Old school baby! (Patan spelar Rogue Trader)

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Ismeno

Re: Old school baby! (Patan spelar Rogue Trader)

Inlägg av Ismeno »

Då ska vi se.......
Superlim på hela nävarna? check.
Använt de mest vulgära kraftuttrycken i svenska språket? check.
Hela golvet fullt av resinskräp? Check.
Slitit ut ett sågblad och en fil?
Check.

Jaja, verkar vara ett äkta FW bygge då. ;) men ärligt talat, för de priser de begär förväntar man sig så mycket mer. Sista gången jag gynnade FW helt klart...... :(
Börjar likna en stridsvagn i alla fall, larvbanden är böjda bortom all sans och balans, så fram med hårfönen.......still lots to do!
Bild

Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Såhär ser larvbanden ut innan hårfönen gått varm, bedrövligt. Oljig, spröd resin och usel passform-suck. Det här bygget suger.....
Bild

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Doppa dem i riktigt varmt vatten med lite diskmedel i, tvätta dem i varmt vatten och böj dem rätt, sen spola/lägg dem i isvatten för att fixera dem igen.

Så gör jag alltid med FW resin.

Användarvisningsbild
Ismeno

Old school baby! (Patan spelar Rogue Trader)

Inlägg av Ismeno »

Ancalagon skrev:Doppa dem i riktigt varmt vatten med lite diskmedel i, tvätta dem i varmt vatten och böj dem rätt, sen spola/lägg dem i isvatten för att fixera dem igen.

Alldeles för tidsödande om du ursäktar. Kör med hårfön, då kan man forma banden allteftersom. ;)
Det är alltid lite pill med resin, men FW har klart sämst kvalitet av alla resinmodeller jag byggt genom åren, fulgjutare inkluderade!

Jesper77

Inlägg av Jesper77 »

Är det Spartanen så är det ett helvete att få ditt banden. Jag fick skära bort en "del" på varje för att de skulle passa bra.

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Jesper77 skrev:Är det Spartanen så är det ett helvete att få ditt banden. Jag fick skära bort en "del" på varje för att de skulle passa bra.
Det är en Land Raider, men samma bekymmer verkar det som, banden passar uselt. Det går att få dem på plats, men det blir inte perfekt på nåt sätt och det är tråkigt när det gäller en så dyr modell. När man köper plast eller resin är ju annars korrelationen mellan pris och kvalitet oftast tydlig, man får det man betalar för. Så icke med FW, löjligt överprissatta.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Ismeno skrev:
Ancalagon skrev:Doppa dem i riktigt varmt vatten med lite diskmedel i, tvätta dem i varmt vatten och böj dem rätt, sen spola/lägg dem i isvatten för att fixera dem igen.

Alldeles för tidsödande om du ursäktar. Kör med hårfön, då kan man forma banden allteftersom. ;)
Haha inget att ursäkta :) Tänkte mest för att du hade problem med oljan också. Det får du väl inte bort med hårfönen?
När jag tvättar och böjer rätt FW resin tar det typ 30 sekunder, sen är det klart :) Enda extra steget är väl att man måste torka bort vattnet.

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Ancalagon skrev:
Ismeno skrev:

Haha inget att ursäkta :) Tänkte mest för att du hade problem med oljan också. Det får du väl inte bort med hårfönen?
När jag tvättar och böjer rätt FW resin tar det typ 30 sekunder, sen är det klart :) Enda extra steget är väl att man måste torka bort vattnet.
Jag har ju byggt resin förr liksom...... ;)
Tvättat givetvis allt först, men det är tråkigt att det ens ska behövas all den där oljan då andra resinmodeller inte har de problemen. Och sedan att böja rätt, tja allt beror ju på vilket resultat man är nöjd med. Jag gillar att bygga modeller till tävlingsstandard, men att få den här klumpen till något i närheten därav skulle ta groteskt mycket tid som jag hellre lägger på andra projekt. Så, lite bitter gammal farbror som blivit bortskämd av billigare och bättre asiatiska modeller de senaste åren. :D

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

En bild säger mer än tusen ord. Foto från IA masterclass 2. Modellen byggd av designern Phil Stucinskas, en av världens bästa modellbyggare, vinnare av Euro Militaire. Som synes har inte ens han lyckats få dit banden perfekt....
Bild

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Ursäkta trådkap men när ni ändå pratar tvätt av resin känner jag att jag behöver lite råd. Jag brukar lägga de i en balja med såpa eller diskmedel och ljummet vatten, där får de ligga över natten och sedan sköljer jag av de och hoppas att saken är biff.

Eller måste man stå och skrubba alla delarna för att det ska bli helt rent?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar