Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Kaptenen

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

Jo Lictorn är skön!
Jag var lite kluven med just honom.
Vet inte riktigt var jag ska kapa 60p dock.

Jag kan gå ner till 16 Genestealers och då få med en Lictor, vilket skulle bli den här sköna gamla räven:

Bild

Jag har också lekt med tanken att skippa Trygon Primen helt. Den är en snygg modell och väldigt tyranidig som ett stort ormigt monster, men tar jag bort den kan jag trycka in Zoanthropes och en Lictor. Klassiska enheter de också!

Eller kanske köra en Mawloc istället för Trygon, och därmed få råd med en Lictor. Oslagbar duo! :D

katzenjammer

Inlägg av katzenjammer »

Zoantrlper glömde jag! Dom är fina, och ja, den lictorn är inte dum. Hade den inte gått så dyrt på ebay så hade jag skaffat en. Det får bli senare.

Fast jag gillade din lista, du kan ju lämna den så ett tag och fundera. Det känns ju trist att ta bort genestealers, och du har tillräckligt med mys ändå.
Flesh is a design fault

MITTZ

Captains Corner

Inlägg av MITTZ »

Vill tacka för en trevlig målarresa!
Kul oxå att du kommer ut o får leka med likasinnade på gamers.
Skulle själv vilja va me men vi ska ha barn i de dagarna. Nästan lika roligt det!

Jag gillar shrikessvärden grymt mycket! Mer målat åt folket! Förslac inför nästa år är ymgarls. Spökar fett med motståndarn :-) om nu inte nya boken sabbar dem.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Tycker du ska köra den gamle galoschen som Deathleaper, han är ju bra på riktigt! :D
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
bolterochkniv

Inlägg av bolterochkniv »

i mitt tycke är det roligaste med nidscodexen, som den ser ut nu, alla dom knasiga specialgrejerna man kan få in i listan. jag vill se fler listor med parasiten, deathleaper osv. annars tycker jag du är helt rätt ute! hade dock kunnat tänka mej att man skippar genestealers. dom är ikoniska, visst, men ingen särskilt kul enhet tycker jag. minst lika ikoniskt isf med mängder av hormagaunts, även om det är rätt kasst spelmässigt..
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

katzenjammer skrev:Zoantrlper glömde jag! Dom är fina, och ja, den lictorn är inte dum. Hade den inte gått så dyrt på ebay så hade jag skaffat en. Det får bli senare.

Fast jag gillade din lista, du kan ju lämna den så ett tag och fundera. Det känns ju trist att ta bort genestealers, och du har tillräckligt med mys ändå.
Är de dyra på ebay?
Jag köpte en fyndlåda för 1000kr med massa gubbar som de såg ut till 40k 2nd edition. 2 Zoanthropes, 2 Lictors, 2 Screamer Killers, 2 Raveners, 1 Hive Tyrant, massor av Genestealers, massor av Hormagaunts och en hel del annat.
Antar att det verkligen var ett fynd! :D
MITTZ skrev:Vill tacka för en trevlig målarresa!
Kul oxå att du kommer ut o får leka med likasinnade på gamers.
Skulle själv vilja va me men vi ska ha barn i de dagarna. Nästan lika roligt det!

Jag gillar shrikessvärden grymt mycket! Mer målat åt folket! Förslac inför nästa år är ymgarls. Spökar fett med motståndarn :-) om nu inte nya boken sabbar dem.
Crap glömde dig i Oscarstalet, sorry.
Barn är överskattat, speciellt i början. De bara sover äter skriker och skiter. Det tar 7-8 år innan det går att spela 40k med dem, mina är 12 men ändå inte helt intresserade ännu.

Tack, ska måla tre svärd till inom kort!
Även om vi får ny bok i början av januari så spelar jag det här slaget som ett sista Huzzah för den här codexen, och Ymgarls var ett jättebra tips! Genestealers, men ännu mer Tyranid-unika med sina specialregler!
Flogger skrev:Tycker du ska köra den gamle galoschen som Deathleaper, han är ju bra på riktigt! :D
Sant! :D
bolterochkniv skrev:i mitt tycke är det roligaste med nidscodexen, som den ser ut nu, alla dom knasiga specialgrejerna man kan få in i listan. jag vill se fler listor med parasiten, deathleaper osv. annars tycker jag du är helt rätt ute! hade dock kunnat tänka mej att man skippar genestealers. dom är ikoniska, visst, men ingen särskilt kul enhet tycker jag. minst lika ikoniskt isf med mängder av hormagaunts, även om det är rätt kasst spelmässigt..
Nu snackar vi! Du tänker så rätt, och jag var så fel på det!
Självklart ska de udda typerna med!

Nu bygger vi om!
UT: 20 x Genestealers inkl. Broodlord
IN: Deathleaper och 10 x Ymgarl Genestealers

Bild

Att Genestealersen var så många var främst för att de faktiskt skulle nå fram till närstrid, med Ymgarls så är det mer spännande, en av väldigt få units som får charga direkt från reserve!
Deathleapern är ju också väldigt rolig.
D3 minus på Ld till valfri motståndar IC, för att han känner sig förföljd och spenderar slaget med att titta sig mer över axeln än att leda andra.
En trollklarl med Ld7 är inte lika tuff, kan bli helt galet! :mrgreen:
Sen kan Deathleapern ju faktiskt döda något också, innan han blir sönderskjuten.

Nu känns det ännu bättre, så här kör jag istället!

frigobben

Inlägg av frigobben »

Jag har spelat en del med Ymgarl och tycker de är både bättre och roligare än vanliga stealers i sjätte, så det är nog ett lysande val. Däremot finns det en hel del bra saker med att köra en liten enhet med bara 5st:
* De är ganska stökiga ändå mot mycket, om de får in chargen samma runda de kommer fram
* De blir svårare att blockera ut hela eller delar av enheten
* Man förlorar mindre den gången de blir helt utblockerade
* Det blir mer poäng över till något annat roligt!

Har du Biovores är de både roliga att spela, bra och billiga. Det är nämligen också bra att ha liten chans att i runda ett skjuta bort saker som står i den terräng som Ymgarls kommer dyka upp i.

Jag vet ju att du egentligen ville ha en massa stealers, så detta kanske blir ett steg i fel riktning. Men det är lite input hursomhelst.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Har tänkt på det också, 10 st är ganska många och area terrain är ofta inte något det finns massivt av.
Det vore ju trist om de inte kommer in alls för att de inte får plats, och trist ska det inte vara.

Jag har faktiskt en Biovore. Modellen är en Pyrovore men bara för att den är mycket snyggare, jag har alltid kört honom som Biovore.
Drar jag ner det till 5 Ymgarls och går ner från 29 till 24 Hormagaunts (fortfarande en stor unit) så kan jag ta med en Biovore och 10 Devilgaunts eller 20 vanliga Termagaunts. När jag bytte Genestealers till Ymgarls så försvann 1 troop, så en tredje troop unit kan behövas.

Spore mines som missat målet och driver omkring är också härligt udda!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Har spelat Ymgarls på nästan varje turnering sedan LinCon och älskar dem, en av mina absoluta favoritenheter. Jag hade nog tagit 7st, det är enligt mig optimala sifffran. Kom bara ihåg att aldrig sätta dem mitt i motståndarens area terrain bit..för där KOMMER han att stå :P

Deathleaper funkar inte bara på IC, "any enemy character". Dödshopparen + Dum-dum (doom) = valfri död greater daemon (typ) ;)

"Jaså din demonprins fick Iron arm? Ja, men sänker väl hans ledarskap, kasta skiten på Ld6 nu då!" :D

Eftersom du sänker ld "before the game begins" innebär det när som helst innan spelet börjar, vanligtvis precis innan någon väljer att seiza. Då vet man redan vilka psychic powers som är var och kan använda det till sin optimala fördel :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

frigobben

Inlägg av frigobben »

Tror Flogger har mycket mer erfarenhet än jag, så sju är nog bra. Tyckte framförallt att 10 lät många.

Skriv svar