En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Batrep, brädmumma, bäst målade armén och blått stålregn.

Semester med familjen på Gotland så tänkte passa på att spela lite. Tog med mina Ultras där jag nu fått ihop en helt egenbyggd arme som är grundmålad i varje fall.

Image

Visade sig att Visby är belönat med en otroligt trevlig och engagerad spelbutik/arrangör som inte bara säljer grejer utan löpande anordnar småturneringar - Skuggspel! Denna helg hade de dessutom en finalturnering för de som fått flest poäng under säsongen.

Efter diverse turer landade det i en match med självaste kapten Björn och hans fantastiskt målade Tyranider med grönt, lila och beige färgtema, som du säkert känner igen från Kaptenens tråd här på forumet. Björn och Peter på Skuggspel var vänlig nog att upplåta ett spelbräde som blev över vid lottningen under deras finalturnering. Hux flux var det som att slinka in på en miniturnering. Jag gled runt, tittade på andras matcher och modeller.

Jag fick ett smakprov på lokal, missions, några av brädena och omgivningen som kommer vara samma eller liknande på Rauk'n'roll. Otroligt väl genomarbetat och nu är jag ännu mer besviken över att inte kunna vara med. Till er som har plats: Grattis, ni har en grym spelupplevelse att se fram emot.

Image

Varje bräde motsvarade en planet. Jag minns tyvärr inte namnet på planeten vi körde på men det var stadsruiner med kroppar och lämningar efter stridigheter mellan Marines och Tyranider! Du som läst Rauk'n'rolls och Kaptenens tråd vet redan hur grymma bräden de gör. Som upplagt för en episk match.

Image

Image

De hade t.o.m. gjort objektmarkörer som matchade varje bord. De var så snygga att jag trodde det var terräng och fattade inte förrän jag slängt ut mina markörer på brädet vad det var. Söt men inte smart, som mamma sa.

Image

Image

Det var min första match mot Tyranider och adrenalinet började flöda när Björn gick igenom alla units med instant death-regler, oavsett eternal warrior. Pjuh. Grönt så långt ögat når för min Command squad och Thunderfirecannon, som var själva på brädet.

Mina poddar smattrade ner mitt på brädet vilket blev samlingsplatsen för i stort sett alla enheter.

Image

Om det ser tomt ut ovan beror det på att min orbital bombardment scattrade och dödade sju av mina marines innan de ens fick iväg ett skott.

En av mina Legion of The Damned passade på att ta en selfie medan hans kompis blev uppäten av en podd:

Image

Image

Jobbigt läge för mina kvarvarande marines.
Här nånstans ledde Tyraniderna med 3-2.

Image

Mina bikes sköt och assaultade en redan decimerad unit och gjorde processen kort med dem.

Image

Gravturions droppade in och räddade dagen. De sköt bort en skadeskjuten flygare och började gå loss på omgivningen.

Image

En psychic power på Gravturions tvingade fram leadership-test på 5 för att inte bli pinnade. Katastrof om det händer. Rullade tärningarna med svettiga handflator... Slår fyra, pjuh!

Image

Tyvärr för den här Tyranidlistan visade det sig att Gravturions och Comsquad var för hårda att bita i, både bildligt och bokstavligen, så brädet tömdes i rasande takt.

Image

Inte hjälpte tärningarna till heller. Sex eller sju ettor på rad fick Björn vid armour saves.

Image

Image

En hel unit assaultar en drop pod, vilket gav min TFC en riktigt bra träffyta. Det fick namnet Thunderfire-formation. Två modeller blev kvar av hela uniten.

Här nånstans var det rätt tydligt varthän det barkade. Spelet slutade runda sju med en Tyranidpodd kvar som linebreaker - resten var utrotat. Slutade 12-4 om jag minns rätt.

Björns Tyranider var i särklass de absolut mest välmålade modeller jag spelat med hittills. Ett otroligt jobb nerlagt på dessa. Stort tack för möjligheten att köra en match. Att det dessutom blev så tematiskt är ett stort plus och bilderna från scenariot kommer jag leva länge på.

Image

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Nurgle »

Nästan klar med en Comsquad bike. Det var ju jättekul att se med egna bits/poser. Mer! Måste ... Bygga ... MEEER!

Image

Användarvisningsbild
Naz87

Inlägg av Naz87 »

Härligt! Grymt snygg biker, börjar vi ana en omprioritering i denna lista?
Nurgle skrev:Hard work and no play...

