Olof pratar skit och filosoferar.

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av refabricated »

Tänkte kommer med ett "prata skit" inlägg. Spelbordet ligger på is tills vi är ordentligt inflyttade(har hållt på med det sedan Juni)...

Temat är: Tidshantering
Jag känner sällan att tiden är ett problem för mig när jag spelar. Långt mkt mer sällan än vad det verkar som att andra har iaf. Så, jag tänker att jag säkert gör ngt rätt i detta ämnet. Med andra ord, så vill jag dela med mig om hur jag hanterar tid / tidsbrist i mina matcher. Både med resonemang och med lite exempel från spelade matcher. Om detta hjälper en person ute i landet så e jag glad :) Annars har jag kanske lyckats att iaf fördriva nån minuts tristess för er.
Har vänner som spelar warmachine/hordes och tycker schackklockan är det bästa sedan skivat bröd. Jag håller inte med, jag har ju aldrig(sällan) tråkigt i 40k pga tid.
Så, saker jag vill avhandla:
- Min syn på tidshantering under matchen
- Prioriteringar under tidspress
- Hur man löser problem/disskusioner när klockan klämtar
- "Min motståndare slowplayar!"
- "Jag vinner om detta är sista rundan"

@Min syn på tidshantering under matchen
Man är alltid 2 pers som skall dela på 3h spelande. Vissa personer och armeer tar längre tid att spela än andra. Så är det och det kommer vi aldrig ifrån. Vidare så tror jag inte det finns spelare som medvetet väljer att spela vissa listor med målsättningen att ta andra rundan och sedan inte hinnas spela längre än runda 4. Men jag har full förståelse för att det ibland kan verka så, det är som alla vet lätt att vinkla saker när man talar om dem till sin egen för/nackdel(vilket som nu passar bäst). Om detta sedan sker medvetet eller omedvetet spelar mindre roll.
Jag anser att det till mkt stor del är bådas skyldighet att hålla reda på sin tidsförbrukning och att försöka dela upp denna så jämnt som är rimligt. Med det menar jag att om en hord-spelare möter 5 imperial knights så är det rimligt att hord-spelaren använder 80% av matchtiden. Har du 5 modeller att putta runt skall du inte sura för att den med 200 tar mer tid på sig än dig.
Jag tycker även att man skall hjälpa varandra under spelets gång. Att erbjuda sig att flytta den andres modeller så han slipper springa fram och tillbara runt bordet sparar tid. MEN om du gör detta så var för fasen ärlig/ställ modeller så bra som möjligt. Du är väl ingen idiot? :)
Finns många andra sätt att spara tid som jag tycker alla borde ha i åtanke som alla är lätt att tilllämpa:
- Rullar du mkt tärning under dina rundor så sträva efter att ha dem liggandes i högar om 5. Istället för en enda röra. Skall du kasta 20 tärningar så plockar du 4 högar. Mkt snabbare är att räkna upp alla. Du gör ändå inte mkt under mots. runda så du kan lika gärna räkan uåå tärningar för framtiden.
- Fundera ignom dina kommande drag under mots. runda. Du vet ändå typ vad du vill göra, hur han ställer sina pjäser spelar inte så stor roll i det stora hela. En grov ide har man alltid. Om inte annat kan du alltid förkasta några dåliga planer.
- Undvik regeldisskusion och springande efter dommare. För det mesta kommer man snabbt överens och skitsaker som cover/inte cover löser man lättast med 4+ tärning eller möts på mitten(4+ cover -> 5+ osv.). Snabbt och lätt!
- mkt mkt mer.

Det är de små sakerna som adderas upp i slutet.

