En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Kaptenen

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Kaptenen »

Nurgle skrev: Jag har kommit fram till vilka delar jag uppskattar mest med hobbydelen:
- Tänka ut vad jag behöver är fantastiskt roligt!
- Köpa är ännu roligare :) Tihi... Ren kärlek att ha en ny kartong i famnen.
- Klippa, slipa och putsa är det absolut tråkigaste momentet.
- Byggandet kommer inte långt efter.
- Spraya primer är OK.
- Penselmåla grundfärger är lika roligt som att se den torka.
- Skugga, highlights, drybrush och basning däremot är då allt kommer till liv och den investerade tiden ger avkastning
:D

Fast jag saknar min favoritdel av hobbyn på din lista..
När sista penseldraget är gjort och modellen, eller enheten, är färdig. Helt klart och får ställas upp i hyllan bland de andra. En del av familjen för alltid, på gräddhyllan istället för i skämslådan där alla pågående projekt hamnar, ibland i flera år.
Den känslan.. som att gå i mål på ett långlopp, eller komma hem från en familjesemester... Made it! :mrgreen: :wub:

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Kaptenen skrev:
:D

Fast jag saknar min favoritdel av hobbyn på din lista..
När sista penseldraget är gjort och modellen, eller enheten, är färdig. Helt klart och får ställas upp i hyllan bland de andra. En del av familjen för alltid, på gräddhyllan istället för i skämslådan där alla pågående projekt hamnar, ibland i flera år.
Den känslan.. som att gå i mål på ett långlopp, eller komma hem från en familjesemester... Made it! :mrgreen: :wub:
Jag förstår vad du menar och tror jag håller med. Det finns nog en omedveten anledning till att jag inte tagit med den dock. Jag känner inte att jag är helt 100% klar med något jag gjort. Inte ens den första pjäsen jag målade, en staty, som blev väldigt bra. Där tänker jag att jag måste göra om foten den står på, för att nämna ett exempel.

Men det ger inspiration att faktiskt göra något helt och hållet färdig så att jag känner att jag inte har något alla att förbättra på den. Hoppas då kunna sätta det i topp för hobbydelen, precis som du gör
Som en motivation när det är tungt förhoppningsvis.

Användarvisningsbild
Grudge

Inlägg av Grudge »

Är det bara jag som gillar att klippa, slipa, putsa och bygga? Hålla spruen i handen och tänka "Just imagine the possibilities!" Och så klippa ut bitarna, testa, prova, och positionera. Lite lim, lite justeringar, hepp! Jag älskar allting fram tills dess gubbarna är primade. Sedan går det brant utför tills det är dags att lägga sista highlighten, då det vänder upp igen. Sedan går basningen som en dans, också är jag på topp igen.

Användarvisningsbild
Naz87

Inlägg av Naz87 »

Grudge skrev:Är det bara jag som gillar att klippa, slipa, putsa och bygga? Hålla spruen i handen och tänka "Just imagine the possibilities!" Och så klippa ut bitarna, testa, prova, och positionera. Lite lim, lite justeringar, hepp! Jag älskar allting fram tills dess gubbarna är primade. Sedan går det brant utför tills det är dags att lägga sista highlighten, då det vänder upp igen. Sedan går basningen som en dans, också är jag på topp igen.
Är helt inne på samma bana, konverteringar är det bästa.
Har jag inte ändrat något från standard modellen känns det lite som ett misslyckande

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Grudge skrev:Är det bara jag som gillar att klippa, slipa, putsa och bygga? Hålla spruen i handen och tänka "Just imagine the possibilities!" Och så klippa ut bitarna, testa, prova, och positionera. Lite lim, lite justeringar, hepp! Jag älskar allting fram tills dess gubbarna är primade. Sedan går det brant utför tills det är dags att lägga sista highlighten, då det vänder upp igen. Sedan går basningen som en dans, också är jag på topp igen.
Sorry för trådkap!

Nej jag gillar det med.
Jag gillar det mesta av resan från box till bräde.
- Fönstershoppa: Att gå i affären och klämma och känna på lådorna. Jag går fysiskt över tröskeln till butiken, men all tidsuppfattning och förnuftigt tänkande stannar utanför. Jag ser en box och får genast upp en bild i huvudet av hur de kommer att se ut när de är färdiga... Cooooolt..... Det finns inte en tanke på det jobb som väntar eller på de modeller som redan finns hemma. :D
- Köpa: Också kul. Min bara min, nu ska det hem och byggas! (Som barndomens lego, typ)
- Bygga: Kul! Men gubbe 1 är oändligt mycket roligare än gubbe 10.
- Måla: Som att bygga, första gubben är kul, sista är det inte. Bli klar du gubbjävel så jag kan köpa nya, typ. För de nya är ju alltid roligare... New is always better.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Nä ingen fara med trådkap. Jag kommer från en stor familj så jag gillar när alla pratar samtidigt och mycket folk med många åsikter. Plus att du är ju pirat för jösse namn!

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Gonka Koff skrev:Skittsatan! du har att göra den här veckan! Kanske fundera på att låna lite gubbar?
Provade skicka meddelande men i min tapatalk verkar de inte levererade? Om det är nåt tokigt där, kan du mejla mig på erik_hannu@yahoo.com? Vore toppen :)

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Du har PM (och mail)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

- Måla: Som att bygga, första gubben är kul, sista är det inte. Bli klar du gubbjävel så jag kan köpa nya, typ. För de nya är ju alltid roligare... New is always better.
Roten till allt ont. (nästan)
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Madness och speed rätt genom kaklet till Wettcon

Image

Med alla spräckta tidplaner av mitt byggande och målande inför min första turnering var det full fart. Dagen innan insåg jag att jag inte skulle hinna klart, fick erbjudande om att låna prylar men bestämde mig till slut för att köra på.

Hela natten innan gick åt till att måla och bygga drop podsen och allt annat. Den sista centurionen klippte jag loss och sprayade på en kvart, slängde ner bitsen och lim i en låda och sen var det dags att åka.
Limmade i bilen, sov en stund och sen dags för turnering. Inte helt snygg i huvudet dag ett.

Fantastiskt kul var det trots sömnbristen. Och roligt att första matchen var med Robin som jag skrivits med här på forumet utan att nån av oss förstod det. Inte förrän Robin sa "Ja, det var nån som har nicket Nurgle som skulle komma från Stockholm." trillade poletten ner...

En sån härlig känsla att få se min lista och mina modeller som jag själv köpt, byggt och målat i skarpt läge.

Image
"Keep your eyes open"

Image
Lordi goes 40k

Image
"Look out sir!"

Image
Och däär tog tiden slut. Fan!

Image
Som upplagt för en episk strid som aldrig blev av. Istället kom mina Centurions in från reserves och blastade bort Bloodthirstern med typ 20 wounds.

Resultatet efter turneringen var två vinster, två förluster och en oavgjord. Känns bra med tanke på att målet var att inte bli barskrapad i alla matcherna. Och att ha roligt givetvis! Om du som jag är nybörjare och funderar på om turnering kan vara nåt så är min rekommendation: gör't!
Jag lärde mig massor - att spela med riktigt skarpa spelare som totalslaktar en vid misstag är otroligt lärorikt. De lärpunkterna sitter i ryggmärgen, jämfört med något som fladdrar förbi som hastigast på nätet.
Fick nästan lika många matcher under bältet som jag hunnit med hittills sen jag började och träffade en mängd skönt folk. Plus att jag fick färdigbyggt en lista som ändå fungerade att spela på tävling, även om den var långt från OP.

Framförallt är jag otroligt nöjd med att ha fått ihop armén. Nu får jag göra som Robin: efterputsa allt så det lyfter.

Skriv svar