Jag har kommit fram till vilka delar jag uppskattar mest med hobbydelen:
- Tänka ut vad jag behöver är fantastiskt roligt!
- Köpa är ännu roligare :) Tihi... Ren kärlek att ha en ny kartong i famnen.
- Klippa, slipa och putsa är det absolut tråkigaste momentet.
- Byggandet kommer inte långt efter.
- Spraya primer är OK.
- Penselmåla grundfärger är lika roligt som att se den torka.
- Skugga, highlights, drybrush och basning däremot är då allt kommer till liv och den investerade tiden ger avkastning.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Snygga bilder och bra rapport!
Vad kul att läsa om samma match sett från andra sidan!
Selfien när polaren blir uppkäkad blev skön! :mrgreen:
Nurgle skrev:Björns Tyranider var i särklass de absolut mest välmålade modeller jag spelat med hittills. Ett otroligt jobb nerlagt på dessa. Stort tack för möjligheten att köra en match.
Tack! :wub: Och tack själv!
Nurgle skrev:Jag fick ett smakprov på lokal, missions, några av brädena och omgivningen som kommer vara samma eller liknande på Rauk'n'roll. Otroligt väl genomarbetat och nu är jag ännu mer besviken över att inte kunna vara med. Till er som har plats: Grattis, ni har en grym spelupplevelse att se fram emot.
Vad kul att du kände så! Vi hoppas att alla som kommer på Rauk'n'Rumble ska bli lika nöjda med upplägget och brädena!

Roligt också att du fick en bild på Magnus och Markus match med en bira i bakgrunden!
Magnus spelade med sin nya Knight för första gången.
Efter en rad 6or från Markus och 1or från Magnus så blev den sprängd runda 1, innan den gjort ett skvatt..
Markus gick och köpte en tröst-bira till honom. :lol:

Nästa gång vi lirar ska jag inte ha en lista med 6 Monstrous Creatures om du kör med grav-guns.
The Hive Mind adapts. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Naz87 skrev:Härligt! Grymt snygg biker, börjar vi ana en omprioritering i denna lista?
Nurgle skrev:Hard work and no play...

Jag har kommit fram till vilka delar jag uppskattar mest med hobbydelen:
- Tänka ut vad jag behöver är fantastiskt roligt!
- Köpa är ännu roligare :) Tihi... Ren kärlek att ha en ny kartong i famnen.
- Klippa, slipa och putsa är det absolut tråkigaste momentet.
- Byggandet kommer inte långt efter.
- Spraya primer är OK.
- Penselmåla grundfärger är lika roligt som att se den torka.
- Skugga, highlights, drybrush och basning däremot är då allt kommer till liv och den investerade tiden ger avkastning.
Tack - är själv sjukt nöjd med posen och sköld. Målningen blir nog bra den med tids nog om jag får ordning på Parkinsons ;)

Hehe, du kommer ihåg den listan, ja..
Om byggandet innebär att modulera om på en nivå strax över det jag behärskar så klättrar det till en förstaplats. Jag vill använda greenstuff och bits för att skapa nåt unikt med bästa grej jag bygger.

Hmm... Hur kan man modulera centar...
Kaptenen skrev:Snygga bilder och bra rapport!
Vad kul att läsa om samma match sett från andra sidan!
Ja, håller med, det var sjukt kul :) intressant att se likheterna i matchupplevelsen och framförallt ur ett annat perspektiv.

Sen tycker jag du gör ett bra jobb i att summera speltekniska detaljer mer akkurat och beskriva flödet på ett levande sätt. Sånt försvinner ur mitt huvud och kvar blir de stora strategiska taveldragen. Det märks vilken skillnad det blir med riktig kamera och bra bilder. Iphone har ju tyvärr en förmåga att bli rätt suddiga.
Kaptenen skrev: Magnus spelade med sin nya Knight för första gången.
Efter en rad 6or från Markus och 1or från Magnus så blev den sprängd runda 1, innan den gjort ett skvatt..
Markus gick och köpte en tröst-bira till honom. :lol:
Ja, den är inte rolig. Läge för "if you leave me now" med Chicago högt i lurarna och fosterställning under brädet.
Kaptenen skrev: Nästa gång vi lirar ska jag inte ha en lista med 6 Monstrous Creatures om du kör med grav-guns.
The Hive Mind adapts. :mrgreen:
Nä, nu vet vi att Grav + MC = en rykande hög med slem.

