Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Kaptenen

Re: 4000p Tyranids

Inlägg av Kaptenen »

Excessus skrev:Riktigt snyggt, men...
...det var några sjuka pormaskar han har på den där armen... ;)
Tack! Jepp, aggressiva pormaskar som sprayas ut och förgör. Varje finnig fjortis dröm!
Ismeno skrev:Heja heja!
Stora monster är ball! Tyvärr har ju GW gått helt bonkers det sista och skapat stora Manga-Walkers till Gud och alla människor, så de en gång så imponerande Fexarna ser ut som Gaunts.....men men, det lär ju komma nya bestar när Nidsen får ny bok. :-P
Grymt imponerad av din uthållighet! Själv står det helt still på målarfronten för tillfället, jobb å barn å barn å jobb......
Tack!
Ja lillkillen på bilden var en gång den största walkern som fanns i 40k, nu är han inte ens på Top10.
Tyranider ska ju vara störst och läskigast, så något gigantiskt har de säkert planerat när nya boken nu kommer.
Det finns ju tex en rad monster fluffmässigt som aldrig gjorts förrutom till Epic 40k, men inte ens där är alla gjorda.
Personligen så gillar jag de stora bestarna, men det är myriaden av smått som ger Tyranids sin charm. Live for the Swarm.

Håller med dig, det är tusan vad barn och jobb kan komma ivägen för målandet. :D
Igår var det dock en regnig, blåsig och allmänt grå söndag. Sambon parkerade med Wow, barnen med Minecraft och jag med målning!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Projekt 4000p Tyranider 2013

Mycetic Spore

Jag tror Tyranierna är den enda rasen som regelmässigt helt saknar transporter.
Ovanpå det så finns det ingen modell för våra Drop Pods, tom illustrationerna är svaga.

Vanligaste lösningen från spelare är olika äggformade kapslar, men jag tycker inte det ser rätt ut.
Jag tänker göra flertalet Spores så småningom, denna första är en prototyp där alla lösningar kanske inte blir de bästa.
Anyhow, jag går på fluff.

Codex Tyranids, förra upplagan, där Sporen inte ens fanns som en unit:
"Mycetic Spores rain down from the skies by the thousand, breaking upon impact like grotesque, gory flowers..."

Jag har fäst en plastsprayflaska på en träkloss, klippt snitt och sedan kört den i ugnen tills plasten smälte och böjt bladen utåt.
Sedan har jag ringlat trälim över hela för att få lite textur och målat.

Bild

Jag tycker både storlek och form blev bra. Basen kan vara plattare nästa gång och bladen finjusteras så att de landar på marken runt om istället för att hänga lite i luften. Detaljer och småfix, själva grundlooken är jag nöjd med.

Codex Tyranids, denna upplagan:
"When the Mycetic Spore impact a planets surface and the outer shell dies, its sides peel apart to reveal a symbiotic organism that draws sustenance from the slain parent.."

Varelsen som växer upp i den tömda Sporen kan beväpnas med olika vapen i reglerna, men jag kör obeväpnat och på en annan textrad från fluffet i samma bok:
"Ripper tentacles are thick ropes of tendon and corded muscle that reach out from a mycetic spore in search of pray/.../ and drag it into the spore's fanged maw."

Bild

Ett lock till en kryddburk, greenstuff, 2 sorters tandpetare och ståltråd.
Ska pilla lite mer på denna varelse ikväll, men i grova drag så är jag nöjd med mitt verk så här långt!

Användarvisningsbild
lonestar

Inlägg av lonestar »

Ser mycket bra ut. Bra ide att stoppa saker i ugnen. :-)

frigobben

Inlägg av frigobben »

Cool grej i mitten framförallt!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

lonestar skrev:Ser mycket bra ut. Bra ide att stoppa saker i ugnen. :-)
Tack! Hade ingen aning om vilken värme som krävdes, provade olika metoder.
Först körde jag med hårfön, men efter att den slocknat av överhettning utan att plasten var vidare formbar så fick jag tänka om.
(Att fönen var min sambos hade också viss inverkan på beslutet :roll: )

Provade då istället att ha Sporen upponer i kokande vatten, vilket inte heller gjorde plasten mjuk nog.
Det var för det här flytandet i en kastrull vatten som Sporen sitter på en ganska tjock träbit.

