Farbror Patan målar och tjötar

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Tackar!
Det är lite olika, men antar att du menar det "mycket rostiga" på ex avgasrören? Det är MIG productions dark rust pulver, blandat med Citadel svart och målat på. Sedan är det mer MIG pulver, rost och lite brunt som "stipplas" på i den våta färgen och när det är ordentligt torrt, en mycket tunn svart wash som avslutning.

frigobben

Re: Farbror Patan målar och tjötar

Inlägg av frigobben »

Ja precis, det var det riktigt grova jag var ute efter. Tack! Kör du alltid någon lack på slutet också eller?

Användarvisningsbild
lonestar

Inlägg av lonestar »

Mycket snyggt, bra rost-effekt!

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Tack lonestar!
@frigobben; nej, lack ska man vara väldigt försiktig med efter pigment, lacken tar bort väldigt mycket av effekten och i värsta fall ser det helt kass ut. MIG har en produkt "Pigment fixer" som är som thinner men som stelnar till en skyddande hinna utan att sabba slutresultatet, funkar riktigt bra. Finns säkert liknande från andra tillverkare också.

frigobben

Inlägg av frigobben »

Ok, coolt. Jag har läst lite i Forgeworlds Model Masterclass och där lackas det hej vilt. Jag har dock haft dåliga erfarenheter med GWs purity seal, så sedan dess lackar jag inte alls. Men just när man blandar in pigment och oljefärger blir det ju en liten annan femma...

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

MM böckerna är imho mycket bra, massor av användbara tekniker. De har till och med fått lovord i tidningar för "riktigt" modellbygge, så de är verkligen värda att ha.
Jag lackar faktiskt också en hel del, men som sagt inte efter pulver. Efter airbrushingen blir det alltid lack för att skydda färgen för weatheringen. Använder Vallejo just nu, men är inte helt nöjd med den, letar fortfarande efter den "perfekta" lacken.

eldrak

Inlägg av eldrak »

Toksnyggt förutom bogservajern som ligger på ena trackguarden, tycker den är fult skulpterad (inte ditt fel) samt att den svävar lite mystiskt i luften.

frigobben

Inlägg av frigobben »

Ismeno skrev:MM böckerna är imho mycket bra, massor av användbara tekniker. De har till och med fått lovord i tidningar för "riktigt" modellbygge, så de är verkligen värda att ha.
Jag lackar faktiskt också en hel del, men som sagt inte efter pulver. Efter airbrushingen blir det alltid lack för att skydda färgen för weatheringen. Använder Vallejo just nu, men är inte helt nöjd med den, letar fortfarande efter den "perfekta" lacken.
Ja jag gillar dem också. Ganska olika i upplägg på dessa och GWs andra grejor. Här är de inte rädda för att använda saker som inte är i GWs sortiment. Det är väldigt mycket airbrushande hela tiden, vilket gör det svårt eftersom jag inte har någon, än. Är det ett måste, i din mening?

Också, på en skala från 1-10, hur jobbigt är det att hålla airbrush den med färgbyten, rengöring, etc? Måla med pensel är ju ganska simpelt, men jag har ju aldrig använt någon airbrush heller. (Blir ju sjukt sugen på att skaffa en dock).

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

@eldrak; tack!
@frigobben;tycker absolut att du ska skaffa en airbrush. Vill man måla fordon är det rätt väg att gå helt klart. adde_z har en nice tråd om airbrush på forumet där han tipsar om flera prisvärda förgsprutor från Biltema, kanske kan vara något?

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

50 shades of rust......
ImageUploadedByTapatalk1364455889.774659.jpg
(230.29 KiB) Nerladdad 212 gånger
Har inte fått mycket gjort på hobbyfronten det sista precis, men Plague Hulken har i alla fall blivit rostig. Nu väntar resten av kroppen.

Skriv svar