trygonhöjd och storlek.

Bild

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Det där är en riktigt cool modell!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Den där lille alven får vara med om en hel del... Men så hat han ju en perfekt pose för det.

Gillar Fantasymodellen. De har ett par riktigt fräsiga modeller i sin Fantasy range.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Jo det känns konstigt att de gör så många riktigt snygga monster till Fantasy på FW, det är ju en mycket mindre marknad vad jag förstått.

Framsteg, nu ska han Tyranidifieras, lite klor och andra grejer så att han passar in bland de andra!

Bild
Alven Iiiiip klarar sig alltid :mrgreen:

Basen blev en ganska hög kulle och kanske inte så naturligt formad, men annars hade han blivit för låg mot vad den riktiga modellen är.

Skriv svar