@Prioriteringar under tidspress
När det börjar bli kort om tid. Börja med de som är viktigast och sedan går du nedåt. Lättast är att "komma överens" med motståndare. Modellen: "Denna gruppen ställer sig så att du inte kan kontesta objektivt, är det ok?" kör jag ofta på. Tycker mots det känns ok så läpper jag hela enheten i en hög över obj och så kan man gå vidare. Detta går lite snabbare än att med milimeter precision pillar på varje modell. Säger nu mots att det inte är ok så måste man pilla. Men då har man iaf försökt. Min poäng är att jag troligen med 2000 guardmodeller kan blocka ett obj :)
En annan jag ofta använder är: "Denna killen ställer sig så att du inte med ngt kan se honom, är det ok?". Har jag en stor losblocker med en 'ficka' i så kommer jag nog kunna hitta den platsen som du inte kan se. Men åter igen, säger han att det inte är ok så får man springa runt bordet och pilla.
Annan kul sak jag och PapaD gjorde en match under Lincon, vi slutade rulla tärning. Sjukt ball! "Denna enheten skjuter på den." -> räkna räkna -> "ok, 3 borde dö" -> plocka bort modeller -> nästa. Detta var när jag spelade reroll-save beastpack mot hans reroll-to-hit hord med ig gubbar. Så jäkla mkt tärning... och vi är båda snabba spelare... Men vi hann inte längre än r3.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av refabricated »

@Hur man löser problem/disskusioner när klockan klämtar
Väldigt enkelt, tala med varandra och ah ett öppet sinne. Om det är risk att man inte hinner runda 5, prata då om det redan i starten av runda 4 så båda är med på att det kan vara sista rundan. Eller kom överens om att r4 är den sista och spela därefter.
Men har man då kommit överens så får man stå vid det beslutet oavsett om man hinner mer eller vem det gynnar.
Just denna delen gör att man slipper mkt "han slow-playade mig"-gruff efteråt. Har man kommit överens om att en runda är den sista så är det klart. Vill sedan en part tvunget spela på klockan och se om man hinner eller inte så blir det så. Men då har man iaf försökt.

@Min motståndare slowplayar!
Tycker du din motståndare tar för mkt tid på sig så konfrontera denne med detta. Helst i ett tidigt stadie. Det är helt ok att ARTIGT be den andre att spela lite snabbare. Oftast får du svart "javisst!", men ibland behöver man tid för viktiga beslut. Ngt man måste respektera. Sunt förnuft! och en jäkla massa finkänslighet.
Men man måste få säga sin mening.

Det är inte alls sällan under matcher som jag säger saker i stil med "Skulle vi kunna snabba på lite klockan tickar.". Frågan är fri och har man en dialog så blir det sällan missförstånd och osämja.

En annan sak jag ibland gör är att skriva ned hur lång tid varje runda tar. Modellen:
Jag(start:stop) / han(start/stop)
deploy: 1300:1315 / 1315:1400
r1: 1400:1415 / 1415:1500
r2: 1500:1515 / 1515:1530
r3: 1530:1600 / 1600:1620
...
Så kan man se efter matchen hur tiden faktiskt fördelades. Detta gör jag inte för att kritisera min motsåndare, utan snarare för att kontrollera mig själv. Efter att ha gjort detta ett antal matcher så kan man snabbt se vilka matchups som tar mer tid än andra. På det viset kan jag innan en match ha en fingervisning om huruvida jag kommer behöva spela snabbt eller om jag kan ta tid på mig. Har inte så mkt statistik på detta än, men det samlas... Visst är det rätt breoende på vem man möter, men ngt ger det iaf.

@Jag vinner om detta är sista rundan
Don't be a dick!
Att vara noggran är alltid ok, men att göra det för att få tiden att gå är det inte.

Avslutningsvis så tror jag att ALLA tids-tvister kan eller kunde lösas genom att man pratade om det under matchens gång. Det är som med alla andra problem i livet, disskutera dem och de löser sig. Var tyst och de växer.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av refabricated »

Spelpsykologi

Detta är främst riktat till er som känner att ni har bra grepp på spelet men som inte når riktigt hela vägen och ofta förbannar de "gamla rävar" som sätter käppar i hjulen för er.
Som vanligt så får ni läsa på egen vinst eller förlust, jag skriver för att jag gillar att skriva :)

Har skådat djupt i glaset och tänkte komma med lite mer tankar. Framförallt ett tankesätt som hjälpte mig att pusha från en ok spelare till en bra(ja, jag ser mig som en bra 40k-spelare, jantelagen kan dra åt fanders).

Det jag lurat mkt på är "Hur är min inställning till en match minuterna innan vi sätter igång?".
Man analyserar lista och mission, tänker att jag skall spela så och så. Ngt man också funderar på är VEM är det jag möter. Ransaka er själva, visst känns det annorlunda att möta mr. blåbär på sin första turnering och att möta Tröger/en Hesselbergare/LillePer/mf. även om de skulle spela samma lista. Det är lätt att känna sig nervös, en matchup som på pappret borde vara bra blir genast lite sämre mm. Varför? vad har i praktiken ändrats annat än vem som håller i spakarna? Inget, annat än din inställning till matchen.
Om du i en specifik matchup väntar dig att ta ~15pts så kanske de siffran flyttas ned (mentalt) till 10 om det är en "bra" spelare du möter. Varför? Visst är det kanske en bättre general på andra sidan, men på pappret har inget ändrats, du har bedömt att du borde vinna.

Här är det lätt att göra felet att ställa in sig på att spela på det andra resultatet, vilket ger dig ett negativt handikapp.
#Så råd nr1. Spela alltid arme vs arme, inte spelare vs spelare. Skit i vem som styr den andra listan.

Detta är ngt jag ganska ofta känner händer i mina matcher mot vissa spelare. Jag vet att de är bra, men de handikappar sig själva med tankar som:
- "Han är rankad ditt eller datt, detta kommer bli tufft."
- "Nu skall jag inte göra bort mig, utan spela taijt."
- "Fan, varför skall jag råka ut för just honom/henne."
- "Han/hon är ju med i ETC-laget..."
Osv. nån kan säkert känna igen sig. Följdfelet som lätt görs efter man fastnat i tankar som dessa är att man spelar försiktigt och låter den andra diktera hela matchen. Vilket knappast hjälper din sak.

Jag utnyttjar ofta detta, det kan jag ärligt säga. Finns ingen match som är bekvämare än den när man ser att motståndaren är nervös och tar mkt tid på sig att ställ upp sina pjäser defensivt. Då vet jag att jag kommer få styra och att jag som sämst kommer drawa matchen.
Det jag(som 'bra' ond spelare) försöker göra i dessa lägen är att få dig att känna dig osäker och tvinga dig att fatta många jobbiga beslut, kombinationen nervositet och många beslut gör att man lätt fattar fel beslut på ett eller flera ställen. Och som en kompis en gång sa "Problemet med att spela mot dig är att om jag ger dig ett finger så tar du hela armen.".

Jag hade själv dessa probelm tidigare, hade dem kanske fortfarande till viss del, men i mkt mindre utsträckning nu. Det jag gjorde var att börja skita i vem jag mötte och istället koncentrera mig på de saker jag kunde påverka.
- Ha stenkoll på mission.
- Ha stenkoll på bord. (jag brukar alltid stå och häcka vid bordet där jag skall spela en hård match 10-15min innan matchen)
- Ha stenkoll på hur jag skall spela MIN match, jag tänker inte spela din :)
- Var avslappnad, det hjälper rätt mkt att ta lite luft, sträcka lite på sig och varva ned inför hårda matcher.

Mkt text och flumm... Men som vanligt, kanske hjälper det ngn. om inte så har jag fått skriva av mig mina tankar.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av Elevatorlake »

Bra råd och gäller ju inte bara 40k utan mycket annat i livet också; var förberedd och försök slappna av :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av Lottomannen »

Och prata om det. Man kan ha sämre livsfilosofi :)
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Silvertejp
Inlägg: 997
Blev medlem: 20 feb 2010, 22:19

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av Silvertejp »

Känner igen det där väldigt mycket från de gånger vi har spelat. Bra tips och råd!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av refabricated »

BAM! Wall of text

Så var det dax igen, vart länge sedan jag ventilerade tankar och nu har ngt litet gnagt sig in i vansinnet som finns i mitt huvud. Lite oklart vilken grupp av spelare detta riktar sig till, men alltid brukar det finnas någon som får sig en "aha-upplevelse".
Det jag vill åstakomma med denna typen av textsnutt är att hjälpa folk som vill bli bättre på spelet att tackla problem som jag själv stött på. Jag har enligt mig själv kommit rätt långt kvalitémässigt i mitt spelade om detta uttalande sedan är hybris, arrogant eller sant det får du som läser själv avgöra. Det var dagens klapp på egen axel.

