En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Kaptenen

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Kaptenen »

Jag tror du är något på spåren, bäste herr Langdon.
Jag tror vi har tagit relationen till nästa steg nu. Jag vet Ditt Riktiga Namn och skulle känna igen dig på stan. :D

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

...saknas dock hemliga handslag....

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Bild

:lol: :lol:
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Knäppo, om vi skrev om det här så skulle det inte vara hemligt längre..

@Lego
Jepp, något i Stonecutter's stil ska det vara! :D :D

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Kaptenen skrev:Knäppo, om vi skrev om det här så skulle det inte vara hemligt längre..

@Lego
Jepp, något i Stonecutter's stil ska det vara! :D :D
... Who keep the metric system back...
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

... who rigs every Oscar's night...

(sorry för trådkap urspårning deluxe)

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

We do.. We do..

:D
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Tokstollar där :)

Urspårning hör liksom till hobbyn. Lim och starka färger har den effekten. Fniss, fniss...

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Nurgle skrev:Tokstollar där :)

Urspårning hör liksom till hobbyn. Lim och starka färger har den effekten. Fniss, fniss...
Vattenbaserade... :roll:
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

En pyttemjuk Strike force ultra i episk matchning

Efter att den nya versionen av Easy Comp fördärvade min fina lista jag snickrat och målat på under ett år hamnade jag i lite limbo. Ska jag sälja allt? Bara spela okompat? Sitta hemma och vara bitter?

Efter att ha gungat fram och tillbaka under hobbybordet kom en uppenbarelse till mig. Eftersom både kompen och nya codexar samt osynken däremellan gör det omöjligt för en slömålande själ som mig är lösningen att inte måla utan köpa färdigmålat.

Image

Jag blev lite sugen på Tok samtidigt som jag hittade en Strike force ultra till salu som med lite lätt basputsning passar väl in i den befintliga armén. Efter att ha byggt en lista med komp 16 och konstaterat att det nog kan funka slog jag till.

Image
Strike force ultra med Captain Macro och mina kära, gamla Legion of the damned redo att slå hårt och snabbt bakom fiendens linjer.

Image
Testkörde i en episk matchning mot Naz87s snyggt konverterade Chaos marines med Asa the destroyer of worlds i spetsen (Niklas bild). Vi tog plats i den hjälpligt uppvärmda spelboden för ett mysigt homegame. Men vad är väl lite kyla för imperiet och kaosgudarna?

Mission: Big guns never tire & Deadlock.

Image
Asa the destroyer (daemon prince), zombies, Defiler, chaos marines, plague marines och rhinos belägrade två av de fyra objektiven som båda sidor hade som sekundärt objektiv värt 3 poäng vardera. Typhus och hans mutilators tillsammans med en Heldrake låg i bakhåll.

Felaktiga underrättelse och bristfällig spaning från scouterna gjorde att Strike force kom in för tidigt på slagfältet, fick börja och tog in alla reserver utom Legion of the damned samtidigt på runda ett. Dessutom på hammer and anvil. Sämsta tänkbara utgångsläge eftersom planen var att använda locator beacon/teleporting homer för att landa skytteterminators tillsammans med hammernators i en härlig, dödlig sörja...

Image
Tyvärr var underhållet eftersatt på teleporteringsnavigatorerna så den ena enheten med terminatos hamnade långt från fiendens linjer...

Image
...och den andra farligt nära Asa the destroyer. Massiv eldgivning och heavy flamer gjorde ett ynka wound. Asa skakade av sig resterna av brinnande napalm, kastade sin in i närstrid och tog ut hela enheten. First blood - bam!

Image
Storm raven dundrade in, sköt av allt vilket reducerade ett hull point på defilern och tog bort några zombies. Plasmakanonen frätte tyvärr hål i skrovet.
Land raidern tuffade fram mot striden för full maskin lång i bakkant.

Ett mjä som Alfa strike...

Image
Plague marines disembarkade och tillsammans med defilern sköt de både land raider och Storm raven utan framgång.

Image
Storm raven gick ner i hover mode och släppte av sin last med assault terminators och venerable dreadnought som chargade in i chaos marines respektive zombies.

