Ismenos galenskaper

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av Ismeno »

Kaptenen skrev:Jag fick en påse med leksaksbilar av mina föräldrar sist de hälsade på.
Bilar jag lekt med som liten knodd, som de hittat vid storstädning av källaren men inte ville slänga.
Metallbilar, fina grejer!

Några av dem hade körts en hel del utomhus, äkta rost, riktig lera och riktig metallglans.
Dina målade effekter ser baske mig ut precis som de på mina bilar! :D
Tack Kapten, sjysta föräldrar du har som sparar dina gamla prylar!

Ok, Raidern får anses klar. Skulle kunna hålla på med smådetaljer i all evighet, men det är en spelpjäs, så nu får det vara bra. Lade på lite lerklumpar, mycket sparsamt och på logiska ställen. En del av dessa fick ett lager AK "wet effect" för att simulera nyss uppdriven lera som ännu inte torkat in.

En av mina stora modellbyggarhjältar Mig Jimenez säger alltid att man ska ha en tanke med vädringen och försöka hålla sig till den. Så, den här Raidern, tillhörande Adeptus Astartes "Lightning Strikes" är avbildad efter tjänstgöring i en vinterkampanj. Den ursprungliga Codex grå färgen har målats över med vitt i fält och den vita färgen är nu rejält sliten. Även den grå har på sina ställen slitits ner till den bruna primern. Tanken är smutsig och lerig och den senaste leran har inte torkat in ännu. Nu väntar rengöring, ommålning och välsignande från Chaptrets Techpriests, innan det är dags för nya strider!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jaha, tog längre tid än tänkt detta. Gjutningen från FW var inget vidare och det tog en massa tid och kraft att få någon slags ordning på det hela. Hursomhelst, rätt nöjd med resultatet ändå, målningen var riktigt kul. Det här måste helt klart vara en av de snyggaste stridsvagnarna från FW imho. Phil har verkligen fångat det bästa av designen från originalet och gjort en riktig skönhet.
Fridens!



Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av stormshaft »

Helt fantastiskt. Oerhört inspirerande arbete för en som alldeles nyss börjat med slitage och smuts på sina modeller.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av Ismeno »

stormshaft skrev:Helt fantastiskt. Oerhört inspirerande arbete för en som alldeles nyss börjat med slitage och smuts på sina modeller.
Tack, kul om det kan vara till inspiration!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av Elevatorlake »

Wow, fantastisk vädring! Genomgående utan att dominera modellen helt och otroligt realistiskt! 11 av 10 möjliga!
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av Ismeno »

Elevatorlake skrev:Wow, fantastisk vädring! Genomgående utan att dominera modellen helt och otroligt realistiskt! 11 av 10 möjliga!
Tack mannen, roligt att du uppskattar det!
Ja, det är en svår balansgång när man drar på lera, det blir lätt fult och orealistiskt. Jag har gjort många mindre lyckade försök om man säger så... ;)
Det var riktigt kul att måla tanks igen, funderar på om inte den gamle Stormsworden ska få lite vintercamo ock.....


Sent from my iPhone using Tapatalk

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av frigobben »

Snyggt som vanligt! :)

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av Ismeno »

frigobben skrev:Snyggt som vanligt! :)
Tack gobben!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av RUNE »

Snyggt! Mina försök att vädra fordon har inte gått så bra, den brukar resultera i ett av två utfall.
1) För lite smuts. Man får en känsla av att fordonet kört en liten vända på exercisgården och fick lite lerstänk. Inga problem, det går ju att applicera mer. Vilket ger:
2) "Mother of god! Rörde sig den lerklumpen nyss?!"-effekten. Man får liksom aldrig ett lagomscenario...
Tycker du har lyckats mycket väl med ballansgången där. Stor applåd.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av Ismeno »

RUNE skrev:Snyggt! Mina försök att vädra fordon har inte gått så bra, den brukar resultera i ett av två utfall.
1) För lite smuts. Man får en känsla av att fordonet kört en liten vända på exercisgården och fick lite lerstänk. Inga problem, det går ju att applicera mer. Vilket ger:
2) "Mother of god! Rörde sig den lerklumpen nyss?!"-effekten. Man får liksom aldrig ett lagomscenario...
Tycker du har lyckats mycket väl med ballansgången där. Stor applåd.
Tack!
Jodu, känner igen det där. Den berömda balansen är inte lätt alls. :D

En grej att tänka på är att 40K tanksen ofta är väldigt stora. Hade de varit "riktiga" fordon hade de varit större än de flesta moderna dito. Så när man vädrar är det bättre att snegla på hur proffsen vädrar 1/48 eller till och med 1/72 för att få till det snarare än 1/35 och större skalor.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av Ismeno »

Ja, jag VET att jag sa robotar! Men det är något erotiskt med stora larvbandsförsedda resinklumpar just nu........

Kommer ni ihåg den här;
Bild

Målade den för ett par år sedan. Den är fortfarande helt ok, men det är en del detaljer jag är mindre nöjd med och helt klart är jag duktigare på vädring nu än då.

Så, tänkte den ska få lite vintercamo! Tanken är att den ska vara del av en stridsgrupp med mina SM, utlånad av en tung IG tankenhet. Så, det gulgröna camot kommer av vara övermålat med samma vita som Raidern ovan. Ska även piffa till larvbanden, så färgen på leran matchar Raidern och gubbarna. Så jäkla taggad för detta projekt! Wish me luck. :)



Sent from my iPhone using Tapatalk

Skriv svar