Grav guns är nästan ett måste i de allra flesta matcher jag kört hittills, annars har jag inte mycket att hämta med marines. Då vinner jag ändå färre än hälften av mina matcher.

Detta var nog dock den gravtyngsta listan jag testade nu med 4 gravguns och 3 grav cannons. Tidigare har jag kört 4 grav cannons och 2 grav guns. 27 grav shots mot 26, dock "bara" 15 med reroll to wound mot 20 tidigare. Det, ökad mobilitet/slagstyrka med Comsquad samt att det nu gick att droppa in centarna utan konstiga allierade väger nog upp att knighten inte var med.

Men inte librarius conclave, den är helt sjuk!

Tyrants på steroider nästa gång -
We aaarh gonnuh get yo pumped :)

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Va kul att läsa en battle-report från bådas synvinkel :)

Om jag minns rätt är bordet från Inchar IV, som Ultramarines var med och försvarade. Tummen upp för det.. :D
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Go ultramarines! :)

Snygg batrep, selfien var ju hysterisk! :)

Och avis blir man på bordet och terrängen ni spelade med, såg väldigt välgjort ut.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Elevatorlake skrev:Go ultramarines! :)

Snygg batrep, selfien var ju hysterisk! :)

Och avis blir man på bordet och terrängen ni spelade med, såg väldigt välgjort ut.
Spanks :) Jo, det var grymt kul! Och just det, Inchar IV var det ja...

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Rymdsmurfar segare än Necrons...

Har spelat en tredelad kampanj mot Necrons. Eposet kulminerade i en rejäl ostdrabbning som får svarta zarah att framstå som optimalt munskölj inför första dejten.

Lekte runt lite med nya Marines-codexen för att få till en så absurt löjligt hård lista som möjligt - som samtidigt är väldigt kul att spela. Ett sekundärt mål var även att försöka överträffa Necrons odödlighet och giva dem på moppo i både CC och skytte.
Så med en maxad strid á 2500 poäng gick jag upp med 32 modeller fördelat på 7 units. Min lista var mer snabbspelad än den jag normalt kör på 1850!

I listan fanns inte mindre än två Librarius Conclave (totalt 12 warp charges) och 42 grav shots. Tanken var att köra tre dödsstjärnor som backade upp varandra optimalt.

Dödsstjärna ett: Command squad + 2 st Librarius conclave Bike-librarians.

Image

Librarians trollade fram Invis, FnP, 4xGrav guns, Chapter master med 2+,3++ i täten, dessutom en bannerboost med +1 attack och fearless för alla units inom 12", inklusive dödsstjärna nr 2:

Image

Centar med grav cannons och Librarius conclave (en Tigurius och två med terminatorarmour och Storm shields) som rullat fram invis, shroud, allt på Divination med mera med mera. I skydd av ruinerna hade de 2+ armour save med 2+ coversave i ruinen, så de kunde lägga Invis på dödsstjärna nr 3 - en "vanlig" Imperial Knight Errant.

Några reflektioner:
- Rymdsmurferna var segare än Necrons. Förlorade ett wound totalt på mina tre dödsstjärnor under hela matchen. MouahahAHAHAAA
- Denna listan hade mått sjukt bra av HitnRun på bikes och Gravturions. Lite ambitiöst att måla om hela armén dock för en match :). Det räcker inte att vara odödlig om man står och harvar närstrid i 2-3 rundor.
- Drop pods är verkligen sjukt kul att spela med, men oj vad tydligt det är hur otroligt viktigt det är att placera dem rätt. Droppade en centpodd med divination-librarian med sikte på Necrons Warlord. Tyvärr skulle jag lagt dem för att försvara min deployment zone och städa bort deep strikande Destroyers, vilket förmodligen gett 6-9 extra poäng. Nu var det rätt jämnt fram till sista rundan vi spelade men Necrons plockade sista-minuten-objektiv och drog ifrån, så slutade 21-10.

Misstänker att en fullständig batrep med kampanjfluff så det står härliga till kommer tids nog från Martin "Necrons", så bara lite mentala skvätt från min sida...
Senast redigerad av 1 Nurgle, redigerad totalt 9 gånger.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Vill du prova en hård formation som ändå är rolig att spela (för dig...) kan jag rekommendera skyhammer annihilation force med grav cannons. Väldigt hård men samtidigt känns den fluffig och som man väntat sig att marines ska fungera.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar