Old school baby! (Patan spelar Rogue Trader)
-
Elevatorlake
Re: Old school baby! (Patan spelar Rogue Trader)
Jag har provat att sprätta på lite fläckar med en pensel och sedan spraya på sådan där odourless-grej men jag gillar att prova grejer och nu var det dags för filter. Jag gillar möjligheten att få lite nyansskiftningar på olika delar på fordonet, det ser ju egentligen ganska orealistiskt ut att färgen ser exakt likadan ut över hela fordonet även om man vädrar på lite lera, rost och streaks.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Najs, ja, testa på. Du har helt rätt, vill man ha det "realistiskt" måste man få till de där skiftningarna, som på ett riktigt fordon. Vad håller du på med för nåt nu?Elevatorlake skrev:Jag har provat att sprätta på lite fläckar med en pensel och sedan spraya på sådan där odourless-grej men jag gillar att prova grejer och nu var det dags för filter. Jag gillar möjligheten att få lite nyansskiftningar på olika delar på fordonet, det ser ju egentligen ganska orealistiskt ut att färgen ser exakt likadan ut över hela fordonet även om man vädrar på lite lera, rost och streaks.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Elevatorlake
Jag har inte din fokus när det gäller hobbyn så jag har alltid flera halvfärdiga projekt på gång samtidigt istället för att systematiskt göra klart de ett åt gången. Just nu har jag en thanatar siege-automata som experimentfigur (provar osl och diverse vädring) eftersom jag egentligen inte har någon användning för den, en sicaran från fw till mina ultramarines, en andra imperial knight samt diverse ultramarines som jag borde målat för länge sedan. Det är de påbörjade, sedan har jag en stor hög grejer jag inte ens börjat med än...Ismeno skrev:Najs, ja, testa på. Du har helt rätt, vill man ha det "realistiskt" måste man få till de där skiftningarna, som på ett riktigt fordon. Vad håller du på med för nåt nu?Elevatorlake skrev:Jag har provat att sprätta på lite fläckar med en pensel och sedan spraya på sådan där odourless-grej men jag gillar att prova grejer och nu var det dags för filter. Jag gillar möjligheten att få lite nyansskiftningar på olika delar på fordonet, det ser ju egentligen ganska orealistiskt ut att färgen ser exakt likadan ut över hela fordonet även om man vädrar på lite lera, rost och streaks.
Vet precis......alldeles för lätt att tröttna på segdragna projekt och börja med nåt nytt och spännande. Jag brukar ha två projekt på gång samtidigt; ett i byggfasen och ett i målningsfasen, det håller mitt intresse uppe. Ang blå färg har AK en fin wash till panzer grey med en liten grön ton, den skulle kunna funka.Elevatorlake skrev:Jag har inte din fokus när det gäller hobbyn så jag har alltid flera halvfärdiga projekt på gång samtidigt istället för att systematiskt göra klart de ett åt gången. Just nu har jag en thanatar siege-automata som experimentfigur (provar osl och diverse vädring) eftersom jag egentligen inte har någon användning för den, en sicaran från fw till mina ultramarines, en andra imperial knight samt diverse ultramarines som jag borde målat för länge sedan. Det är de påbörjade, sedan har jag en stor hög grejer jag inte ens börjat med än...Ismeno skrev:Najs, ja, testa på. Du har helt rätt, vill man ha det "realistiskt" måste man få till de där skiftningarna, som på ett riktigt fordon. Vad håller du på med för nåt nu?Elevatorlake skrev:Jag har provat att sprätta på lite fläckar med en pensel och sedan spraya på sådan där odourless-grej men jag gillar att prova grejer och nu var det dags för filter. Jag gillar möjligheten att få lite nyansskiftningar på olika delar på fordonet, det ser ju egentligen ganska orealistiskt ut att färgen ser exakt likadan ut över hela fordonet även om man vädrar på lite lera, rost och streaks.
-
Elevatorlake
Tack för tipset om AK-washen, det ska jag kolla upp. Brukar du som tumregel använda ett filter som är samma som grundfärgen eller ljusare eller mörkare?Ismeno skrev: Vet precis......alldeles för lätt att tröttna på segdragna projekt och börja med nåt nytt och spännande. Jag brukar ha två projekt på gång samtidigt; ett i byggfasen och ett i målningsfasen, det håller mitt intresse uppe. Ang blå färg har AK en fin wash till panzer grey med en liten grön ton, den skulle kunna funka.
Brukar måla "för ljust" och sedan mörka ner med filter och/eller washer. Undantaget är väl om man vill ha ett riktigt mörkt fordon, typ en Commissar Leman Russ eller nåt. Då använder jag helst oljefärger och pigment för att skapa intressanta ytor. Det som är kul med sci-fi är att man kan strunta i om det är historiskt korrekt och skapa nåt som man tycker är snyggt att vila ögonen på!Elevatorlake skrev:Tack för tipset om AK-washen, det ska jag kolla upp. Brukar du som tumregel använda ett filter som är samma som grundfärgen eller ljusare eller mörkare?Ismeno skrev: Vet precis......alldeles för lätt att tröttna på segdragna projekt och börja med nåt nytt och spännande. Jag brukar ha två projekt på gång samtidigt; ett i byggfasen och ett i målningsfasen, det håller mitt intresse uppe. Ang blå färg har AK en fin wash till panzer grey med en liten grön ton, den skulle kunna funka.
-
Elevatorlake
Det ska jag prova på min thanatar eftersom den blev lite för ljus, tack för tipset!Ismeno skrev:Elevatorlake skrev:Ismeno skrev:Brukar måla "för ljust" och sedan mörka ner med filter och/eller washer. Undantaget är väl om man vill ha ett riktigt mörkt fordon, typ en Commissar Leman Russ eller nåt. Då använder jag helst oljefärger och pigment för att skapa intressanta ytor. Det som är kul med sci-fi är att man kan strunta i om det är historiskt korrekt och skapa nåt som man tycker är snyggt att vila ögonen på!
-
Iambroborn