The Fast and the Fallen - 1750p Wyche Cult

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
benmannen

Re: The Fast and the Fallen - 1750p Wyche Cult

Inlägg av benmannen »

Jag lyckades få till en match till idag! Första dan på semestern inleds med lite Cultaction! Inte illa. Jag hade bytt ut mina Fast attacks men annars är listan rätt lik den gamla vanliga. Det här är armen som jag spelat mest utan att ha totalt byggt om den. Den har så många olika typer av enheter att den känns väldigt varierad från match till match. Det enda den saknar är en flygare (och skydd mot flygare).

Min motståndare har jobbat på en 1750p lista till en turnering som ska ducka en kompmall och maxa max i snällhetsgrad. Och det har han lyckats bra med. Han får ända in i sina IG, 4 artellerifordon, 6 scoutande sentineler, en maaaaassa infanteri och ett gäng laserkanoner. Och allt toppas med allas favorit Marbo. Så en rätt hård lista för min arme att möta.

Och vi spelade dessutom med kortsidorna som deploymentzone, så hans artilleri hade en potentiell perfekt lång skjutbana. Men jag vann slaget om att få gå först och deployade ovanligt aggressivt :) Det var Night fight första rundan så det var lika bra att blåsa på ordentligt men spara lite skytte för bla en Quad Cannon bakom en Defence Line han hade investerat i.

Jag tog initiativet och boostade in min Wracks Raider och Wyche Raider med min Succubus i. Resten flyttade framåt och höll sig på bra avstånd för max cover av natten men kunde ändå skjuta på hans Quadcannon. Efter att allt skjutit, Scourges, Venom Ravager så hade Quaden bara tagit ett enda wound. Och det var allt jag gjorde i min runda. Inte bra.

Hans runda var lite bättre men inte för farlig. Han skulle inte outflankat sina Sentineler. 18 Multilaser skott hade gjort stor skillnad.

Men mina Mandrakes med Haemonculus outflankade som vanligt och dök upp nära hans aegis och sköt ihjäl lite killar i hans Stubborn Blob med Kommisar. Mina Wychar assaultade densamma och vann men han höll killarna i schack med LD och reroll :) Jag sköt sönder hans Goliath eller vad den nu heter med en långdistanslans... Den med S6 AP3 inga Coversaves-tanken... Sen började vi assaulta lite. Han hade sänkt mina två raiders med Wracks och Succubus-Wychar men Wracksen failade Pinning men Succubusen gav sig på en halvriskig dubbelassault där de fick käka runt 40 skott men bara ett fåtal dog och jag ville inte mosa hans enheter, utan fastnade som jag hoppades. Han dakkade lite mer men det började bli ont om saker som inte var i närstrid. Mina Scourges hade Mishappat och blev deployade ca 70" från Manticoran den tänkt ge sig på... Suck. Alla sentineler dök upp och sköt ner min Ravager. Ena av dem sen blev assaultade av 4 Scourges med Plasma Granater :) Marbo dök upp och slängde sin granat prick på Venomen men den klarade sitt flickerfield save.

Sen var det game over. Mina killar hade nått hans linjer och klubba ihjäl allt. Beastenheten slog ihjäl hans HQ. Jag hade fått first Blood runda två.

Det ska tilläggas att han slog HIT med typ ALLA scatterdice han rullade. Jag tror en enda template missade på de fyra rundor han sköt. Efter min runda 4 gav han upp. Han hade i princip inget scoring kvar.

Så det gick bra igen. Böskombon funkar bra. Jag tycker att att jag har för mycket fordon med 5 båtar men alla är glatt överraska över att slippa tråkigt Venom eller fordon i allmänhet-spam. Skulle vilja få in en Talos också för variantion eller lite fler Wychar. Överväger allvarligt att skippa Succubusen för nån en liten enhet med något.

Phantasm Grenadelaunchern var lite bra faktiskt i den här matchen. Jag lyckades få användning för Stealthtillägget om man är inom 8" från något som skjuter på en. Det blir rätt bra för wychar på andra sidan en Aegis och ännu finare när de har FnP!

Det här var listan:

THE FAST AND THE FALLEN v10

Haemonculus: venom blade; liquifier gun. 65
Succubus: agoniser; splinter pistol. 85

10 Mandrakes: Nightfiend. 160

5 Wyches: haywire grenades. 140
• Venom: splinter cannon; grisly trophies; night shields.
10 Wracks: Acothyst; 2× liquifier gun. 205
• Raider: retrofire jets; night shields.
8 Wyches: Hekatrix (venom blade; phantasm grenade launcher); haywire grenades. 191
• Raider: night shields.
8 Wyches: Hekatrix (venom blade; phantasm grenade launcher); haywire grenades. 191
• Raider: night shields.

7 Scourges: Solarite; 2× blaster. 194
3 Beastmasters: 5× Khymerae; 4× Razorwing Flock. 156
5 Scourges: Solarite (venom blade); 2× splinter cannon. 145

Cronos Parasite Engine: spirit vortex. 100
Ravager: 3× disintegrator cannon; night shields. 115

1 747 points
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

Rolig läsning!
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

benmannen

Inlägg av benmannen »

Det har varit tyst läge från Culten. Hela 4 månader inser jag. Lagturnering i Varberg och mitt CSM Undividedprojekt har kommit emellan... Men nu är det dags att plocka fram dem igen. Jag har slimmat ner den till 1500p, och ska testa en fortifikation. Jag köpte en Aegis Defence Line men den var så tråkig. Jag fick en Imperial Bastion i födelsedagspresent tidigare i år, och den har legat oöppnad länge och nu var det dags att sätta ihop den kände jag. Och vad kan vara knasigare än att spela den i en Wyche Cult arme. Typ Tyranider skulle kanske vara konstigare och ju mer jag tänker på det så är det nästan fluffigt. De har erövrat en bastion och planerar ett litet bakhåll runt den... Jag skulle vilja pimpa till den på Dark Eldarvis med troféer och blodstänk, men det känns inte som om att de skulle bry sig. De använder den ett tag och drar sen vidare. Men lite kedjor här och där vore fint :)

Enda problemet med besättningen är att det skulle vara mycket bättre att sätta en 10a Warriors med en Lans på taket med Laserkanonen, men jag vill helst inte ha med några. Så det får bli en 5a Wracks med en Acothyst vid avtryckaren. En 4a Wracks kommer hänga en våning ner och skjuta Heavy Bolters... Det blir typ 200p för lite Dakka men det kanske det är värt :)

Jag gillar Scourges mer och mer. Två enheter är fint, och de skjuter på rätt bra. Så det blir mindre och mindre Cult, men jag har 14 Wychar kvar än så länge...

THE FAST AND THE FALLEN v11

6 Wyches: haywire grenades. 72
• Raider: grisly trophies; night shields. 75
8 Wyches: Hekatrix (venom blade; phantasm grenade launcher); haywire grenades. 121
• Raider: night shields. 70
10 Wracks: Acothyst; 2× liquifier gun. 130
• Raider: retrofire jets; night shields. 75
5 Wracks: Acothyst. 60
4 Wracks 40

6 Scourges: Solarite (venom blade); 2× blaster. 177
5 Scourges: 2× splinter cannon. 130

Imperial Bastion: gun emplacement with Icarus lascannon. 110

1 500 points

Bild
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++

Max S

Inlägg av Max S »

En skoj grej du kan göra är att måla/bygga den med spår av strid. Spetsöronen har som du nämner nyss tagit över befästningen och nu ligger de i bakhåll. Sen jan man ju tänka sig om än de inte syns att slavar bemannar de mänskliga vapnen. Vilket spetsöra skulle ens tänka sig att vidröra ett mänskligt vapen. ;)

benmannen

Inlägg av benmannen »

Det är en rolig ide. Lite mer skador men inga utsmyckningar direkt. Wracksen har ju tagit över och de har nog inte världens bästa smak vad det gäller heminredning...

Kanske lite blod :)

Max S

Inlägg av Max S »

Ska bli skoj att se vad det blir. :)

benmannen

Inlägg av benmannen »

Jag tänkte att Culten kanske skulle behöva lite rådgivare. En halvt om halvt hemmabyggd Court of the Archon. Den är så dyr att köpa bara, och jag fick faktiskt en Ur-Ghul av min femåriga dotter i julklapp (!) - Och jag hade en modell som skulle bli en bra Llamaean och ett huvud som skulle sitta snyggt på en Haemonculuskropp för en Medusae... Det enda som blir svårt att bygga blir bra Sslythar. Jag såg en hyfsat snyggt hembyggd av Warriorkropp och ödlehuvud. Så jag tänkte rippa den idén. Jag fick några skinkhuvuden som är på gränsen för att vara för små, men de kan nog funka.

Så jag byggde ihop hela Courten. 1 Medusae, 1 Llamaean, 1 Ur-Ghul och 3 Sslythar. 6 härliga rådgivare med 3 Sslythar så enheten får T5!

Jag är nu väldigt frestad att låta min dotter måla hela gänget! Hon målade 3 Warriors förut och de blev finfina. Kolla här:

Bild

Jag skulle kunna bättra på dem lite och fixa vapnen och detaljer, men hon skulle måla större delen av dem!

Här är Courten:

Bild

Vad tror ni om det? De skulle bli hej vilt målade men jag skulle styra henne lite... De ska ju vara färgglada... Och sen tänkte jag bygga en matchande raider som de kommer karriära runt i. Slimmad och med Chain-Snaresuppgraderingen...

benmannen

Inlägg av benmannen »

Hmm, det blir knepigt att få in Courten. Den kostar listan ca 350p eftersom jag måste lägga in en Archon också.

Så här ser 1750p listan ut just nu:

The Fast and the Fallen

6 Wyches: haywire grenades. 72
• Raider: grisly trophies; night shields. 75
8 Wyches: Hekatrix (venom blade; phantasm grenade launcher); haywire grenades. 121
9 Wracks: Acothyst; liquifier gun. 110
4 Wracks 40
• Venom: splinter cannon; grisly trophies; night shields. 80
7 Kabalite Warriors: shredder. 68
• Raider: retrofire jets; night shields. 75

6 Scourges: Solarite; 2× blaster. 172
5 Scourges: 2× splinter cannon. 130
4 Reavers: Arena Champion; blaster. 113

Talos Pain Engine: chain-flails. 110

1 746 points

benmannen

Inlägg av benmannen »

Hahahahahahaha.

Nu har dottern målat min court. Här är en bild på resultatet innan jag har fixat till dem lite...

Bild

katzenjammer

Inlägg av katzenjammer »

Hälsa att jag gillade den grön-rosa bäst!
Flesh is a design fault

Skriv svar