Situationen som jag tänkte skriva lite om har nog alla råkat ut för i turnerings sammanhang vid ett eller annat tillfälle. Återigen så är det nog mest rotat i psykologi(dammigt och tråkigt) men det finns nog en del man kan ta till sig. Situationen jag tänker på är:
- När man kollar i pairingsen och ser att man skall spela mot en erkännt bra spelare med en armé som känns riktigt het. Dvs. man är underdog.
I denna situationen så reagerar folk på lite olika sätt.
- En del suckar över otur i lottning
- En del blir hyper-taggade, mentaliteten "nu skall jag visa honom!".
- Andra inser/bestämmer sig för att de kommer förlora och ser fram emot nästa match.
- Sedan finns det typ lika många reaktioner som det finns människor.
Det som enligt mig skilljer en verkligt bra spelare från en annan är hur man tacklar situationen. Det kommer komma lite poker-termer här så småningom, lev med det :) Mitt råd i denna situationen är att ALLTID analysera matchupen objektivt.
1; Frånse från vem du spelar mot, har för mig jag skrivit ngt om detta tidigare. Bara att bläddra bakåt om ni är intresserade. Men kort kan man sammanfatta det som att du inte skall spela mot motståndaren och framförallt inte med inställningen att han/hon ev. är bättre än du. Spela mot hans armé!
2; Identifiera no-go:s, situationer som inte får hända under matchen. Ex. din fateweaver dör och screamerstjärnan imploderar, ngt odödligt plockar upp reliken, du blir instängd i ett hörn.
3; Identifiera dina 'outs', vilka händelser ger dig garanterat poäng. Ex. first blood, linebreaker, spara jetbikes till sista rundan, döda alla anti air så ditt flyg lever, spela stenhårt på r5 etc.
Håll huvudet kallt, neggar man ned sig och tänker att allt är kört så är det redan det. Man kan alltid ta poäng i alla matcher.

Analysen
Det jag brukar kolla efter i detta skedet är följande:
- 'Outs', pokeruttryck för vad jag behöver för att vinna. Ex. jag fick gå 2:a och har snabba enheter, en av minaa outs är isf att hålla dessa vid liv till varje pris och spela på att det tar slut r5-6. osv.
- 'Vad får inte ske?' Kan jag identifiera detta så har jag troligen hittat motståndarens mål i matchen och kan kanske spela runt det. Måste ju vara bra om jag vet din plan men du inte min :)
Svårt att säga så mkt mer utan att gå in i matchspecifika detaljer.

Under matchen
Generellt så skall man hålla sig till planen, det ger självsäkerhet och fokus. Man minskar risker att springa bort från objektiv eller slösa bort enheter som är viktiga i senare skede osv. Men det är också av yttersta vikt att hela tiden leta efter billiga poäng. Kul att jag säger emot mig själv direkt, men med billiga menar jag att de inte skall ha för mkt inverkan i grundplanen i förhållande till vad de vinner dig.
Ex på när du inte skall "jump the gun": Det är r3 och du har bikes, dessa kan boosta fram för att ta 2p i maelstrom(låt oss anta du hade tur och drog ascendency), men du har i slutet planerat att dessa skall boosta och contesta reliken/säker line break etc.

Chansningen
40k är ett spel och spel går ut på riskanalyser och chansningar. Är du bra på riskanalysen så chansar man mindre och vinner oftare(enligt min mening). Ofta så är det bättre att chansa när det går bra än när det går dåligt, undantaget är när det är do-or-die som gäller. Men om det går bra för dig så har du marginaler att ta av, går det kass så är det stor risk att allt snöbollar iväg och 20-0 är ett faktum.
I min värld är det alltid skönare att gå in i en match med mindset:et att "jag skall ta med mig 4pts från denna" och klara det på stabilt spel än att spela matchen, chansa stenhårt och gå från förlust till vinst. Det bekväma valet är att kasta tärningen, men hur utvecklas man av det? Lyckas du stabilt ta de där 4 poängen några gånger så skall du se att det snart blir 5-6poäng osv. Det sägs att man lär sig mer av en förlust, men det är imo bara sant om du spelat hela matchen. Man blir ingen bra pokerspelare om man muckar alla händer innan flopp och alltid går all-in på AA eller KK pre-flopp. Finns ifs mkt nyanser där, men ni får ta till er själen av vad jag skriver.
Mitt råd, chansa BARA när uppsidan är större än priset vid ett misslyckande.

När det verkligen är kört?
Spela matchen ändå, och spela på allvar! Ta så mkt poäng du kan och opta för att alltid ta så mkt som möjligt. Det är så man blir bättre.
------------------------
Mkt text och allt är skrivet i ett svep så det blir kanske lite rörigt. Men sån är jag :)

TIll sist:
- Spela alla matcher till sista täningskastet, 1-19 känns tusen gånger bättre än 0-20. Skit i placeringar, det viktiga är att du gned ut 1 poäng ur en jobbig situation. Nästa gång blir det 2...
- Det finns ingen match som är avgjord på förhand. Man kan alltid ta poäng. 5-15 är också en vinst om omständigheterna är tillräckligt dåliga. De matcher jag är mest stolt över där jag anser jag spelat bäst är:
1; På danska ETC-kvalet när jag spelar beastpack och blir siezad av tau. Förlorar hela stjärnan och lyckas i sista rundan sno åt mig en 9-11 på att jag sparar enheter och vinner relilken i slutet. Så fort han rullade 6:an så tog jag en mental time-out och omvärderade hela matchen. De 4-5min som jag la på de tankarna gjorde hela skillanden.
2; Åter danskt ETC-kval, pissig matchup mot en bra spelare. Funderar ett tag och spelar sedan stenhårt på att ta så mkt maelstrom jag kan och skita i allt annat. Jag pushar in honom i ett hörn(han kommer döda av mina prylar) men jag skaffar en så stor ledning i maelstrom att han inte kommer ifatt där. Han vinner killpoints, obj och secondaries. Jag vinner maelstrom. 8-12 till honom.

Det som enligt mig utmärker en bra spelare är en person som aldrig ger upp utan som alltid jagar 1 säker poäng till. Dessa personer förlorar sällan stort och alla kan nå dit.
Tröger är ett bra exempel på en sådan person och det går ju rätt bra för honom :)
@Tröger
Hoppas det e ok att jag hänger ut dig.

Det var det för denna gången. Men det kändes aktuellet att skriva ngt som detta imo all hype om scatterbikes... Jag har min plan mot de listorna(har hittils vunnit alla matcher mot nya Eldars med minst 19-1), har du din plan klar?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av DHettNeck »

Kul läsning som vanligt. Var övertygad om att du skulle ta upp min "first blood" på lincon, men den kom aldrig ;)

Det roliga är att jag inser hur mycket mer mentalt trasig du är än mig :P
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof bygger bord och pratar skit.

Inlägg av refabricated »

Trasig? Det tar jag som en komplimang.

För att förtydliga vad Tröger menar med Lincon referensen. Och ge ett praktiskt exempel på hur jag menar att man bör tänka i jobbiga situationer.
(Nu kommer jag fritolka hur jag tror han resonerade där och då)
Förutsättnignar:
- Vi spelar varsin bra lista. Men min är modellen sten, hans är sax.
- Han behöver träffa invis på sina 9 spells, han har missat det.
--> Inför matchen är tankarna, "detta kommer vara jobbigt och uppförsbacke, men har jag invis(uppsidan) så har jag spel och kommer ta poäng med den osynliga enheten."

När detta missar så måste han tänka om.

Min initialtanke var att han skulle ställa ut typ allt och satsa på ledning i maelstrom, ngt som passar mig fint då jag erätt säker på att jag kommer döda hela hans arme över tid och vinna. Troligen med max då jag kommer göra vansinnigt mkt skada r2 när allt brakar loss.
Han väljer vem som deployar först och ställer ut ingenting(5 warriors i hörn). (Min lista var mkt bra på både alphastrike och reservspel). Nu måste jag tänka om. Sätta ut mkt, lite eller lagom.
- Mkt, så får jag försprång i maelstrom men han plockar pjäser av mig när han kommer in.
- Lite, så tappar vi båda första rundan, men han kan sätta mig att gå in först så han får första skottet.
- Lagom, nån hybrid som jag sällan tillämpar.

Jag väljer lite och nu skall han fatta sitt beslut om vem som går 1:a.

Han väljer att gå 1:a för att säkra first blood och 1 säker poäng. Vilket garanterar honom som sämst 1-19.

Typisk situation på hur matchen ändras innan den spelas.
1; Har plan innan matchen
2; Missar kritisk spell
3; Utvärdera läget, ställ upp flexibelt.
4; Fatta beslut i hur man skall poäng-optimera matchen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Olof pratar skit och filosoferar.

Inlägg av Nurgle »

Kul med referenser till poker och intressant läsning. Suger i mig :)

Skriv svar