Image
Samtidigt tog fienden flertalet objektiv och tactical objectives. Land raidern släppte tanken om att nå fienden och mötte upp Asa och en rhino och släppte ut sin dödliga last av hammernators ledda av Captain Macro. En rejäl chanstagning eftersom det krävde att övriga tog ut Asa för att den taktiska manövern skulle gå i lås.

Image
Några hammarslag senare och rhinon var förpassad tillbaka till molekylstadiet.

Image
Tyvärr lyckades inte land raidern och skyttetermisar skjuta bort Asa trots auspexbelysning från kaptenen. Asa och hennes svarta spikklubba dödade alla hammernators utom en. Den svarta spikklubban sög i sig kaptenens själ efter att han misslyckats med ett toughness-slag. Ett passande slut på en totalt misslyckad kampanj för stackars kapten Macro.

Image
Dreadnoughten slaktade sig sakta men säkert genom avfällingarna med två stora hål i skrovet efter granater och meltabomber som avbetalning.

Image
Heldraken vectorstrikade in över Storm raven som förlorade ett hullpoint till.

Image
Typhus deepstrikade men fick sina locators hackade av imperiet, hamnade helt fel och landade långt ner i ena hörnet. Tillräckligt långt in i fiendeterritorium för att ta linebreaker och förhindra ascendancy men för långt bort för att kunna nå striden.

Image
Underläget utifrån tactical objectives var nu kanske 5 poäng, plus linebreaker & first blood till chaos. Äntligen var läget tillräckligt prekärt för Legionen att uppenbara sig. De hamnade i meltaläge snett bakom defilern, landade bredvid ett av trepoängsobjektiven och 12" från fiendens kant, sköt av tre meltaskott och missade alla tre. Där dog den planen om att plocka fyra säkra poäng när defilern vände sig om och rusade mot legionen.

Image
Assault terminators klöste sig igenom 35 zombies utan att få en skråma, säkrade ett trepoängsobjektiv och tog ställning för att hålla defilern stången ifall legionen föll.

Image
Den sista hammernatorn lade sig ner på marken och beredde sig på att möta sin skapare. I sista stund reste han sig, fann nytt mot och lyckades absorbera 11 wounds utan att dö. Ett mirakel! Tyvärr missade han med sina hammarslag och det som kunde blivit en hjältesaga slutade istället med att Asa strax därefter dödade sig själv med sin klubba. Plague marines strax bredvid lyckades döda alla skytteterminators utom en med plasmor. Storm raven och land raidern gjorde processen kort med plague marines och tog ett av de åtråvärda objektiven.
Den sista hammernatorn sprang bort till det fjärde objektivet för att hålla det.

Image
Legionen höll stånd mot defilern och tog bort två hp med krakgranater.

Image
Dreadnoughten skyndade till undsättning men heldraken gjorde en ny vectorstrike som avslutade livet för den veteran som tillbringat 800 år instängd i metallkistan.

Image
Piloten i Storm raven, som hittills inte haft en speciellt lyckosam strid, flög fram till Heldraken bara för att konstatera att inga av vapnen kunde skada den. Så en vectorstrike senare störtade planet och kraschade. En miss som i och med Big guns kostade mig ett viktigt och värdefullt poäng.

Här slutade striden efter fem rundor. De tre slutobjektiven värda tre poäng vardera räddade marinernas rykte och landade i en förlust med 11-13.

Summa summarum: Riktigt, riktigt kul & spännande! Jag gillade att köra kompat. Den "riktiga" kompen täpper till luckorna så att arméerna blir betydligt jämnare, vilket bjuder på en rolig och bra matchup.

Otroligt roligt att få köra med terminators och land raider. Till skillnad mot i vanliga fall skalade det bort alla avancerade supertaktiker som kommer av att köra dödsstjärnor med femtioelva spells, som kräver ett intrikat samarbete mellan enheter/regler och planer över fem rundor för att fungera. Det är bara att kötta på och rulla tärning.

Snygg & kul armé att möta också och Naz spelade riktigt bra & stabilt! Pluspoäng för storskägg & trevlighetspoäng ;)

Listan & armén känns som den vore kul att spela i turnering så återstår att se om det är görbart, om ni fattar...

Image

Skriv svar