Tack alla!
Terra Nova Wars III - Vilken toppendag det blev!
Vi blev 6 spelare från start. Jag hade hoppats på några till, men jobb, semestrar och familjeliv kom emellan på flera håll.
Match 1:

Catachan: Space Wolves vs T'au

Phaeton: Mecanicus vs Dark Angels

Själv hamnade jag på Baran med mina Tyranider, mot Orks!
Jag hakade liksom aldrig på det därade flygartåget i 7th, utan spelade vidare med de modeller jag tyckte bäst om.
Hormagaunts, Genestealers, Trygons, Hive Guard, Devilgaunts, Swarmlord.. och vad hände nu?
Med samma modeller så har jag plötsligt en grym armé, alla mina favoriter har fått en boost så att de kan kasta sig in i leken mot nästan vad som helst!
Vi hade inga restriktioner whatsoever, mest för att alla skulle kunna prova sina leksaker i 8th och för att se vad de kunde göra.
Orkerna jag mötte slog någon sorts världsrekord. 2000p - 2 drops i deployment!
En Stompa och en Gorkanaut, med magarna fulla av Nobz och Meganobz.
Jag har inte mött några av dessa jättar tidigare, så min plan var att först ta ut den ena sen den andra.
Bäst att börja ta ut den lilla!
Deployment:

Han satte ut Gorkanauten i en av terrängbitarna, jag kontrade med att sätta ut en Exocrine mittemot.
Han satte ut Stompan i den andra terrängbiten, sen var han klar.
Jag satte Exocrine nummer 2 intill den första, kryddade med Hive Guards bakom och en Tyranid Prime för att hålla ordning på torpet.
Mot Stompan satte jag Hormagauntsen öppet rakt framför, med var sin flagga i handen där det stod "skjut på oss, inte på de andra".
Genestealersen satte jag som en säkerhet så att de kunde nå både Gorkanauten och Stompan med en first turn charge med hjälp av Swarmlordens sköna förmåga att ge en enhet en extra move+advance istället för att skjuta.
Trygon Prime och 20 Devilgaunts stannade i reserve.
Jag missade att sieza.
Runda 1 - Orks
Gorkanauten var 25" ifrån, så hans 24-inchs vapen kunde inte skjuta. Det blev lite lösa skott från den bara, ingen skada skedd.
Att den inte gick närmre berodde på uppdraget, spelplanen hade 15 reliker att plocka ihop och den flyttade i sidled för att ta två i sin runda.
Stompan gick inte riktigt på lockbetet Hormagaunts, de fick någon kanon på sig, men mest var det Genestealers som fick stryk.
5+ invul är ju helt fantastiskt att ha på dem numera!
Runda 1 - Tyranids
Exocrines och Hive Guards stod still på vänsterflanken, väl inom range.
Hormagauntsen sprang upp, Genestealers sprang rakt fram, Trygonen poppade upp till höger om Stompan, Swarmlord och Broodlord gjorde sitt bästa för att haka på framåt. På vägen plockade jag några reliker.
Swarmy la Catalyst(5+ FNP) på Genestealersen och Onslaught (charga efter advance) på Hormagauntsen.
Sen mullrade kanonerna!

Ture och Göte spanade in Gorkanauten!
Exocrines är grymt bra i 8th ed! Heavy 6 plasma med S7 AP-3 är inga dåliga grejer i sig, men det här är kaka på kaka så att det blir tårta!
De har BS4+, men om de står still så får de +1 på to hit!
Ovanpå det så får de skjuta 2 gånger om de inte rör sig... så när båda två brände av allt vad de hade så blev det 24st plasma skott där varje gör 2 i damage.
18 wounds gjorde de!
Hive Guardsen avslutade jobbet, ingen mera Gorkanaut. Nobzen disembarkade ner bakom terrängbiten.

Trygonen och Devilgauntsen sköt med allt de hade, de blev typ 2 wounds av det.
Hormagauntsen chargade och käkade overwatch, med en sabla flyt för bara några få dog.
Genestealersen rullade sedan som om de sprang i gröt, trots en offrad commandpoint för en reroll så kom inte alla in. Attans.
Jag hade inte gett dem Toxin Sacs, vilket skulle gjort att de hade D2 när de woundade, men de gjorde ändå ett helt gäng skador på Stompan.
Men fanskapet har 40 wounds!!
Runda 2 - Orks
Nobzen plockade upp de reliker som den sprängda Gorkanauten tappat och kutade sedan vidare och mot nästa, så långt bak de kunde hålla sig.
Stompan bryr sig inte om att den är i närstrid. Den backar bak, skjuter med allt den har, och chargar sedan in igen.
Det gör ont.

Catalyst och 5+ invul räddade mången Genestealer, men en drös strök med på skyttet, plus att Swarmlorden fick en raket i plytet och tog lite skada.
Stompan släppte ut sina Meganobz som siktade in sig på Trygonen, otaktiskt hade jag lämnat vägen fri fram till den.
5 Meganobs med Powerklaws som får slå först? Illa illa.. men herrejisses vad de whiffade. Det slutade med 1 enda wound på Trygonen. Vi hade båda räknat med att han skulle döden dö.
Tillbaka så mosade Trygonen 4 av de 5 Meganobzen.
Jag la två commandpoints för att få slå före stompan med de kvarvarande 7 Genestealersen, som gjorde några wounds till.
Inspirerad av Meganobzen så viftade även Stompan mest i luften, endast 4 Genestealers dog i närstriden.
Runda 2 - Tyranider
De tre överlevande Genestealersen bestämde sig för att låta stompan leva, så de tog sin relik med sig och sprang och plockade upp en till.
Min skytteflank använde rundan till att förflytta sig, och eftersom alla har heavy weapons så sköt de sämre och träffade knappt.
Stompan hade också en Mig Mek i magen som gav den 5+ invul mot skytte tack vare Mekens Kustom Force Field, vilket hjälpte den en hel del.
Planen var briljant, Hormagauntsen skulle ta overwatchen så att Swarmlorden kunde charga in på Stompan utan att bli beskjuten.
Trygonen skulle äta en MegaNob för att kunna charga in nästa runda. Broodlorden skulle flytta upp för att kunna charga.
Planen sprack.
13 Hormagaunts dog på overwach! 13!! Stompan skjuter så sabla mycket!
Skit samma, Swarmlorden chargade ändå, han tog bara lite stryk.
Broodlorden nådde inte fram.
Trygonen gjorde vad han skulle och blev fri. Jag tror MegaNoben fick 17 Damage.
Swarmlorden skadade Stompan en hel del, och klarade sedan sig väldigt bra när den slog tillbaka tack vare Catalyst.
Runda 3 - Orks
Stompan backade från Swarmlorden och sköt med allt den hade på honom. Han dog inte!
Sedan chargade den in, då dog han. Warlordkill, plus att Swarmlorden hade plockat en relik som Stompan då tog över och la till sina tidgare 2. Nobzen från Gorkanauten plockade en relik till med en högt rullad advance.
6 relilker och en Warlordkill till Orkena, 7 poäng.
Jag hade First Blood, men nu bara 5 Reliker när Swarmy förlorat sin, så totalt 6 poäng.
Runda 3 - Tyranider
Om jag dödade Stompan så skulle jag ta de 3 reliker den hade, plus få ut warlorden i det fria.
Vänsterflanken sköt igen, men det är en tuff rackare, speciellt med 5+ invul.
Trygonen och Broodlorden gjorde sitt bästa, men jag rullade för dåligt, inte ens en spenderad commandpoint hjälpte. Stompan dog inte.
Totalt gjorde jag 38 wounds på den på tre rundor.
Sedan hann vi inte mer, tiden var ute. 7-6 till orkerna!
Det var en väldigt rolig match!