Semester med familjen på Gotland så tänkte passa på att spela lite. Tog med mina Ultras där jag nu fått ihop en helt egenbyggd arme som är grundmålad i varje fall.

Visade sig att Visby är belönat med en otroligt trevlig och engagerad spelbutik/arrangör som inte bara säljer grejer utan löpande anordnar småturneringar - Skuggspel! Denna helg hade de dessutom en finalturnering för de som fått flest poäng under säsongen.
Efter diverse turer landade det i en match med självaste kapten Björn och hans fantastiskt målade Tyranider med grönt, lila och beige färgtema, som du säkert känner igen från Kaptenens tråd här på forumet. Björn och Peter på Skuggspel var vänlig nog att upplåta ett spelbräde som blev över vid lottningen under deras finalturnering. Hux flux var det som att slinka in på en miniturnering. Jag gled runt, tittade på andras matcher och modeller.
Jag fick ett smakprov på lokal, missions, några av brädena och omgivningen som kommer vara samma eller liknande på Rauk'n'roll. Otroligt väl genomarbetat och nu är jag ännu mer besviken över att inte kunna vara med. Till er som har plats: Grattis, ni har en grym spelupplevelse att se fram emot.

Varje bräde motsvarade en planet. Jag minns tyvärr inte namnet på planeten vi körde på men det var stadsruiner med kroppar och lämningar efter stridigheter mellan Marines och Tyranider! Du som läst Rauk'n'rolls och Kaptenens tråd vet redan hur grymma bräden de gör. Som upplagt för en episk match.

De hade t.o.m. gjort objektmarkörer som matchade varje bord. De var så snygga att jag trodde det var terräng och fattade inte förrän jag slängt ut mina markörer på brädet vad det var. Söt men inte smart, som mamma sa.

Det var min första match mot Tyranider och adrenalinet började flöda när Björn gick igenom alla units med instant death-regler, oavsett eternal warrior. Pjuh. Grönt så långt ögat når för min Command squad och Thunderfirecannon, som var själva på brädet.
Mina poddar smattrade ner mitt på brädet vilket blev samlingsplatsen för i stort sett alla enheter.

Om det ser tomt ut ovan beror det på att min orbital bombardment scattrade och dödade sju av mina marines innan de ens fick iväg ett skott.
En av mina Legion of The Damned passade på att ta en selfie medan hans kompis blev uppäten av en podd:

Jobbigt läge för mina kvarvarande marines.
Här nånstans ledde Tyraniderna med 3-2.

Mina bikes sköt och assaultade en redan decimerad unit och gjorde processen kort med dem.

Gravturions droppade in och räddade dagen. De sköt bort en skadeskjuten flygare och började gå loss på omgivningen.

En psychic power på Gravturions tvingade fram leadership-test på 5 för att inte bli pinnade. Katastrof om det händer. Rullade tärningarna med svettiga handflator... Slår fyra, pjuh!

Tyvärr för den här Tyranidlistan visade det sig att Gravturions och Comsquad var för hårda att bita i, både bildligt och bokstavligen, så brädet tömdes i rasande takt.

Inte hjälpte tärningarna till heller. Sex eller sju ettor på rad fick Björn vid armour saves.

En hel unit assaultar en drop pod, vilket gav min TFC en riktigt bra träffyta. Det fick namnet Thunderfire-formation. Två modeller blev kvar av hela uniten.
Här nånstans var det rätt tydligt varthän det barkade. Spelet slutade runda sju med en Tyranidpodd kvar som linebreaker - resten var utrotat. Slutade 12-4 om jag minns rätt.
Björns Tyranider var i särklass de absolut mest välmålade modeller jag spelat med hittills. Ett otroligt jobb nerlagt på dessa. Stort tack för möjligheten att köra en match. Att det dessutom blev så tematiskt är ett stort plus och bilderna från scenariot kommer jag leva länge på.