En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
lurräven

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av lurräven »

Uppfriskande läsning. Man blir bra sugen på turneringsspel igen :D

Mer!

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Tack, kul ni gillar´t :) OK, boys, jag ska få till sista delen också...

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Jag är fortfarande osäker på om vi hann att prata något med varandra under ÖSM. Har så dålig koll på vad allt folk heter IRL. Du heter Erik har jag förstått men vete tusan om jag såg några Ultra Marines under hela turneringen. Läste i någon tråd att man borde ha namnskyltar med sitt svenska40k-nick på under turnering. Kanske skulle vara bra...

Kul med lite bilder. The Emperor protects...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Bra jobbat Erik, mycket trevlig läsning och stora fina bilder som gör det ännu bättre!

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

En sexa, läderstövlar & chockartad avslutning - En helg på ÖSM del 3

Match 5 - Tyranider

Vanguard deployment, 2p för objektiv 1-4, kill points (4p diff), tactical objectives (5p diff) samt STW, LB & FB.

Kosh körde flyrants och Hive Crone (Chrone? Chruuun?), den där flygande jättehonan i vart fall samt sporer, jätteblaffiga podden och läskiga närstridsrackare med knivar.

Jag tog första turn, så deployade Thunderfire cannon, mina bikes med två libbar och invis. Koch deployade alla sina flygare i en ruin. Jag infiltrerade Culexus 18,1" från dem och laddade upp min podd med centarna och Tigurius med ignore cover.

Image

Som upplagt för en trevlig första runda...
...tills Kosh slår en sexa och tar initiativet.

Han vector strikar min Culexus som tokdör och flyger bort till mina oskyddade bikes som inte hunnit göra sig osynliga och skjuter bort ett gäng bikers med en miljard skott.

Här nånstans känns det rejält svettigt. Nåja, tur att det är en riktigt trevlig match, tänker jag, så får göra det bästa helt enkelt och ha kul. Så blev en riktigt rolig match med trevligt spel och sjukt många spännande tärningsslag.

Image

Jag backar hem till basen och skickar ner min podd med centar som plockar över den sista, överlevande librarianen som lämnar Command Squaden. De åker i sin tur fram, skadar deras flyers med orbital bombardment genom en tursamt placerad hackislashalien.

Min bolstrade ruin med +1 i cover save blir ett perfekt näste för Tyraniderna som gosar in sig runt min Thunderfirecannon.

Image

Sporer omringar Centarna & Tigurius som är nere på ledarskap 5-6 nånting och desperat hoppas undvika ledarskapstest eller en peril of the warp.
En miljard skott till reducerar min tidigare så stolta bikerenhet till Chapter mastern enbart som åker tillbaka till vår bas och försöker göra något vettigt innan han slutligen reduceras till smulor.

Image

Slutstriden sker i ruinen och force visar sig vara fantastiskt bra, två flyrants ryker på Instant death. Till slut är det bara Tigurius kvar och snart stryker även han med.

Image

Det jag hade kvar när matchen tog slut i runda sex var poddarna och fem marines.

En marinepodd landar ute i periferin, tar ett tactical objetive-poäng via ett objektiv, skjuter bort en slemmig rymdvarelse och springer sedan bort till fiendens linjer för att ta line breaker. På vägen dödar de en till slemmig rymdvarelse som gömt sig i det ursprungliga nästet i ruinerna. Så de ska få en fin medalj eller kanske nåt slags Tyranidveteransmärke för att de plockade fyra poäng. Det, tillsammans med att mina poddar överlevde på objektiven räddade segern.

Image

Så 12-8 blev det i denna matchen och en till vinst.

Största missen: Att jag missade att flyrants kan jinka även på marken. Det gjorde att jag inte slog in ignore-cover-spell utan struntade i den. Det hade förmodligen inneburit att jag sluppit anfalla i närstrid med centarna, vilket kostade något/några wounds till.
Min ursprungliga deployment kan också varit ett misstag, eftersom jag förmodligen inte fått bort alla flyrants och sedan lämnats med mina centurions på andra sidan brädet.

Roligaste ögonblicket: När jag chockat inser att jag faktiskt vann.

En stor eloge till Kosh som trots (eller tack vare?) sitt stenhårda yttre & svarta läderstövlar bjöd på en riktigt rolig och underhållande match och var otroligt hjälpsam. Han gav en del tips under matchen, så får dela min seger med honom.

Image
Och till dig som läste rubriken och tog dig hela vägen ner hit - här bjuder vi på läderstövlar av en annan sort. De har ingenting att göra med något här, förutom möjligen Ochhansbrors drömmar om Cosplay.

Konklusion

Summa summarum tre vinster, en oavgjord och en förlust gav en elfteplacering. Det är jag mer än nöjd med. Får tacka alla för bra tips, hjälp på vägen och kloka råd. Samt grymt trevligt umgänge.

Fick frågan vad jag hade för mål med turneringen och inser att jag inte hade något, annat än att komma topp tre, lite på skoj ;)

Så till kommande turneringar har jag tre mål:
1) Spela snabbare. Jag fastnar lite i att tänka ibland. En nackdel med att jag får väldigt lite tid till att spela och spelar i huvudsak de flesta matcher på turnering.
2) Inte ha sönder en enda modell. Varje turnering slutar alltid med delar lite här och där som ramlar av eller gubbar som faller i golvet och tappar saker.
3) Träffa den där Röde. Spanade efter röda mechanicusgubbar men såg inga.

Spela för att vinna och ha roligt under, mellan och efter matcherna siktar jag på ändå, så det behöver inte vara ett mål. Och träffa fler, sköna lirare. I dubbel bemärkelse.

Imorgon stänger jag ner 40k-butiken för minst en månad framåt, kanske två.
Vi ses på ett slagfält på nån avlägsen, gudsförgäten planet.

Image
Senast redigerad av 1 Nurgle, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Röde skrev:Jag är fortfarande osäker på om vi hann att prata något med varandra under ÖSM. Har så dålig koll på vad allt folk heter IRL. Du heter Erik har jag förstått men vete tusan om jag såg några Ultra Marines under hela turneringen. Läste i någon tråd att man borde ha namnskyltar med sitt svenska40k-nick på under turnering. Kanske skulle vara bra...

Kul med lite bilder. The Emperor protects...
Namnskyltar är en kul idé! Jag tror att Elevatorlake skrev det i denna tråden, två inlägg tidigare ;)

Tror inte heller vi gjorde det men, som sagt, svårt att veta. Vad heter du?
Jag var stockholmarn som flög upp på stolen i "hallååå-se-på-mig" style under match fyra i jakten på måttband.

Jag satt faktiskt och lekte med spreadshirt för en turneringströja med nicket på framsidan, men vita örnar på svart underlag ser lite, hmm, neostrikt ut, kan man säga. Denna hittade jag men funkar ju dock bättre om man kör orcs:

http://www.spreadshirt.se/affiliate/124 ... 65__O_O_LS

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Ahh... måttbandskillen. Jo det kommer jag ihåg lite flyktigt.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Kaptenen skrev:Bra jobbat Erik, mycket trevlig läsning och stora fina bilder som gör det ännu bättre!
Tack kapten Björn :) En bild slår tusen ord hårt på fingarna med en linjal.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Nurgle skrev:
Kaptenen skrev:Bra jobbat Erik, mycket trevlig läsning och stora fina bilder som gör det ännu bättre!
Tack kapten Björn :) En bild slår tusen ord hårt på fingarna med en linjal.
Magiskt hur vi tillsammans dansar den tabubelagda dansen mellan figurspelsvärlden och verkligheten genom att under våra forumalias använda varandras riktiga namn... Vackert på något sätt.. :D

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Haha, inte bara modellkonstnär utan även en poetisk ådra månne?
Användandet av De Riktiga Namnen kanske ger en bekräftelse på insteget innanför en ytterligare, omedveten inre cirkel innanför cirkeln i den slutna kretsen av 40k-tillbedjande. De är väl sju till antalet, gissar jag?

Skriv svar