Sista testet, som jag trodde skulle smälta den helt, var på 200 grader i ugnen.
Plasten böjde sig ganska fort, emellanåt formade jag till flärparna med en tång och körde sedan en stund till i ugnen.
Väl svalnade igen så är de förvånansvärt hållbara fortfarande, Sporen har åkt i golvet mer än en gång men inte fått en skråma.
frigobben skrev:Cool grej i mitten framförallt!
Tack!!

Mysmålning
Nu när jag har Mycetic Sporen under målning så har jag inte kvar en enda modell från min ursprungliga armé, allt har renoverats!
Det är en märklig men väldigt skön känsla att inte ha ett berg av modeller att beta av.

Nu när Sporen står och torkar mellan varven av washer och annat så har jag parallellt brutit upp en ny box av Hormagaunts och fixat till två stycken.
Dessa två tar min Brood av nakna Hormagaunts till fullt antal, dvs från 28 till 30 st.
Resten av lådan ska bli uppgraderade varianter när Sporen väl är färdig.

Himla mysigt att bara sitta med två modeller och inte en lång rad gubbar av ångest och måsten att beta av!
På dessa två provade något helt nytt för att få lite mer liv i dem, pinnen som satt på foten och ska fästas i basens skåra står istället på höjden för att få Hormagauntsen till att vara mitt i ett språng.
Jag tyckte det blev bra, ska prova att få upp nästa hoppare ännu lite högre.

Bild

Med de här två 6-poängarna så har jag nu totalt 2870 poäng.
Jag kanske hinner klart med Sporen idag, då blir det ett nytt familjefoto för att fira att hela gamla armén är färdigrenoverad!

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

För en legendarisk slömålare som jag så är det härligt att se sådan arbetsiver. Mycket imponerad av hela projektet.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Lottomannen skrev:För en legendarisk slömålare som jag så är det härligt att se sådan arbetsiver. Mycket imponerad av hela projektet.
Tack!
Egentligen så lägger jag inte mer tid än tidigare år på fritidsintressen, men jag har lagt av med en del andra saker så målningen får c:a 95% av den tiden numera.
Har tex lagt fotbollsskorna på hyllan för gott efter en knäskada och fått mig själv att inse att spel som Diablo, Starcraft, Wow etc. är saker jag ska hålla mig ifrån, eftersom jag inte klarar av att spela bara en liten stund. Att bara ha en hobby har absolut kickat upp mitt målartempo några snäpp!

Mycetic Spore (Tyranid Drop Pod)
Helt klar nu!
Som fluffet i codexarna jag klippt in i tidigare inlägg säger så dör en Mycetic Spore vid nedslaget.
Den öppnar sig då som en grotesk blomma och ut kommer en last som kan vara allt från en Carnifex till 20 Gaunts.
Vidare så växer det fram en tentakelförsedd varelse i Sporen som livnär sig på sin döda moder och viftar argt mot allt som kommer nära, det som fångas hamnar i gapet.
Spelmässigt är den ett orörligt Monstrous Creature.

Bild

Det här var den sista modellen i min tidigare armé, nu är allt renoverat och nymålat!
En Mycetic Spore utan skjutvapen glider in på 40 poäng, då har jag totalt 2910 poäng - 1090p kvar till målet!

Eftersom allt är uppmålat tog jag några bilder.
Provade att sätta ut lite terräng och placera modellerna glesare så att de olika unitsen syns den här gången.
Blev lite plottrigt så jag tror jag skippar terräng helt vid nästa fotosession.

2013.06.02 - Familjefoton

Bild

Bild

Jag vet inte riktigt vad jag ska måla upp härnäst, jag har lite att välja på. Det lutar åt Hormagaunts med Toxin Sacs och Adrenal Glands, eftersom jag nyss målat 3-4 monster på raken så är jag sugen på lite småkryp igen.

För övrigt så förlorade jag nästan några poäng ikväll, en bas med rippers låg pyrt till.
Jag trodde hon bara skulle nosa på dem, men hon nafsade på en. Såg säkert god ut! :D

Bild

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Om man äter på tyranider så är man hård! :)
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

katzenjammer

Inlägg av katzenjammer »

Din katt tror att hon är ett hive ship och kanske skulle absorbera biomassa.

Vad är det för fejksten i bakgrunden? Från något byggvaruhus?
Flesh is a design fault

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Gött att det går framåt så mycket! :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar