Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Captains Corner

Inlägg av Ismeno »

Fantastiskt! 15 bräden, helt galet imponerande.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Captains Corner

Inlägg av Nurgle »

Heja heja! I november schmäller det :)

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

Ismeno skrev:Fantastiskt! 15 bräden, helt galet imponerande.
Tack tack! Ännu mera galet är att jag har 12 av dessa ute i förrådet! :D
Nurgle skrev:Heja heja! I november schmäller det :)
Jajjemen! Det smäller faktiskt här hemma redan den 8e Juli, då ska vi gamla gubbar lära oss lira 8th! 2000p, 3 timmars matcher. 10-13 Match 1, sen blir det pannkakor till lunch, 14-17 Match 2, sen går grillen igång och poolens lock åker av.
Vi vet ju alla att slag analyseras bäst sittandes i en bubbelpool med något nygrillat i magen och en god dricka i handen! :D


Jag känner att Tempelplanen behöver lite grönt som garnityr här och där, lite växtlighet gör det alltid lite finare.
Platsen är dock inte övergiven och överväxt, utan absolut i bruk, så what to do..
Blomkrukor! Med exotiska växter!
Biltema och Ikea är mina vänner, grymt bra terrängbutiker.


Bild
Halvtumsmuttrar


Bild
Ständigt dessa kaffepinnar


Bild
10 muttrar i en ask, så 5 fina blomkrukor


Bild
En plastväxt från Ikea som donerar sina beståndsdelar. Två växtdelar i varje kruka, och vips så har jag fått några väldigt udda växter som ger liv till brädet!


Stora templet ska precis som de mindre stå på en sockel, och därigenom även bli en Los-blocker då cover blivit något helt annat nu.


Bild
Templet mäter 90x90cm, cellplasten jag köpte var 120x60cm..
Hur täcker jag 8100 cm2 yta med 7200 cm2 material?


Bild
Det kändes som om jag fick en starkt lysande glödlampa ovanför huvudet! PING!


Bild
..och så här tjusigt blev det! :mrgreen:


Härnäst: Lite fler blomkrukor, grusa och måla sockelns kanter och göra några trappsteg upp till templet.
Sen är det nog klart för spel, jag måste fixa en annan plan också innan den 8e!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Captains Corner

Inlägg av Elevatorlake »

Att några muttrar, kaffepinnar och en plastväxt från ikea kan bli något så bra är bevis på riktig kreativitet! :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Captains Corner

Inlägg av Nurgle »

En sann förebild för scratch building terrain!

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

Nurgle skrev:En sann förebild för scratch building terrain!
Elevatorlake skrev:Att några muttrar, kaffepinnar och en plastväxt från ikea kan bli något så bra är bevis på riktig kreativitet! :)
Tackar! :D

När jag satte ut de fem krukväxterna på planen så såg det dock mesigt ut, ska det vara så ska det vara ordentligt, inte lite strösslat i ett hörn.
Jag hade 5, nu ska de bli 20, men sen får det vara nog, nu är jag less på att pyssla på den här planen..

Sista rycket:


Bild
Överblivna baser med muttrar


Bild
Dubbla muttrar, kaffepinnar limmade runt dem


Bild
Stensocklarna och jorden i krukorna grusade, sen bara målat svart


Bild
Grå drybrush utvändigt, jorden har fått brun färg och brun wash


Bild
Brun drybrush på plankorna utvändigt, följt av benvit drubrush upptill och grön wash nertill.


Imorgon ska jag leta reda på kassen med plastväxter och göra klart dem, sedan tror jag att jag är klar!

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Captains Corner

Inlägg av Ismeno »

Nice!

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

Ismeno skrev:Nice!
Tack! :)

Nu är det växter nerstuckna i de 15 krukorna, som först nästan fylldes med trälim.
Det tar typ 2 dygn för en sådan blobb lim att torka, så tid över till annat!


Min Pyrovore ska nu göra storstilad comeback på spelplanen - när reglerna äntligen tar en grymt snygg modell from zero to hero!
Jag dammade (bokstavligen) därför av honom och piffade till min gamla målning av honom, nu är han redo för fest!


Bild


Bild


Bild

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

Imorgon blir det uppesittarkväll! :mrgreen:

Lokala butiken kör ett releaseparty med spelplaner, regelbok och alla index tillgängliga i butiken under kvällen och kl. 00:01 blir det julafton och utdelning av alla våra pre-orders! Roligt!
Jag ska testa på 8t ed i en minimatch på 500 poäng, det var längesedan jag såg så mycket fram emot att faktiskt spela lite 40k!

Min lista är modeller som jag tycker om och vill prova på i 8th, så inte något plockat för att få bästa möjliga:

HQ: Broodlord
Troops: 8 x Genestealers (rending claws)
Troops: 25 x Hormagaunts (nakna)
Heavy: Carnifex (Två par monstrous scything talons)


GO NIDS GO!


Bild


Bild


Bild

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

Premiärstriden i 8th avklarad!
Resultat?
Bortskjuten far and beyond.. Herrejisses vad stryk jag fick! :lol:

Liten batrep, sen lite tankar om det:
(Jag tog bara en bild av brädet, så lite grymma paint-skills kommer som bonus och ni får tänka er att Astra står på helt anda ställen)


Min lista var som i posten ovanför:
Broodlord
8 Genestealers
25 Hormagaunts
1 Carnifex

Astra, luddigt beskrivet:
Commandersnubbe med 5 grabbar som droppas av från en Valkyria (Deep Strike)
5 Snipers
3 Ogryns
3 Mortars
2x10 gubbar med lasguns
1 Manticore


Deployment
Bild
Vi slog fram Front Line Assault, vilket innebär något triangelformade deploymentzoner med spetsarna mot varandra och där endast 18" mellan sig.
Uppdraget var med 6 objektiv.
Med bara 500p vardera gick deployment väldigt snabbt, och då jag bara hade 4 enheter och alternerande utplacering så blev jag klar först, vilket gav mig första rundan.
Med 5/6 chans att få börja så deployade jag långt fram med allt, med en first turn charge i sikte.
Hormagaunts stod längst fram, Genestealers och Broodlord lite till vänster, Carnifex lite till höger.
Planen såg kanonbra ut fram tills han siezade. :roll:


Runda 1

Astra:
Manticoren fick en kalasträff på Carnifexen, 6 wounds direkt, 2 kvar.
Mortars plockade ett gäng hormagaunts, så även lasgun-grabbarna.
Snipersen, som hade infiltrerat i ett torn i bakre hörnan av min deployment, utanför bild, sköt på Broodlorden. Och som de sköt... 5 av 5 träffade, 4 wounds varav 2 blev mortal wounds. Även han tog 4 wounds.
Mina 8 första tärningsslag i 8th ed var 8 misslyckade saves.

Tyranids:
Häpp. Med bara 500p på brädet till att börja med så sved det att ha mina 2 tungviktare dödligt sårade innan de ens hunnit röra på sig.
Planen var nu att:
Genestealers skulle kuta framåt och med hjälp av advace hoppa över tåget, och sedan charga Ogrynsen som stod på andra sidan.
Broodlorden skulle haka på bäst hand kunde, men samtidigt hålla sig inom range för att ge Hormagauntsen Onslaugt, så att de fick charga efter advance.
Carnifexen skulle kuta på framåt för att kunna komma in i strid senast nästa runda.

Genestealers rullade en 1a på sin advance, och kunde därmed inte ens i teorin nå Ogrynsen.
Broodlorden misslyckades med sitt psychic test på 6, så Hormagauntsen kunde inte heller charga.
Carnifexen nådde inte fram till att charga.
Sämsta möjliga runda 1? Enda skillanden från förra rundan var att jag rört mig lite.. och nu dags för nytt skytte... Gonatt.

Bild


Runda 2

Astra:
Manticoren gjorde slut på Carnifexen.
Mortars plockade ett gäng Hormagaunts till.
Lasgun-grabbarna såg en Genestealer av 8, sköt som besatta, och dödade 7. För nu kan även de som inte syns alls dö lärde jag mig.
Ner från skyn kom ett gäng baskrar, som sedan sköt 1 wound på Broodlorden.
Snipersen satte 5 av 5 skott igen, men woundade bara Broodlorden på ett av dem, och jag klarade savet!

Tyranids:
Vid det här laget, i början av min runda 2, så hade jag övergått till den här hopplöst uppgivna motståndaren som inte har så roligt längre.
Allt jag hade gjort var att flytta mina modeller en gnutta framåt, och nu hade jag 1 Genestealer, Broodlord med 1 wound och 15 Hormagaunts kvar på brädet. Utan att ha gjort en enda skada tillbaka. Inte ens en to hit roll!
Jag ville verkligen inte dö med Broodlorden på overwatch, så Genestealern fick charga in först på baskerkillarna med commandern.
Han dog på overwatch.
Broodlorden chargade in, fick en wound på overwatch, men klarade savet igen!

Hormagauntsen käkade lätt upp Snipersen och consoliderade tillbaka ner på byggnaden under, långt utanför synapse. Jag dödade något! :mrgreen:

Broodlorden la 4 av sina 6 attacker på commandern, som hade en läskig powerfist.
Han satte alla 4 attacker på commandern, och rullade sedan 4 wounds, varav 2 st 6or = 2 wounds med Damage D3 AP-3 och 2 wounds med Damage 3 AP-6. Han dog. Overkill de luxe! Han satte även de 2 attackerna på baskrarna, där dog två.

Bild


Runda 3

Astra:
Baskrarna klarade sitt moralslag och backade sedan taktiskt undan och lät Manticoren bomba Broodlorden till smulor, då han nu var närmare den än vad Hormagauntsen var.
Mortars och Lasgun-grabbar sköt ut ännu ett gäng Hormagaunts. Med Ld5 och en stabil 6a på moralslaget så dog även de som fanns kvar.
Där var det slut, inte en Tyranid kvar på brädet.

Bild

_________________________________


Vad hände?
Jag flyttade mina gubbar lite, sen var det slut?
Lite tankar om det hela så här i efterhand:

1st turn charge
Det är inte något som jag längre ska se som en elak Alpha Strike som inte kvalar in i frendly games. Det är något som jag måste försöka med, för att sätta någon slags press innan motståndarens första skytterunda. Helst ska någon lyckas. Om 100-200 poäng skjuts bort runda 1 så har jag inte så mycket kvar av 500 poäng.. Det är nog tom så att det är meningen att närstridsarméer ska göra first turn charges numera, för att det ska bli jämnt.
Jag behöver nog ha något som kan poppa upp var som helst på brädet, men det är tufft på 500 poäng.

Cover
Terräng som inte täcker enheter helt är inte redo för 8th ed. Glipor genom, under, över och vips så är alla måltavlor och döda. Kanske får vi husregla en del terräng som att vara helt blockande för line of sight för att göra det mer balanserat, den här fina planen hade plötsligt i princip inga los-blockers.

Command Points
Vi glömde helt bort dem båda två. Lite rerolls här och där hade inte varit dumt.


Oscar, min trevliga motståndare, har utlovat mig en rematch.
Hans vinnande lista står kvar, jag får bygga en ny.
Då får jag testa något helt annat! :D

Skriv svar